Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: chromium besmet met malware !?  (gelezen 2967 keer)

chromium besmet met malware !?
« Gepost op: 2016/01/01, 13:39:31 »
Hoi beste mede ubuntu gebruikers.

Allereerst iedereen de beste wensen voor 2016. Ik hoop dat jullie ook een fijn feest gehad hebben  ^-^

Maar nu een mijn vraag. Om helemaal virusvrij 2016 in te gaan zal wel al niet meer lukken. Ik  laat clamtk meestal lopen en dan haalt hij er over het algemeen wel een aantal puatjes of mopies uit. Ik begrijp dat ubuntu zelf vooralsnog niet aangetast kan worden door echte virussen maar mijn browsers lijken dat wel te kunnen. Ik heb op meerdere machines voornamelijk met chrome problemen. Sinds enige tijd zijn bij mij een (te) groot aantal woorden op de pagina,s vervangen door links naar allerlei smerige verkoop trucs. Heel sneaky maar als je goed oplet kun je er wel omheen werken. Toch is hier mi wel sprake van virus/malware infectie. Het is zoals gezegd op meerdere pc,s en lijkt verder onafhankelijk van een ev pc besmetting. Ik heb mijn windows tien ook al op alle mogelijke wijzen gescand maar ook hij lijkt verder schoon. Ik kan natuurlijk gewoon een nieuw gebruikers persoon aanmaken op chromium, maar wat is de beste en meest grondige manier op met dit probleem om te gaan.

tanx alvast
 
« Laatst bewerkt op: 2016/01/01, 13:44:11 door ubuntubeginermaarwela.... »

DarkEra

  • Gast
Re: chromium besmet met malware !?
« Reactie #1 Gepost op: 2016/01/01, 13:49:10 »
Installeer een Adblock add-on/extension zoals Adblock Plus of µblock origin om dergelijke scareware/reclame tegen te gaan.
« Laatst bewerkt op: 2016/01/01, 13:51:09 door Maik »

Re: chromium besmet met malware !?
« Reactie #2 Gepost op: 2016/01/01, 13:52:17 »
Goh,kan me geen surfen op het internet meer voorstellen zonder adblock.Ik denk dat ik helemaal gek wordt als we die niet meer hebben..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline staf

  • Lid
Re: chromium besmet met malware !?
« Reactie #3 Gepost op: 2016/01/01, 14:26:22 »
En zet daarnaast Ghostery. Alle reclame weg!!!

Re: chromium besmet met malware !?
« Reactie #4 Gepost op: 2016/01/01, 15:01:44 »
Ok  de agressie van die verkoop troep deed me even denken aan grotere problemen. Maar mjin symtomen zijn dus bekend. Ik hoop dat het idd zo simpel gaat worden. Ik ga de betreffende extensies gelijk installeren.



tanx.

Re: chromium besmet met malware !?
« Reactie #5 Gepost op: 2016/01/01, 15:06:29 »
zoals ik al zei de agressie van die verkoop shit vind ik echt opmerkelijk . Ik ben nu zover dat als ik chrome open er automatisch een tablad geopend wordt van een gerenommeerd lijkend bedrijf als albert heijn ofzo, met een vragen lijst en een verzoek tot het invullen van je telefoonnummer. Ik ga niet proberen wat er dan gebeurd.


Offline DeBaas

  • Lid
Re: chromium besmet met malware !?
« Reactie #6 Gepost op: 2016/01/01, 15:15:36 »
Je kunt Chrome en Firefox binnen de normale instellingen resetten naar de beginwaarden.
Kijk gelijk bij de add-ons en extensies of er zaken instaan die je niet (meer) nodig hebt.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: chromium besmet met malware !?
« Reactie #7 Gepost op: 2016/01/01, 15:24:01 »
Hij blijft iig bij wel de click to continue by advertise links geven. Ik zal dat resetten eens proberen. (ik heb adblock plus en ghostery extensions ingeschakeld. )

Re: chromium besmet met malware !?
« Reactie #8 Gepost op: 2016/01/02, 00:41:46 »
om de havenklap worden woorden op mijn sites vervangen door links van by advertise. Als je erop klikt word er om je telefoon nummer gevraagd. Dit is volgens mij gewoon malware. Klaarblijkelijk kunnen browsers (ook die onder ubuntu draaien) besmet raken. De ad blockers lossen het probleem niet op. De vraag is nu even of iemand weet wat het is en of er een remedie voor bestaat.


mvrg


Offline jan11000

  • Lid
Re: chromium besmet met malware !?
« Reactie #9 Gepost op: 2016/01/02, 04:52:13 »
Kan zijn dat er in de temps of cookies nog info staat.
Met bleachbit kun je je browser leeg maken, let op met bleachbit niet alles aanvinken want dan wordt er teveel weggegooit, dus alleen chromium aanvinken.

Als dat nog niet helpt, chromium verwijderen, dan in je home map naar chromium mappen zoeken(verborgen mappen), deze mappen verwijderen, dan chromium weer installeren.

Indien je vaker naar gevaarlijke sites gaat, gebruik dan een aparte pc(oude pc), of via virtualbox werken.
Met virtualbox kun je nog terug in tijd springen, als je een backup maakt in virtualbox zelf, dan zou je dus terug in tijd kunnen gaan, indien je iets van het internet merkt.

adblock, noscript zijn zeer belangrijk, deze altijd installeren.

