Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: WOT add-on verbannen door Firefox!  (gelezen 2563 keer)

WOT add-on verbannen door Firefox!
« Gepost op: 2017/01/25, 16:23:08 »
Vandaag gaf Firefox bij mij de melding (en ik zal ongetwijfeld niet de enige zijn  ;)) dat het verstandiger is de WOT (Web of Trust) add-on uit te schakelen aangezien deze onbetrouwbaar wordt geacht. Ik vond deze artikelen van november 2016 :

https://www.ndr.de/nachrichten/netzwelt/Nackt-im-Netz-Millionen-Nutzer-ausgespaeht,nacktimnetz100.html

https://tweakers.net/nieuws/117503/web-of-trust-zegt-doorverkoop-van-internetgeschiedenissen-te-onderzoeken.html

Dat Firefox nu pas deze melding geeft, verbaast me enigszins. Ik geloof ook dat andere browsers de add-on in de ban hebben gedaan. Ikzelf heb 'm maar van al mijn computers geheel verwijderd. Het wordt steeds beter opletten wat je installeert. Jarenlang heb ik de add-on gebruikt  :'(.

Nou zijn er natuurlijk wel alternatieven te vinden voor WOT, maar ik ben nu toch iets voorzichtiger geworden. Ik zou het liefst een alternatief hebben dat sowieso non-USA based is. Heeft iemand ervaringen met een dergelijk alternatief en/of goeie tips omtrent dit issue? Is er wellicht Linux-software die een dergelijke taak zou kunnen uitvoeren of moet er echt software in Firefox geinstalleerd worden?

Bedankt alvast!
Een boek doet het altijd...

Offline RikRik

  • Lid
Re: WOT add-on verbannen door Firefox!
« Reactie #1 Gepost op: 2017/01/25, 16:40:59 »
De volgende add-ons misschien?

https://addons.mozilla.org/nl/firefox/addon/zenmate-security-privacy-vpn/  de beste bescherming

https://www.avira.com/en/avira-browser-safety

Ik gebruik de Chrome versie van deze twee

Edit: Zenmate voor Chrome is toch iets anders dan voor Firefox :
https://chrome.google.com/webstore/detail/zenmate-web-firewall-free/hphffohcfcaeoekbkfibilcmmoakhmfc
« Laatst bewerkt op: 2017/01/25, 16:48:47 door RikRik »

Offline Tom

  • Lid
Re: WOT add-on verbannen door Firefox!
« Reactie #2 Gepost op: 2017/01/25, 16:55:54 »
WOT add-ons nooit geinstalleerd dus nooit gebruikt !.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: WOT add-on verbannen door Firefox!
« Reactie #3 Gepost op: 2017/01/25, 20:56:45 »
RikRik bedankt!

Ik heb de Avira Browser Safety add-on gecheckt en deze komt op zich goed uit de bus (https://www.youtube.com/watch?v=EK5anUCOhIU, https://www.youtube.com/watch?v=_LKkO3b9Dmg ). Geinstalleerd onder FF kan ik echter geen 'Preferences' vinden waarmee ik kan fine tunen.

Mocht iemand andere goede alternatieven weten....ben zeer benieuwd.
Een boek doet het altijd...

Offline RikRik

  • Lid
Re: WOT add-on verbannen door Firefox!
« Reactie #4 Gepost op: 2017/01/25, 21:09:55 »
Geinstalleerd onder FF kan ik echter geen 'Preferences' vinden waarmee ik kan fine tunen.


Gewoon op de logo klikken, mooi om te zien hoe "schoon" forum.ubuntu-nl.org is  :D

Re: WOT add-on verbannen door Firefox!
« Reactie #5 Gepost op: 2017/01/25, 21:17:45 »
Je bent me net voor  =D. Zie de optie nu ook. Iets te lang voor het beeldscherm gezeten vandaag geloof ik.....
Een boek doet het altijd...

