Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe Laptop geschikt voor Ubuntu 14.4  (gelezen 4088 keer)

Nieuwe Laptop geschikt voor Ubuntu 14.4
« Gepost op: 2015/01/07, 12:54:12 »
Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop. Echter de nieuwe generatie laptops is alleen nog maar geschikt voor Windows 8.1. Wat zijn de mogelijkheden? ik zou graag een adres/winkel weten waar ik een nieuwe laptop kan kopen met ubuntu 14.4 compleet geinstalleerd.
Zie uit naar reacties. 

Re: Nieuwe Laptop geschikt voor Ubuntu 14.4
« Reactie #1 Gepost op: 2015/01/07, 13:10:47 »
Heb je al het lijstje met Ubuntu-verkopers op onze site gezien? http://www.ubuntu-nl.org/partners/verkoop/hardware (overigens kunnen ook Windows 8.1-laptops gewoon Ubuntu 14.04 draaien; installeren gaat prima erop)

Re: Nieuwe Laptop geschikt voor Ubuntu 14.4
« Reactie #2 Gepost op: 2015/01/19, 13:38:01 »
Heb je al het lijstje met Ubuntu-verkopers op onze site gezien? http://www.ubuntu-nl.org/partners/verkoop/hardware (overigens kunnen ook Windows 8.1-laptops gewoon Ubuntu 14.04 draaien; installeren gaat prima erop)
Toevallig lees ik deze topic, hoef je op Windows 8.1-computers dan niet een schakeling in je bios om te zetten bij het installeren vanaf cd/dvd of usb om die opstartbaar te maken?
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: Nieuwe Laptop geschikt voor Ubuntu 14.4
« Reactie #3 Gepost op: 2015/01/19, 14:28:24 »
Soms wel ja. Maar dat is een kwestie van één instellinkje aanpassen (2 hooguit) en dat alleen maar met pijltjestoetsen+Enter. 15 seconden werk.

Re: Nieuwe Laptop geschikt voor Ubuntu 14.4
« Reactie #4 Gepost op: 2015/01/19, 14:42:58 »
Soms wel ja. Maar dat is een kwestie van één instellinkje aanpassen (2 hooguit) en dat alleen maar met pijltjestoetsen+Enter. 15 seconden werk.
Bedankt, ik overweeg een nieuwe Dell-laptop aan te schaffen. Geeft Dell ook geen andere conflicten met Ubuntu 14.04.1 ?
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: Nieuwe Laptop geschikt voor Ubuntu 14.4
« Reactie #5 Gepost op: 2015/01/19, 15:08:03 »
Zolang we niet weten welke hardware er in die Dell zit, is dat moeilijk te zeggen hè ;)

Offline ajjp

  • Lid
Re: Nieuwe Laptop geschikt voor Ubuntu 14.4
« Reactie #6 Gepost op: 2015/01/21, 19:51:53 »
Op dit forum zijn al vele installaties van *buntu 14.04 op computers met Windows 8.1 langs gekomen. Volgens mij zijn de problemen met de UEFI allemaal opgelost, en draait *buntu 14.04 gewoon. Zelfs bij mij (een leek).

Re: Nieuwe Laptop geschikt voor Ubuntu 14.4
« Reactie #7 Gepost op: 2015/01/21, 20:17:05 »
Op dit forum zijn al vele installaties van *buntu 14.04 op computers met Windows 8.1 langs gekomen. Volgens mij zijn de problemen met de UEFI allemaal opgelost, en draait *buntu 14.04 gewoon. Zelfs bij mij (een leek).

Inderdaad. Het werkt ook voor mij prima hier met UEFI. In single boot gaat het het makkelijkst, maar ook in dual-boot is het goed te doen. Kan alleen voorkomen dat GRUB niet verschijnt en je dus gewoon in Windows opstart, maar dat is met één commando vanuit Windows (opdrachtprompt) op te lossen :)

Re: Nieuwe Laptop geschikt voor Ubuntu 14.4
« Reactie #8 Gepost op: 2015/01/22, 12:57:21 »
Op dit forum zijn al vele installaties van *buntu 14.04 op computers met Windows 8.1 langs gekomen. Volgens mij zijn de problemen met de UEFI allemaal opgelost, en draait *buntu 14.04 gewoon. Zelfs bij mij (een leek).

