Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: administrator rechten  (gelezen 4276 keer)

Offline vinum

  • Lid
administrator rechten
« Gepost op: 2010/11/13, 15:50:01 »
ik heb reeds enige tijd ubuntu 10.04 op mijn pc, zonder de instellingen van administrator aan te passen, er is in principe maar 1 gebruiker.
toch zegt het ding regelmatig dat ik niet de nodige rechten heb voor bepaalde handelingen.
hoe zou dit komen en wat is eraan te doen?

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: administrator rechten
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/13, 16:13:55 »
De vraag om nogmaals je wachtwoord is om je bewust te maken dat je systeeminstellingen gaat wijzigen. Een veiligheidsmaatregel.

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/sudo
Klik links bovenin op Documentatie

Offline vinum

  • Lid
Re: administrator rechten
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/13, 16:53:03 »
akkoord, maar hoe komt het dat ik regelmatig de opmerking krijg dat ik geen rechten heb voor bepaalde handelingen?

Re: administrator rechten
« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/13, 16:56:21 »
akkoord, maar hoe komt het dat ik regelmatig de opmerking krijg dat ik geen rechten heb voor bepaalde handelingen?

Omdat je voor sommige acties root/ sudo'er moet zijn. In Ubuntu betekent dat dat je je rechten eerst moet verhogen voordat je een bepaalde actie uitvoert, omdat je account normaal een "ik kan niets account" is. Denk bijvoorbeeld aan het installeren. Je zal dan sudo apt-get install gebruiken of sudo install, maar nooit install of apt-get install, daar je voor het installeren verhoogde rechten nodig hebt. Uitzondering is het geval dat je je rechten in een terminal hebt opgehoogd, en dit terminal venster nog niet hebt gesloten. De terminal blijft immers altijd de baas.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: administrator rechten
« Reactie #4 Gepost op: 2010/11/13, 17:06:27 »
Uitzondering is het geval dat je je rechten in een terminal hebt opgehoogd, en dit terminal venster nog niet hebt gesloten.
Ook een terminal moet na (iedere) 15 minuten opnieuw om een wachtwoord vragen.

hoe komt het dat ik regelmatig de opmerking krijg dat ik geen rechten heb voor bepaalde handelingen?
Welke handelingen?
Klik links bovenin op Documentatie

Re: administrator rechten
« Reactie #5 Gepost op: 2010/11/13, 18:08:35 »
Uitzondering is het geval dat je je rechten in een terminal hebt opgehoogd, en dit terminal venster nog niet hebt gesloten.
Ook een terminal moet na (iedere) 15 minuten opnieuw om een wachtwoord vragen.

Ja maar ik neem aan dat je een terminal venster niet dagen open laat staan op je computer. Tenzij je een server draait dan kan het handig zijn om constant een terminal klaar te hebben staan om opdrachten in te voeren.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline jan11000

  • Lid
Re: administrator rechten
« Reactie #6 Gepost op: 2010/11/13, 18:22:31 »
Dat er met "sudo" of dat je "geen admin bent" werkt, heeft met veiligheid te maken.
Virussen, spyware, website's, scipts , java, flash, etc kunnen nu dus niks aan je ubuntu wijzigen, tenzij er om een wachtwoord wordt gevraagd.

In windows kunnen ze de website hacken en als je naar de website gaat ben je al gehacked, dus je hoeft zelf niks te doen.

Daarom heb je bij windows veel last van rotzooi in je systeem en linux niet.
Daarom is het zeer positief dat vaak je wachtwoord moet ingeven.
Je hoeft nu ook niet elke week naar virussen/spyware te zoeken, en andere rotzooi welke geinstalleerd is.

Re: administrator rechten
« Reactie #7 Gepost op: 2010/11/14, 01:01:47 »
akkoord, maar hoe komt het dat ik regelmatig de opmerking krijg dat ik geen rechten heb voor bepaalde handelingen?
Als we kijken naar de Windows wereld, dit is waarschijnlijk waar je aan gewoon bent, maakt nooit een afzonderlijke gebruiker aan.
Windows maakt maar 1 account aan met alle rechten ... en daar gaat het meestal fout.

