Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Let op: geen Oracle (Sun) Java JRE meer in de bronnen!  (gelezen 7068 keer)

Re: Let op: geen Oracle (Sun) Java JRE meer in de bronnen!
« Reactie #25 Gepost op: 2011/10/16, 20:18:54 »
Ik heb nooit problemen met OpenJDK, volgens mij is het ook gewoon 100% API-compatible met Oracle Java. Runescape werkt er ook mee. Dat Yahoo Chess ook.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Let op: geen Oracle (Sun) Java JRE meer in de bronnen!
« Reactie #26 Gepost op: 2011/10/16, 20:24:19 »
@pjotr. Zou het misschien komen omdat je Xubuntu gebruikt? Want het is op zich vreemd dat vistaus en cumulus er geen last van hebben, toch? Het enige verschil wat ik, zo op het eerste gezicht, kan zien, is de desktop-omgeving.

Re: Let op: geen Oracle (Sun) Java JRE meer in de bronnen!
« Reactie #27 Gepost op: 2011/10/16, 20:46:08 »
OpenJDK werkt prima !
Als U toch perse JRE wilt installeren, neem dan de PPA, want dan krijgt U updates.

Offline Nardon

  • Lid
Re: Let op: geen Oracle (Sun) Java JRE meer in de bronnen!
« Reactie #28 Gepost op: 2011/10/16, 20:52:28 »
Jammer dat Sun Java er niet meer inzit. En ik ben het Pjotr eens, vind OpenJDK echt super buggy en dingen als Minecraft en Runescape zullen niet of slecht werken, hoewel ik ook dingen heb gevonden die wel goed werken met OpenJDK (de IDE NetBeans, waar Java voor nodig is bijvoorbeeld).

Maar denk dat ik eerder een officiele PPA ga toevoegen (geen vage uiteraard. :P) aangezien het dan lekker makkelijk zelf update.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Let op: geen Oracle (Sun) Java JRE meer in de bronnen!
« Reactie #29 Gepost op: 2011/10/16, 21:36:07 »
Ik betreur het ook, dat Oracle Java JRE niet meer in de bronnen zit....er was gedoe met Oracle over de licentie, of zoiets. Enfin, het is de moeite niet waard om dat precies uit te zoeken, want het is zoals het is. We moeten het ermee doen.

@markba: ik denk niet dat het aan Xfce/Xubuntu ligt, dat op mijn netboekje alleen Oracle Java goed werkt op Yahoo Chess. Deze zelfde storing (functies als het instellen van de timer werken niet) deed zich ook al eerder voor op deze zelfde machine, toen nog met Ubuntu 11.04 (Gnome 2) en openJDK.

Over PPA's: altijd uitkijken geblazen. Wie garandeert, dat je geen kwaadaardige troep mee-installeert? En wie garandeert, dat de PPA-eigenaar de boel tijdig bijwerkt wanneer er een nieuwe versie van Oracle Java met veiligheidsupdates verschijnt?

Ik geef daarom de voorkeur aan handmatige installatie, ook al betekent dat, dat ik periodiek (ik ga dat maandelijks doen) even moet controleren op een nieuwe Javaversie.

Tenzij ik een PPA kan vinden, die ik wel kan vertrouwen; ik hou me aanbevolen voor tips. Het moet dan wel geen vaag eenmansding zijn, maar iets waar een ploeg mensen achter staat. Een ploeg die te vertrouwen is...

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Let op: geen Oracle (Sun) Java JRE meer in de bronnen!
« Reactie #30 Gepost op: 2011/10/16, 21:44:51 »
Maar denk dat ik eerder een officiele PPA ga toevoegen
Ik vraag me af of er überhaupt een PPA is die (actief) ondergehouden wordt. Als ik ga zoeken, dan is dit de eerste die ik tegenkom:
https://launchpad.net/~sun-java-community-team/+archive/sun-java6. Maar de laatste build is bijna 1 jaar geleden!

