Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: CPU blijft op ca 23% en de temperatuur te hoog  (gelezen 1919 keer)

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
CPU blijft op ca 23% en de temperatuur te hoog
« Gepost op: 2017/06/19, 21:27:50 »
Beste mensen,

Ik gebruik xubuntu 14.04.

Ik heb een probleempje dat ik hier voor wil leggen. Bij warm weer wordt de temperatuur in mijn computer wat hoog - op zich niet zo vreemd - maar het lijkt er op dat dan ook de cpu op ca 23% steeds draait.

Vanavond eens iets preciezer gevolgd. Bij op starten wat de computer nog redelijk koel kennelijk en was na opstarten de cpu 0%. Inmiddels is het warm en blijft de cpu op minimaal 22% staan. Herstarten had geen effect, weer op min 22%.

Daarnaast, als core 0 boven de 100 gr komt dan maakt hij er een negatief getal van. Zie plaatje.

Als ik in de taskmanager kijk dan is het proces [kworker/0:2]  (de 0:2 wijzigt wel steeds, het is ook wel 0:1) dat op ca 23% draait. Dit proces kan ik niet stoppen. Zelfs niet als ik de taskmanager als root start.

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand is? Zijn het misschien alleen maar fout weergegeven waarden of is er hier iets raars aan de hand?

Dank voor een reactie.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.


Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: CPU blijft op ca 23% en de temperatuur te hoog
« Reactie #2 Gepost op: 2017/06/19, 22:07:52 »
Best Vuurvosje,

Dank je voor je reactie.

Dat ik niet de enige ben dat geloof ik, maar dat had ik zelf ook gezien, maar ik zie niet de link met de temperatuur van de computer.

Daarnaast zie ik vooral veel engels (beheers ik helaas niet heel erg goed) vooral zie ik problemen, maar geen concrete stappen om naar een oplossing te komen.

Ik zie ook niet waarom de temperatuur boven de 100 naar -27 gaat ... bug?

Maar als jij wel snapt welke stappen ik zou moeten ondernemen om naar een oplossing te komen, dan hoe ik me graag aanbevolen met een concrete link.

Inmiddels de computer een tijdje stil gezet en nu start hij wel op met een lager cpu en een lagere temperatuur die ook niet meer zo omhoog gaat.

Hopelijk komt er een iets concretere reactie.


gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline jolo

  • Lid
Re: CPU blijft op ca 23% en de temperatuur te hoog
« Reactie #3 Gepost op: 2017/06/20, 17:54:21 »
Gaat het om een laptop of een pc? Noem eventueel merk en modelnummer. Draaien daarvan de ventilatoren nog wel? Dus ook die van de CPU. Maken daarvan de ventilatoren meer lawaai dan vroeger? Veroorzaakt door stof of slijtage.

En als het om een dual boot gaat. Wordt die computer ook te warm in Windows?
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: CPU blijft op ca 23% en de temperatuur te hoog
« Reactie #4 Gepost op: 2017/06/20, 21:17:12 »
Beste Jolo,

Dank je voor je vragen. Ik zal ze proberen te beantwoorden.

Het betreft een pc van het merk Qmotion. De hoofdspecs heb ik in de pdf bijgevoegd. (de hele spec was 15 pagina's, als dat wat toe voegt wil ik die ook wel delen.

De ventilatoren draaien. Onlangs heb ik de hele kast van binnen schoon gemaakt en geen bijzonderheden ontdekt. Eigenlijk viel de vervuiling wel mee. Het kan suggestie zijn, maar ik het het idee dat er wel meer lawaai is als de de oververhitting en de verhoogde CPU plaats vinden.

Ik heb geen dual boot, dus kan niet testen met windows.

Als je meer informatie nodig hebt dan hoor ik het graag.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline jan11000

  • Lid
Re: CPU blijft op ca 23% en de temperatuur te hoog
« Reactie #5 Gepost op: 2017/06/20, 21:30:37 »
Naar de bios gaan en je temp bekijken.
daar kun je ook je maximale temp instellen, zodat de pc uitvalt bij te heet worden.
Daar kun je ook instellen de ventilators, bijv snelheid.

