Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Let op: geen Oracle (Sun) Java JRE meer in de bronnen!  (gelezen 7057 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Let op: geen Oracle (Sun) Java JRE meer in de bronnen!
« Gepost op: 2011/10/10, 15:47:03 »
Wellicht voor sommigen nog nieuws: Ubuntu 11.10 zal straks geen Oracle (Sun) Java JRE meer in de bronnen hebben, ook niet in de Partnersbron!

Ik raad aan, om (indien je in 11.10 JRE wil i.p.v. openJDK) niet je toevlucht te zoeken bij een of andere vage PPA van een onbekend persoon. Daar zitten namelijk risico's aan:
http://sites.google.com/site/computertip/fatalevergissingen#TOC-Wees-zeer-terughoudend-met-het-toev

Er is een veel beter alternatief: handmatige installatie van JRE. Niet moeilijk, vereist alleen precisie. Kost slechts iets meer tijd dan PPA-gedonder. Handleiding: http://sites.google.com/site/computertip/java
« Laatst bewerkt op: 2011/10/16, 18:08:09 door Pjotr »

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Let op: straks geen Oracle (Sun) Java JRE meer in de bronnen!
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/10, 16:22:20 »
heb je een bron waaruit dat blijkt? iets vanuit canonical, misschien met de bedoeling meer "vrije" software te pushen in Ubuntu?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Let op: straks geen Oracle (Sun) Java JRE meer in de bronnen!
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/10, 17:12:58 »
heb je een bron waaruit dat blijkt? iets vanuit canonical, misschien met de bedoeling meer "vrije" software te pushen in Ubuntu?

O.a. hier:
http://askubuntu.com/questions/64515/will-11-10-provide-suns-java6-from-canonicals-partner-repository

Wat meer achtergronden:
http://robilad.livejournal.com/90792.html

Ik kan het bovendien bevestigen uit eigen ervaring: het zit niet meer in de pakketbronnen.
« Laatst bewerkt op: 2011/10/10, 17:28:43 door Pjotr »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Let op: straks geen Oracle (Sun) Java JRE meer in de bronnen!
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/10, 20:34:28 »
Waarom zouden we nog Oracle Sun Java willen?

Re: Let op: straks geen Oracle (Sun) Java JRE meer in de bronnen!
« Reactie #4 Gepost op: 2011/10/10, 20:43:35 »
Waarom zit Sun Java dan in mijn pakketbronnen van 11.10?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Let op: straks geen Oracle (Sun) Java JRE meer in de bronnen!
« Reactie #5 Gepost op: 2011/10/10, 21:18:04 »
@vanadium: in enkele gevallen voldoet openJDK niet, in de praktijk. Schaken op Yahoo Games, bijvoorbeeld.

@Vistaus: of je hebt niet goed gekeken, of je hebt een Frankenstein-systeem.  :D
Oracle (Sun) Java JRE zit er echt niet meer in. Ook niet in de Partnersbron.
« Laatst bewerkt op: 2011/10/10, 21:24:03 door Pjotr »

Re: Let op: straks geen Oracle (Sun) Java JRE meer in de bronnen!
« Reactie #6 Gepost op: 2011/10/11, 00:43:07 »
Hmm, na een sudo apt-get update is ie inderdaad verdwenen. De JRE dan. Dingen als dbg en client enzo zitten er nog wel in.

Trouwens, Yahoo! Chess doet het hier op 11.10 prima met OpenJDK:


Re: Let op: straks geen Oracle (Sun) Java JRE meer in de bronnen!
« Reactie #7 Gepost op: 2011/10/11, 23:09:14 »
Dus dan is er toch geen reden meer om Sun Java aan te raden als alles nu goed draait?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Let op: straks geen Oracle (Sun) Java JRE meer in de bronnen!
« Reactie #8 Gepost op: 2011/10/11, 23:23:56 »
Dus dan is er toch geen reden meer om Sun Java aan te raden als alles nu goed draait?

Raad ik het aan?  ???

Draait *alles* dan nu goed?  ???