Inderdaad. Het werkt ook voor mij prima hier met UEFI. In single boot gaat het het makkelijkst, maar ook in dual-boot is het goed te doen. Kan alleen voorkomen dat GRUB niet verschijnt en je dus gewoon in Windows opstart, maar dat is met één commando vanuit Windows (opdrachtprompt) op te lossen :)
Welk commando is dat dan? Bij voorkeur een structurele oplossing, zonder dat je elke keer die opdracht moet geven...
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: Nieuwe Laptop geschikt voor Ubuntu 14.4
« Reactie #9 Gepost op: 2015/01/22, 20:28:07 »
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=86122.msg940600#msg940600
En dat hoef je dus inderdaad maar één keer te doen :) (tenzij je Windows upgrade naar een totaal nieuwe versie, bijv. 10, dan moet dat commando overnieuw worden uitgevoerd)

Offline MKe

  • Lid
Re: Nieuwe Laptop geschikt voor Ubuntu 14.4
« Reactie #10 Gepost op: 2015/01/22, 22:16:41 »
Ik heb ook net een recente laptop gekocht en dualboot werkt prima tegenwoordig.  De site van Pjotr heeft een uitstekende uitleg over hoe je het moet doen: https://sites.google.com/site/computertip/bios

Let wel op de hardware. Als je geen spellen doet, vermijdt dan hybride grafische kaarten. Kijk ook welke wifi kaart erin zit. Bij mij een broadcom en die geeft toch best veel problemen. Ook worden door Linux sommige touchpaden niet herkent, zoals die van mij. Is niet echt fijn om geen scrolling te hebben.

Re: Nieuwe Laptop geschikt voor Ubuntu 14.4
« Reactie #11 Gepost op: 2015/01/23, 00:20:44 »
Op touchpaden letten is tegenwoordig erg lastig door evdev/libinput want dat kun je bijna nooit van te voren weten, tenzij iemand toevallig dezelfde laptop heeft gekocht en al getest heeft met Linux en daar testresultaten van heeft aangaande het touchpad. WiFi en videokaart zijn makkelijker op te letten omdat daar vaak generiekere chipsets worden gebruikt die ook in (sommige) andere computers zitten. Of anders met open source bezig zijn. Zo is bijv. de netwerkkaart in mijn MS Surface Pro 3 niet vaak voorkomend in andere laptops (is er eentje van Marvell), maar de driver is wél volledig open source dus werkt perfect op Linux :)

Re: Nieuwe Laptop geschikt voor Ubuntu 14.4
« Reactie #12 Gepost op: 2015/01/23, 09:52:38 »
Wat zijn je eisen en wensen? Wat is je budget? Zoek je een 17" desktop vervanger of wil je een 11" apparaat om mobiel te werken?


Re: Nieuwe Laptop geschikt voor Ubuntu 14.4
« Reactie #13 Gepost op: 2015/01/28, 13:09:42 »
Citaat
Bedankt, ik overweeg een nieuwe Dell-laptop aan te schaffen. Geeft Dell ook geen andere conflicten met Ubuntu 14.04.1 ?

Ik heb onlangs een tweedehands Dell latitude e6420 aangeschaft, en alles werkt out-of-the-box!

Steven

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Nieuwe Laptop geschikt voor Ubuntu 14.4
« Reactie #14 Gepost op: 2015/01/28, 15:36:51 »
Het is een wat prijzige laptop, maar ik zag toevallig net een artikel over een nieuwe Dell laptop met voorgeïnstalleerd Ubuntu als optie.

https://tweakers.net/nieuws/101064/dell-kondigt-workstation-laptop-aan-met-uhd-scherm-en-ubuntu-1404-als-opties.html

Dell heeft overigens wel vaker laptops verkocht met Ubuntu als optie. Mijn verwachting is dan ook dat de meeste Dell's wel werken als je er Ubuntu op zet.

Als je even op Ubuntu zoekt op de site van Dell dan krijg je redelijk wat opties
http://search.euro.dell.com/results.aspx?c=nl&l=nl&s=gen&cat=prod&k=ubuntu&rpp=20&p=1&subcat=sys%2fnotebooks&rf=all&nk=f&ira=False&~srd=False&ipsys=False&advsrch=False
« Laatst bewerkt op: 2015/01/28, 15:40:02 door valk »

Re: Nieuwe Laptop geschikt voor Ubuntu 14.4
« Reactie #15 Gepost op: 2015/01/28, 15:42:39 »
Het is een wat prijzige laptop, maar ik zag toevallig net een artikel over een nieuwe Dell laptop met voorgeïnstalleerd Ubuntu als optie.

https://tweakers.net/nieuws/101064/dell-kondigt-workstation-laptop-aan-met-uhd-scherm-en-ubuntu-1404-als-opties.html

Dell heeft overigens wel vaker laptops verkocht met Ubuntu als optie. Mijn verwachting is dan ook dat de meeste Dell's wel werken als je er Ubuntu op zet.

