Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu beginner: paar vraagjes  (gelezen 6315 keer)

Checkviller

  • Gast
Ubuntu beginner: paar vraagjes
« Reactie #25 Gepost op: 2007/07/10, 17:09:41 »
Citaat van: Johanvd
Welke geluidskaart heb je?

Wat geeft het commando aplay -l als resultaat?
onboard, en dat is ook precies wat de uitslag zei:

aplay: device_list:222: no soundcards found...

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Ubuntu beginner: paar vraagjes
« Reactie #26 Gepost op: 2007/07/10, 17:17:21 »
Geeft dit commando wel resultaat?
sudo lshw -C multimedia

tuxido_devito

  • Gast
Ubuntu beginner: paar vraagjes
« Reactie #27 Gepost op: 2007/07/10, 17:47:20 »
Ook welkom en ik hoop dat je Ubuntu prettig gaat vinden. Nautilus is net zoiets als verkenner, je hebt echter standaard alleen volledige schrijfrechten in je eigen map, die kan je vinden bij Locaties > Persoonlijke map. Om door de computer te plaatsen kun je naar Locaties > Computer en als je bijvoorbeeld een cd-rom in je pc hebt zitten kun je die doorbladeren via Locaties > [cd naam]. Met wifi heb ik geen ervaring maar er bestond zoiets als ndiswrapper die driver voor wifi kan draaien, of dit hetzelfde tooltje is als die van Ubuntu weet ik niet. .EXE's kun je in sommige gevallen draaien met WINE (www.winehq.com) Veer versies van Microsoft Office kunnen daarop draaien maar Open Office bied een geweldig alternatief. Om jouw kennis te laten maken met de command lijn ga ik je een praktisch voorbeeld geven.

Wine installeren:

WINE (Wine Is Not an Emulator) staat al in het pakketensysteem van Ubuntu, dat betekent dat Ubuntu het kent en dat het van internet kan worden geplukt. We kunnen dit vrij eenvoudig installeren.

open een terminalvenster Toepassingen > Hulpmiddelen > Terminalvenster. Je ziet nu als het goed is een soort dosbox voor je. Om als systeemadministrator commando's uit te voeren gebruiken of de administrator login of het SUDO command. Voor beide is het wachtwoord het installatie wachtwoord.

MOGELIJKHEID 1:
log in als administrator

1. Tik in: su
2. Als het systeem vraagt om een wachtwoord, geef dan je wachtwoord.
3. tik in apt-get install wine

De terminal begint nu te ratelen en wine wordt geïnstalleerd. apt-get is de programma-aanroepnaam van het installatie proces. en install is de opdracht die we hem geven wine is het programma dat we willen. (als we wine door iets anders vervangen zal iets anders worden geïnstalleerd mits beschikbaar)

MOGELIJKHEID 2:
voer een command uit als administrator

Deze manier is sneller, je tikt in de terminal (Toepassingen > Hulpmiddelen > Terminalvenster) in: 'sudo apt-get install wine' (zonder aanhalingstekens) en je geeft je wachtwoord, wine wordt nu geïnstalleerd. dat is hoe je met een terminal kan werken.

(als je installatie grafisch en overzichtelijke wilt doen kun je synaptic starten Systeem > Beheer > Synaptic en dan zoeken naar wine, rechter muisknop > markeren voor installatie en dan toepassen.)

voor een zeer goed linux tutorial kan je naar:
http://users.skynet.be/bluedigit/cursus/

Checkviller

  • Gast
Ubuntu beginner: paar vraagjes
« Reactie #28 Gepost op: 2007/07/11, 11:11:40 »
Citaat van: Johanvd
Geeft dit commando wel resultaat?
sudo lshw -C multimedia
ik moet me wachtwoord intypen, vervolgens verschijnen er wat woorden op dezelfde plek, een stuk of 10... waarvan 2 dacht ik PCI en USB (ze verdwenen snel)

@tuxido: bedankt voor de info, ik probeerde wine via het terminal venster te installeren, ik heb bijde codes geprobeerd (ik ben administrator) komt het misschien omdat ik updates aan het installeren ben?
diede@diede-desktop:~$ sudo apt-get install wine
E: Kon vergrendeling /var/lib/dpkg/lock niet verkrijgen - open (11 Hulpbron is tijdelijk onbeschikbaar)
E: Unable to lock the administration directory (/var/lib/dpkg/), is another process using it?
diede@diede-desktop:~$ su
Password:
su: Authentication failure
Sorry.
Ubuntu is nu wel geheel in het nederlands, ik heb internet, amsn en andere programma's geinstalleerd, alleen nog geen geluid

(het icoontje rechtsboven, dat speakertje word overschaduwd door een rood kruis)

Offline Soul-Sing

  • Lid
Ubuntu beginner: paar vraagjes
« Reactie #29 Gepost op: 2007/07/11, 11:29:30 »
tijdens het updaten is die foutmelding heel gewoon. eerst de updates binnenhalen, daarna is dpkg weer beschikbaar.
in synaptic pakketbeheer: wine aanvinken en op toepassen klikken.
je sudo password is hetzelfde als je inlogpassword. in ubuntu gebruiken we sudo. (bij andere distro's is dat soms anders.....) ;)

liever niet met su je hele systeem openen voor 1 enkele taak/command.
nogmaals ubuntu werkt zo niet.