Re: Let op: straks geen Oracle (Sun) Java JRE meer in de bronnen!
« Reactie #9 Gepost op: 2011/10/11, 23:37:20 »
Nou, volgens mij wel. Ik heb verschillende sites uitgetest, waaronder die Yahoo! Chess waarvan je hierboven dat screenshot ziet, en alles doet het keurig met OpenJDK (11.10).

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Let op: straks geen Oracle (Sun) Java JRE meer in de bronnen!
« Reactie #10 Gepost op: 2011/10/11, 23:40:01 »
Nou, volgens mij wel. Ik heb verschillende sites uitgetest, waaronder die Yahoo! Chess waarvan je hierboven dat screenshot ziet, en alles doet het keurig met OpenJDK (11.10).

Dat was niet mijn vraag. Ik vroeg: Draait *alles* dan nu goed?  ???

Het antwoord op die vraag kan niemand weten, simpelweg omdat het aantal mogelijkheden te groot is. Je conclusie is dus, op z'n zachtst gezegd, voorbarig.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Let op: straks geen Oracle (Sun) Java JRE meer in de bronnen!
« Reactie #11 Gepost op: 2011/10/12, 00:21:53 »
Nou, volgens mij wel. Ik heb verschillende sites uitgetest, waaronder die Yahoo! Chess waarvan je hierboven dat screenshot ziet, en alles doet het keurig met OpenJDK (11.10).
Dat was niet mijn vraag. Ik vroeg: Draait *alles* dan nu goed? 
Maar wat zijn dan de concrete problemen met Sun JRE?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Let op: straks geen Oracle (Sun) Java JRE meer in de bronnen!
« Reactie #12 Gepost op: 2011/10/12, 00:23:37 »
Maar wat zijn dan de concrete problemen met Sun JRE?

Ik ken geen concrete problemen met Sun JRE.  ???

Met openJDK heb ik daarentegen weleens problemen gehad.

Voor alle duidelijkheid: mijn advies is al jaren: fiets vooral zo veel mogelijk door met openJDK, maar als je daarmee tegen een probleem mocht aanlopen, probeer dan eens Oracle (Sun) Java JRE. Waarvoor je mijn handleiding kunt gebruiken. Misschien is het probleem dan opgelost.

Dat is alles. Meer niet. Over en uit. Punt.
« Laatst bewerkt op: 2011/10/12, 00:28:35 door Pjotr »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Let op: straks geen Oracle (Sun) Java JRE meer in de bronnen!
« Reactie #13 Gepost op: 2011/10/12, 00:28:00 »
Maar wat zijn dan de concrete problemen met Sun JRE?

Ik ken geen concrete problemen met Sun JRE.
Dan kunnen we toch net zo goed de OpenJDK nemen, of mis ik iets?

EDIT. Bedoelde de vraag andersom, het wordt al laat....  ;)
« Laatst bewerkt op: 2011/10/12, 00:41:22 door markba »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Let op: straks geen Oracle (Sun) Java JRE meer in de bronnen!
« Reactie #14 Gepost op: 2011/10/12, 00:29:12 »
Lees mijn vorige bericht nog eens. Ik heb het bewerkt.

Re: Let op: straks geen Oracle (Sun) Java JRE meer in de bronnen!
« Reactie #15 Gepost op: 2011/10/12, 04:48:36 »
Terms of use Java Oracle :

Citaat
2. Use of Software
Your use of Software is subject to all agreements such as a license agreement or user agreement that accompanies or is included with the Software, ordering documents, exhibits, and other terms and conditions that apply ("License Terms"). In the event that Software is provided on or through the Site and is not licensed for your use through License Terms specific to the Software, you may use the Software subject to the following: (a) the Software may be used solely for your personal, informational, noncommercial purposes; (b) the Software may not be modified or altered in any way; and (c) the Software may not be redistributed.

3. Use of Materials
You may download, store, display on your computer, view, listen to, play and print Materials that Oracle publishes or broadcasts on the Site or makes available for download through the Site subject to the following: (a) the Materials may be used solely for your personal, informational, noncommercial purposes; (b) the Materials may not be modified or altered in any way; and (c) the Materials may not be redistributed.

