Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Samba PDC  (gelezen 1081 keer)

Offline edjeking

  • Lid
Samba PDC
« Gepost op: 2011/07/10, 15:48:35 »
Hallo,

Ik ben al een tijdje bezig met een opdracht voor school, voor deze opdracht moet ik een linux server installeren en configureren. De gebruikers moeten kunnen inloggen op mijn domein. Ik zit al een tijdje documentatie door te spitten maar wordt hier niet echt veel wijzer van. Ik wil Samba dus laten fungeren als een PDC. Ik heb alles al geprobeerd maar kom er niet uit. Ik heb ubuntu server 10.10 geinstalleerd. Mijn vraag is nou of ik alleen Samba hoef te installeren of moet ik daarnaast nog iets anders installeren?

Hoop dat dit forum de uitkomst biedt..

Gr. Edwin

Offline tap

  • Lid
Re: Samba PDC
« Reactie #1 Gepost op: 2011/07/10, 18:16:42 »
Kun je iets concreter zijn in wat je wilt doen?
Wat is de 'end state' die je wilt bereiken.

Offline edjeking

  • Lid
Re: Samba PDC
« Reactie #2 Gepost op: 2011/07/10, 19:03:12 »
Er zijn 5 werkplekken die gekoppelt zijn aan de server en die moeten kunnen inloggen op het domein. Nou wil ik Samba gaan gebruiken als PDC. Ik neem aan dat ik hiervoor dhcp moet installeren en heb ik dan ook dns nodig? Ik heb wel eens gelezen dat dns niet nodig is als je Samba als PDC gebruikt..

Offline tap

  • Lid
Re: Samba PDC
« Reactie #3 Gepost op: 2011/07/10, 20:39:03 »
Zit er een router in het systeem of alleen een hub?
Hebben de clients ubuntu geinstalleerd?


Offline edjeking

  • Lid
Re: Samba PDC
« Reactie #4 Gepost op: 2011/07/10, 22:54:22 »
De clients zijn met eens switch verbonden met de server. De server heeft 2 netwerk kaarten, de eerste is verbonden met het internet(router, static IP) en de tweede verbonden met de lan. Op de clients staat Windows XP geinstalleerd..

Offline tap

  • Lid
Re: Samba PDC
« Reactie #5 Gepost op: 2011/07/10, 23:29:20 »
De window clients moeten een ip adres krijgen.
Dus daarvoor heb je een DHCP voor nodig. Want die gaat de hub niet geven en de router niet omdat hij op een andere lan kaart zit.

Hoe je het e.e.a. kunt instellen staat hier.

https://help.ubuntu.com/8.04/serverguide/C/dhcp.html

Let er wel op dat je de juiste lan kaart gebruikt.

Een simpele samba configuratie kun je hier vinden. Let er wel op dat je de juiste workgroup gebruikt voor windows machines.

http://www.jonathanmoeller.com/screed/?p=1590

Een andere tip is om het stap voor stap op te bouwen.
Eerst zorgen dat de windows clients een adres krijgen.
Daarna met Samba aan de slag gaan.


Offline edjeking

  • Lid
Re: Samba PDC
« Reactie #6 Gepost op: 2011/07/11, 12:24:41 »
Die link http://www.jonathanmoeller.com/screed/?p=1590 is voor een basic samba configuratie(shares), niet voor een een samba pdc configuratie. Heb ik ook dns nodig?

Offline tap

  • Lid
Re: Samba PDC
« Reactie #7 Gepost op: 2011/07/11, 13:38:53 »
Het klopt dat het voor een simpele samba opzet is.
Meer heb je ook niet nodig, denk ik.

De eerste link vertelt het e.e.a. over DNS en DHCP. Ik denk dat het handig is om dit gescheiden te houden van Samba. Maar dat is een keuze.