Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] GRUB Rescue  (gelezen 7295 keer)

Offline AdrEph

  • Lid
[OPGELOST] GRUB Rescue
« Gepost op: 2010/02/28, 09:36:04 »
Als ontevreden VISTA-gebruiker heb ik, na het lezen van een artikel over Linux, Ubuntu 9.10 op mijn Laptop geïnstalleerd.
Wat een verademing was dit. Na een weekje van verkenning en uitproberen vond ik het tijd om Ubuntu ook op m'n Desktop te installeren.
Deze installatie verliep opnieuw vlekkeloos totdat..... mij werd gevraagd om de computer opnieuw op te starten.
Wat ik kreeg was alleen een zwart scherm met de volgende regels:

     Booting from local disk
     GRUB loading
     Error: no such disk
     GRUB rescue >


Het systeem zat muurvast en de schrik sloeg me om het hart.
Alleen met een harde reset was er weer beweging in te krijgen. De tweede poging om Ubuntu op mijn Desktop te krijgen is uiteindelijk wel succesvol verlopen en ik kreeg keurig een keuzemenu om met Ubuntu of met Vista te kunnen starten.

Bij controle van de beschikbare schijfruimte zag ik echter dat er zo'n 68 GB verdwenen was. Dit is vermoedelijk bij de eerste installatie door Ubuntu in gebruik genomen en bij het vastlopen niet meer vrijgegeven.
Deze schijf wordt onder in het Dual-Boot scherm wel getoond "Ubuntu, Linux 2.6.31-14-Generic (on /dev/sde5)", maar als ik hiervoor kies dan krijg ik de melding
"Error: no such disk".

Wie kan deze beginnende Ubuntu gebruiker helpen om dit probleem op te lossen?
Alvast bedankt voor de moeite.

« Laatst bewerkt op: 2010/02/28, 13:19:07 door AdrEph »

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: GRUB Rescue
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/28, 09:57:52 »
Volgens mij is het heel gemakkelijk om die partitie te verwijderen en bij een bestaande te voegen.

Je zou (via synaptic) GParted kunnen installeren zodat je al je partities grafisch kunt zien. Die betreffende partitie kan - mits ontkoppeld - geformatterd worden en vervolgens toegevoegd worden aan een andere ontkoppelde partitie.

Als je hem wilt toevoegen aan de Ubuntu-partitie waarmee je werkt, moet je GParted van de live CD gebruiken. Alleen ontkoppelde partities kunnen bewerkt worden met GParted.

Je zou hier een printscreen van je GPartedvenster kunnen plaatsen; dan is het meteen duidelijk.

Offline Drummies

  • Lid
Re: GRUB Rescue
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/28, 09:58:34 »
Ik ben bang dat je met GParted aan de slag zal moeten gaan!!Over het hoe en wat zie onderstaande informatie linkje
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/GPartedLiveCD
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline timosha

  • Lid
Re: GRUB Rescue
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/28, 10:31:31 »
Zoals voorheen geschreven, met gParted die partitie verwijderen en eventueel toevoegen aan een andere partitie.

Daarna in een terminal het volgende ingeven:
sudo update-grub

« Laatst bewerkt op: 2010/02/28, 10:33:08 door timosha »
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline AdrEph

  • Lid
Re: GRUB Rescue
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/28, 12:49:41 »
Hallo Forumleden,

Ik wil jullie even laten weten dat ik jullie voorgestelde oplossingen heb toegepast met als resultaat
dat ik de verloren schijfruimte weer beschikbaar heb gekregen onder Vista.  :D

Mijn hartelijke dank voor jullie snelle reaktie.
Ook het Bootmenu is nu aangepast aan de gewijzigde situatie.

Een reden temeer om in de toekomst misschien wel helemaal over te schakelen naar Linux (Ubuntu).

Groeten Dick