Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: {** OPGELOST**) Hoe bewerk ik PDF-jes? Openen PDF-jes lukt niet meer?  (gelezen 16468 keer)

Het openen van PDF-jes lukt niet meer. Als ik op het PDF-je klik om het te openen stelt Firefox me de vraag hoe ik dit bestand wil openen. Ik kan kiezen uit oracle-pdfimport.oxt of uit GIMP Image Editor (standaard). Beide mogelijkheden geven geen geopend PDF-je op mijn scherm. Graag advies. Blijkbaar heb ik iets veranderd, maar ik weet niet wat. Tot 5 dagen geleden had ik geen moeite om PDF-jes te openen.

Ik ben me niet bewust dat ik GIMP geactiveerd heb, en toch komt de vraag of ik iets met GIMP wil, bij het openen van PDF-jes. GIMP deleten? Ik heb geen flauw idee waar je GIMP voor kunt gebruiken. Uitleg en advies graag in niet-technische taal omdat ik een beginnende Ubuntu-gebruiker ben. Thanx!

« Laatst bewerkt op: 2011/08/15, 19:42:43 door Monique2009 »
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Re: Openen PDF-jes lukt niet meer?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/08/09, 16:20:24 »
GIMP is een beeld bewerkings programma. Die kan geen PDFs openen.
Ik zit momenteel niet op Ubuntu, maar er is geloof ik een standaard programma voor. Weet alleen niet hoe dit heet...
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: Openen PDF-jes lukt niet meer?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/08/09, 16:43:15 »
Dank, in de inhoudsopgave bij Firefox staat geen Documentviewer. Wat moet ik doen?
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Offline Jitse

  • Lid
Re: Openen PDF-jes lukt niet meer?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/08/09, 16:51:14 »
In Ubuntu heet de standaard pdf-viewer Evince. In Kubuntu weet ik het niet.

Re: Openen PDF-jes lukt niet meer?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/08/09, 16:55:58 »
Ik wil bladzijde 5 en 6 uit een PDF-je afdrukken. Via Gmail kan ik met 'weergeven' in het PDF-je kijken, maar opslaan lukt niet, want het blijkt een webpagina.

Wat er gebeurt is dit: ik krijg een *.html erbij. Daarna komt er een melding van dat het document 'hersteld moet worden' als ik het wil oproepen via de 'tekstverwerker' (Writer). Ik voel natuurlijk op mijn klompen aan, dat ik een webpagina niet in de tekstverwerker kan oproepen, maar hoe dan wel?

Het document dat ik wil inzien betreft een rekening, die ook nog alleen met een code in te zien is vanwege de privacy. Heel fijn, maar ook heel lastig.  Ik krijg ook de melding dat ik JAVA weer moet aanzetten. Java uitgezet in OO op advies voor een ander (nu opgelost) probleem. Java opnieuw aanzetten? (Ik mis zelf helaas de kennis om te weten wat de consequentie van het een of het ander is).
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Offline Jitse

  • Lid
Re: Openen PDF-jes lukt niet meer?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/08/09, 17:00:13 »
Even voor de duidelijkheid:
In Gmail staat helemaal onderaan het emailbericht rechts naast het knopje 'Weergeven' een knopje 'Downloaden'. Dat werkt niet?

Re: Openen PDF-jes lukt niet meer?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/08/09, 17:02:18 »
Inderdaad dat klopt, maar dat 'downloaden' werkt niet, omdat ik het pdf-je niet kan openen.

Waar staat Bestandssysteem>dan usr en dan bin en dan bij Evince en dan die aanklikken.
Of moet ik naar softwarecentrum en daar apvl, een pdf-viewer installeren (die zich gedraagt als VIM) {wat is dat nu weer: VIM? Maar dat voert te ver om te willen weten...}?
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Offline Jitse

  • Lid
Re: Openen PDF-jes lukt niet meer?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/08/09, 17:10:29 »
Staat in het venstertje dat je ziet als je wel op downloaden klikt het bolletje bij 'bestand opslaan' of op 'openen met'? Als het bij 'Openen met' staat, kies dan eens voor 'Bestand opslaan'

Edit: Gebruik je trouwens Ubuntu, Kubuntu of Xubuntu?