Offline Nardon

  • Lid
Re: Let op: geen Oracle (Sun) Java JRE meer in de bronnen!
« Reactie #31 Gepost op: 2011/10/16, 22:57:34 »
Heb ook gezocht maar helaas niets kunnen vinden..  :/ Had er 1 gevonden van de JRE 7, maar die was me iets te vaag en werd ook niet meer geüpdate (die versie van een vroege beta van versie 7)

Heb hem via de tutorial van Pjotr handmatig geïnstalleerd, en werkt tot nu toe als een zonnetje. :D Het enige wat ik nu wel mis is de optie om een java bestand uit te voeren door met de rechtermuisknop op de .jar bestand te drukken.. maar ja, via de console gaat dat ook goed.. :P

Re: Let op: geen Oracle (Sun) Java JRE meer in de bronnen!
« Reactie #32 Gepost op: 2011/10/17, 11:05:51 »
@marba: Die was er wel, maar sinds Java niet meer in de bronnen zit nu met 11.10, is die PPA stopgezet.

@Pjotr: Dan ligt het dus wel aan je desktop-omgeving. Jij zegt zelf "op een andere machine met Ubuntu 11.04". Maar wat draai ik? Ubuntu 11.10 Daar zit dus wel verschil in.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Let op: geen Oracle (Sun) Java JRE meer in de bronnen!
« Reactie #33 Gepost op: 2011/10/17, 11:16:44 »
@marba: Die was er wel, maar sinds Java niet meer in de bronnen zit nu met 11.10, is die PPA stopgezet.
Maar dat is toch raar? Want je zou het tegenovergestelde verwachten...

Re: Let op: geen Oracle (Sun) Java JRE meer in de bronnen!
« Reactie #34 Gepost op: 2011/10/17, 11:19:34 »
@marba: Die was er wel, maar sinds Java niet meer in de bronnen zit nu met 11.10, is die PPA stopgezet.
Maar dat is toch raar? Want je zou het tegenovergestelde verwachten...

Ja, dat wel.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Let op: geen Oracle (Sun) Java JRE meer in de bronnen!
« Reactie #35 Gepost op: 2011/10/17, 11:54:15 »
Proef herhaald op proefbak, ditmaal met Ubuntu 11.10 en niet met Xubuntu 11.10. Pure standaardinstallatie. Precies hetzelfde resultaat: "set timer" werkte niet op Yahoo Chess: ik kon geen minuten instellen bij OpenJDK. Wel met Oracle Java JRE.

Conclusie: de werkomgeving maakt niet uit.

@Vistaus: je irriteert me. Je hebt een systeem dat lijkt op het Monster van Frankenstein, zoveel als je eraan hebt liggen sleutelen en donderjagen. Allemaal prima en best, als dat je gelukkig maakt....

Maar dat betekent wel, dat uitspraken die jij doet over jouw ervaringen met Ubuntu, een algemeenheidswaarde hebben die ongeveer in de buurt van de 0,001 % ligt. Hou dus eens op met zo hoog van de toren te blazen.

Re: Let op: geen Oracle (Sun) Java JRE meer in de bronnen!
« Reactie #36 Gepost op: 2011/10/17, 13:09:11 »
@Pjotr: En jij irriteert mij door dit soort conclusies te trekken.
Wat is dat nou voor een voorbarige conclusie? Mijn systeem is helemaal niet "het monster van Frankenstein". Ik heb helemaal niet gesleuteld aan mijn systeem en weet ook niet waar je dat vandaan haalt, want dat heb ik nergens gezegd. Zou het dus fijn vinden als je die voorbarige conclusie weg wil halen, want het is van de zotten om zoiets te roepen terwijl ik helemaal niet gesleuteld heb en je daar ook geen bewijs voor kan leveren.

Offline Tom

  • Lid
Re: Let op: geen Oracle (Sun) Java JRE meer in de bronnen!
« Reactie #37 Gepost op: 2011/10/17, 13:15:34 »
Is wel een beetje je eigen  schuld (niet boos bedoelt) hoor jij komt altijd af met die PPA dat is goede die PPA goh wat een verbetering etc
En tip kijk eens een verbeterde versie via PPA ,ja dan denkt men soms welk programma is eigenlijk nog origineel bij Vistaus. :D :D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Let op: geen Oracle (Sun) Java JRE meer in de bronnen!
« Reactie #38 Gepost op: 2011/10/17, 13:31:10 »
Is wel een beetje je eigen  schuld (niet boos bedoelt) hoor jij komt altijd af met die PPA dat is goede die PPA goh wat een verbetering etc
En tip kijk eens een verbeterde versie via PPA ,ja dan denkt men soms welk programma is eigenlijk nog origineel bij Vistaus. :D :D

