Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Stel jezelf voor (vervolg)  (gelezen 146358 keer)

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Stel jezelf voor (vervolg)
« Reactie #175 Gepost op: 2014/11/01, 23:12:58 »
Dag forumleden,

ik ben Frans. Vorig jaar bij toeval op Ubuntu gestuit, toen ik als hobbist bij iemand een oude pc repareerde die afkomstig was van een kringloopwinkel. Het blijkt dat zij op die manier hele oude systemen nog een tweede/derde leven kunnen geven.

Inmiddels staat Linux bij mij  op verschillende systemen:
 - Mint/XP op een acer laptop
 - Pidora op een Raspberry Pi
 - Mint/Ubuntu/Win7 op een desktop

Zoals je ziet heeft Mint voorlopig de voorkeur. Waarom ik hier op het Ubuntu forum kom is vanwege levendigheid in vergelijking met het Mint-forum (sub NL).


Re: Stel jezelf voor (vervolg)
« Reactie #176 Gepost op: 2014/11/02, 07:48:07 »
Hartelijk welkom EZ-man, Mint is zo goed als Ubuntu dus dat zal geen problemen geven.

Verder veel plezier op dit leuke forum !
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Stel jezelf voor (vervolg)
« Reactie #177 Gepost op: 2014/11/02, 19:14:18 »
Hoi Luitjes,
Ben ook een beetje laat met me voorstellen, maar ja beter laat dan nooit.
Mijn naam is Ben 61 jaartjes, en ben al een tijdje op hobby en werk basis met het computer gebeuren bezig. Heb in het verleden gewerkt met commodore, sinclair en amiga. Vooral het programmeren met de commodore en zx-spectrum was een hele mooie tijd. Verder het hele windows gebeuren vanaf de eerste dos periode t/m windows8. Enkele jaren geleden op linux gestuit en vanaf toen met veel distros gewerkt. Begonnen met redhat, suze, fedora welke toendertijd de bekendste waren. Veel gewisseld tussen gnome en kde, en uiteindelijk kwam ik steeds op gnome uit.
Nu al een jaartje beland op xubuntu en na enkele afgeleiden geprobeerd te hebben ( mint, voyager, netrunner ) toch tot de conclusie gekomen dat je na wat aanpassingen en instellingen ook met xubuntu diezelfde desktop kan creeren. Met vermelding van de uitstekende documentering van Pjotr!
Dus al met al een echte xubuntu fan.
Groetjes Ben.

Offline Dennissch

  • Lid
Re: Stel jezelf voor (vervolg)
« Reactie #178 Gepost op: 2014/11/22, 12:34:16 »
Ook ik wil mij zelf voorstellen! Ik ben Dennis en ben 21 (bijna 22) en ben sinds maart dit jaar geregistreerd lid op deze website. Ubuntu heb ik voor het eerst ongeveer 5 jaar geleden gebruikt, in een virtuele omgeving op mijn ICT opleiding om kennis te maken met Linux/Ubuntu, dit was toen nog in de GNOME 2 omgeving dus. Vervolgens steeds meer mee gaan stoeien en draaien thuis. Nu heb ik ook een fanatiek Linux gebruiker als collega op mijn werk dus dit is wel fijn om dingen met elkaar uit te wisselen. Ik ben nu vooral fan van Linux Mint en heb het sowieso altijd op 1 pc in huis draaien, maar wil er langzaam maar zeker steeds meer overzetten. Ook test ik volop dingen uit in virtuele machines uit. De voordelen die ik zie in Linux zijn jullie wel bekend waarschijnlijk, de grootste ergernis bij Windows vind ik het slechte update management, zit je dan even full screen een filmpje te draaien reboot hij ineens omdat je de melding van updates niet kon zien.

Re: Stel jezelf voor (vervolg)
« Reactie #179 Gepost op: 2014/12/29, 19:05:51 »
Nog een keer voorstellen? Ik had het in het verleden al een keer gedaan, maar ben al heel lang niet meer actief geweest hier.
Ging van windows naar ubuntu en weer terug en weer terug. :)
Nu heb ik Ubuntu 14.04 geinstalleerd en hoop dit keer voorgoed. Het loopt iig lekkerder op mijn pc ;) Op de laptop draait Xubuntu.