Als ik een Windows machine onder handen krijg is het eerste wat ik doe, een appart account aan maken voor de gebruiker. Een beperkt account dus.
Ubuntu doet dit eigenlijk bij de install al, daarom moet je ook een wachtwoord opgeven.
Dit wachtwoord is je login wachtwoord, maar is tevens je root wachtwoord wat je gebruikt om systeem critische dingen te doen.
Windows heeft dat ook begrepen en heeft daar eula popups voor gemaakt ... erg irritant moet ik zeggen.

Als we binnen Ubuntu kijken dan wordt bij alle systeem critische zaken om je wachtwoord gevraagd, puur om je root rechten te geven om systeem critische dingen te doen.
En daar zie je ook gelijk de kracht van Ubuntu, je bent standaard altijd een gebruiker met geen systeem critische bestands rechten.
Om dan in Windows termen te blijven, een gebruiker met beperkte rechten.

Zo kan mijn dochtertje van 7 jaar alles doen met Ubuntu, maar het besturingssyteem om zeep helpen lukt haar nooit  =D
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Re: administrator rechten
« Reactie #8 Gepost op: 2010/11/14, 01:31:30 »
Het is inderdaad irritant dat je om de haverklap je wachtwoord moet tiepen,maar die zit dan ook wel in je hoofd geramd!!Die hoef je echt niet meer ergens te noteren,met alle mogelijke gevolgen van dien.... =D =D
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: administrator rechten
« Reactie #9 Gepost op: 2010/11/14, 09:35:40 »
je zou als root kunnen inloggen
« Laatst bewerkt op: 2010/11/14, 09:37:30 door diesel1000 »

Re: administrator rechten
« Reactie #10 Gepost op: 2010/11/14, 10:41:59 »
Als je op mij reageert,dat doe ik dus al!Maar updatebeheer,en vooral na schermbeveiliging moet ik iedere keer een wachtwoord in vullen....
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline vanadium

  • Lid
Re: administrator rechten
« Reactie #11 Gepost op: 2010/11/14, 10:48:39 »
Standaard is bij Ubuntu het root account gedesactiveerd. Je kan dus niet als root inloggen.

Voor gewone gebruikersactiviteiten heb je je rootpaswoord niet nodig. Je hebt het maar nodig als je systeemingrepen uitvoert. En dan is het maar goed dat het systeem niet zomaar aan iedereen toelaat systeemingrepen uit te voeren.

Offline Casper71

  • Lid
Re: administrator rechten
« Reactie #12 Gepost op: 2010/11/14, 14:43:04 »

Voor gewone gebruikersactiviteiten heb je je rootpaswoord niet nodig.

Dat ligt er aan wat je als 'gewone' gebruikersactiviteiten ziet. Een software-update is voor mij een gewone gebruikersactiviteit, toch moet ik iedere keer een wachtwoord invoeren...
Het zou mooi zijn als je per activiteit kon aangeven waarvoor wel en geen wachtwoord nodig is. Ik heb mijn eigen account (dacht ik) alle rechten gegeven (via: Beheer - Gebuikers en groepen - Geavanceerde Instellingen - Gebruikersrechten) , maar toch blijft dat ding om een wachtwoord vragen...

Offline vanadium

  • Lid
Re: administrator rechten
« Reactie #13 Gepost op: 2010/11/14, 15:20:55 »
Een softwareupdate is zonder enige twijfel een bevoegdheid van de beheerder, zelfs al zie jij dat als een gewone gebruikersactiviteit. Als iedereen dat zomaar kan doen, dan komt de integriteit van het systeem in het gevaar.

Linux heeft verschillende benaderingen. Sommige distro's werken met een root account. Je logt in als root, en je kan, zonder ooit nog een paswoord in te hoeven typen, alles doen wat je ook maar wil. Ook gans je harde schijf wissen.

Ubuntu daarentegen werkt met een systeem, waarbij specifieke gebruikers root bevoegheid hebben. Voor beheerderstaken moeten die gebruikers hun paswoord ingeven, om te verifiëren dat zij het nog wel zijn.

Ook in Ubuntu kan je echter dat root account activeren. Als je dat zelf wil, dan heb je het volste recht en de volle mogelijkheden om dat te doen, zelfs al wordt dat sterk afgeraden.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: administrator rechten
« Reactie #14 Gepost op: 2010/11/14, 15:49:48 »
Als je op mij reageert,dat doe ik dus al!

