Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: KDEnlive rendert niet  (gelezen 2600 keer)

Offline Jenske

  • Lid
KDEnlive rendert niet
« Gepost op: 2012/10/29, 22:08:46 »
Ik heb een projectje, dat ik wil renderen, maar dat lukt dus niet. Hij geeft niet echt een foutmelding, maar hij zegt "renderen over 00:00:00:00 voltooid" en geeft dus niets, noppes, nada.
Waar loopt het mis, wat doe ik fout?

(en in extenso: wat is de zin van het leven?)
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: KDEnlive rendert niet
« Reactie #1 Gepost op: 2012/10/29, 22:09:40 »
Welke versie van kdenlive en welke versie van Ubuntu?

Offline Jenske

  • Lid
Re: KDEnlive rendert niet
« Reactie #2 Gepost op: 2013/01/31, 00:19:23 »
Sorry voor de late reactie.
Inmiddels heb ik "ontdekt" dat het renderen wél lukt als ik in een terminal als su kdenlive uitvoer.

Maar ... inmiddels heb ik mijn computer moeten herinstalleren (en dus ook kdenlive). En het is weer eens zover: noch in sudo, noch als gewone gebruiker slaagt kdenlive erin om te renderen.

Zucht, zucht, zucht.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: KDEnlive rendert niet
« Reactie #3 Gepost op: 2013/01/31, 09:10:24 »
Dat heb ik de afgelopen weken ook meegemaakt. Eerst ging het renderen prima - als root. Dat is natuurlijk al niet fraai. En bij mij gaat nu het renderen ook niet meer.

Omdat ik een project af had, wat alleen nog gerenderd moest worden, heb ik hemel en aarde bewogen om de klus toch te klaren. Inclusief het opnieuw installeren van Ubuntu 12.10 op een andere harde schijf en vooral NIET updaten. Dat voor geval er ergens een updateje van één van de vele afhankelijheden de oorzaak zou zijn. Maar helaas.

De allerlaatste versie van KDEnLive en MELT (0.9.2 and MLT 0.8.2) geinstalleerd via de ppa van sunab. Nee dus.

Nou kwam gisteren een update van ffmpeg voorbij, dus wie weet. Dat KDEnLive is een stuk prettiger programma dan OpenShot. Openshot is een fijn ding. Maar het crasht om de haverklap. Wijzigen en meteen opslaan is het credo. Voorlopig zal ik het er toch mee moeten doen.

Openshot vreet na een tijdje heel mijn RAM op. Het scheelt om dat in de gaten te houden en tijdig de cache te clearen. Nu heb ik maar 4 GB RAM, dus ik heb me al voorgenomen te kijken of ik voor mijn al weer wat oudere desktop en mijn zes jaar oude laptop wat meer RAM kan vinden.

Wie heeft er nog ideeen?

Ik zie trouwens net dat drie dagen geleden versie 0.9.4. met een ongelooflijk grote rij bugfixes is uitgebracht. Die ga ik dan maar eens proberen via die installatie (nou dan even wel updaten) op het andere harde schijfje.

Just

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: KDEnlive rendert niet
« Reactie #4 Gepost op: 2013/01/31, 12:22:47 »
Ik ben maar eens terug gaan kijken. Dat was in het Facebook topic over mijn "meervoudig kopiëren" scriptje. Heb ik ff gemist dat daar een 4 stond in plaats van een 2 in het versienummer.

Die terminal opdracht /  link naar de ppa kende ik al. Die had ik gebruikt, maar toen was de nieuwe release er nog niet. Ik had een videootje van een uur liggen, die er uit moest. Dit weekend zijn er twee wedstrijden. We hebben nu er eentje in te halen namelijk. Dat is dit keer dubbel werk :D Ik heb helaas niet onbeperkt de tijd van alles uit te proberen.

Ik ga hem proberen, want KDEnLive is een fijn programma. Als hij het nou weer goed doet komt dat wel zo mooi uit met de komende dubbele klus.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
« Laatst bewerkt op: 2013/01/31, 12:24:29 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: KDEnlive rendert niet
« Reactie #5 Gepost op: 2013/01/31, 20:29:40 »
sudo add-apt-repository ppa:sunab/kdenlive-release && sudo apt-get update && sudo apt-get install kdenlive
dat kon je ook lezen bij Dutch Linux Users waar je zelf de vraag stelde Just Vecht. En daar werd al gezegd dat versie 0.9.4 uit was met de link hier naar toe, zodat je kan lezen wat er allemaal is gefixt.
Dus nogmaals de link dan maar: http://www.kdenlive.org/discover/0.9.4

Met bovenstaand commando in de termnial kan je deze versie installeren. Wel even je oude verwijderen.

Net geprobeerd. Dat installeert versie 0.9.2 en niet de nieuwe 0.9.4. Idem ditto Melt.

