Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Laptopbatterij onder Ubuntu snel leeg  (gelezen 2541 keer)

Laptopbatterij onder Ubuntu snel leeg
« Gepost op: 2013/01/18, 13:37:21 »
Hoi,

Ik heb sinds Juli een laptop in mijn bezit voor mijn studie. Over het algemeen ben ik er vrij tevreden over, betreft de compatibiliteit heeft hij een paar minor issues zoals dat een aantal Fn-toetsen (bijvoorbeeld voor schermhelderheid) niet werken, dat slaapstand niet werkt en dat de videokaart niet optimaal presteert (waardoor een aantal games niet draaien).  Dit zijn allemaal problemen waar ik best mee kan leven, de helderheid kan ik ook via de energiebeheer aanpassen, de laptop zet ik toch uit als ik hem niet gebruik en games draai ik op mijn Windows-partitie. Bovendien draaien in feitte bijna alle programma's die ik nodig heb voor m'n studie (Matlab en Maple, Labview helaas niet) ook netjes op Linux.

Helaas heb ik wel een probleem wat een beetje moeilijker is te passeren, ik heb een hele slechte accuduur onder Ubuntu. Onder Windows red ik makkelijk de 2 uur met normaal gebruik, en onder energiebesparing weet hij er zelfs een goede 4 uur uit te persen. Onder Ubuntu ben ik helaas blij als ik een uur weet te redden op een volle accu.
Het is me opgevallen dat hij onder Ubuntu ook flink wat hete lucht loopt te blazen uit het ventillatieslot. Onder Windows is deze lucht kouder naar mijn idee, en ook minder hevig. Het zou kunnen dat er onder Ubuntu iets teveel energie gebruikt. Persoonlijk vermoed ik dat het ergens aan mijn grafische kaart ligt die onder Ubuntu een minder goede compatibiliteit kent.
Mijn grafische kaart is een "Radeon HD6640G2" met 'dual graphics'. Onder Windows geeft AMD ook per programma aan of hij het met de high-performance of met de energy-saving chip moet draaien, het lijkt alsof alles op volle toeren draait onder Ubuntu.

Om wat meer inzicht te krijgen heb ik dus PowerTop geinstalleerd. Ik wordt alleen niet veel wijzer van de gegevens die het mij geeft. Wel geeft hij aan dat Ubuntu zo'n 35W gebruikt onder Idle Mode. (Dit lijkt mij niet zoveel, onder Windows is dit echter 15W met wat geluk). Mijn Laptopbatterij heeft oook 48Wh, dus zou hij inderdaad maar 1.5 uur weten te halen als ik niets doe.

Gezien ik op de Universiteit niet altijd een stopcontact tot mijn beschikking heb is dit een vervelend probleem en wordt ik zo vaak geforceerd om onder Windows te draaien. Hoewel dat soms sowieso moet omdat sommige programma's gewoon (wél, of soms beter) draaien onder Windows moet ik vaak sowieso Windows gebruiken, maar het zou fijn zijn als ik ook een fatsoenlijke accuduur weet te krijgen met Ubuntu. (Zeker gezien met laptopgebruik veel bestaat uit internetgebruik met bijvoorbeeld KhanAcademy.com (dé reden dat ik straks Calculus ga halen :P))

Ik weet niet hoe, en of, ik powertop logs kan vinden en posten, maar die zou ik graag willen delen.
Ik heb ook Jupiter eerder geinstalleerd, maar dat leek maar weinig te doen. (Ik weet niet of hij root nodig heeft? Dat had hij niet)

Heeft iemand suggesties om mijn laptopbatterij te verhogen zodat ik er wel twee uur uit kan halen?  (Of een idee hoe ik een potentieel batterijlek kan opsporen en dichten?)

Het gaat om een Toshiba Sattelite L750D-1DQ, specs staan hier:
http://tweakers.net/pricewatch/304386/toshiba-satellite-l750d-1dq/specificaties/
(In kort: CPU: AMD A8-3520M (Quad-core, 1.6GHz, 2.5GHz turbo), 8GB DDR3 RAM, Videokaart: Radeon HD6640G2)
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Laptopbatterij onder Ubuntu snel leeg
« Reactie #1 Gepost op: 2013/01/18, 14:13:28 »
Draait-ie op 12.04 LTS? Probeer dan eens of je beter resultaat haalt met kernel 3.5.x. Deze Quantal-kernel wordt binnenkort toch al doorgesluisd naar 12.04.2 LTS....