Re: WOT add-on verbannen door Firefox!
« Reactie #6 Gepost op: 2017/01/25, 22:45:53 »
Mocht iemand andere goede alternatieven weten....ben zeer benieuwd.

Ik ben groot fan van de combinatie uBlock en NoScript.
Beiden zijn ook te finetunen. Vooral NoScript is zeer diep instelbaar.
Met deze twee houdt je zeer veel bedreigingen tegen. Vaak al snel een 10 of 20 maar soms wel meer dan 100. Tijdens een filmpje bekijken op een bekende site bijvoorbeeld worden er 4 toegestaan (noodzakelijk voor de werking) en 28 geblokkeerd.
« Laatst bewerkt op: 2017/01/25, 22:48:15 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline PKing

  • Lid
Re: WOT add-on verbannen door Firefox!
« Reactie #7 Gepost op: 2017/01/26, 16:05:26 »
Lol ik ben een voorstander van geen addons, ik zie het nut er niet zo van in :D

Wat beveiliging betreft, ik draai al enkele jaren nu zonder problemen Xubuntu op 3 computers, en zonder addons zie je gelukkig ook geen bedreigingen:-)
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: WOT add-on verbannen door Firefox!
« Reactie #8 Gepost op: 2017/01/26, 17:18:59 »
en zonder addons zie je gelukkig ook geen bedreigingen:-)

Maar ze zijn er wel. En veel. Met name voor je privacy.
Het werkt wel inderdaad.


- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline PKing

  • Lid
Re: WOT add-on verbannen door Firefox!
« Reactie #9 Gepost op: 2017/01/26, 19:06:12 »
Oh maar ik zeg niet dat ze er niet zijn, ik wil ze gewoon niet zien :laugh:

Internet en privacy gaan nu eenmaal niet samen, en i.p.v. mij daar druk over te maken accepteer ik dat gewoon.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: WOT add-on verbannen door Firefox!
« Reactie #10 Gepost op: 2017/01/27, 00:05:11 »
Internet en privacy gaan nu eenmaal niet samen, en i.p.v. mij daar druk over te maken accepteer ik dat gewoon.

Ik maak me er ook niet druk over. Ik speel het spelletje mee als geducht tegenstander :evil: , en dat stukje wat dan nog rest accepteer ik ook gewoon. Je stopt de vooruitgang toch niet.  8-)
Maar niet zien kost me te veel naar mijn zin. Anders kun je je kids niet meer verrassen met een kado wat je online koopt. Duikt op de spelletjessites meteen op in de ads en de verrassing is dan meteen verraden.
« Laatst bewerkt op: 2017/01/27, 00:06:50 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: WOT add-on verbannen door Firefox!
« Reactie #11 Gepost op: 2017/01/27, 19:54:05 »
Partyrabbit bedankt voor je reactie.

NoScript schijnt inderdaad erg goed te zijn, alleen lees ik regelmatig dat die add-on de zaken zo goed afschermt, dat het surfen er nou niet veel leuker op wordt, omdat er teveel geblokkeerd zou worden. Ik weet niet wat jouw ervaringen hiermee zijn?
Een boek doet het altijd...

Re: WOT add-on verbannen door Firefox!
« Reactie #12 Gepost op: 2017/01/28, 00:28:20 »
Partyrabbit bedankt voor je reactie.

NoScript schijnt inderdaad erg goed te zijn, alleen lees ik regelmatig dat die add-on de zaken zo goed afschermt, dat het surfen er nou niet veel leuker op wordt, omdat er teveel geblokkeerd zou worden. Ik weet niet wat jouw ervaringen hiermee zijn?

In het begin is het nog wel eens even iets vrij geven inderdaad. Maar eenmaal vrijgegeven heb je er bij toekomstige bezoeken geen last meer van.
Al bij al zweer ik bij de combinatie uBlock met NoScript, en werkt het voor mij schitterend. Er wordt (met mijn instellingen) meestal al snel 10 scripts geblokt en dat loopt soms op tot boven de 100.
Maar het is in elk geval een persoonlijke voorkeur, en er kunnen dus andere prima opties bestaan.
Het scheelt overigens ook nog dat je minder mb's in moet laden (want geen scripts) en dus sneller, en daarmee je geheugen minder zwaar belast.