Dan verder de KDEnLive website verder doorzocht. Ik begrijp dat er nog geen pakketten voor 0.9.4 zijn. Zucht. Ik heb gekeken of zelf compileren wat kan worden. Nee. Er is een build script. Nee, ook niet erg handig.

Dan maar de experimentele ppa!

THIS PPA CONTAINS BLEEDING EDGE PACKAGES.

Oeoeoeoe! Op de aparte harde schijf dus maar ... .

OK! Dat installeert versie 0.9.4 en MLT 0.8.8. En nu rendert de boel weer. Maar dan alleen met geluid als Ogg Theora. Als MPEG-4 (.mp4 extensie) is er geen geluid.

Dat - geen geluid met MPEG-4 - heb ik met Openshot sinds kort ook niet. Nou heb ik het idee dat het met Ogg van betere kwaliteit is en Youtube vindt het ook heel prima. Dat is daarmee wel bruikbaar.

Ik zal er eens over nadenken. Ik heb niet veel zin om die experimentele ppa op de normale machine te zetten. Dat is echt vragen om problemen. Wachten totdat versie 0.9.4 en MLT 0.8.8 via de standaard ppa beschikbaar komen lijkt me wijs.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
« Laatst bewerkt op: 2013/01/31, 21:14:15 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: KDEnlive rendert niet
« Reactie #6 Gepost op: 2013/02/01, 12:26:45 »
Klopt! Vanmorgen kwam die update langs, tezamen met de update naar de 3.5.0-23-generic kernel. Nu kost het renderen van een serieus project wel een uurtje tijd. Dat wordt de tweede helft van de avond voor ik er aan toekom het te proberen.

Maar voorlopig ben ik al heel blij!

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: KDEnlive rendert niet
« Reactie #7 Gepost op: 2013/02/01, 23:27:51 »
KDEnLive in de nieuwe versie 0.9.4 met eveneens nieuwe versie MLT 0.8.8 vanavond een compleet project laten renderen met succes! Ook als MPEG-4 (extensie mp4). Ook op mijn laptop gaat het nu puik met deze versie.

Het geluidprobleem in MPEG-4 is opgelost door installatie van het libavcodec-extra-53 pakket. Na vergelijking bleek dat het verschil tussen de desktop en de laptop.

Alles hier voor elkaar dus.

@Jenske: hoe gaat het bij jou?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Jenske

  • Lid
Re: KDEnlive rendert niet
« Reactie #8 Gepost op: 2013/03/14, 23:17:01 »
Wat late reactie, maar ik wil toch effe aangeven dat alles (voorlopig) in orde is. Ik moet dus zelfs niet meer draaien als super user. Alles draait dus.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: KDEnlive rendert niet
« Reactie #9 Gepost op: 2013/03/15, 10:59:57 »
Hoi Jenske,

Hier draait deze nieuwe versie van KDEnLive ook als het spreekwoordelijke zonnetje. Nou nog ook wat warmer daar buiten graag  O0

Ik ontdekte gisteren bij het in elkaar zetten van mijn laatste waterpolovideo dat ik dingen als overgangen met een rechterklik kan kopieren en weer plakken. Ik gebruik "Composite" veel met vier keyframes om de scoreborden in en uit te faden met een stuk transparatie. Dat is wel wat geklik. Met dat kopiëren scheelt het een boel werk! Die waterpolospelers knallen er altijd lekker op los. Een 1-1 gelijkspel zul je niet gauw meemaken ... .

Echt een geweldig programma nu het zo lekker draait. Morgen is er opnieuw een wedstrijd en ik heb dik zin in weer een video maken!

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline LWM

  • Lid
Re: KDEnlive rendert niet
« Reactie #10 Gepost op: 2013/04/24, 11:41:51 »
Ik lees deze topic net omdat mijn zoon met een schoolprojectje bezig is en tegen het renderprobleem aanloopt. Hij werkt op zijn laptop met Ubuntu. Ik probeer nu KDEnLive te installeren op mijn desktop met Mint 14 via softwarebeheer. Hij ging het programma installeren en dat stopte ineens. Nu staat er weer: niet geïnstalleerd.  Maar als ik bij geïnstalleerde pakketten kijk, is het wel geïnstalleerd! Maar het is versie 0.8.2.1.  Als ik dan bij synaptic pakketten kijk, wordt daar ook 0.8.2.1 aangeboden. Voor de goede orde: ik doe dagelijks updates. Hoe kom ik aan de laatste goed werkende versie? Ik ben overigens niet zo kundig als jullie op dit gebied.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: KDEnlive rendert niet
« Reactie #11 Gepost op: 2013/04/24, 12:04:43 »
Verdakkie zeg. Het naarste van dat oude renderprobleem was voor mij dat ik alles klaar had. Uren werk. En dan kan je er niks mee. Dat was echt een nagelbijter :D

Ik heb hier op mijn laptop met Xubuntu 12.10 KDEnLive 0.9.6. Dat renderprobleem verdween bij de upgrade naar versie 0.9.4. KDEnLive werd ook een heel stuk stabieler. Ik heb 0.9.6 nog niet zo heel lang draaien. Maar de eerste indruk is erg positief. Ook qua stabiliteit. Het draait echt als een zonnetje.