Kernel 3.5 zit nu al in de pakketbronnen van Precise, dus gewoon installeren met bijvoorbeeld Synaptic. Je wil 3.5.0.21 en daarvan drie pakketten: linux-headers, linux-headers-xxxx-generic en linux-image. linux-generic-lts-quantal (verbeterd; zie bericht van Johan)

Verder: op welk stuurprogje draait die grafische kaart? Gesloten of open-bron?
« Laatst bewerkt op: 2013/01/18, 14:22:42 door Pjotr »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Laptopbatterij onder Ubuntu snel leeg
« Reactie #2 Gepost op: 2013/01/18, 14:15:36 »
Er zijn een aantal zaken waar je mee kan beginnen:
Kijk via lsmod of de toshiba_acpi module geladen is. Die schijn je voor een aantal zaken nodig te hebben.

De functietoetsen kan je via fnfx aan de gang krijgen, zo vertelt google mij (al veschilt dat per model...)

Verder kan je de helderheid van je scherm aanpassen via laptop-mode-tools. Dat scheelt al een hoop energie.

De waarden die powertop je geeft kan je veel nauwkeuriger maken door een keer een calibratie uit te voeren:
sudo powertop --calibrate
(Let op, hij gaat een hoop tests doen waaronder standby en zo, dus geen belangrijke documenten open laten staan).

Tot slot nog een tip met googlen: zoek eens op alleen het eerste deel van het typenummer (L750D), aangezien de rest vaak minimaal afwijkt en de oplossingen vaak ook werken op iets andere modellen. Ook hebben de fora en wiki's van Gentoo of Archlinux vaak ook wel handige tips die je met wat kleine aanpassingen ook op Ubuntu kan toepassen.

Edit: als je een nieuwere kernel wil proberen, installeer dan het pakket linux-generic-lts-quantal, die neemt automatisch alle benodigde andere pakketten mee en zorgt er ook voor dat je in de toekomst updates krijgt.
« Laatst bewerkt op: 2013/01/18, 14:18:04 door Johan van Dijk »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Laptopbatterij onder Ubuntu snel leeg
« Reactie #3 Gepost op: 2013/01/18, 14:21:22 »
Edit: als je een nieuwere kernel wil proberen, installeer dan het pakket linux-generic-lts-quantal, die neemt automatisch alle benodigde andere pakketten mee en zorgt er ook voor dat je in de toekomst updates krijgt.
Goeie tip; dank.  :)

Offline axelv

  • Lid
Re: Laptopbatterij onder Ubuntu snel leeg
« Reactie #4 Gepost op: 2013/01/18, 16:45:44 »
[...
 zoals dat een aantal Fn-toetsen (bijvoorbeeld voor schermhelderheid) niet werken,
[...]
Low-tech oplossing: installeer xbacklight en bind "xbacklight --inc 5" en "xbacklight --dec 5" aan de Fn+zonnetjePlus en Fn+zonnetjeMin toetsen, respectievelijk.

Ook hebben de fora en wiki's van Gentoo of Archlinux vaak ook wel handige tips die je met wat kleine aanpassingen ook op Ubuntu kan toepassen.
Vooral dit topic (naast de uitstekende wiki) kan interessant zijn: https://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?id=134109

Re: Laptopbatterij onder Ubuntu snel leeg
« Reactie #5 Gepost op: 2013/01/19, 09:49:13 »
Weet iemand mischien een tutorial voor PowerTop?
Ik kan op de website niets vinden.

VV

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Laptopbatterij onder Ubuntu snel leeg
« Reactie #6 Gepost op: 2013/01/19, 10:24:32 »
Zo heel veel is er niet te vertellen, de tekst op je scherm spreekt voor zich lijkt me.
De enige optie die wat slecht gedocumenteerd is, is de calbratie.

Re: Laptopbatterij onder Ubuntu snel leeg
« Reactie #7 Gepost op: 2013/01/19, 23:23:52 »
Sorry, ik was vergeten te melden dat hij Ubuntu 12.10 draait. (Ik had hier eerst 12.04 op staan (ik kreeg hem in Juli), maar die had hetzelfde probleem.) Ik heb ook ooit eens Fedora geprobeerd om te kijken of het hielp (de nieuwste versie, weet niet zeker welke dat is), de batterijduur was hetzelfde maar ik was niet bepaald onder de indruk van Gnome 3.