Dat klopt. De basis instelling is dat zelfs scripts van de site die je bezoekt geblokt worden (top-level-site uit) waardoor de bezochte site al niet lekker werkt.
Dit schakel ik ook uit. Ik geef de bezochte (top-level) site wel toestemming. (bijlage!). En dat scheelt al heel veel.
Ik ga er gemakshalve toch maar vanuit  ^-^ dat iemand niet zelf bewust zijn bezoekers gaat besmetten. En als per ongeluk wel dan zijn er binnen firefox (en ook uBlock) en linux ook nog trappen van beveiliging.

En ja dan moet je bijvoorbeeld voor het bezoeken van marktplaats.nl ook nog even marktplaats.net en marktplaats.com vrij geven, want anders werkt marktplaats.nl niet. Eenmalig is dat dan.

Met toestemming voor de bezochte site worden toch nog steeds scripts van buitenaf geblokkeerd, en het zijn toch meestal de grab-scripts die van extern ingeladen worden.

En je kunt rechtsboven op de noscript knop (S) in noodgevallen nog altijd een site 'tijdelijk toestaan'. En als je met die site klaar bent weer 'Tijdelijke instellingen intrekken' zodat alles weer geblokt wordt.
« Laatst bewerkt op: 2017/01/28, 00:35:31 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: WOT add-on verbannen door Firefox!
« Reactie #13 Gepost op: 2017/01/28, 17:27:32 »
Nou wordt mijn Firefox bij afsluiten altijd automatisch 'schoongeblazen' van cookies en andere ongein. Blijven de instellingen die je in NoScript hebt gedaan wel gewoon behouden na een herstart van FF met - zoals in mijn geval - vrij rigoreuze 'schoonblaasinstellingen'?

Overigens maakte ik ook al naar volle tevredenheid gebruik van uBlock  :).
Een boek doet het altijd...

Re: WOT add-on verbannen door Firefox!
« Reactie #14 Gepost op: 2017/01/28, 19:42:35 »
Een andere methode is om een 'domme' browser te installeren het liefst 1 met de mogelijkheden uit het jaar 0. Scripts, java en weet ik veel wat voor toestanden werken dan gewoon niet. Misschien een beetje boerenlogica, maar als ik in de Sahara woon zonder een kraan in huis is de kans klein dat ik ergens moet of kan dweilen :P
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: WOT add-on verbannen door Firefox!
« Reactie #15 Gepost op: 2017/01/28, 23:16:29 »
Scripts, java en weet ik veel wat voor toestanden werken dan gewoon niet. Misschien een beetje boerenlogica

Dat werkt dus niet. Ik heb eens een keer netscape 2 op een pc terug gezet voor de lol. Daar viel niet meer mee te surfen aangezien een beetje site basic sites al met (onschuldige) scripts werken, en dus niet zonder.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: WOT add-on verbannen door Firefox!
« Reactie #16 Gepost op: 2017/01/29, 22:28:43 »
@ partyrabbit. Ik ben nog wel even benieuwd naar je antwoord op mijn vraag ("Blijven de instellingen die je in NoScript hebt gedaan wel gewoon behouden na een herstart van FF met - zoals in mijn geval - vrij rigoreuze 'schoonblaasinstellingen'?") ;) Thx!
Een boek doet het altijd...

Re: WOT add-on verbannen door Firefox!
« Reactie #17 Gepost op: 2017/01/30, 12:10:25 »
Niet helemaal duidelijk hoe je het bedoeld. Als je volledig hernieuwde setup begint ben je inderdaad ook je add-ons kwijt.

