Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: GRSync backup naar USB schijf (OPGELOST)  (gelezen 1031 keer)

Offline force317

  • Lid
GRSync backup naar USB schijf (OPGELOST)
« Gepost op: 2010/12/02, 11:35:49 »
Ik gebruik GRSync om te backuppen naar een externe usb schijf.

Goed programma, maar het komt problemen tegen op mijn usb schijf, heeft ongetwijfeld te maken
met de permissies op folders en files op die usb schijf.

Als ik bvb. een folder verwijder op mijn laptop en ik wil die ook bij een volgende synchronisatie laten doen
op mijn backup usb schijf, dan lukt hem dat niet.

Met welk chmod commando kan ik de permissies op de volledige usb schijf zodanig instellen dat GRSync geen
problemen ondervind bij het backuppen of synchroniseren naar deze USB schijf ?
« Laatst bewerkt op: 2010/12/02, 20:49:42 door force317 »
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Re: GRSync backup naar USB schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/02, 16:31:33 »
Ik gebruik rsync via de command line. Als root (op Ubuntu server) en door middel van volgende regels toe te passen.

   rsync -ar  --group --owner --perms --delete --exclude "films/" --exclude "downloads/" /mnt/server/data/data/  /mnt/server/backup1       

--group  groupsrechten blijft behouden
--owner  eigenaar blijft behouden
--perms permissies blijven behouden
--delete verwijderde bronbestanden worden op doel ook verwijderd
--exclude mappen met naam tussen "" worden niet gekopieerd.
/mnt/server/data/data/ = bron (in mijn geval)
/mnt/server/backup1 = doel (in mijn geval)

Google maar eens op Rsync. Command line is echt heel makkelijk als je zelf er even in verdiept. Zo ben ik er ook achter gekomen.

Wel even je removable harddisk mounten naar bijv. /media/ehdd. En even jezelf eigenaar maken dmv sudo chown gebruikersnaam /media/ehdd
« Laatst bewerkt op: 2010/12/02, 18:52:05 door flyerman »
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Offline force317

  • Lid
Re: GRSync backup naar USB schijf
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/02, 18:18:03 »
Dat is een hele boterham, zeg ! En GrSync zelf kan dit niet ?
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Offline vanadium

  • Lid
Re: GRSync backup naar USB schijf
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/02, 18:28:55 »
De -a optie staat al voor --group, --owner, --perms ,r enz, dus die boterham kan veel korter:

rsync -a --delete --exclude ...(enz)

Nu hangt één en ander af van je situatie. Ik ben enige gebruiker, alle bestanden op mijn USB schijven zijn dus van mij, en ik gebruik rsync dus als gewone gebruiker en kom niet in de problemen met permissies.

Ben jij de beheerder die de bestanden van alle gebruikers moet backuppen, dan werk je inderdaad best als flyerman, als root. De andere optie die jij voorstaat, het veranderen van permissies, is minder goed omdat je dan ... de permissies verandert: je krijgt geen echte  "spiegelkopie".

Re: GRSync backup naar USB schijf
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/02, 18:47:15 »
Inderdaad die -a klopt, dat had ik nooit gezien, zo leren we toch nog wat.

En ik beheer het systeem in huis, de backup gebeurt voor alle bestanden, ook waar ik geen eigenaar van ben. Dus alle bestanden van de koters en de vrouw. Vandaar als root.
« Laatst bewerkt op: 2010/12/02, 18:51:31 door flyerman »
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Offline force317

  • Lid
Re: GRSync backup naar USB schijf
« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/02, 20:49:17 »
Ik heb het net geprobeerd met GrSync maar in de tab met de extra opties de optie 'run as superuser' aangevinkt.
En dan werkt GrSync wel korrekt.

Ik wilde hem nl. folders die op de bron verwijderd waren ook automatisch op het doel (= de usb schijf) laten verwijderen en dat deed hij niet, maar nu wel. Natuurlijk moet bij standaardopties dan ook de optie 'verwijderen van doel' aangevinkt zijn. Maar zonder 'run as superuser' werkte dit dus niet;
« Laatst bewerkt op: 2010/12/02, 20:50:49 door force317 »
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.