Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: backup  (gelezen 1646 keer)

backup
« Gepost op: 2011/11/20, 22:38:19 »
heb een vraagje
heb een backup van een map gemaakt , op externe hd
maar wou in de toekomst de map willen bijwerken , zodat ik deze niet meer helemaal moet kopieren
is er een mogelijkheid om , alleen de bijgezette bestanden in de map , op de externe te krijgen
soort incrementele backup
alvast bedankt voor de reacties

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: backup
« Reactie #1 Gepost op: 2011/11/20, 22:50:37 »
Ik werk met Grsync en ben daar zeer tevreden over.
De eerste back-up kost even wat tijd maar de volgende back-ups gaan een stuk sneller doordat alleen de nieuwe bestanden naar de externe schijf over gezet worden.
Je kunt natuurlijk je hele home map back-uppen, maar uiteraard is er ook een mogelijkheid om alleen een bepaalde map (bijv. documenten of afbeeldingen) te laten back-uppen. Je kunt bij dit programma een bronmap en een doelmap (en schijf) selecteren. Geef deze "combinatie" een naam en hij wordt opgeslagen. Hoef je de volgende keer alleen de gewenste naam te selecteren, waarna de bron en doelmappen automatisch geladen worden. Hierna even op run klikken en daar gaat hij.

Het is hierbij ook mogelijk om je back-upmap gelijk te maken aan de bron map. Dat wil zeggen dat als je een bestand uit de bron map haalt, en je maakt dan een back-up, hij dit bestand ook van de doelmap verwijdert.
Heel makkelijk.....maar natuurlijk ook wel wat riskant. Enfin, dit is echter een van de opties die je wel of niet aan kunt vinken.
Zelf heb ik voordat ik Grsync in "het wild" ging gebruiken, even wat geoefend met wat mapjes en bestanden die ik voor deze gelegenheid aangemaakt had. Gewoon om te voorkomen dat ik per ongeluk belangrijke bestanden zou verwijderen of vernietigen.

Grsync kun je via het software centre installeren.

Gr
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Re: backup
« Reactie #2 Gepost op: 2011/11/21, 19:54:26 »
In Ubuntu 11.10 is deja-dup standaard als back-up faciliteit geïnstalleerd.
Moet je in de DASH even zoeken op BackUP of Deja-Dup.

Deze staat ingesteld om een backup naar Ubuntu-One te maken, maar je kunt ook andere locaties op de PC of je netwerk kiezen.
Is vrij eenvoudig in te stellen..


Re: backup
« Reactie #3 Gepost op: 2011/11/21, 20:15:45 »
alvast bedankt voor de reacties
@ Maarten123 gebruik nog steeds de 10.04
@pfoeh kan ik met die Grsync de map die ik al gebackupt heb nu verder bijwerken met Grsync , of moet ik dit proces opnieuw doen

Re: backup
« Reactie #4 Gepost op: 2011/11/21, 20:33:07 »
Ja, rsync kijkt dan of er veranderingen zijn en wijzigt dit dan  ;)
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline Pfoeh

  • Lid
Re: backup
« Reactie #5 Gepost op: 2011/11/21, 21:49:10 »
Inderdaad, ik heb even een test gedaan en hij werkt een map netjes bij, ook al heeft het programma niet zelf de eerste back-up gemaakt.
Het programma moet wel kunnen vergelijken welke bestanden er in de doelmap staan en wat er dus nieuw is in de bronmap. Kan het programma die vergelijking niet maken dan maakt hij een nieuwe map aan en zet daar dan een back-up van alle bestanden neer. Hierdoor maak je dus voor een groot deel van je bestanden dus een dubbele back-up en dat zal weinig zin hebben als je dit op dezelfde schijf doet.
Mijn advies: maak even een map aan met wat kopietjes van bestanden in bijv. je home map en maak een gewone kopie van deze map op je externe harde schijf. Zet daarna een extra bestandje in die nieuwe map in je home map en start daarna Grsync op. Geef je back-up actie een naam (bijv. test) en selecteer de bron map en de doelmap (dus "openen"). Druk hierna op uitvoeren en Grsync maakt even een back-up. Als het goed is is dan het extra bestand gekopieerd naar je doelmap.

Waar je nog wel even over na moet denken is of je "rechten behouden" wilt selecteren (wil je de bestanden op een andere PC ook kunnen openenen of niet?). Lekker opruimen doe je door "verwijderen op doel" aan te vinken --> je verwijdert dan dus bestanden uit je back-up indien je het originele bestand uit de bronmap verwijdert hebt. De boel blijft dan netjes clean MAAR het bestand is dan dus ook echt weg en het is de vraag of je dat bij je back-up wilt of juist niet... :-)

Succes.
Gr
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Offline Dave

  • Lid
Re: backup
« Reactie #6 Gepost op: 2011/11/21, 22:56:13 »
gebruik hier ook Grsync maar moet af en toe alles verwijderen en opnieuw backup maken.
de optie om bestanden te verwijderen die er niet meer zijn in de bron werkt namelijk niet.
Krijg je met een backup veel dubbel wat je eens in een andere map plaatste bijv.


Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: backup
« Reactie #7 Gepost op: 2011/11/22, 08:01:23 »
de optie om bestanden te verwijderen die er niet meer zijn in de bron werkt namelijk niet.
Kijk eens of de optie --delete er bij staat, grsync genereert namelijk een commandline.

Offline aartje

  • Lid
Re: backup
« Reactie #8 Gepost op: 2011/11/23, 22:56:12 »
Het in de professionele wereld meest gebruikte backupcommando
op Unix (dus ook Linux)-computers is natuurlijk "dump" (met als
tegenhanger "restore" ) Hiermee backup je geen mappen maar filesystemen
en kan je ook incrementele backups maken. Theoretisch moet je
een backup maken van een niet wijzigend filesysteem, maar zolang
het filesysteem maar niet te veel wijzigt tijdens de backup (dus
bv. 's-nachts) kan het zonder problemen. Ik heb 20 jaar ervaring
met dat programma en heb er nooit problemen mee gehad.

Tar,rsync etc zijn (in combinatie met "find") natuurlijk ook wel
aardige programma's, maar daar kun je niet fatsoenlijk devices,sockets en
andere special files mee backuppen.

Dump werkte even niet goed met het ext4-filesysteem, maar dat is
ondertussen weer gerepareerd.

Verder doe ik mijn backups tegenwoordig met partclone, daar kan
je alles meebackuppen (ook alleen filesystemen en geen mappen),
fat32,ntfs,ext2/3/4
Dit mbv clonezilla.

Re: backup
« Reactie #9 Gepost op: 2011/11/24, 21:43:47 »
bedankt voor de reacties
ga eens naar grsync kijken
@ aartje ik wou een map backuppen , maar voor een image hou ik uw tip in gedachte

Re: backup
« Reactie #10 Gepost op: 2011/11/24, 23:52:51 »
Dat kan heel gemakkelijk met een paar klikken middels het standaard meegeleverde Deja-dup, in het menu als "Back-up".