Re: Openen PDF-jes lukt niet meer?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/08/09, 17:19:33 »
Ubuntu Lucid.
Ik denk toch echt dat er iets totaal mis is met je installatie, aangezien je weer problemen hebt met instellingen. Maar goed, we zijn er om te helpen toch? :)
Downloaden = opslaan (maar soms tijdelijk).
En apvl installeren lijkt me nog niet nodig.
Ik denk de documentenviewer beter even geopent kan worden via de terminal. Ik heb nu geen tijd om te kijken, ik zit vanavond na het eten weer op Ubuntu :P
Tot die tijd mag iemand sneller zijn natuurlijk  :D
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: Openen PDF-jes lukt niet meer?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/08/09, 17:21:48 »
Dan komt er 'alle downloads compleet' en verschijnt het document NIET op mijn scherm (voorheen opende zich dan het pdfje). Bestand opslaan dan met keuze voor oracle-pdfimport.oxt.

Waar kan ik document viewer vinden om opnieuw te installeren?
Ik kijk nu in het software centrum (via Toepassingen).  

Wat een ellende... ik ga ook even iets anders doen... Bedankt alvast en eet smakelijk!
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Offline Jitse

  • Lid
Re: Openen PDF-jes lukt niet meer?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/08/09, 17:27:44 »
Open dan de bestandsbeheerder (bovenste balk, 'Locaties' -> 'Downloads') daar staat dan je gedownloade pdf'je. Dubbelklik daar eens op en vertel welk programma er dan opent.

Re: Openen PDF-jes lukt niet meer?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/08/09, 17:31:39 »
 Bestandssysteem>dan usr en dan bin en dan bij Evince en dan die aanklikken.
Bestandsbeheer, usr en bin gevonden, maar 'Evince' niet. Dit als antw op een eerdere vraag.
]
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Openen PDF-jes lukt niet meer?
« Reactie #12 Gepost op: 2011/08/09, 17:33:52 »
Ik gebruik ubuntu 10.04 en pdf gaan open met "document viewer".
Bij ubuntu software center gewoon installeren.
Misschien heeft een andere programma iets gewijzigd, misschien iets wat je geinstalleerd hebt.

Re: Openen PDF-jes lukt niet meer?
« Reactie #13 Gepost op: 2011/08/09, 17:37:24 »
Ik krijg als antw bij dubbelklikken op het bewuste PDFje (inderdaad gevonden, ik heb het al 4x opgeslagen):

Kon'/home/user/Downloads/ *.pdf niet weergeve. De locatie is geen map.

En *.pdf, dan staat * voor de naam van het document, dat ik hier niet kan weergeven i.v.m. de privacy.
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Re: Openen PDF-jes lukt niet meer?
« Reactie #14 Gepost op: 2011/08/09, 17:39:03 »
GIMP in ieder geval voorlopig uit mijn programma's gegooid en Scribus ook (wilde daar iets mee)...
Dus ja, ik heb kennelijk iets toegevoegd wat niet matcht met het openen van pdfjes.

Waar staat Document viewer precies bij de software?
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Re: Openen PDF-jes lukt niet meer?
« Reactie #15 Gepost op: 2011/08/09, 17:45:32 »
Gelukt! Document Viewer was kennelijk uit mijn software verdwenen.
Ik wilde pfd-jes kunnen bewerken, maar dat is blijkbaar niet zo gemakkelijk...