4. Use of Community Services
Community Services are provided as a convenience to users and Oracle is not obligated to provide any technical support for, or participate in, Community Services. While Community Services may include information regarding Oracle products and services, including information from Oracle employees, they are not an official customer support channel for Oracle.

You may use Community Services subject to the following: (a) Community Services may be used solely for your personal, informational, noncommercial purposes; (b) Content provided on or through Community Services may not be redistributed; and (c) personal data about other users may not be stored or collected except where expressly authorized by Oracle.

Waarom per se Oracle gebruiken ? Open Java mag je professioneel gebruiken en ermee doen wat je wenst. Ik lees uit de licentie-overeenkomsten (zie quotes) dat er toch wel beperkingen zijn met JRE.

Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Let op: straks geen Oracle (Sun) Java JRE meer in de bronnen!
« Reactie #16 Gepost op: 2011/10/12, 07:44:02 »
Ik lees uit de licentie-overeenkomsten (zie quotes) dat er toch wel beperkingen zijn met JRE.
Uiteraard zijn die er, want die beperkingen zijn *juist* de reden dat OpenJDK is ontstaan.

En als er geen voordelen aan Sun JRE zitten (behalve een gevoel uit het verleden wat mogelijk niet meer strookt met de realiteit), maar wel nadelen (het gesloten karakter) dan is het hoogst curieus om toch Sun JRE te gebruiken.

Re: Let op: straks geen Oracle (Sun) Java JRE meer in de bronnen!
« Reactie #17 Gepost op: 2011/10/12, 09:36:22 »
Ik lees uit de licentie-overeenkomsten (zie quotes) dat er toch wel beperkingen zijn met JRE.
Uiteraard zijn die er, want die beperkingen zijn *juist* de reden dat OpenJDK is ontstaan.

En als er geen voordelen aan Sun JRE zitten (behalve een gevoel uit het verleden wat mogelijk niet meer strookt met de realiteit), maar wel nadelen (het gesloten karakter) dan is het hoogst curieus om toch Sun JRE te gebruiken.

Behalve als een toepassing die je nodig hebt met OpenJDK niet werkt en met Sun JRE wel. Maar inderdaad, OpenJDK verdient de voorkeur.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Let op: straks geen Oracle (Sun) Java JRE meer in de bronnen!
« Reactie #18 Gepost op: 2011/10/12, 10:06:13 »
Behalve als een toepassing die je nodig hebt met OpenJDK niet werkt en met Sun JRE wel.
Duidelijk, maar welke zijn dat dan? Bv Minecraft (nu populair bij jongeren) en Runescape werken voor zover ik weet goed onder OpenJDK.

En als alles goed werkt, ga ik geen fratsen uithalen door programma's handmatig te installeren (in mijn optiek misschien nóg minder veilig dan een PPA) waarbij ik ook nog eens zelf moet gaan kijken naar updates: als je dat namelijk niet doet, blijf je alsnog met een niet veilig systeem zitten, zeker geen wenselijke situatie.

Dat je zelf moet controleren op updates is inherent het gevolg van het handmatig installeren en dus het niet toepassen van de Ubuntu-repo of een aanvullende PPA die dit probleem niet hebben. Maw het is onhandig, complex en onveilig: de vraag is dan waar we dat dan allemaal voor doen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Let op: straks geen Oracle (Sun) Java JRE meer in de bronnen!
« Reactie #19 Gepost op: 2011/10/12, 10:20:14 »
Kortom: weer eens een voorbeeld van een tip die ik geef, die vervolgens aanleiding geeft tot demotiverend gezaag en azijnp*sserij. Dit begint op trolgedrag te lijken. Ga eens wat opbouwends doen, zou ik zeggen.

Ik herhaal:
Citaat
Voor alle duidelijkheid: mijn advies is al jaren: fiets vooral zo veel mogelijk door met openJDK, maar als je daarmee tegen een probleem mocht aanlopen, probeer dan eens Oracle (Sun) Java JRE. Waarvoor je mijn handleiding kunt gebruiken. Misschien is het probleem dan opgelost.
« Laatst bewerkt op: 2011/10/12, 10:23:47 door Pjotr »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Let op: straks geen Oracle (Sun) Java JRE meer in de bronnen!
« Reactie #20 Gepost op: 2011/10/12, 10:45:33 »
Jammer dat we van inhoudelijk afglijden naar persoonlijk, is ook helemaal niet nodig lijkt me...

