Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 10.04 en laptops met Intel Wireless 3945  (gelezen 2726 keer)

Offline frogseven

  • Lid
Ubuntu 10.04 en laptops met Intel Wireless 3945
« Gepost op: 2010/05/05, 16:39:28 »
Misschien helpt onderstaande ervaring laptop gebruikers met een Intel Wireless 3945 chip (zoals op mijn  Dell Inspiron 6400).

Na enkele dagen prutsen met de installatie van Ubuntu 10.04 het volgende ontdekt.
Mijn uitgangssituatie was 9.10. Daarbij bleek destijds dat wifi niet wilde werken met de standaard Netwerkmanager.
Op fora gevonden dat je in dat geval WICD moet installeren en gebruiken.
Dat bleek toen ook op de oplossing.
Om naar 10.04 te gaan een upgrade uitgevoerd in plaats van een verse installatie.
Maar daarna was wifi op geen enkele manier meer aan de praat te krijgen. Steeds een foutmelding van een incorrect password.
Niet met de Netwerkmanager, nocht met WICD.
Het commando "iwconfig wlan0 enc restricted s:wachtwoord" gaf een soortgelijke foutmelding, de overige iwconfig commando's werkten wel.
De spoorde dus min of meer met de eerder gekregen foutmelding.

Uiteindelijk zonder veel hoop toch maar een verse installatie van 10.04 gedaan en tot mijn verbazing blijkt het in 1 keer te werken.

De les is kennelijk dat je niet met een andere netwerkmanager zoals WICD aan de Ubuntu upgrade moet beginnen.

Offline Ed

  • Lid
Re: Ubuntu 10.04 en laptops met Intel Wireless 3945
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/05, 17:28:30 »
Ik heb ook een Dell 6400 en heb sinds 7.04 nog nooit enig probleem ondervonden met mijn draadloos, wel altijd een verse install gedaan.

Gr Ed

Offline frogseven

  • Lid
Re: Ubuntu 10.04 en laptops met Intel Wireless 3945
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/05, 22:15:15 »
Misschien is de conclusie ook wel, dat je altijd maar beter een verse installatie kunt doen.
De problemen die ik had bij de migratie van 9.04 naar 9.10 gebeuren ook al bij een migratie.
Ik heb zelf nog te weinig ervaring met Ubuntu om te weten wat verstandig is.

Offline frogseven

  • Lid
Re: Ubuntu 10.04 en laptops met Intel Wireless 3945
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/07, 12:11:06 »
Dat hoeft niet persé aan Ubuntu te liggen. U10.4 wifi draait hier nu zonder meer stabiel. Daaruit concludeer ik dat er met die driver voor de Intel Pro Wireless 3945ABG niets meer mis is. Heb je wel een verse installatie gedaan?

Het kan bij jou natuurlijk ook iets anders zijn in de keten laptop, OS, wifi kaart en wifi router. Mijn eigen ervaringen (onder Windows) met wifi zijn nou niet bepaald altijd positief. Ik ben nu aan m'n 4e wifi router toe (Netgear WN802T) en die doet eindelijk wat hij moet doen. Al m'n vorige routers hadden wel een of ander probleem. Ik had hiervoor een Linksys WRT54G en die kon er niet tegen als laptop-2 begon met een stevige download, en Laptop-1 normaal interaktief aan het werk was. Toch staat die router goed bekend. Dat was dus een probleem in de combinatie wifi kaart en wifi router.
Om de verbinding zo kort mogelijk te houden staat mijn wifi router daarom ook in de kamer en niet in de meterkast, waardoor ontvangst in kamer en slaapkamer tenminste goed is.

Heb je alle stroombesparende zaken op de pc al eens uitgezet?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu 10.04 en laptops met Intel Wireless 3945
« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/07, 14:36:02 »
Ik ben denk ik toch gedwongen er een andere draadloze chip in te zetten, helaas heb ik dat er niet voor over.

Hoeft ook niet.... Gewoon wachten op de updates, waarmee deze kinderziekte van 10.04 vermoedelijk binnenkort wordt verholpen. Of tijdelijk terugschakelen naar Ubuntu 9.10.  :)

Offline Ed

  • Lid
Re: Ubuntu 10.04 en laptops met Intel Wireless 3945
« Reactie #5 Gepost op: 2010/05/07, 19:08:47 »
Onbegrijpelijk dat er zoveel problemen mee zijn, ik heb er nog nooit last mee gehad en in combinatie met mijn linksys wrt54gl werkt het geweldig tot ruim 40 meter rondom mijn huis. En mijn huis heeft 45 cm dikke muren. En het maakt ook niet uit of het nu een live cd is of een gewone install. Het opstarten duurt 25 sec en dan is de verbinding tot stand gekomen. En mijn Dell 6400 heeft echt gewoon de Intel Wireless 3945. Mijn vrouw heeft een Dell 1525 ook met de 3945 en ook geen enkel probleem sinds 7.04