Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Geen beeld na upgrade  (gelezen 6405 keer)

Offline zooker1

  • Lid
[opgelost] Geen beeld na upgrade
« Gepost op: 2010/04/23, 00:08:21 »
Dag,

Na een upgrate van Karmic naar Lucid (10.04) krijg ik bij het opstarten geen beeld meer.
Ik zie nog net een groot uitgevallen (nieuw)logo van Ubuntu, de rode stippen veranderen in wit en vv. maar daarna maakt het beeld een 'schakeling' en alles blijft zwart.

Voor een week geleden had ik 10.04 al een tijdje lekker draaien. Echter na een update deed het bovenstaande zich voor.
Vandaag met een live-cd een nieuwe install gedaan van Karmic en direct daarna de upgrade naar Lucid. Met wederom het bovenstaande resultaat; geen beeld meer.

Hier in het testforum kom ik wel dergelijke problemen tegen, maar telkens wordt gesproken over bepaalde toetsenbord combinaties om in de terminal te komen. Maar ja, als je geen beeld heb, zie je dus ook geen terminal...
Overigens heb ik wel middels de Karmic live-cd de terminal opgestart, maar weet eigenlijk niet zo goed welke commando's gebruikt moeten worden. Oftewel: Help!

Groet,
Thomas
« Laatst bewerkt op: 2010/05/19, 22:32:04 door zooker1 »
Met MS-Dos kon ik lezen, schrijven en rekenen * Met windows 3.1 kon ik lezen en schrijven * Met windows 95 kon ik lezen * Vanaf XP kon ik helemaal niks meer * Ubuntu is weer leuk


Offline zooker1

  • Lid
Re: Geen beeld na upgrade
« Reactie #2 Gepost op: 2010/04/23, 01:41:56 »
Ik heb optie 1 in de bovenstaande link gevolgd.
Na 'failsavex' heb ik de optie 'run Ubuntu in low-graphics mode for just one session'.
Hij start hiermee helemaal goed op. Volgens mij zijn er geen beperkingen en is het beeld goed.
Echter na een herstart, is het probleem weer terug. Is ook logisch, want het was 'just for one session'.
Nou worden er binnen 'filesavex' wel meerdere opties geboden, maar deze doen niks. Vragen worden constant herhaald.

Optie 5 uit de link ook gevolgd, maar ja, ben geen gevorderde, dus daar kwam ik ook niet verder mee.

Wat nu?
Met MS-Dos kon ik lezen, schrijven en rekenen * Met windows 3.1 kon ik lezen en schrijven * Met windows 95 kon ik lezen * Vanaf XP kon ik helemaal niks meer * Ubuntu is weer leuk

Offline heir4c

  • Lid
Re: Geen beeld na upgrade
« Reactie #3 Gepost op: 2010/04/24, 00:28:35 »
Je bent misschien geen gevorderde maar je kunt het hoor. Stap voor stap.
Herstart de computer en kies (met de pijltjestoetsen) de tweede lijn in het grub menu. en klik 'Enter'.
Even wachten en er verschijnt een soort menu waar je kiest voor: 'drop to root shell'
In het nederlands iets in de zin van: open een shell met rootrechten.
Na een paar seconden zou je een prompt moeten zien in de zin van root@computernaam met een knipperde cursor.
Tik hier het volgende:
Xorg -configureLet hier dus op de hoofdletter X zoals Pjotr aangeeft in zijn link.
Druk op 'Enter'.

Citaat
Nu maakt het systeem het volgende bestand: /root/xorg.conf.new
- beproef de instellingen door de aanwijzing te volgen die de terminal daarvoor geeft. Ziet u een grijs grafisch scherm + muispijl, dan is het goed. Sluit dit met Ctrl-alt-backspace

Volg de aanwijzingen zoals hierboven vermeld in het citaat van Pjotr.

Hierna zul je weer de prompt zien.

Tik in:
reboot
Citaat
- herstart normaal.
- kopieer de inhoud van /root/xorg.conf.new in /etc/X11/xorg.conf
- herstart de grafische omgeving (of doe een volledige herstart).