Mijn naam is Daniel Trapman en ben 36. Getrouwd en 3 kinderen. Meer valt er eigenlijk niks over mezelf te vertellen.

Re: Stel jezelf voor (vervolg)
« Reactie #180 Gepost op: 2014/12/29, 23:29:40 »
Mijn ervaring met computers begint met een 80486-DX2 die we thuis hadden. Dat was op dat moment echt het beste van het beste. 4 MB RAM en zelfs een double speed cd-rom speler! Uiteraard zat hier het geweldige DOS 6.22 op (en Windows 3.11.
Verder heb ik in de loop van de jaren ervaring opgedaan met Windows 98 SE, Windows 2000, Windows XP en Windows 7.

Op een gegeven moment kreeg ik echt genoeg van Windows. Vooral het altijd maar traag worden in de loop van de tijd. En ook spam, virussen etc. Dat je bij Wondows CCleaner nodig hebt zegt eigenlijk genoeg!

Dat klinkt bekend. Dat kan zo mijn voorstellen kunnen zijn. Alleen ook win95 gehad, en niet 7 maar 8.
Eigenlijk lieg ik dat. Ooit op school begonnen met dos opstarten van die giga discette's en dan programmeren in basic.
Tekstverwerkers waren ze nog uit aan het vinden. Wij hadden er in basic ver een geschreven. Hadden we dat maar doorgedaan...

Het mooie van die dx2-tjes was dat die 100khz sneller was dan die nieuwere win95 75 of 100khz computers. Ik ben dan ook nog lang op 3.11 blijven draaien.
Wordperfect suite. Die was toen een stuk beter dan office. Maar we weten wie de strijd gewonnen heeft.

Internet begonnen begin 1995 met netscape 2 en inbellen op een 14k4 en dat moest dan naar een nabij gelegen stad (eigen stad was nog véél te duur). Later een upgrade-chip en toen werd het een 28k8. Ohw wat was internet nu ineens snel. =D
Internet. Als je vertelde dat je dat had kende vrijwel niemand het. Ze wisten alleen dat daar seks op stond, maar hoe of wat....???  LOL

Virussen bestonden nog maar amper. Laat staan virusscanners, firewalls of spamfilters.
Met netsend kon je nog de pc van andere internetgebruikers uit zetten als je hun ip had. =) Of gewoon even iets vragen, waarna ze zich ook kapot schrokken van het plots verschijnende veldje. De voorloper van msn enzo.
Dat was een leuke tijd van pionieren. 8-)
In 2000 de kabel op gegaan. Toen begon internet pas écht handig te worden. Maar daardoor ook minder leuk met spam/virussen/enzovoort.

Een vriend van me die programmeur was had me al vaker op linux geattendeerd. Maar dat was "te technisch" voor me want toen nog volledig in terminal. En mijn pc moest gewoon doen waar hij voor aangeschaft was, namelijk werken zonder ruimte voor experimenten. Maar ik wist al van het bestaan van linux.
Later eens een ubuntu 3 of 4 cd-tje gekregen bij een blad wat ik er speciaal voor gekocht had maar eigenlijk nooit verder gekomen dan draaien van cd.
Ik durfde niet goed over. Maar de interesse en het verlangen is nooit weggegaan.
Nu (na het zoveelste win gedonder) die stap gezet (volledig over, stand alone) en het bevalt me prima.

Partyrabbit. 44 jaar. Gehuwd. Kinderen.
« Laatst bewerkt op: 2014/12/30, 14:52:23 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Stel jezelf voor (vervolg)
« Reactie #181 Gepost op: 2014/12/30, 13:52:20 »
Ben inmiddels ook even bezig... maar hier op het forum relatief kort. Begonnen op 486DX..  met Red Hat als router/server met de buren samen om internet te delen.. we schrijven ca 1999... mulit-pc routers nog heeeeel duur. Heb tien een boek over Linux gekocht en daar zat die RH6 CD bij…. Dus flink oefenen en gelukt…

