Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Flikkering bij full screen video (Nvidia GTS 450)  (gelezen 1199 keer)

[opgelost] Flikkering bij full screen video (Nvidia GTS 450)
« Gepost op: 2011/07/02, 20:50:53 »
Bij het afspelen van verschillende soorten video (.avi, .mkv) in full screen heb ik last van een hapering in beeld, zowel in totem/vlc/xbmc. Ik heb de nvidia-drivers geïnstalleerd, en hd games (savage2 etc.) werken ook zonder problemen. Compiz staat ook uit. De hapering is meestal een strook van het beeld over de breedte, soms aan de onderkant en soms aan de bovenkant. Op een scherm van 80cm diagonaal is het een strook van ongeveer 15 cm breed. Het lijkt net alsof de strook iets later wordt vernieuwd dan de rest van het beeld. Wat zou ik hier aan kunnen doen?
« Laatst bewerkt op: 2011/07/04, 21:30:24 door kebabfish »
Op de chat te vinden als debiantux

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Flikkering bij full screen video (Nvidia GTS 450)
« Reactie #1 Gepost op: 2011/07/03, 03:38:39 »
Waar jij waarschijnlijk last van hebt heet "tearing", misschien helpt dat om je zoektocht te vergemakkelijken.

Er zijn een aantal opties die je kan proberen:
Kijk eens in de instellingen van nvidia-settings en vink overal "sync to VBlank" aan.
Als je geen gebruik maakt van 2 beeldschermen kan je ook de optie Dynamic Twinview uitzetten in xorg.conf
Hierdoor wordt de refreshrate van je monitor wel goed gezien.

Een andere optie is het installeren van het pakket libvdpau (of libvdpau0 of 1, dat weet ik niet zo uit mijn hoofd), en dan SMplayer gebruiken.
Als je in de afspeelvoorkeuren dan VDPAU kiest, zal je videokaart het grootste deel van het rekenwerk op zich nemen.
Dat maakt alles sowieso een stuk vloeiender, maar hopelijk lost het ook je probleem op.

Re: Flikkering bij full screen video (Nvidia GTS 450)
« Reactie #2 Gepost op: 2011/07/03, 09:45:17 »
libvdpau is al geinstalleerd, maar maken xbmc en vlc daar normaal ook geen gebruik van? Ik ga de tips in ieder geval even proberen, en ook handig dat ik nu weet hoe dit probleem heet :)

edit: ok, het volgende geprobeerd. Eerst over "sync to VBlank" aangezet, daarna ook de optie Dynamic Twinview uitgezet in xorg.conf. Echter blijft de "tearing" aanwezig, ook in SMplayer met vdpau. Grappig genoeg lijkt het minder te zijn geworden, en ook verplaatst te zijn in het beeld (nu lijkt het in het midden te zitten). Voordeel is nu wel dat ik weet hoe dit probleem mogelijk heet (tearing dus), en komende week zelf internet even af kan struinen op zoek naar een oplossing :)
« Laatst bewerkt op: 2011/07/04, 00:13:45 door kebabfish »
Op de chat te vinden als debiantux

Re: Flikkering bij full screen video (Nvidia GTS 450)
« Reactie #3 Gepost op: 2011/07/04, 21:29:47 »
Op de chat te vinden als debiantux