Maar .....  ^-^
Daarom adviseerde ik al om van NoScript een backup van de instellingen te maken (dat is mogelijk).
Bij een hernieuwde setup is het dan simpelweg de NoScript addon herinstalleren, en je backup van de instellingen installeren waarna je gewoon alles weer hebt zoals voorheen.

Dus ... Nee je behoudt in beginsel je instellingen in dat geval niet.
Maar ... Wel als je zelf voor een backup van de instellingen zorgt.

Duidelijk zo?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: WOT add-on verbannen door Firefox!
« Reactie #18 Gepost op: 2017/01/30, 14:18:09 »
We schrijven denk ik een beetje langs elkaar heen  =D. Ik doe geen nieuwe setup van FF. Wanneer ik FF afsluit wordt de 'history' weggedaan. De instellingen van de add-ons blijven gewoon gehandhaafd. Ik ga er gemakshalve maar van uit dat dat ook gewoon het geval zal zijn bij NoScript.

Ik ga zelf iets grondiger te werk dan enkel de instellingen van bv NoScript te backuppen. Ik backup FF in zijn totaliteit. Hoewel backuppen niet helemaal het juiste woord is. In geval van een schone installatie  van het OS is het een heidens karwei om alle instellingen, add-ons etc. van FF weer helemaal opnieuw in te stellen. Tenminste bij mij wel. Ik doe dan het volgende volgens onderstaande om de .default-map van FF (waarin alle instellingen opgeslagen liggen) als het ware te importeren in het nieuwe systeem :

Open eerst FF op de nieuwe pc en sluit die direct weer. Er wordt nu een .default folder aangemaakt.

Vervolgens :

1) Sluit Firefox

2) open de file manager > view > show hidden files > .mozilla > firefox > copy-paste de folder die eindigt op .default naar een extern opslagmedium en copy-paste deze folder naar dezelfde locatie op de nieuwe computer. Let erop dat op de nieuwe computer Firefox niet geopend is!

Doe het overeenkomstig onderstaande instructies :

Casus: overzetten Firefox settings van Desktop(D) naar Laptop(L) (dit is een voorbeeld ter verduidelijking)

1. Kopieer op D de "abc123". default folder (abc123 is overigens een verzonnen naam ; de naam van iedere .default folder is weer anders) uit de firefox folder naar bv een usb-stick of naar een ander gewenst opslagmedium.
2. Kijk op L hoe de "abc123". default folder heet in de firefox folder.
3. Hernoem de "abc123".default folder op L naar "abc123".defaul (inderdaad zonder de t!)
4. Plak de default folder van D van de usb-stick in de firefox folder van L.
5. Hernoem deze default folder naar "abc123".default (zoals de default folder op L origineel heette). Je hebt dan een tweetal folders met dezelfde naam, echter bij de ene ontbreekt de letter t, waardoor deze nutteloos is geworden, omdat Firefox uiteraard enkel werkt met een volledige extensie, in casu .default (en niet .defaul). De nutteloze .defaul folder kun je veilig deleten.
6 Start Firefox en alles zou als vanouds moeten werken.

Bovenstaande is overigens niets nieuws, maar ik vind het perfect werken en wellicht kunnen anderen hiermee ook een hoop tijd besparen na een schone installatie. Wat ik ook nog doe is een backup van de .default folder maken en deze bewaar ik op een extern opslagmedium in geval van een totale crash van het systeem, waarbij ik niet meer bij de .default folder kan komen om deze te copy-pasten.


« Laatst bewerkt op: 2017/01/30, 16:27:20 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Re: WOT add-on verbannen door Firefox!
« Reactie #19 Gepost op: 2017/01/31, 13:17:03 »
We schrijven denk ik een beetje langs elkaar heen  =D. Ik doe geen nieuwe setup van FF. Wanneer ik FF afsluit wordt de 'history' weggedaan. De instellingen van de add-ons blijven gewoon gehandhaafd. Ik ga er gemakshalve maar van uit dat dat ook gewoon het geval zal zijn bij NoScript.

