Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: " Grub" probleempje en windows netwerk probleempje  (gelezen 471 keer)

" Grub" probleempje en windows netwerk probleempje
« Gepost op: 2012/11/18, 21:09:02 »
Hoi,

ik heb Xubuntu 12.04  in een dual boot op een pentium 4  waar ook windows XP op staat.
Er zijn 2 dingen die niet lekker zijn:

1: Ooit heb ik ubuntu 8.04 in dual boot op de zelfde machine gehad. daarvan is nadat ik ubuntu verwijderd had, het dual boot programmatje blijven staan. Nu had ik gehoopt dat dat weg zou zijn nudat  GRUB met Xubuntu 12.04 geinstalleerd werd, maar helaas. Start ik nu windows dan krijg ik eerst GRUB, daar kies ik dan voor windows, en dan krijg ik alsnog het " oude" keuze programmatje. Niet erg handig.......

2: In mijn windows netwerk heb ik een Iomega netwerk harddisk. Vind ik een superhandig ding. Maar Xubuntu vind hem niet altijd. Het is telkens weer een verassing of ik em kan benaderen of niet. Soms dan kan ik em in de file manager niet benaderen en is ie in GThumb er wel....... Hoe maak ik het dat ie altijd gevonden en gemount  en benaderbaar wordt?


Vriendelijke groet,

Steven
GFK en CFK frezen? Geen punt bij mij

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: " Grub" probleempje en windows netwerk probleempje
« Reactie #1 Gepost op: 2012/11/18, 21:15:18 »
Grub: die ouwe 8.04-installatie is vermoedelijk een Wubi-installatie geweest, waardoor-ie zich heeft genesteld in de opstartlader van Windows. Gebruik *in* Windows de functie Software installeren/verwijderen om af te komen van Wubi.

Netwerkschijf: die zou je moeten kunnen koppelen en benaderen via Gigolo. Gigolo zit in de standaardinstallatie van Xubuntu.

Re: " Grub" probleempje en windows netwerk probleempje
« Reactie #2 Gepost op: 2012/11/18, 21:19:41 »
Hoi,

ik heb Xubuntu 12.04  in een dual boot op een pentium 4  waar ook windows XP op staat.
Er zijn 2 dingen die niet lekker zijn:

1: Ooit heb ik ubuntu 8.04 in dual boot op de zelfde machine gehad. daarvan is nadat ik ubuntu verwijderd had, het dual boot programmatje blijven staan. Nu had ik gehoopt dat dat weg zou zijn nudat  GRUB met Xubuntu 12.04 geinstalleerd werd, maar helaas. Start ik nu windows dan krijg ik eerst GRUB, daar kies ik dan voor windows, en dan krijg ik alsnog het " oude" keuze programmatje. Niet erg handig.......

2: In mijn windows netwerk heb ik een Iomega netwerk harddisk. Vind ik een superhandig ding. Maar Xubuntu vind hem niet altijd. Het is telkens weer een verassing of ik em kan benaderen of niet. Soms dan kan ik em in de file manager niet benaderen en is ie in GThumb er wel....... Hoe maak ik het dat ie altijd gevonden en gemount  en benaderbaar wordt?


Vriendelijke groet,

Steven

wat vraag 2 betreft
Als je weet welk ip adres jouw netwerkharddisk heeft kan je hem heel gemakkelijk aankoppelen met het programma'tje Gigolo wat in het software centrum te vinden is.
Pjotr was me net voor.
Asus Vivobook Ryzen7   Ubuntu 22.04.1 Gnome


Haastige spoed is alleen maar goed om vlooien te vangen.

Re: " Grub" probleempje en windows netwerk probleempje
« Reactie #3 Gepost op: 2012/11/20, 10:42:46 »
Ik had alwel ontdekt dat ik met Gigolohem kan koppelen, maar blijkbaar doet i dat niet automaties bij de volgende boot van xubuntu. Ik moet misschien ook melden dat de netwerk HD gaat slapen als ie enige tijd niet bedaderd wordt. Als ie dan benaderd wordt moet ie natuurlijk eerst wakker worden. Misschien dat Gigolo hier  niet zonder meer mee overweg kan?

Steven
GFK en CFK frezen? Geen punt bij mij

Re: " Grub" probleempje en windows netwerk probleempje
« Reactie #4 Gepost op: 2012/11/20, 10:49:26 »
Ik had alwel ontdekt dat ik met Gigolohem kan koppelen, maar blijkbaar doet i dat niet automaties bij de volgende boot van xubuntu. Ik moet misschien ook melden dat de netwerk HD gaat slapen als ie enige tijd niet bedaderd wordt. Als ie dan benaderd wordt moet ie natuurlijk eerst wakker worden. Misschien dat Gigolo hier  niet zonder meer mee overweg kan?

Steven
Je kan gigolo via opstarttoepassingen automatisch laten opstarten bij iedere boot zodat je netwerkharddisk wordt gemount.
Asus Vivobook Ryzen7   Ubuntu 22.04.1 Gnome


Haastige spoed is alleen maar goed om vlooien te vangen.