Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: een user laten mounten  (gelezen 693 keer)

Michel_106GTi

  • Gast
een user laten mounten
« Gepost op: 2008/02/06, 10:44:34 »
Ik wil een user een filesysteem laten mounten. Dit wil ik doen dmv de sudoers aan te passen. Via visudo heb ik het volgende aangepast:

# Cmnd alias specification

Cmnd_Alias      MOUNT = /bin/mount, /bin/umount
Cmnd_Alias      PRINT = /usr/bin/lprm

# User privilege specification
root    ALL=(ALL) ALL
michel  ALL=NOPASSWD: ALL

alice           mount = NOPASSWD: /bin/mount -o nosuid\,nodev /dev/dvd /home/alice/mnt



Nu ben ik uiteraard al flink aan het zoeken geweest, maar tot op heden is het me niet gelukt om het te laten werken. ik krijg geen syntax fouten over het bovenstaande.

de user michel probeer ik alle rechten te geven, maar ook daar doe ik kennelijk iets niet goed.

Wie kan mij uitleggen wat ik verkeerd doe? / wat moet ik wijzigen.

Offline woteb

  • Lid
een user laten mounten
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/06, 11:03:51 »
Een paar opmerkingen:
1. NOPASSWD is natuurlijk wel heel risicovol en onveilig. Beter kun je de dingen van root overnemen.
2. Mounten doe je normaal met het commando sudo mount -l /dev/XX /mnt/NAAM/dev/xx is dan de bestandsnaam, bijv. /dev/hdb1
/mnt/NAAM is dan het doel waaraan het apparaat wordt gekoppeld. Dat moet dan wel bestaan. Aanmaken met het commando sudo mkdir /mnt/NAAM
sudo chmod 0777 /mnt/NAAM
3. Je kunt voor het mounten een scriptje maken die dat mounten voor je gebruikers regelt:
sudo echo > /usr/bin/koppel
sudo nano koppel
Je opent nu het lege bestandje koppel. Dit ga je aanpassen:
#!/bin/sh
sudo mount -l /dev/xxx /mnt/NAAM
Opslaan met + (de letter o)
Afsluiten met + (de letter x)
Het scriptje opstartbaar en uitvoerbaar maken:
sudo chmod +x /usr/bin/koppelEn je kunt je scriptje uitvoeren met het commando koppelEventueel een snelstarter maken op je bureaublad (hangt er vanaf of je KDE of Gnome gebruikt (of XFCE). Voor een snelstarter is wel vereist dat je het commando uit laat voeren in een terminal.

Succes!!

Voor /dev/NAAM dus een zinnige naam, bijv. dvdspeler gebruiken.

Voor het mounten van een nfs share of een samba (windows) share gelden andere parameters voor het commando mount.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
een user laten mounten
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/06, 11:12:38 »
Je kan dat filesystem dan beter opnemen in /etc/fstab. Met de "user" optie geef je aan gebruikers toestemming om dat filesystem te (un)mounten.

Voorbeeld voor de cdrom:
/dev/hda /media/cdrom0 udf,iso9660 user,noauto,exec 0 0

Michel_106GTi

  • Gast
een user laten mounten
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/06, 15:36:13 »
Bedankt voor de reacties, ik ga het thuis uitproberen.

Echter, het moet overigens volgens mijn opdracht via sudoers werken. Een script is dus niet de bedoeling (wel mooi om te zien hoe dit ook kan).