Alleen wat het artikel niet vermeld is dat de M3800 alleen in de VS verkrijgbaar is met Ubuntu als optie; de Nederlandse site vermeldt alleen Windows als beschikbaar OS bij de M3800.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Nieuwe Laptop geschikt voor Ubuntu 14.4
« Reactie #16 Gepost op: 2015/01/28, 15:45:30 »
Alleen wat het artikel niet vermeld is dat de M3800 alleen in de VS verkrijgbaar is met Ubuntu als optie; de Nederlandse site vermeldt alleen Windows als beschikbaar OS bij de M3800.

Ah de boefjes, dat had ik gemist.... =D

Re: Nieuwe Laptop geschikt voor Ubuntu 14.4
« Reactie #17 Gepost op: 2015/02/02, 16:18:10 »
Zie dat @hansvanveen niet meer heeft ingelogd na het stellen van deze vraag....

Re: Nieuwe Laptop geschikt voor Ubuntu 14.4
« Reactie #18 Gepost op: 2015/10/29, 21:33:21 »
Als een laptop in de winkel goed opstart vanaf een USB-stick met Ubuntu, is dat dan een garantie dat deze laptop inderdaad geschikt is?
Ik zie geen pc-webwinkels meer in Nederland die zich richten op Linux, de aanschaf van een laptop blijft dus een (dure) gok.

Frederik

  • Gast
Re: Nieuwe Laptop geschikt voor Ubuntu 14.4
« Reactie #19 Gepost op: 2015/10/30, 01:10:31 »
Als een laptop in de winkel goed opstart vanaf een USB-stick met Ubuntu, is dat dan een garantie dat deze laptop inderdaad geschikt is?
Ik zie geen pc-webwinkels meer in Nederland die zich richten op Linux, de aanschaf van een laptop blijft dus een (dure) gok.

Nee !, Dat is een kwestie van marketing: wij die verstand van computers hebben adviseren Windows aan, dat is onze broodwinning.
In principe kan op iedere desktop of laptop een Linux distributie worden geïnstalleerd.
Geen enkele computer is ongeschikt voor Linux.

Re: Nieuwe Laptop geschikt voor Ubuntu 14.4
« Reactie #20 Gepost op: 2015/10/30, 17:32:27 »
Als een laptop in de winkel goed opstart vanaf een USB-stick met Ubuntu, is dat dan een garantie dat deze laptop inderdaad geschikt is?
Ik zie geen pc-webwinkels meer in Nederland die zich richten op Linux, de aanschaf van een laptop blijft dus een (dure) gok.

Nee !, Dat is een kwestie van marketing: wij die verstand van computers hebben adviseren Windows aan, dat is onze broodwinning.
In principe kan op iedere desktop of laptop een Linux distributie worden geïnstalleerd.
Geen enkele computer is ongeschikt voor Linux.

Daar moet je toch heel goed opletten: voor sommige laptops kan het een gesel zijn om er überhaupt Linux op te krijgen (denk maar aan de Secure Boot optie, en sommige software waar je dat niet uit kan zetten). Niet te snel veralgemenen is de boodschap.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline MKe

  • Lid
Re: Nieuwe Laptop geschikt voor Ubuntu 14.4
« Reactie #21 Gepost op: 2015/10/30, 19:35:43 »
Klopt mijn huidige laptop had best veel problemen met Linux toen ik hem kocht. Nu ben ik vasthoudend en vind het niet erg om zelf een kernel te compileren, maar veel gebruikers waren denk ik afgehaakt.

Re: Nieuwe Laptop geschikt voor Ubuntu 14.4
« Reactie #22 Gepost op: 2015/11/07, 13:58:12 »
Het antwoord op #18 is dus nee.
Dat maakt de aanschaf van een laptop wel erg moeilijk. Heeft iemand ervaringen met aanschaf van een Linux laptop in het buitenland? Want daar worden wel dergelijke  laptops aangeboden.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Nieuwe Laptop geschikt voor Ubuntu 14.4
« Reactie #23 Gepost op: 2015/11/07, 15:38:05 »
Mijn laptop wordt standaard geleverd zonder OS, en ondersteuning van Linux wordt niet gegeven.
Wel mocht ik in de winkel met een USB-stick, of een DVD, testen of het werkt.
De test in de winkel heb ik gedaan met 14.04 LTS en 15.04 (toen nog alpha).
Beiden herkenden de hardware en konden default met het beeldscherm, geluid en Wifi overweg.

Een winkel, waar je niet mag testen, is geen betrouwbare leverancier .........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline bijd3hand

  • Lid
Re: Nieuwe Laptop geschikt voor Ubuntu 14.4
« Reactie #24 Gepost op: 2015/11/30, 21:36:32 »
Een search doet vele winkels naar voren halen:
https://duckduckgo.com/?q=Laptop+met+linux