Re: chromium besmet met malware !?
« Reactie #10 Gepost op: 2016/01/02, 09:51:13 »
noscript lijkt te werken. Hoewel hij nog wel bij het opstarten automatisch een foute pagina mee opent. Ik ga het nog even aanzien. Bedankt voor je tips.

update Toch niet browser loopt nu echt vast, bij het zoeken redirecting waarna er vervolgens niets meer gebeurd. Bleach gedaan en overige tips Gaat resetten of herinstalleren worden.
« Laatst bewerkt op: 2016/01/02, 10:02:06 door ubuntubeginermaarwela.... »

DarkEra

  • Gast
Re: chromium besmet met malware !?
« Reactie #11 Gepost op: 2016/01/02, 10:08:05 »
Volgens mij heb je die pagina per ongeluk ingesteld als opstart pagina, dat kan niet anders en lijkt het mij de meest logische verklaring. Check het even via Chromium's instellingen:

https://support.google.com/chrome/answer/95314?hl=nl

Re: chromium besmet met malware !?
« Reactie #12 Gepost op: 2016/01/02, 10:25:41 »
Haha nee sorry hoor tanx voor je reaktie anyway. Maar ik kom nog niet helemaal uit een ei. Dat is echt niet zo heb in al gecontroleerd. En het is ook telkens een andere die mee start. Allemaal super fout spul phising troep, nagemaakte sites met formulieren die je maar even in moet vullen met persoonlijke gegevens etc. Als ik nu bij google een zoekterm intoets gaat er automatisch een andere onbekende en waarschijnlijk foute zoekmachine draaien etc etc. Ik denk toch echt dat ik hier met malware te maken heb.  Mijn vraag zou nu zijn hoe dit kan. Ik dacht dat ubuntu redelijk ongevoelig hiervoor was. Bovendien is het op andere, volgens mij schone pc,s, ook zo. Het lijkt wel dat de browser zelf besmet is, onafhankelijk van de pc ?   

DarkEra

  • Gast
Re: chromium besmet met malware !?
« Reactie #13 Gepost op: 2016/01/02, 10:32:03 »
Citaat
Ik denk toch echt dat ik hier met malware te maken heb.  Mijn vraag zou nu zijn hoe dit kan. Ik dacht dat ubuntu redelijk ongevoelig hiervoor was. Bovendien is het op andere, volgens mij schone pc,s, ook zo. Het lijkt wel dat de browser zelf besmet is, onafhankelijk van de pc ?

Je browser geschiedenis wordt gesynced als je Chrome/Chromium gebruikt en inlogged in de browser met je Google account, dus zit het op de servers van Google niet op Ubuntu.

Verwijder daarom de hele browser geschiedenis eens:
https://support.google.com/chrome/answer/95589?hl=nl

Plus de configuratie map van Chromium in je Home directory verwijderen en dan opnieuw de browser opstarten.



« Laatst bewerkt op: 2016/01/02, 10:41:04 door Maik »

Re: chromium besmet met malware !?
« Reactie #14 Gepost op: 2016/01/02, 10:50:32 »
Yep net  gadaan. Tja dit komt ongeveer neer op resetten he. Lijkt wel te werken. Die favopagina,s en achtergronden, versiersels etc stel ik wel weer opnieuw in. Ik durf dit alleen niet goed te doen op mijn hoofd pc omdat ik bang ben dan ook de app,s er af te mikken. Die heb ik nodig vvor mijn werk.

Re: chromium besmet met malware !?
« Reactie #15 Gepost op: 2016/01/02, 11:18:27 »
Ziet er nu goed uit. Een en ander geleerd over chroom (ium) beveiliging. Tanx iedereen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: chromium besmet met malware !?
« Reactie #16 Gepost op: 2016/01/02, 11:39:09 »
Die achtergronden, versiersels etc stel ik wel weer opnieuw in.
Doe dat nou eens niet? Daarin zit vermoedelijk de bron van de ellende. Maak van je Chrome / Chromium geen kerstboom: hang 'm niet vol met allerlei zooi van derden, waar mogelijk kwaadaardige troep in zit.

O ja, en als je dan per se ClamAV wil installeren: laat 't kreng in vredesnaam niet "controleren" op PUA's. Tenzij je direct je systeem naar de gort wil helpen.... =D
« Laatst bewerkt op: 2016/01/02, 11:43:13 door Pjotr »

Re: chromium besmet met malware !?
« Reactie #17 Gepost op: 2016/01/02, 13:49:25 »
ok

Offline daniel

  • Lid
Re: chromium besmet met malware !?
« Reactie #18 Gepost op: 2016/01/05, 11:37:43 »
Mag ik vragen welke link je aan klikte waardoor je rommel binnen kreeg.

neem ook eens een kijkje op:

http://lifehacker.com/the-best-browser-extensions-that-protect-your-privacy-479408034
http://www.hackerwatch.org/probe/


Bij mijn computer kunnen ze niet eens een test doen omdat hij te beveiligd is, ik krijg dan de volgende melding

ASPtear error '800a0002'

The server returned an invalid or unrecognized response

/probe/probe.asp, line 307

Pas als ik alles normaal zet scan hij online naar me beveiliging.. (lol)
« Laatst bewerkt op: 2016/01/05, 11:49:17 door daniel »