De eerste schreden in programmeren werden echter al gezet op het college, 3e jaar (1971), computerkunde, met de taal “Ecole”  …hoe toepasselijker kan het zijn. Die werd op de RUU omgezet en het resultaat kregen we in een uitdraai terug na 1 week. Het programmeren zelf deden we aan de hand van een stroomschema en kaarten en een potlood… Tja.. een tekentje fout en je kon het weer opnieuw indienen…
Later nog Fortan geleerd voor numeriek rekenen, met de eerste Apple gewerkt in Utrecht tijdens mijn studie, isotopen verval volgen,  fysica een bijvak voor me. Toen een tijd bijna niks en daarna kwamen dus die 486-igjes… (ook nog een reserve router met Freesco; omstekkeren en lopen maar..) Toen de routers echt goedkoop werden/gratis werden bij een provider ging de 486 aan de kant. Tot voor ruim 3 jaar geleden amper meer iets aan Linux gedaan, vanwege mijn werk toch wel aan Windows gebonden. Tot mijn zoon als documentaire fotograaf helemaal omkwam in de externe schijven… heb ik voorgesteld om een webdav server te bouwen (een soort Dropbox, via SSH, veiliger dan ftp) . Had er ooit wel eens een verhaal over gelezen in c’t en dat sprak me aan. Op zoek naar een zuinig moederbord werd het 3j geleden een Asus met AMD 350 chip onboard met 6 SATA plus 10 usb aansluitingen… genoeg om jaren vooruit te kunnen. Omdat ik toch een minimale gui wilde hebben vielen Debian/Ubuntu server af. De Ubuntu desktop editie vond ik destijds te veel alleen “consument” gericht, veel  zoekwerk naar de tools, dus werd het Debian 6 (LTS) en die draait nog steeds. Inmiddels al aan de 4e 2TB schijf bezig… dus richting 8 TB aan data. De backup server staat bij mijn zoon, dus alles in duplo, het is zijn brood, dus geen risico.  Plus dat ik ook meteen mijn backups van foto's e.d. professioneel geregeld heb... wereldwijd benaderbaar.. als er wifi is.... zijn de vakantie foto's eerder thuis dan wij... ;)

Kosten? Valt mee.. server kast en zo gratis geregeld, systeem met 1 disk was basisprijs 265 euro… En ik had net 6 schijven gekocht voor ca 6o euro p/s.. 3 weken voor de ramp in ZO-Azie… na een paar maanden waren ze 3x zo duur bijna…  oei… geluk gehad…

De family ook belangrijk: 1xV/3xkids… ;)

PS: zit dus niet in de IT maar wel op het grensvlak van de techniek.

Ben actief op diverse forums (algemeen, Debian en sinds kort ook Ubtuntu, in wezen toch Debian based.. dus kan er altijd weer wat van leren... als autodidact op dit gebied)

Offline FonZ

  • Lid
Re: Stel jezelf voor (vervolg)
« Reactie #182 Gepost op: 2015/01/16, 18:00:52 »
Hoi, zat al iets langer op mintforum en heb me hier dan ook maar geregistreerd. ooit gestart met een 486, daarna de volledige pentium reeks gehad waarvan de laatst IV met mint14 nog steeds draait hier als server.
De huidige laptop is een i7 (w8) en op mijn vorige i5 draait mint 17 naast w7.
Hoewel ik al ubuntu gedraaid heb gaat nu mijn voorkeur naar mint, maar das gewoon persoonlijke smaak denk ik.
Daar mint toch op de ubuntumotor draait haal ik hier veel informatie om optimaal te kunnen genieten van linux.

Re: Stel jezelf voor (vervolg)
« Reactie #183 Gepost op: 2015/01/30, 17:21:01 »
Hallo iedereen,

Ik wilde me even voorstellen als nieuw lid.
Sinds een jaar werk ik veel met linux en heb me hier geregistreed om kennis op te doen.
Verder hobby ik nog wat met websites en programmeertalen.

groetjes, Bert

Re: Stel jezelf voor (vervolg)
« Reactie #184 Gepost op: 2015/01/30, 22:43:12 »
Welkom Bert in deze Linuxclub! Hier en elders valt veel te leren, en na een poosje ben jij het die anderen, nieuwelingen, weer dingen gaat leren. Da's het mooie aan dit soort forums...

