Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: VMWware server (gratis vmware voor op je pc!!)  (gelezen 3311 keer)

Phaldmmor

  • Gast
VMWware server (gratis vmware voor op je pc!!)
« Gepost op: 2006/10/22, 16:42:43 »
@allemaal,

Voor diegene die in het bezit zijn van een redelijk nieuwe pc heb ik misschien nog wel een leuke tip!. Naast VMWare player is er ook een VMWare server versie beschikbaar. Beide producten zijn gratis, maar het voordeel van VMWare server is dat je je eigen VM's kan maken. Er zijn onbeperkte mogelijkheden met VM's :

Volwaardige windows versie emuleren onder windows
Een virtuele ubuntu desktop voor het testen van je applicaties
Een virtuele webserver, database server, etc...

Ik heb zelf een Windows XP vm die ik gebruik als ik moet thuis werken. Zo kan ik makkelijk switchen tussen Ubuntu en Windows.
Dit kan ook makkelijk zijn als net dat ene programma onder windows niet onder wine werkt en je geen goed alternatief hebt onder linux.
Installeer de applicatie op je VM en je kan er zo bij.

Een goede handleiding voor het installeren van VMWare server staat op : http://www.howtoforge.com/ubuntu_vmware_server

Nog wat tips :

Indien je je eigen VM's installeerd vergeet dan niet na de installatie VMWare Tools op je vm te installeren, dit zorgt voor een betere performance van je VM.
Kant en klare VM's zijn te downloaden vanaf : http://www.vmware.com/vmtn/appliances/directory/

VMWware server (gratis vmware voor op je pc!!)
« Reactie #1 Gepost op: 2006/10/24, 02:05:28 »
Beste Phaldmmor,

Ik heb de VMWARE Server en de TOOLS geinstalleerd, het werkt prima.
Is het mogelijk om je eigen video kaart met drivers te installeren of moet je dan een andere VMWARE product hebben?

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Phaldmmor

  • Gast
VMWware server (gratis vmware voor op je pc!!)
« Reactie #2 Gepost op: 2006/10/24, 08:44:57 »
Volgens mij is het niet mogelijk je eigen videokaart te installeren, althans niet bij mij bekend. Hoop dat dit wel mogelijk word, want dan kan je ook 3D-games spelen onder VM-ware :P

Offline langeman

  • Lid
VMWware server (gratis vmware voor op je pc!!)
« Reactie #3 Gepost op: 2006/10/24, 09:59:24 »
3D gaat niet lukken; directX wordt niet ondersteund. VMware is zeer geschikt voor Office en internet, maar niet voor games. Het ontbreken van directX zorgt er bijvoorbeeld ook voor dat PCzapper (http://www.PCzapper.nl) niet functioneert. Jammer.

Hoe lost XEN dit eigenlijk op? Xen is in staat Windows als gast systeem te draaien (Mits je een recente CPU gebruikt voorzien van "Intel Virtualisation Technology".) "Ziet" windows de werkelijke hardware of ook alleen gevirtualiseerde? Iemand ervaring hiermee?

Offline langeman

  • Lid
VMWware server (gratis vmware voor op je pc!!)
« Reactie #4 Gepost op: 2006/10/24, 10:08:13 »
Het is overigens ook mogelijk om Ubuntu en Windows op 2 aparte partities te installeren (Eerst Windows, dan pas Ubuntu...) en afwisselend Windows te booten onder VMware danwel dedicated. Voordeel: je kunt snel even Windows bijschakelen als het echt nodig is. en dedicated booten voor bijvoorbeeld games.
Dit werkt voorbeeldig onder Windows 2000. Onder Windows XP gooit de activatie echter roet in het eten. Als je hardware teveel is veranderd (dat lijkt inderdaad zo door het verschil tussen echte en gevirtualiseerde hardware) dan wordt de activatie de nek om gedraaid. Voor de gelukkigen met een enterprise versie waarvoor activatie niet nodig is gaat dit (technisch) wel werken. Microsoft is hier qua licentie niet zo blij mee, zo leerde mij een belletje met MS-support.

VMWware server (gratis vmware voor op je pc!!)
« Reactie #5 Gepost op: 2006/10/24, 16:11:22 »
Beste Phaldmmor en langeman,

Bedankt voor de snelle reactie.

Langeman in je laatste bericht heb je het booten van Windows onder VMWare ik had al Windows 98 SE geinstalleerd voor dat ik Ubuntu heb geinstalleerd.
Hoe of wat moet ik doen in VMWare om mijn Windows 98 SE te booten?, en is het wel mogelijk voor Windows 98 SE.
Ik heb Windows op hda staan en Ubuntu op hdc.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline langeman

  • Lid
VMWware server (gratis vmware voor op je pc!!)
« Reactie #6 Gepost op: 2006/10/24, 16:38:35 »
Eerst windows installeren is geen probleem.
Bij het aanmaken van een Virtual Machine moet je ergens kiezen voor disk Image of een "echte" harde schijf of harde schijfpartities. In dit geval kies je voor schijfpartities en neem je alle partities op /dev/hda.

Onder Windows 2000 en XP is het echter nodig om de (bij het moederbord horende) drivers voor het IDE interface onder Windows te vervangen door de standaard windows drivers. Zonder de Standaard IDE drivers eindigt de boot in een mooi blauw scherm...
Ik heb dat onder XP opgelost door 2 hardware profielen aan te maken, 1x voor VMware, 1x voor dedicated.  Hoe dit onder Win98SE gaat weet ik niet.

VMWware server (gratis vmware voor op je pc!!)
« Reactie #7 Gepost op: 2006/10/28, 00:51:37 »
Beste Phaldmmor en langeman,

Windows 98 SE direct vanaf de "Physical disk" lukte mij niet, zie deze link http://news.u32.net/articles/2006/07/18/running-vmware-on-a-physical-partition Omdat 98 SE toch om drivers gaat zeuren o.a.van de videokaart en het moederbord.
Wel geprobeert om de drivers te installeren maar dat gaf problemen voor de orgineel geinstalleerde 98 SE.(Mijn vrouw vindt het vast niet leuk als 98 SE niet meer werkt.)

Op de virtuele XP heb ik wel 2 games aan de gang gekregen Unreal en Unreal2,
zijn deze 3D genoeg?
Het installeren duurt erg lang (ongeveer 45minuten voor Unreal2), wat geflits  en happerend geluid tijdens het spel.
Het laden van het spel en de levels duurt lang(mijn inziens),voor de rest lijkt het mij wel te doen.
Of het verder echt goed speelt weet ik niet, aangezien ik niet zo'n gamer ben.
De games zijn nl. van mijn zoon en die had geen tijd om ze te proberen, wat ik leuk vindt is of ik het werkend krijg.
Ik heb de aanwijzingen gevolgd van Workstation 5.5 versie, zie deze link:
http://www.vmware.com/pdf/ws55_manual.pdf, bladzijde 388.
Ik heb wel geexperimenteerd met het vergroten van het geheugen van de virtuele kaart en de virutele machine, dit eindigde in chrases.
Wie weet werkt het bij iemand anders wel en ook andere games.

Zo nu ga ik Edgy downloaden kijken of ik Dapper hier mee kan upgraden.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.