[ontopic]
Het is bekend en erkend dat er, zeker in het begin van OpenJDK problemen waren, over dat feit kan er ook geen discussie zijn; vandaar het terechte advies destijds om Sun JRE te gebruiken.

De (open) vraag is nu: zijn die problemen er nog steeds of zijn ze door het volwassen worden van OpenJDK opgelost? Zijn er forumleden die dit probleem herkennen en om die reden terugschakelen naar Sun JRE? Want als dat idd zo is, is dat belangrijk om te weten om als advies te dienen voor hulpvragers.

Re: Let op: straks geen Oracle (Sun) Java JRE meer in de bronnen!
« Reactie #21 Gepost op: 2011/10/12, 16:57:28 »
"De (open) vraag is nu: zijn die problemen er nog steeds of zijn ze door het volwassen worden van OpenJDK opgelost"

Ja, volwassener. Kijk maar even een paar posts van mij terug in dit topic. In eentje laat ik zien hoe Yahoo! Chess nu werkt met OpenJDK, terwijl eerst werkte die Chess alleen met JRE.
Tevens verschillende Java-webcams die ik getest heb werken nu keurig met OpenJDK, terwijl voorheen zorgde dat voor een crash of een hanger. Werkt allemaal keurig nu.
Spreek over 11.10

Re: Let op: straks geen Oracle (Sun) Java JRE meer in de bronnen!
« Reactie #22 Gepost op: 2011/10/12, 16:58:58 »
Nou, volgens mij wel. Ik heb verschillende sites uitgetest, waaronder die Yahoo! Chess waarvan je hierboven dat screenshot ziet, en alles doet het keurig met OpenJDK (11.10).

Dat was niet mijn vraag. Ik vroeg: Draait *alles* dan nu goed?  ???

Het antwoord op die vraag kan niemand weten, simpelweg omdat het aantal mogelijkheden te groot is. Je conclusie is dus, op z'n zachtst gezegd, voorbarig.

Voorbarig? Hoezo voorbarig? Ik zeg dat de sites die IK heb getest nu goed werken met OpenJDK incl. die Yahoo! Chess, terwijl al die sites dat eerst niet of nauwelijks deden. Tuurlijk kan ik niet alles testen, maar daarom is mijn conclusie nog niet voorbarig als ik zeg dat wat IK heb getest nu goed werkt. Vind het dan ook een beetje vervelend overkomen om dat voorbarig te noemen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Let op: geen Oracle (Sun) Java JRE meer in de bronnen!
« Reactie #23 Gepost op: 2011/10/16, 18:07:16 »
Zojuist gecontroleerd: schaken op Yahoo Games lukt *niet* met openJDK in Xubuntu 11.10: eerste poging liep uit op een vastloper. Tweede poging leek aanvankelijk succesvol: ik kon zelfs een schaakbord aanmaken. Maar bij het instellen van de klok (timer) liep het alsnog mis: ik kon geen tijd instellen.

Vervolgens heb ik openJDK verwijderd en Oracle (Sun) Java handmatig geïnstalleerd. Daarop wederom naar Yahoo Chess, en.... het lukte prima. Alles werkte gesmeerd.  :)

Nu is dit slechts één website, natuurlijk. Maar ik denk dat het waarschijnlijk is, dat openJDK op meer websites tekortschiet. Er blijft dus behoefte aan de gesloten broer Oracle Java. In elk geval bij mij, als verwoede schaker op Yahoo Games....
« Laatst bewerkt op: 2011/10/16, 18:08:52 door Pjotr »

Re: Let op: geen Oracle (Sun) Java JRE meer in de bronnen!
« Reactie #24 Gepost op: 2011/10/16, 19:47:36 »
Maar Pjotr, kun je dan even verklaren waarom Yahoo Chess het hier dan wel doet met OpenJDK, zoals ook aangetoond in vorig screenshot?