Wat uitleg hierbij:

Start dus normaal en wanneer de desktop volledig geladen is druk dan de toetsencombinatie: Alt+F2 waarna een venstertje opent en tik in:
gksudo nautilusJe zal je wachtwoord moeten intikken omdat je de bestandsbeheerder (nautilus genaamd) gaat openen met rootrechten. Let dus op wat je hierna doet.

Nu start nautilus op met rootrechten.
Zoek in de map 'root' naar het bestand /xorg.conf.new
Kopieer dit bestand.
Navigeer naar /etc/X11 en zet in deze map (X11 dus) het bestand: xorg.conf.new
Klik rechts op het bestand en kies voor: hernoemen.
verwijder de .new zodat enkel xorg.conf overblijft. (klik hierna even in het lege veld naast de bestanden zodat je de nieuwe naam vermeld ziet.)

Gebruik nu de toetsencombinatie: Ctrl+Alt+Backspace of herstart de computer volledig.

Nu zou alle s ok moeten zijn en anders kan je nog aanpassingen maken in het xorg.conf bestand. (Moet je dan ook weer wel met rootrechten doen, dus via Alt+F2 en het commando gksudo nautilus zoals hierboven of in een terminal met het commando: gksudo gedit /etc/X11/xorg.conf )

En lukt het toch niet goed dan kom je hier maar terug met je vragen en opmerkingen.
Veel succes!


Met vriendelijke groet,
heir4c
« Laatst bewerkt op: 2010/04/24, 01:24:01 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline zooker1

  • Lid
Re: Geen beeld na upgrade
« Reactie #4 Gepost op: 2010/04/24, 12:06:27 »
Hoi Heir4c,

Dank voor je uitgebreide antwoord.
Ik kom helaas niet zo ver met je beschrijving. Ik zal mijn stappen vermelden:

In het GRUB menu, is optie 2 wat anders. Ik moet optie 6 kiezen voor 'drop to root shell'.
(er is overigens ook een 'drop to root shell with networking' , maar die lijkt tevergeefs te zoeken naar het netwerk)

Eenmaal 'drop to root shell' gekozen, krijg ik een promt en voor in: 'Xorg -configure' (steeds zonder aanhalingstekens)

Zodra dit klaar is staat er op mijn scherm:

Xorg detected your mouse at device /dev/input/mice.
Please check your config if the mouse is still not
operational, as by default Xorg tries to autodetect
the protocol.

Xorg has configured a multihead system, please check your config.

Your xorg.conf file is /root/xorg.conf.new

To test the server, run 'X -config /root/xorg.conf.new'

 ddxSigGiveUp: Closing log
root@thomas-laptop:-#


Ik weet niet welke aanwijzing ik nu moet opvolgen, maar ik geef in: 'X -config /root/xorg.conf.new'
Nu wordt mijn scherm 'zwart' en zie geen grafisch grijs scherm met muispijl.

Het is dus niet goed. Wat te doen in dit geval?

Thomas
Met MS-Dos kon ik lezen, schrijven en rekenen * Met windows 3.1 kon ik lezen en schrijven * Met windows 95 kon ik lezen * Vanaf XP kon ik helemaal niks meer * Ubuntu is weer leuk

Offline heir4c

  • Lid
Re: Geen beeld na upgrade
« Reactie #5 Gepost op: 2010/04/24, 12:14:00 »
Mmm... Zover ben ik zelf nog niet bekend met die zaken dat ik je nu verder kan helpen, sorry.

Kun je het eens proberen met een ander scherm? Heb je er nog ergens één staan? of één lenen van vrienden ofzo, zodat je kan uitmaken of het het scherm is of toch de kaart/driver.

En kijk eerst eens naar dat /root/xorg.conf.new bestand, eventueel via de LiveCd. En kopieer het even en zet het hier eens neer.
« Laatst bewerkt op: 2010/04/24, 12:15:45 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu