Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Thunderbird samenvattingsbestand  (gelezen 570 keer)

Offline Eric4

  • Lid
Thunderbird samenvattingsbestand
« Gepost op: 2016/07/16, 16:38:23 »
Hallo, Om mijn mail te lezen maak ik gebruik van verschillende PC's en OS. Nu heb ik gisteren versie 16.04 geïnstalleerd. De Lokale map van Thunderbird heb ik opgeslagen op een NAS. Via Unbunt lukt het mij niet om deze bestanden te benaderen. Soms krijg ik een melding dat het samenvattingsbestand niet gevonden kan worden of dat het pad te lang is. Een andere keer blijft de zandloper lopen. De bestanden op de NAS kan ik via de ' verkenner'  gewoon benaderen. Via ' met de server verbinden'  krijg ik keurig een pad naar de bestanden die ik kan raadplegen. Om dit te realiseren maak ik gebruik van het commando smb://192.xxx.xxx.xx/naam map/naam map/xxxxxx.default.

Wie kan mij uitleggen wat ik nog moet instellen om te zorgen dat de lokale mappen in Thunderbird Ubuntu weer benader baar zijn. Via een laptop met windows 8 lukt het me wel. Al vast dank voor een reactie.

Met vriendelijke groet,
Eric

Offline HarzG

  • Lid
Re: Thunderbird samenvattingsbestand
« Reactie #1 Gepost op: 2016/07/16, 17:26:09 »
Het is een beetje te weinig aan informatie. Maar ik begin maar met een vraag: heb je spaties in je pad?
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline vanadium

  • Lid
Re: Thunderbird samenvattingsbestand
« Reactie #2 Gepost op: 2016/07/16, 17:54:12 »
Hoe heb je dat geregeld om Thunderbird naar die samba share te laten kijken? Het ziet ernaar uit dat je die samba share via de verkenner aankoppelt. 1) dan is de share enkel beschikbaar nadat je die koppeling hebt gemaakt en 2) Thunderbird zal niet zomaar een smb:// URI kunnen gebruiken om zijn configuratiedata te vinden. Geef eens aan hoe je dit hebt proberen regelen.

Offline h2o

  • Lid
Re: Thunderbird samenvattingsbestand
« Reactie #3 Gepost op: 2016/07/16, 20:51:51 »
Een symlink maken in je eigen homedirectory naar die locatie en die symlink .thunderbird noemen.
Zelf heb ik daar andere redenen voor, maar Thunderbird kan prima met een .thunderbird symlink overweg.

Even een voorbeeld: Stel je hebt jouw thunderbird bestanden op 192.168.1.14 staan en die gemount op /mnt/thunderbird, dan maak je met ln -s /mnt/thunderbird /home/pietjepuk/.thunderbird de symlink. Thunderbird zal daar gaan zoeken, lezen en schrijven.
« Laatst bewerkt op: 2016/07/16, 20:57:27 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline jan11000

  • Lid
Re: Thunderbird samenvattingsbestand
« Reactie #4 Gepost op: 2016/07/17, 05:10:45 »
Of met de verkenner de map openen, dan pas thunderbird gebruiken.
of
 (dit is de goede manier)in je fstab de link naar je nas, erin zetten, zodat bij booten je nas gekoppeld wordt, en je thunderbird de files vind.

Hier een voorbeeld:(en geen spaties gebruiken in de namen die je gebruikt),
//servername/sharename  /media/windowsshare  cifs  guest,uid=1000,iocharset=utf8  0  0
https://wiki.ubuntu.com/MountWindowsSharesPermanently

(Unprotected network folder won't automount

I've had a situation where an unprotected network folder wouldn't automount during bootup, but after manually entering "sudo mount -a" was mounted correctly. I solved this by replacing the "guest" option by "username=guest,password=". If anyone has an explanation for this, please leave a comment. )

Als dit niet werkt, dan kun je nog mounten bij login.

Wachtwoord meegeven met fstab, zelf zit mijn wachtwoord in de keyring, dus daar word niet om gevraagd, als je dit wel wilt, dan zoek een handleiding om je naam en wachtwoord erin te krijgen.
https://wiki.ubuntu.com/MountWindowsSharesPermanently
« Laatst bewerkt op: 2016/07/17, 05:25:07 door jan11000 »

Offline Eric4

  • Lid
Re: Thunderbird samenvattingsbestand
« Reactie #5 Gepost op: 2016/07/23, 15:42:28 »
Dank voor jullie reactie’s. Helaas is het nog niet gelukt.

Ik heb het eerst geprobeerd met fstab. Daarna met Gigolo.