Checkviller

  • Gast
Ubuntu beginner: paar vraagjes
« Reactie #30 Gepost op: 2007/07/11, 12:30:45 »
Citaat van: mcgyver
Citaat van: Checkviller
Normaal zit ik op andere fora juist mensen te helpen, en nu is het andersom
Groeten,
Als ik nu naar China ga, ben ik analfabeet ;)



Het ligt niet aan de stekker. Welke grafische kaart heb je?

Start op in recovery mode en log in. tik vervolgens achte de "dos"prompt:

sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg. Zeg op alles ja en herstart. Dan kom je in ieder geval weer in een grafische interface. Daarna zien we verder.

Het kan bijna niet anders dat je ergens mee hebt gespeeld waar je niet mee mag spelen, foei :)
dit probleem heb ik nu weer, alleen nu helpt deze oplossing niet :S het gebeurde na het installeren van de updates

Offline mcgyver

  • Lid
Ubuntu beginner: paar vraagjes
« Reactie #31 Gepost op: 2007/07/11, 12:32:02 »
Start dan op met de voorlaatste kernel. Heb je beryl?

edit: Is je upgrade niet afgebroken door een uitgevallen internetverbinding?

Checkviller

  • Gast
Ubuntu beginner: paar vraagjes
« Reactie #32 Gepost op: 2007/07/11, 12:59:01 »
ik had de hele tijd internet, ik zal proberen met die kernel op te starten

Checkviller

  • Gast
Ubuntu beginner: paar vraagjes
« Reactie #33 Gepost op: 2007/07/12, 10:47:38 »
ik heb weer een klein vraagje, ik heb namelijk tijdens het installeren een stukje schijf van 3.8gb toegewezen, maar nu heb ik dit:

computer - bestandsbeheer
     l
    Diskettestation
    Cd - Rw station
    3.8 gb volumen-disk (met mappen bin boot dev cdrom etc home, en al die andere mappen)
    Bestandsysteem (met dezelfde mappen als 3.8 gb partitie)

nu heb ik dus 2 schijven met alle twee systeemmappen ?

edit: ik heb volgens mij uitgevonden welke schijf mijn systeemschijf is, want bij wat de persoonlijke map zou moeten zijn staat niet zo'n oranje icoontje, op de andere schijf wel. dus ik dacht, even die schijf leegmaken. krijg ik dit:

"/media/disk/vmlinuz" kan niet verwijderd worden, want u heeft geen rechten om de bovenliggende map te wijzigen.

halloho?! ik ben atministrator! ook als ik bijvoorbeeld een skin wil zetten in de map home/usr/share/amsn/skin map, krijg ik ook foutmelding met de mededeling dat ik geen rechten heb....

?

Offline mcgyver

  • Lid
Ubuntu beginner: paar vraagjes
« Reactie #34 Gepost op: 2007/07/12, 10:55:18 »
Ga naar > synaptic en zoek naar gparted. Installeer die. Open gparted nu in > systeem > beheer > gnome partitiebewerker. Hier zie je wat je precies hebt. Als je meerdere schijven hebt moet je wel rechtsboven de juiste schijf selecteren.

Checkviller

  • Gast
Ubuntu beginner: paar vraagjes
« Reactie #35 Gepost op: 2007/07/12, 11:11:02 »
bedankt, alleen voor bijna alle schijfen staat zo'n slotje, zodat ik er bijna niks mee kan. hoe kan het dat ik geen administrator rechten heb terwijl ik wel administrator ben?

Offline mcgyver

  • Lid
Ubuntu beginner: paar vraagjes
« Reactie #36 Gepost op: 2007/07/12, 11:16:51 »
Je kan ze alleen bewerken als ze niet gemount zijn, maar pas op, weet wat je doet. Ik raad je trouwens aan om de gparted cd te gebruiken, dat werkt makkelijker.

http://gparted.sourceforge.net/download.php

Checkviller

  • Gast
Ubuntu beginner: paar vraagjes
« Reactie #37 Gepost op: 2007/07/13, 10:46:33 »
en hoe kan ik goed mijn video/geluidskaart instellen? die werken tot nu toe nog steeds niet.
kan ik zie wel instellen, want die drivers werken natuurlijk nooit op ubuntu.