Re: Stel jezelf voor (vervolg)
« Reactie #185 Gepost op: 2015/01/30, 22:47:57 »
Welkom!  ^-^
Linux Mint 18.3  Xfce

Re: Stel jezelf voor (vervolg)
« Reactie #186 Gepost op: 2015/01/30, 23:33:25 »
Welkom Bert in deze Linuxclub! Hier en elders valt veel te leren, en na een poosje ben jij het die anderen, nieuwelingen, weer dingen gaat leren. Da's het mooie aan dit soort forums...
:) bedankt voor het vertrouwen.
Voorlopig ben ik nog even de leerling denk ik.
Ik moet wel zeggen dat ik niet per se Ubuntu gebruik maar momenteel gebruik ik debian.
De GUI zie ik verder weinig omdat ik alles op de commandline doe.
Ubuntu is wel het tweede os wat zsm naast Windows op mijn pc gaat draaien.


Re: Stel jezelf voor (vervolg)
« Reactie #187 Gepost op: 2015/01/31, 12:25:26 »
Welkom. Voor programmeren is Linux echt een heerlijk besturingssysteem.

Re: Stel jezelf voor (vervolg)
« Reactie #188 Gepost op: 2015/02/07, 16:45:56 »
Welkom. Voor programmeren is Linux echt een heerlijk besturingssysteem.

Ik kan wel java en javascript programmeren maar in linux programmeren moet ik echt nog leren.
Is het niet python wat veel gebruikt wordt binnen linux?

Re: Stel jezelf voor (vervolg)
« Reactie #189 Gepost op: 2015/02/07, 17:54:51 »
Ik bedoelde programmeren in het algemeen, niet per se voor Linux programmeren, ik probeer juist niet specifiek voor 1 platform te programmeren als het kan. Java is een prima taal om in Linux te gebruiken, Python is helemaal makkelijk omdat het al standaard is geinstalleerd in Ubuntu. JavaScript, tja daarvoor maakt het onderliggende platform waarop je ontwikkelt niet veel uit, draait toch in de browser. Voor Python vind ik het wel echt een voordeel om met Linux te werken ipv Windows omdat je veel modules gewoon via apt-get kunt installeren. Bij Java is er een licht voordeel (naar mijn mening) omdat het wat makkelijker is om bijvoorbeeld Maven erbij te installeren. In beide platformen gebruik ik Eclipse voor Java dus dan zie je weinig verschil.
« Laatst bewerkt op: 2015/02/07, 17:57:27 door erik1984 »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Stel jezelf voor (vervolg)
« Reactie #190 Gepost op: 2015/02/07, 18:30:20 »
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Stel jezelf voor (vervolg)
« Reactie #191 Gepost op: 2015/02/07, 18:47:39 »
Ik bedoelde programmeren in het algemeen, niet per se voor Linux programmeren, ik probeer juist niet specifiek voor 1 platform te programmeren als het kan. Java is een prima taal om in Linux te gebruiken, Python is helemaal makkelijk omdat het al standaard is geinstalleerd in Ubuntu. JavaScript, tja daarvoor maakt het onderliggende platform waarop je ontwikkelt niet veel uit, draait toch in de browser. Voor Python vind ik het wel echt een voordeel om met Linux te werken ipv Windows omdat je veel modules gewoon via apt-get kunt installeren. Bij Java is er een licht voordeel (naar mijn mening) omdat het wat makkelijker is om bijvoorbeeld Maven erbij te installeren. In beide platformen gebruik ik Eclipse voor Java dus dan zie je weinig verschil.

Zelf gebruik ik ook eclipse voor java en soms ook netbeans omdat ik dan java direct in de Raspberry Pi kan programmeren vanaf de pc via ssh verbinding.
interessant is wel dat je met python makkelijk toegang hebt tot de gpio pinnen, ga ik me zeker in verdiepen in de toekomst.
Op onze wiki is Think Python: Een introductie tot software ontwerp vertaalt.
Super!

zeer uitgebreid zo te zien, ga ik toch maar eens uitgebreid bestuderen.

Offline Jar

  • Lid
Re: Stel jezelf voor (vervolg)
« Reactie #192 Gepost op: 2015/03/10, 10:20:04 »
Hallo allemaal,

Ik ben Jo, 45jr, uit Noord-Limburg (NL)en hobby matig bezig met Ubuntu server 12.