Ik weet niet zeker welke video driver ik draai, gezien ik nooit de melding heb gehad om gesloten drivers te installeren ga ik er van uit dat ik de open drivers draai. Wel valt het op dat Jockey (het extra-stuurprogramma's installeren programma) standaard niet geisntallerd is. Ik heb hem nu uit het softwarecentrum geplukt, maar judging van de pakketnaam is het de KDE-versie. (Ik vermoed dat hij werkt, maar waarschijnlijk heeft hij wel een hoop meuk van KDE meegenomen)

In principe heb ik geen principiële bezwaren tegen gesloten drivers. Mijn voorkeur gaat uit naar open drivers, ik stel het ook op prijs als een ontwikkelaar deze open vrijgeeft. Maar als de open drivers niet goed weren, ga ik als 'normale user' gewoon voor de gesloten variant. (Mijn Windows-partitie heeft ook alleen gesloten drivers, maar hier biedt Toshiba een hele pagina voor aan met alle drivers, dat doen ze helaas niet voor Linux)

Bedankt voor de antwoorden, ik ga zo even verder kijken. Ook kijk ik even of ik via Jockey gesloten drivers kan installeren. (Ik zie nu pas dat die niet in de Dash staat, ik kan hem wel starten via de terminal).

De Toshiba acpi module wil hij overigens niet laden, als ik Toshet in de terminal probeer uit te voeren krijg ik het volgende:
"sjoerd@sjoerd-SATELLITE-L750D:~$ sudo toshset
required kernel toshiba support not enabled."

P.S.
Een beetje off-topic. Maar over drivers gesproken: Ik heb dus ergens in December de fout gemaakt om een upgrade te doen naar Windows 8. (Microsoft leverde deze bijna gratis voor mensen die recentelijk een 7 licentie hebben aangeschaft). Na een paar weken was ik er wel over eens dat ik er zeer ontevreden over was om het netjes uit te drukken. Daarna heb ik dus met een oud 7-cd'tje Windows 7 opnieuw geinstalleerd.
Hoewel ik het wel netjes vond dat Microsoft de code onderop mijn laptop netjes als legitiem accepteerde, viel het me ontzettend tegen hoe de driversupport van Windows 7 was. De videokaart kon standaard geen hogere resolutie aan dan 800*600, het geluid deed het niet en zelfs het touchpad werd niet ondersteund waardoor de scroll-functie niet werkte. Alle drivers staan netjes op de Toshiba-website, maar onder Ubuntu werkt wel alles out-of-the-box dus. (Behalve de Fn-toetsen en een iets ondermaats-presterende videokaart. (dat is vooral te merken tijdens spelletjes en wellicht aan de accuduur, maar youtube speelt hij wel netjes af op 1080p)

EDIT:
Ik heb natuurlijk net direct Jockey kunnen opstarten dus had het in de originele post kunnen zetten. Maar hij geeft twee maal aan 'Video driver for AMD graphics accelerators", deze lijken identiek. Tevens geeft hij aan dat er geen proprietary  drivers geinstalleerd zijn dus zal de open driver inderdaad draaien. Ik ga eens kijken of ik een gesloten driver kan installeren.

EDIT 2:
Ik heb dus net geprobeerd de drivers te installeren. Voor beide pakketten geeft hij een foutmelding aan met de suggestie in de logfiles te kijken.
Dat heb ik gedaan, maar behalve dat hij een aantal module's niet weet te laden wordt ik er niet heel veel wijzer van. Ik zal verder zoeken en geef wel een update als ik verder ben :)

De log file heb ik bijgevoegd als bijlage.
« Laatst bewerkt op: 2013/01/19, 23:34:53 door Sjoerd Broekhuijsen »
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Re: Laptopbatterij onder Ubuntu snel leeg
« Reactie #8 Gepost op: 2013/01/20, 01:48:41 »
Na wat gepruts is het gelukt om de gesloten drivers te installeren. Eerst heb ik mijn grafische schil nog weten te crashen, die heb een rootprompt weten te herstellen waarna ik dus de drivers op het internet (van de site van AMD zelf) heb gevonden. Na wat gedoe heb ik deze nu weten te installeren, het configuratiescherm geeft me tenminste het bericht dat deze kaart twee GPU's heeft:
1 - Voor hoge prestaties maar korte batterijduur
2 - Voor lage prestaties maar langere batterijduur

In tegenstelling tot Windows moet ik voor het wisselen hiervoor vreemd genoeg herstarten, maar ik heb deze functie nu eindelijk tenminste. Ik ga morgen de rest eens bekijken en meer uitproberen :)
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?