Dat is niet verstandig.... Ubuntu heeft niet voor niets gekozen voor het sudo-systeem.

Citaat
vooral na schermbeveiliging moet ik iedere keer een wachtwoord in vullen....

Dat kun je uitschakelen: Systeem - Voorkeuren - Schermbeveiliging, en dan het vinkje weghalen bij "Lock screen" (of "Scherm vergrendelen" o.i.d; ik kan het nu niet nakijken want ik tik dit bericht in openSUSE LXDE).  :)
« Laatst bewerkt op: 2010/11/14, 15:52:20 door Pjotr »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: administrator rechten
« Reactie #15 Gepost op: 2010/11/14, 15:53:09 »
Ook in Ubuntu kan je echter dat root account activeren. Als je dat zelf wil, dan heb je het volste recht en de volle mogelijkheden om dat te doen, zelfs al wordt dat sterk afgeraden.

Het root account activeren kan prima, al is het inderdaad niet aan te raden.
In de terminal kan je ook prima inloggen als root, maar in de grafische omgeving als het goed is niet.
Er zit nog een beveiliging in GDM dacht ik die dat voorkomt.
Sloop je die eruit en ga je lekker eigenwijs toch als root werken in de grafische omgeving, dan wens ik je veel sterkte want je gaat gegarandeerd tegen een hoop problemen aanlopen.

Die beveiligingen zijn er niet voor niets.

Re: administrator rechten
« Reactie #16 Gepost op: 2010/11/14, 16:56:28 »
Dat is een goeie Pjotr! =D
Had zelf niet gedacht dat dat betekent dat je geen paswoord meer hoeft in te vullen,beetje onduidelijke omschrijving.Meteen vinkje weg gehaald....
Overigens ben ik de enigste die op deze pc alles doet,dus een wachtwoord is nutteloos...
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: administrator rechten
« Reactie #17 Gepost op: 2010/11/14, 17:21:13 »
Dat is een goeie Pjotr! =D
Had zelf niet gedacht dat dat betekent dat je geen paswoord meer hoeft in te vullen,beetje onduidelijke omschrijving.Meteen vinkje weg gehaald....

Mooi! Dat zal een hoop schelen, denk ik.  :)

Citaat
Overigens ben ik de enigste die op deze pc alles doet,dus een wachtwoord is nutteloos...

Dat is helaas niet zo. Bijvoorbeeld: criminele websites die kwaadaardige programma's bij je willen installeren. Die lopen nu, bij jou, niet tegen de barrière van het wachtwoord aan....

Offline vanadium

  • Lid
Re: administrator rechten
« Reactie #18 Gepost op: 2010/11/14, 18:00:18 »
Ik ben ook de enige die mijn PC gebruik. En ik maak alles zo wachtwoordloos mogelijk. Geen paswoord bij opstarten, geen paswoord bij het terugkeren uit slaapstand, ... Maar van zodra ik een beheerderstaak doe, is dat wachtwoord nodig. Beheerderstaken doe ik dan ook niet elke minuut. De computer is er om te gebruiken, in de eerste plaats.

Een tip om toch aan een commandolijn te werken met beheerdersrechten in een standaard Ubuntuinstallatie, zonder nog je paswoord in te moeten geven:
sudo -i
of

sudo -s

In het eerste geval krijg je de omgeving van de root gebruiker, in het tweede geval blijft je eigen gebruikersomgeving.

Re: administrator rechten
« Reactie #19 Gepost op: 2010/11/14, 20:28:37 »
Dat is een goeie Pjotr! =D
Had zelf niet gedacht dat dat betekent dat je geen paswoord meer hoeft in te vullen,beetje onduidelijke omschrijving.Meteen vinkje weg gehaald....

Mooi! Dat zal een hoop schelen, denk ik.  :)

Citaat
Overigens ben ik de enigste die op deze pc alles doet,dus een wachtwoord is nutteloos...

Dat is helaas niet zo. Bijvoorbeeld: criminele websites die kwaadaardige programma's bij je willen installeren. Die lopen nu, bij jou, niet tegen de barrière van het wachtwoord aan....
Ja,dat is mooi.Maar kan je niet mijn persoon alle rechten geven zonder wachtwoord en toch een wachtwoord laten vragen aan dus de omgeving,dus het internet?
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.