En dat dan op een laptop van zes jaar oud met 2 GB RAM. Dat had je een paar jaar geleden nooit durven dromen.

Ik weet dat MINT gebaseerd is op Ubuntu, maar daar houdt het dan wel bij op qua kennis.

Even concentreren op zoonlief dan maar. Welke Ubuntu versie heeft hij in gebruik en welke versie van KDEnLive?

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: KDEnlive rendert niet
« Reactie #12 Gepost op: 2013/04/24, 12:15:48 »
@femke,

Kan je in MINT met een ppa uit de voeten?

Just

(Het is natuurlijk absoluut schandalig, maar ik weet echt niks van MINT  :rolleyes:)
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: KDEnlive rendert niet
« Reactie #13 Gepost op: 2013/04/24, 12:55:38 »
@LMW:

Hier vindt je de instructies over die ppa:

http://www.kdenlive.org/download-ubuntu

We hebben er idd op Facebook in de Dutch Linux User group over gehad, maar al blader ik nog zover terug, het is niet meer te vinden .

Hier is de link naar die FB groep:

http://www.facebook.com/groups/dutch.linux.users/

Er zijn hier meer MINT gebruikers. Misschien kunnen die je verder helpen als je tegen vragen op loopt.

Succes!

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline smiley

  • Lid
Re: KDEnlive rendert niet
« Reactie #14 Gepost op: 2013/10/10, 22:52:16 »
Nou heb ik dit dus ook voor. En mijn project is eigenlijk af. Ik wou renderen om eens te kijken wat mijn gekozen als resultaat geeft met de beelden. Ik heb al wel gezien dat mijn versie verouderd is, nl 0.8.2.1
Wat doe ik nu best? Is updaten een goed idee?

Offline smiley

  • Lid
Re: KDEnlive rendert niet
« Reactie #15 Gepost op: 2013/10/11, 17:22:49 »
Ik heb een manier gevonden om hem gerenderd te krijgen zonder echt alles opnieuw te moeten doen. Omdat ik merkte dat hij kleine projecten probleemloos rendert heb ik mijn teksten verwijderd en hetgeen overblijft in 6 kleine projecten van een 3tal minuten gegoten. Die 6 heb ik net kunnen renderen tot 1 geheel.
Nu moet ik nog zien dat ik mijn tekst er terug bijkrijg en dan is het af. Volgens mij struikelt hij makkelijk op stukken tekst. Dit omdat hij zelfs een project van 2 minuten met tekst niet wou renderen.
Was al bij al wel flink wat extra werk maar beter dan helemaal opnieuw beginnen. In dat geval had ik nog eens een 10-tal uur extra kwijt geweest.

Offline smiley

  • Lid
Re: KDEnlive rendert niet
« Reactie #16 Gepost op: 2013/10/11, 19:33:59 »
Net bij wijze van test geprobeerd om het originele project te renderen maar dan zonder de tekst. Dat ging dan weer wel  :o. Blijkbaar gaat het makkelijk fout van zodra je tekst gaat toevoegen......

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: KDEnlive rendert niet
« Reactie #17 Gepost op: 2013/10/11, 20:16:44 »
Hallo Smiley,

Als je dit topic van het begin af doorleest zal je zien dat die oude versie van jou een bekend probleem had met renderen. Fijn dat je je toch hebt weten te redden.

Upgraden lijkt me voor de toekomst de juiste oplossing. Mijn video's zijn meestal een 30 minuten lang en de laatste nog wat langer. Dat gaat allemaal nu heel soepel. Er zitten heel wat teksten en titelclips in, geluidsfragmenten en slow motion replays.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline smiley

  • Lid
Re: KDEnlive rendert niet
« Reactie #18 Gepost op: 2013/10/15, 00:01:50 »
Slow-Mo's, daar wil ik ook mee aan de slag als de beelden zich eens aandienen  :D.

Met op zoek te gaan wat het renderprobleem kon zijn heb ik inderdaad gelezen dat er met mijn versie problemen waren. Maar het project was af dus ik durfde niet te updaten uit vrees mijn project kwijt te raken.

Update is bij deze wel gebeurd. Voor alle zekerheid eerst de oude verwijderd en dan via terminaalvenster de nieuwe ingeladen :-).

Ik kijk alvast uit naar mijn eerste werk hiermee.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: KDEnlive rendert niet
« Reactie #19 Gepost op: 2013/10/15, 08:39:16 »
Succes, Smiley!!

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021