Komt er uit je kast veel warmte, als je pc langer aanstaat?
Voelt je cpu koelblok warm aan, of redelijk koud, bij hoge belasting van cpu moet deze warm aanvoelen, anders wordt de warmte niet doorgegeven aan de koelblok.

Cpu steeds belast, heb je de video driver geinstalleerd?

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: CPU blijft op ca 23% en de temperatuur te hoog
« Reactie #6 Gepost op: 2017/06/20, 21:43:08 »
Beste Jan,

Dank je voor je reactie.

Citaat
Naar de bios gaan en je temp bekijken.
Dat kan toch alleen als je de computer op start? Dan wordt de CPU niet echt belast. Of kan ik het BIOS ook bekijken vanuit xubuntu. Voor de temperatuur zou Psensors dat moeten doen en daar haal ik de waarden vandaan.
Citaat
daar kun je ook je maximale temp instellen, zodat de pc uitvalt bij te heet worden.
Heeft dat nut? Dan geeft dat toch niet de reden dat de CPU bij oververhitting op 23% blijft draaien. Het is ook de vraag: raakt de computer oververhit omdat de CPU op 23% draait of draait de CPU op 23% omdat de computer oververhit is?
Citaat
Daar kun je ook instellen de ventilators, bijv snelheid.
Zal ik bekijken als ik opnieuw op start.
Citaat
Komt er uit je kast veel warmte, als je pc langer aanstaat?
Nu niet bijzonder veel. Maar nu is de core temp tussen de 65 en 70 gemiddeld met uitschieters naar 99.
Citaat
Voelt je cpu koelblok warm aan, of redelijk koud, bij hoge belasting van cpu moet deze warm aanvoelen, anders wordt de warmte niet doorgegeven aan de koelblok.
Zal ik testen, maar daarvoor moet de computer open.
Citaat
Cpu steeds belast, heb je de video driver geinstalleerd?
Wat bedoel je met deze vraag en is deze relevant voor het probleem? De CPU is niet steeds overbelast, tijdens gebruik schiet hij wel eens omhoog, maar op dit moment dat ik dit tiep staat CPU op 3%. Dat lijkt me toch geen probleem.



gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: CPU blijft op ca 23% en de temperatuur te hoog
« Reactie #7 Gepost op: 2017/06/20, 21:52:46 »
Het commando sensors in de terminal geeft nog de volgende informatie:
Citaat
PC2009:~$ sensors
acpitz-virtual-0
Adapter: Virtual device
temp1:        +40.0°C  (crit = +255.0°C)

coretemp-isa-0000
Adapter: ISA adapter
Core 0:       +73.0°C  (high = +80.0°C, crit = +100.0°C)
Core 1:       +65.0°C  (high = +80.0°C, crit = +100.0°C)
Core 2:       +72.0°C  (high = +80.0°C, crit = +100.0°C)
Core 3:       +71.0°C  (high = +80.0°C, crit = +100.0°C)

radeon-pci-0100
Adapter: PCI adapter
temp1:        +65.5°C  (crit = +120.0°C, hyst = +90.0°C)
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: CPU blijft op ca 23% en de temperatuur te hoog
« Reactie #8 Gepost op: 2017/06/20, 23:03:21 »
@jolo en andere geïnteresseerden en deskundigen.
Hierbij een foto van het scherm van de BIOS iz de temperatuurregeling.  Wat zou je instellen?

Moet ik de smart fan control nog aan zetten?

De system fan speed staat op 0, maar ik vermoed omdat de systeemtemperatuur niet hoog genoeg is. Of is 44 gr te hoog? Kan ik ergens de systeemtemperatuur ook uitlezen vanuit xubuntu?