Alleen beste Wanda, ik heb meer dan 1 computer hoor. Deze computer is voor mij de belangrijkste omdat hier al mijn data enzo opstaat. Dus daar sleutel ik bijna niets aan, maar ik heb ook mijn niet-zo-belangrijke schoollaptop en een testsysteem en daar sleutel ik wel aan ja.
Pjotr heeft ook meer dan 1 systeem plus systemen waar hij op sleutelt.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Let op: geen Oracle (Sun) Java JRE meer in de bronnen!
« Reactie #39 Gepost op: 2011/10/17, 13:51:08 »
daar sleutel ik bijna niets aan

- Omschrijf "bijna niets" eens?

- Heb je met OpenJDK de timer kunnen instellen op Yahoo Chess (druk op "set timer" - vul een aantal minuten in)?

Re: Let op: geen Oracle (Sun) Java JRE meer in de bronnen!
« Reactie #40 Gepost op: 2011/10/17, 13:59:36 »
Bijna niets=ik heb 2 lenzen toegevoegd, die swappiness op 10 gezet middels de tip op jou website en verder wat andere software ernaast (Lotus Symphony, QupZilla, KMess, Almanah Diary etc.) en een paar games.

Een timer kan ik niet instellen omdat dat uitgegrijsd is. Maar de rest doet het wel. Ik zal een filmpje voor je maken.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Let op: geen Oracle (Sun) Java JRE meer in de bronnen!
« Reactie #41 Gepost op: 2011/10/17, 14:04:26 »
Een timer kan ik niet instellen omdat dat uitgegrijsd is. Maar de rest doet het wel.

Dan heb je dus dezelfde ervaring als ik. Niet alles werkt met OpenJDK, want ik kan de timer niet instellen. En daarmee heeft OpenJDK voor mij afgedaan, want die timer wil ik *wel* kunnen instellen.

Bij mij is "set timer" trouwens niet uitgegrijsd: het venstertje waar ik de minuten moet instellen, duikt keurig op. Maar vervolgens kan ik niks invullen in het vakje voor de minuten. Zoals gezegd: in Oracle Java JRE lukt dat prima.

Quod erat demonstrandum.

Ik herhaal: dit falen van OpenJDK bij Yahoo Chess, maakt het waarschijnlijk dat OpenJDK ook op andere websites zou kunnen tekortschieten. Dat ligt mogelijk aan slecht programmeerwerk bij die websites, maar dat doet er niet toe: als je er last van hebt, moet je toch iets...

In die gevallen (wanneer men dus last daarvan heeft) is het handmatig installeren van Oracle (Sun) Java JRE een redelijk alternatief: http://sites.google.com/site/computertip/java
« Laatst bewerkt op: 2011/10/17, 14:12:42 door Pjotr »

Re: Let op: geen Oracle (Sun) Java JRE meer in de bronnen!
« Reactie #42 Gepost op: 2011/10/17, 14:07:39 »
Hier is dat dus uitgegrijsd, maar ik speel met Quickplay omdat ik alleen maar dit test. Ik weet dus niet of dat van enige invloed is. Maar sowieso is het uitgegrijsd, dus mogelijk komt het door een of andere instelling, maar wellicht kun je dat in mijn filmpje wel zien.

Ben bezig met uploaden.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Let op: geen Oracle (Sun) Java JRE meer in de bronnen!
« Reactie #43 Gepost op: 2011/10/17, 14:39:19 »
Bij mij is "set timer" trouwens niet uitgegrijsd: het venstertje waar ik de minuten moet instellen, duikt keurig op. Maar vervolgens kan ik niks invullen in het vakje voor de minuten. Zoals gezegd: in Oracle Java JRE lukt dat prima.
Dan lijken jullie toch verschillende dingen te ondervinden: bij vistaus is het uitgegrijsd (waardoor het achterliggende schermpje niet op kán komen), bij jou pjotr is het niet uitgegrijsd maar geeft juist het schermpje een probleem.

Het zou natuurlijk kunnen zijn dat vistaus tegen hetzelfde probleem aanloopt zodra hij weet waaróm die optie uitgegrijsd is en vervolgens het schermpje wél kan oproepen...