Bedankt voor alle adviezen.
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Re: [*OPGELOST*] Openen PDF-jes lukt niet meer?
« Reactie #16 Gepost op: 2011/08/09, 17:46:57 »
sudo apt-get install evince om de documentenviewer te installeren.
En PDFs bewerken is geloof ik niet makkelijk nee. Ik zou in ieder geval niet weten hoe het moet.
En GIMP en Scribus had niet verwijderd te hoeven worden hoor, dus al wil je nog wat met Scribus kan het gewoon opnieuw geinstalleerd worden ;)
« Laatst bewerkt op: 2011/08/09, 17:49:20 door Cheap Applications »
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline Jitse

  • Lid
Re: Openen PDF-jes lukt niet meer?
« Reactie #17 Gepost op: 2011/08/09, 17:51:39 »
GIMP in ieder geval voorlopig uit mijn programma's gegooid en Scribus ook (wilde daar iets mee)...
Dus ja, ik heb kennelijk iets toegevoegd wat niet matcht met het openen van pdfjes.

Waar staat Document viewer precies bij de software?

Document viewer staat niet standaard in het menu, maar wordt vanzelf geopend als je op een pdf dubbelklikt. Als je hem toch in het menu wil, klik dan met de rechtermuisknop op het menu en kies voor 'Menu bewerken'. Dan moet je een vinkje zetten voor Evince document viewer of document viewer in de categorie Kantoor of Hulpmiddelen (Weet niet meer precies hoe hij heet en onder welke categorie hij valt). Evince is ook te openen door op [Alt]+[F2] te duwen en evince te typen.

Re: [*OPGELOST*] Openen PDF-jes lukt niet meer?
« Reactie #18 Gepost op: 2011/08/09, 20:34:37 »
Bedankt. Goed om te weten dat GIMP en Scribus gewoon mochten blijven, dat had ik eigenlijk wel verwacht, omdat ze uit de Ubuntu-familie komen. Bewerken van pfd-jes, dat is een crime  :evil:, met plakken en knippen lukt het mij (nog) niet. Maar dat is in een ander topic al gevraagd en gedeeltelijk beantwoord.
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Offline Tom

  • Lid
Re: [*OPGELOST*] Openen PDF-jes lukt niet meer?
« Reactie #19 Gepost op: 2011/08/09, 21:32:07 »
Als U een PDF opend met Evince of te wel Document viewer kunt u nog veel dingen instellen zoals bv rechts draaien of links ) afdrukken etc.
Ga dan eens naar Bewerken - Werkbalk editor daar ziet u nog veel zaken die u erbij kunt zetten zie afbeelding.
Gewoon met de muis op zo een icoontje staan en slepen naar de bovenste Werkbalk.
Het is echt een veelzijdig program.



« Laatst bewerkt op: 2011/08/09, 21:37:31 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline mrGee

  • Lid
Re: [*OPGELOST*] Openen PDF-jes lukt niet meer?
« Reactie #20 Gepost op: 2011/08/10, 00:22:46 »
Hallo

Wil je echt flink pdf's bewerken, dan valt dat nog wel tegen in Linux, je zou met pdfedit aan de slag kunnen, maar
dat is geen pretje om mee te werken. Voor eenvoudige dingen zoals markeren en wat pagina bewerkingen
zijn diverse (andere programma's) aanwezig in Linux, dat kan bijv. ook met xournal (ook al is die daar niet
voor bedoeld  ;)) en wat van de standaard viewers.

Maar wat ook heel goed bevalt, is onder wine PDF Xchange gebruiken. Klik;
http://pdf-xchange-viewer.en.softonic.com/download-version/pdf-xchange-viewer-2.5.194
dan krijg je de installatie in een zip file (de hoofd link geeft een klungelige niet werkende softonic downloader)

Groeten Gerrit
« Laatst bewerkt op: 2011/08/10, 08:53:22 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline mrGee

  • Lid
Re: [*OPGELOST*] Openen PDF-jes lukt niet meer?
« Reactie #21 Gepost op: 2011/08/10, 09:05:47 »
Hallo

Je bedoelt deze;
http://extensions.services.openoffice.org/project/pdfimport?intcmp=1549
Resultaten daarmee zijn heel erg wisselend en lees ook maar eens onderaan
welke dingen wel en niet gaan lukken. "Pdf edit is not trivial"

De vraag voor een goede pdf bewerker voor Linux is al vaker gesteld en er wordt
van alles aangedragen. Feit is echter, dat je een handjevol losse tools hebt,
waar min of meer bepaalde resultaten mee vallen te behalen. Ik kan mij nog een
review van een blad ergens herinneren, waar de conclusie werd getrokken,
dat er geen echt goed Linux alternatief is, of je moet er eentje kopen ,of
je doet iets via wine.