Nadat ik de bios had bekeken en het systeem weer startte was de CPU temp meteen al schrikbarend hoog. Ook de CPU usage was fors, maar zakte geleidelijk tot ca 23%. Een tijdlang bleeg de cpu temp van core 0 rond de 100 gr. en van de andere 3 ver boven de 80. Als ik het grafiekje van Psensors bekeek, dat zakte eerst de temp van core 0 naar 97, vervolgens ging de cpu usage in één keer naar 1 of 2 % en toen begonnen de alle 4 de core-temperaturen de dalen naar tussen de 60 en 70 gr.
 
« Laatst bewerkt op: 2017/06/20, 23:12:41 door poj »
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline jan11000

  • Lid
Re: CPU blijft op ca 23% en de temperatuur te hoog
« Reactie #9 Gepost op: 2017/06/20, 23:19:02 »
-Shutdown temp aanzetten in je bios, zoek uit hoe heet je cpu mag worden, en vul die temp in of iets hoger.
-warn temperture aanzetten.

-Smart ventilator aanzetten.

Het is nu heel heet buiten , en als je ventilators niet draaien dan is er iets defect.
je bios temps zijn gelijk met linux, dus die kloppen.
En als je zo door gaat is je pc dadelijk kapot.

Cpu uitbouwen en nieuwe pasta ertussen doen, google hier op hoe dit moet.
En zorg dat alle ventilators draaien.
Als je pc te lang te heet draait, dan versluit je hardware zeer snel.
« Laatst bewerkt op: 2017/06/20, 23:21:44 door jan11000 »

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: CPU blijft op ca 23% en de temperatuur te hoog
« Reactie #10 Gepost op: 2017/06/20, 23:26:58 »
Goed idee. De shut down temp instellen. Nu wil het systeem niet meer opstarten ...
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline jan11000

  • Lid
Re: CPU blijft op ca 23% en de temperatuur te hoog
« Reactie #11 Gepost op: 2017/06/20, 23:28:05 »
Omdat het te heet is,
dus je cpu opnieuw plaatsen met verse pasta ertussen.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: CPU blijft op ca 23% en de temperatuur te hoog
« Reactie #12 Gepost op: 2017/06/20, 23:51:11 »
het systeem doet het weer. toch maar even de shut down uitgezet.

Citaat
@jan11000: dus je cpu opnieuw plaatsen met verse pasta ertussen.
Interessant, is dacht dat er stof tussen cpu en fan zat, maar dat was waarschijnlijk verdroogde pasta. Wat voor een pasta zou er tussen moeten? En waar kan ik die kopen?
« Laatst bewerkt op: 2017/06/20, 23:55:29 door poj »
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

swake

  • Gast
Re: CPU blijft op ca 23% en de temperatuur te hoog
« Reactie #13 Gepost op: 2017/06/21, 01:28:12 »
Waar staat die PC ergens in de woning . Met dit nu zeer snikhete weer moet die ergens in een goed gekoelde ruimte van de wonning staan . Als de computerkast van binnen zeer warm is gaan de fans niet meer koelen , maar gewoon warme lucht verplaatsen waardoor de pc kast binnenin te warm blijft .

Offline jan11000

  • Lid
Re: CPU blijft op ca 23% en de temperatuur te hoog
« Reactie #14 Gepost op: 2017/06/21, 05:11:15 »
het systeem doet het weer. toch maar even de shut down uitgezet.

Citaat
@jan11000: dus je cpu opnieuw plaatsen met verse pasta ertussen.
Interessant, is dacht dat er stof tussen cpu en fan zat, maar dat was waarschijnlijk verdroogde pasta. Wat voor een pasta zou er tussen moeten? En waar kan ik die kopen?
Pc winkel vragen.
Google
youtube
http://gathering.tweakers.net/
Kijk vooral naar films hoe de pasta, toe te passen is.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: CPU blijft op ca 23% en de temperatuur te hoog
« Reactie #15 Gepost op: 2017/06/21, 11:56:11 »
@jan11000

Het lijkt er op dat de pasta het goede effect geeft, de temperatuur is nu veel stabieler en rond de 50 graden. Dank je voor de oplossing.
« Laatst bewerkt op: 2017/06/28, 22:27:12 door poj »
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.