(misschien kan ik het zelf ook eens uitproberen, als ik tijd en zin heb)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Let op: geen Oracle (Sun) Java JRE meer in de bronnen!
« Reactie #44 Gepost op: 2011/10/17, 15:09:23 »
Strikt technisch bezien heb je gelijk.

Maar praktisch gezien, komt het op hetzelfde neer: OpenJDK kan op Yahoo Chess niet, wat Oracle Java JRE wel kan. Voor de eindgebruiker die Yahoo Chess volledig wil gebruiken, is daarmee de kous af.... En ik vrees, dat Yahoo Chess niet de enige webstek zal zijn, die bij gebruik met OpenJDK onvoldoende bruikbaar is.

Dat is natuurlijk jammer, want ik zou het liefste zien, dat we gewoon alles met OpenJDK zouden kunnen doen. Geen gezeur, hup, klaar. Uit-de-doos. Maar ja, het is zoals het is.  :(

Offline Nardon

  • Lid
Re: Let op: geen Oracle (Sun) Java JRE meer in de bronnen!
« Reactie #45 Gepost op: 2011/10/27, 23:19:22 »
Ok, ik heb Sun Java er weer afgehaald en wou weer OpenJDK installeren (miste een aantal integratie opties zoals het starten van .jar bestanden met je rechtermuisknop). Alleen als ik nu bijvoorbeeld in de terminal "java -version" invoer, krijg ik deze melding..

Het programma 'java' kan gevonden worden in de volgende pakketten:
 * gcj-4.4-jre-headless
 * gcj-4.6-jre-headless
 * openjdk-6-jre-headless
 * gcj-4.5-jre-headless
 * openjdk-7-jre-headless
Probeer: sudo apt-get install <geselecteerd pakket>

Nu is Java (OpenJDK) dus wel gewoon geïnstalleerd. Denk dat het iets met de alternatives die veranderd zijn met het installeren van Sun Java. Weet iemand hoe ik het weer terug kan draaien? xD

Re: Let op: geen Oracle (Sun) Java JRE meer in de bronnen!
« Reactie #46 Gepost op: 2011/10/28, 11:09:08 »
Als ik me niet vergis ondersteund Ferramberto een ppa specifiek voor Sun Java ; we kennen hem als een 'betrouwbare' bron.

Ik ga de link expres hier niet bij zetten, omdat ik niet 100% zeker ben dat het veilig is (hoewel ik een goede ervaring heb met Minitube van die gast).

Zoals Pjotr zegt in Java is het, relatief, simpel een kwaadaardige code te steken.

Maar mocht je interesse hebben; Google is uw vriend ! ;)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Let op: geen Oracle (Sun) Java JRE meer in de bronnen!
« Reactie #47 Gepost op: 2011/10/28, 11:22:32 »
Bij Ferramroberto staat de Javaversie helaas nog op de zwaar verouderde en onveilige 6u26. De veilige versie is 6u29. Geen aanrader dus....

Wel jammer, hoor. Als je nou eens een goede en betrouwbare PPA zou hebben voor Java, van mensen die de boel ook netjes bijhouden als er veiligheidsupdates verschijnen, dan zou dat erg prettig zijn.
« Laatst bewerkt op: 2011/10/28, 11:24:33 door Pjotr »

Re: Let op: geen Oracle (Sun) Java JRE meer in de bronnen!
« Reactie #48 Gepost op: 2011/10/28, 11:49:28 »
Ik heb hem de vraag gesteld via Launchpad, we zullen zien hoe hij gaat reageren op deze issue.
Misschien hebben we dan toch een lichtpuntje ;) .

Afwachten dus, in ieder geval zal ik zijn antwoord hierop posten zodat we weten waar we staan met die PPA.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Willem69

  • Lid
Re: Let op: geen Oracle (Sun) Java JRE meer in de bronnen!
« Reactie #49 Gepost op: 2011/10/29, 14:43:53 »
Vermoedelijk is Open JDK voor de meeste toepassingen toereikend.

Sommige installaties, bijv. IntelliJ Idea vereisen de Oracle-Sun JDK, maar ik denk dat de gemiddelde gebruiker er niet al te veel hinder van ondervind.