Groeten Gerrit
« Laatst bewerkt op: 2011/08/13, 23:10:03 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: [*OPGELOST*] Openen PDF-jes lukt niet meer?
« Reactie #22 Gepost op: 2011/08/10, 12:56:47 »
Het opslaan van een Word doc naar een odt bestand kan gemakkelijk. En van een odt naar een pfd ook.
Maar van een pdf terug naar odt lukt mij niet: ik krijg dan een menu-tje met daarop (helaas kan ik geen print screen laten zien).
ASCII-filteropties
Eigenschappen
Tekenset      Unicode (UTF-8) (meerdere mogelijkheden, West-Europa Apple Macintosh enz)
Standaardlettertypen    Times New Roman (meerdere mogelijkheden aan te klikken)
Taal     Nederlands (NL)
Alinea-einde  CR en LF    CR      LF (deze zijn aan te klikken)

Klik ik toch op OK, dan krijg ik een rijtje onzin-tekens: zoals ##@^&'*x en zwarte ruitjes met een vraagtekentje erin.

 Fijn om dit nu eens te melden, weet nl. niet wat dit is (maar ik kan het pfd-je niet op deze manier openen of er iets mee doen).

NB het ene onderwerp is opgelost (openen van PDF-jes) en daarop volgende het nieuwe onderwerp (hoe PDF-jes te bewerken staat nog open. Sorry: ik had daarvoor eigenlijk een nieuw topic moeten openen. Hoe dit nog te organiseren?)
« Laatst bewerkt op: 2011/08/10, 13:03:14 door Monique2009 »
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Offline mrGee

  • Lid
Re: Hoe bewerk ik PDF-jes? [*OPGELOST*] Openen PDF-jes lukt niet meer?
« Reactie #23 Gepost op: 2011/08/10, 13:20:29 »
Hallo

Kijk even in mijn 2 voorgaande antwoorden en probeer die pdf import extensie
uit en zie of dat aansluit bij je wens. Of installeer het pakket wine en haal die
PdfXchange op en installeer die binnen wine, je kunt daarmee editten, maar hij gaat
daar niet een odf file van maken, maar zal het hoogstwaarschijnlijk weer als pdf
afleveren.

Groeten Gerrit
« Laatst bewerkt op: 2011/08/13, 23:08:52 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline lacer

  • Lid
    • dDbJn3Y
Re: Hoe bewerk ik PDF-jes? [*OPGELOST*] Openen PDF-jes lukt niet meer?
« Reactie #24 Gepost op: 2011/08/11, 10:56:53 »
Normaal moet het lukken om zelfs met Gimp en .pdf bestand te openen. Ik heb het nu geprobeerd met 1 pagina.
Dus .pdf openen met > Gimp; Die opent een venster met de vraag deze te importeren als lagen of afbeelding. Laatste kiezen en voila, daar is je .pdf. Bewerken zoals men in het fotobewerkingsprogramma gewoon is...

Dit is natuurlijk geen echte tekstverwerking, maar je kan gemakkelijk van alles wissen en opnieuw schrijven, met het juiste lettertype en grootte.

En natuurlijk, na bewerken > opslaan als.pdf  ;)
1* Ubuntu Mate18.04 op Dell E5540 (1) kernel 4.15.0 > HWE > 5.4.0
2* Ubuntu Mate 18.04 op Dell E5540 (2) kernel 5.0
3* Ubuntu Mate 22.04 + 24.04 op test pc Dell E5550