Ja dan blijft het gewoon staan.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: WOT add-on verbannen door Firefox!
« Reactie #20 Gepost op: 2017/01/31, 13:21:48 »
Ik doe dan het volgende volgens onderstaande om de .default-map van FF (waarin alle instellingen opgeslagen liggen) als het ware te importeren in het nieuwe systeem :

Dat ken ik. Probleem hierbij kan wel zijn dat je oude configuratiefouten mee neemt. Dit kan juist hinderlijk zijn als je FF problemen geeft.
Ik heb het al vaker gehad dat FF hinderlijk deed en dan wil je zijn configuratiefouten niet in de 'nieuwe' setup weer tegen komen.

Daarom backup ik de voor mij belangrijke Bladwijzers, en verder gebruik ik de nieuw aangemaakt FF map waar dan geen configuratiefouten meer in zitten.
Addons terug, backups terug, en je start weer met een cleane setup.

Werkt overigens bij veel programma's als er storingen zijn. de .betreffende programma map weggooien en gewoon een nieuwe aanmaken, en weg zijn de problemen. Dat kan bij heel veel programma's simpelweg omdat zij geen verdere belangrijke data bevatten.
Bij FF met bladwijzers en .thunderbird met zijn accounts en emails is weggooien natuurlijk niet simpel mogelijk want dan ben je alles kwijt.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: WOT add-on verbannen door Firefox!
« Reactie #21 Gepost op: 2017/02/01, 19:29:01 »
Tot dusver heb ik eigenlijk nooit problemen ondervonden met de door mij omschreven methode (ik gebruik Xubuntu). FF starten en gewoon werken! Het scheelt mij echt een enorme lading werk. Een vriend van mij gebruikt dezelfde methode en daar verloopt alles ook altijd probleemloos. Maar ja, het kan blijkbaar ook wel eens wat minder vlekkeloos verlopen. Uitproberen is in elk geval de moeite waard. Niet geschoten is immers altijd mis. Werkt alles dan scheelt dat een hoop instelwerk, werkt het niet (lekker) dan kun je altijd nog van 'onderaan' FF opbouwen.

Zoals je ook al vermeldt, werkt dezelfde methode ook voor Thunderbird (voor degenen die dat nog niet wisten  :)).
Een boek doet het altijd...

Re: WOT add-on verbannen door Firefox!
« Reactie #22 Gepost op: 2017/02/04, 20:34:28 »
Ik heb twee add-ons in de firefox browser geïnstalleerd: HTTPS Everywhere en Privacy Badger. Beide zijn ontwikkeld door Electronic Frontier Foundation, een non-profit organisatie, zoals Bits Of Freedom maar dan uit de VS en open source.
zie: https://toolbox.bof.nl/overzicht/
Je hebt wél iets te verbergen. Je laat ook niet de deur open als je naar het toilet gaat.
Zelfbouw desktop: Behuizing CoolerMaster 130, MoBo MSI B85I, CPU: G3258, Vloeistof koeler Seidon 120V, Graf. kaart: GeForce GT610, 16GB Ram, SSD 250GB, HDD 3TB. OS: Ubuntu 17.10
Laptop Ubuntu 17.10 Artful Aardvark

Re: WOT add-on verbannen door Firefox!
« Reactie #23 Gepost op: 2017/02/04, 21:19:47 »
Die mening deel ik met je hansPiso. Zie deze video in dat kader :
https://www.ted.com/talks/glenn_greenwald_why_privacy_matters#t-3846

Aanvullend nog even over het overzetten van alle FF instellingen. Tien minuten geleden voor een vriend Xubuntu geinstalleerd en volgens het eerder door mij vermelde alle FF instellingen overgezet ...... vervolgens FF gestart ...... en vlekkeloos werken! Wederom een 100% positieve ervaring mijnerzijds. Of ik heb erg veel mazzel of Linux en aanverwanten werken gewoon subliem. Ik ga voor het laatste  ;)
Een boek doet het altijd...