Beide zien de map staan. Met Thunderbird kan ik de map bij eigenschappen van lokale mappen kiezen, echter de zandloper blijft maar lopen.
Een voorbeeld van een fstab:
//192.xxx.xxx.xx/Thunderbird /volume1/Thunderbird  cifs username=xxxxx,password=yyyyyyyyyy,iocharset=utf8,sec=ntlm  0  0

Bij Gigolo worden alle mappen op de nas weergegeven. De map Thunderbird is geactiveerd. Deze wordt daarna ook zichtbaar in de ‘ verkenner’ .

Het gaat om bestanden die op een Synology NAS staan. Ook hun instructie heb ik geraadpleegd (https://translate.google.nl/translate?hl=nl&sl=en&u=https://www.synology.com/en-global/knowledgebase/DSM/tutorial/File_Sharing/How_to_access_files_on_Synology_NAS_within_the_local_network_NFS&prev=search).
Tips zijn welkom.
Al vast bedankt

Offline vanadium

  • Lid
Re: Thunderbird samenvattingsbestand
« Reactie #6 Gepost op: 2016/07/23, 16:03:30 »
Als de NAS goed aangekoppeld is, dan moet het met een symbolische link werken. Als /volume1/Thunderbird direct naar het betreffende thunderbirdprofiel verwijst, dan kan je met volgend commando de symbolische link aanmaken, zoals ook h2o al aangaf.
ln -s /volume1/Thunderbird ~/.thunderbird
- Je kan met verkenner zonder problemen in de aangekoppelde map  /volume1/Thunderbird gaan kijken?
- Je hebt daar lees en schrijfrechten?
- Is het de correcte profielmap van Thunderbird die je daar aankoppelt? m.a.w, als je in /volume1/Thunderbird gaat, zie je dan minstens één folder met een naam zoals 8hj8vf5s.default? (je eigen code zal anders zijn).

JohPoe

  • Gast
Re: Thunderbird samenvattingsbestand
« Reactie #7 Gepost op: 2016/07/23, 16:07:56 »
Waarschijnlijk heb ik een soortgelijke configuratie.
Diverse PC's en 1 plaats (server) waar de mail is opgeslagen.
Voorwaarde Thunderbird kan en mag maar op 1 pc actief zijn.

Het moeilijkste is het mounten van de gedeelde map (fstab) maars als dat gelukt is komt het volgende:
op elke PC in de map .thunderbird het bestand profiles.ini aanpassen.
Bij mij is dat geworden:
[General]
StartWithLastProfile=1

[Profile0]
Name=default
IsRelative=0
Path=/mnt/smbshare/mail/Profiles/rx365jzd.default

mijn fstab is
//192.168.1.xxx/data /mnt/smbshare cifs username=xxxxx,password=yyyyyyyyyy,iocharset=utf8,sec=ntlm  0  0
« Laatst bewerkt op: 2016/07/23, 16:10:07 door JohPoe »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Thunderbird samenvattingsbestand
« Reactie #8 Gepost op: 2016/07/23, 16:16:38 »
Jij deelt enkel het profiel. Het lijkt me dat de OP de ganse Thunderbird map deelt, en dan werkt jou manier niet, want de aanpassing geldt dan voor iedereen.

In linux lijkt het me veel gemakkelijker met een symbolische link te werken. Dan hoef je dat configuratiebestandje niet aan te passen.

Ik denk dat Eric4 nu vooral goed moet kijken wát hij juist heeft gedeelt via SMB. Het komt er daarna op aan de juiste verwijzingen te maken.


JohPoe

  • Gast
Re: Thunderbird samenvattingsbestand
« Reactie #9 Gepost op: 2016/07/23, 16:41:02 »
Citaat
Om mijn mail te lezen maak ik gebruik van verschillende PC's en OS.

Het gaat bij mij ook om 'mijn' mail en niet met anderen gedeelde mail.
Wat ik heb gedaan is de hele thunderbird map van een PC gekopieerd in een map mail op de server geplaatst. De windows en linux pc's gebruiken nu inderdaad een enkel profiel.
voordeel - alle addons 1x installeren en insteliingen en lokale mappen (archief) etc. etc.
nadeel - soms wat probleempjes omdat windows vaak wat sneller een update voor thunderbird heeft.

Offline Eric4

  • Lid
Re: Thunderbird samenvattingsbestand
« Reactie #10 Gepost op: 2016/07/27, 11:53:03 »
Hallo lezers.

Het is opgelost.
Nou eigenlijk niet, maar na vele dagen van proberen heb ik gezocht naar een andere oplossing.
Uitdaging was om de map lokale mails die op de NAS is opgelsagen te ontsluiten via Thunderbird. Dat is niet gelukt.
De oplossing is het aanmaken van een extra account bij de provider. Aldaar h eb ik alle mappen aangemaakt en daarna de bestanden via een windows machine gekopieerd van de NAS naar het nieuwe account.
Daar deze IMAP is kan lezen van alle lokale mails nu ook weer via diverse machines / webmail.
Groeten,
Eric4