Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: LinkedIn registreert IP-adres en besturingssysteem; hoe werkt zoiets ?  (gelezen 821 keer)

Offline Zonnig

  • Lid
Deze vraag is informatief. Ik ben al lang benieuwd hoe onderstaande mogelijk is.

LinkedIn ziet automatisch wat je IP-adres is en welk besturingssysteem je gebruikt. Hij onthoud deze data ook. In ieder geval het IP adres, want als ik daarna weer opnieuw inlog, staat het IP adres aangegeven van al mijn vorige bezoeken. ( Hier krijg ik het benauwd van. )

Ik dacht dat dit alleen zou kunnen bij Windows ( detecteren van het besturingssysteem ), maar bij Linux detecteert hij ook alles.

Hoe werkt zoiets ? Hoe kunnen bedrijven dit eigenlijk inzien ?

Daarnaast ben ik benieuwd of er ook mogelijkheden zijn om dit uit te schakelen of te verbergen. Ik bedoel dat ze niet je besturingssysteem en IP adres in kunnen zien.
( Ik heb niks te verbergen, maar ik vind privacy en beveiliging wel belangrijk. ) Microsoft heeft nu ook nog LinkedIn overgenomen.

Ik gebruik nu Linux Mint 18.

Ik ben bewust weggegaan bij Windows 10. Mede dankzij het feit dat je totaal geen privacy meer hebt en ze al je data opslaan en gebruiken, inclusief je 'privé-documenten' ( die dus niet meer privé zijn binnen Windows 10. )
« Laatst bewerkt op: 2016/07/30, 19:08:26 door Zonnig »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: LinkedIn registreert IP-adres en besturingssysteem; hoe werkt zoiets ?
« Reactie #1 Gepost op: 2016/07/31, 09:05:27 »
LinkedIn ziet automatisch wat je IP-adres is en welk besturingssysteem je gebruikt. Hij onthoud deze data ook. In ieder geval het IP adres
Iedere website ziet automatisch wat je IP-adres is. Ook dit forum slaat je IP-adres op als je een bericht plaatst (volgens de registratieovereenkomst).
Ik dacht dat dit alleen zou kunnen bij Windows ( detecteren van het besturingssysteem ), maar bij Linux detecteert hij ook alles.
Dit heeft niet met het besturingssysteem te maken, deze gegevens stuurt de browser mee. Behalve besturingssysteem kan een website ook je schermresolutie, browser add-ons, geïnstalleerde fonts enz. detecteren.
Kijk op https://panopticlick.eff.org/ → klik op “test me” → Show full results for fingerprinting. Aan de hand van deze gegevens kunnen websites je herkennen en volgen.
Daarnaast ben ik benieuwd of er ook mogelijkheden zijn om dit uit te schakelen of te verbergen. Ik bedoel dat ze niet je besturingssysteem en IP adres in kunnen zien.
Je kan een VPN verbinding of Tor gebruiken om een ander IP-adres aan te nemen. Nadeel is dat surfen er langzamer van wordt.
Er zijn ook add-ons voor browsers die een fictief besturingssysteem tonen (zoek op user agent), nadeel is dat de website niet altijd is afgestemd op de browser die je werkelijk gebruikt.
Ik ben bewust weggegaan bij Windows 10. Mede dankzij het feit dat je totaal geen privacy meer hebt en ze al je data opslaan en gebruiken, inclusief je 'privé-documenten'
Goed dat je nu Linux Mint gebruikt maar dit klinkt als klok-en-klepel. Optioneel kan je in Windows 10 bestanden opslaan in OneDrive (cloudopslag). Zo kan je bestanden eenvoudig op meerdere apparaten gebruiken en blijven bestanden beschikbaar als je computer defect raakt. Standaard verzameld Windows 10 (te) veel gegevens over het gebruik van Windows 10 en dit kan je (deels) veranderen via privacy instellingen enz. Maar nogmaals, welk besturingssysteem je gebruikt heeft niet direct te maken met je vraag over LinkedIn
Klik links bovenin op Documentatie