Ik hoop dat het forum me kan helpen de in- en outs van Ubuntu machtig te worden.

Ik ben nu bezig een webserver draaiende te krijgen en dat valt soms niet mee ;)

grtz


Re: Stel jezelf voor (vervolg)
« Reactie #193 Gepost op: 2015/03/10, 20:31:01 »
Welkom op het forum! Het forum bevat een hoop goede informatie en in het forumgedeelte Server&Netwerk vind je een hele hoop informatie over webservers en kun je zelf ook vragen stellen :)

Offline RikRik

  • Lid
Re: Stel jezelf voor (vervolg)
« Reactie #194 Gepost op: 2015/04/01, 21:22:51 »
Hallo beste forumleden,

t Het nog nooit, nog nooit zo donker west,
Of t wer altied wel weer licht...

met deze tekst nam ik, begin dit jaar, afscheid van het forum, het was voor mij een hele donkere periode. Na m'n hersenbloeding herstelde ik, volgens de medische wereld, sneller dan verwacht. Het herstel ging niet vanzelf, de revalidatie was met 'bloed, zweet en tranen' ontiegelijk zwaar.
Tegenwoordig ben ik alweer een beetje begonnen met m'n werk, ik werk al 31 jaar als chemisch laborant voor een groot bedrijf.
De reden van m'n afscheid op dit forum had alles te maken met een zware depressie waar ik toen in zat. De meeste mensen krijgen te maken met een depressie na een hersenbloeding, maar dankzij hulpverleners en m 'n gevecht om te overleven ben ik zover dat ik het licht weer kan zien.
Een mooie verassing voor mij was m'n nieuwe computer, ik had al een kennis gemaakt met de toshiba satellite l50-b-1gv, maar nu heb ik zelf deze prachtige laptop.
De eerste weken ben ik bezig geweest om windows 8,1 te verkennen, maar na wat probeersels heb ik nu sinds kort Ubuntu geïnstalleerd en ik kan niet anders zeggen, Ubuntu is een fantastische besturing  op de  toshiba.
Om een lang verhaal kort te maken, Ubuntu (en Linux Mint) gebruik ik sinds 2006 en het genieten van deze besturingen zal, ik hoop, nog lang voortduren.
Ik stel me opnieuw voor, ik ben Rik, nickname: Rikrik  :D

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Stel jezelf voor (vervolg)
« Reactie #195 Gepost op: 2015/04/01, 21:38:37 »
Fijn je terug te zien Rik,
ik weet hoe je je kunt voelen, na zoiets.
Zelf heb ik een soortgelijke ervaring gehad (niet zo ernstig), maar je wordt wel even op je zwakheden gedrukt.

Rik, je bent van harte welkom :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Stel jezelf voor (vervolg)
« Reactie #196 Gepost op: 2015/04/02, 08:32:27 »
Welkom terug Rik !!

Fijn je terug actief te zien op dit forum, en ook fijn dat je uit het diepe dal bent geraakt.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Stel jezelf voor (vervolg)
« Reactie #197 Gepost op: 2015/04/12, 20:28:30 »
Hoi Rik,

Ik had je posts al weer een paar keer voorbij zien komen en nu tref ik dit bericht (na wat zoeken) dat ik gemist zal hebben.

Ik ben heel blij je weer terug te zien!!

Groet,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Henkp

  • Lid
Re: Stel jezelf voor (vervolg)
« Reactie #198 Gepost op: 2015/04/12, 21:07:50 »
Hallo Rik, fijn dat je weer op het forum bent.
Ik weet als geen ander wat het is om in een zwart gat te zitten en hoe moeilijk het is om er een beetje uit te komen.

Voor mij geeft het forum veel afleiding.
En hopelijk geld dat voor jou nu ook!

Groet,
Henk

Re: Stel jezelf voor (vervolg)
« Reactie #199 Gepost op: 2015/05/01, 07:56:15 »
goede morgen

leuk dat je de drivers van Nvidia zelf bij werkt. voor al nu er problemen zijn met de update en er fout meldingen zijn succes er mee
Xubuntu en Ubuntu
schaats en fiets gek.
foto's maken en koken samen met mijn vrouw