Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Snelheid NFS erg laag, extra router instellen?  (gelezen 2330 keer)

[Opgelost] Snelheid NFS erg laag, extra router instellen?
« Gepost op: 2011/12/26, 12:50:17 »
Op een lokaal netwerk moet ik soms via draadloos wat grote bestanden (20+ Gb) versturen, waarvoor ik NFS wil gebruiken. Echter is de gehaalde snelheid maximaal 1 Mb/s. De gebruikte router is een prachtige adsl-router van tele2, en ik heb nog een ongebruikte linksys WRT54G v7 router liggen. Het signaal van de tele2-router is niet altijd even sterk, zou het nut hebben als ik de linksys router aansluit? (en zo ja, hoe?) Of zijn er andere/betere opties om deze transfers sneller te doen?
« Laatst bewerkt op: 2012/02/28, 16:45:59 door kebabfish »
Op de chat te vinden als debiantux

Offline jan11000

  • Lid
Re: Snelheid NFS erg laag, extra router instellen?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/12/26, 13:52:52 »
Wat had je gedacht om de snelheid van je hardware te geven, dus elke apparaat.
Anders kan niemand hier iets op zeggen.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Snelheid NFS erg laag, extra router instellen?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/12/26, 18:47:19 »
Is het echt onmogelijk om een draadje te gebruiken? Dat is ontzettend veel sneller en stabieler dan draadloos...
Zeker met zulke hoeveelheden data kan dat vele uren en veel frustraties schelen.

Zelfs een "powerline" adapter die het netwerk via het 230V stroomnetwerk stuurt zou al veel schelen, als je geen netwerkkabeltje kan trekken.

Offline h2o

  • Lid
Re: Snelheid NFS erg laag, extra router instellen?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/12/26, 19:35:22 »
Wat had je gedacht om de snelheid van je hardware te geven, dus elke apparaat.
Anders kan niemand hier iets op zeggen.

Plus: hoe heb je NFS ingesteld op je server ( /etc/exports ) en op je clients ( /etc/fstab ) ??

Hier die van mij:

Werkstations hebben /home op de server staan. Dit is de fstab regel hiervoor:
Citaat
192.168.0.1:/homedirs   /home   nfs   rsize=8192,wsize=8192,timeo=600,retrans=2,intr   0   0

Op de server staat dit in het bestandje /etc/exports zo ingesteld:
Citaat
/homedirs  192.168.0.*(rw,no_subtree_check,async,no_root_squash)

Goede snelheid.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Snelheid NFS erg laag, extra router instellen?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/12/26, 19:58:17 »
@Jan11000: Elk apparaat beschikt over een 54Mb/s draadloos ontvanger. Het netwerk is mixed (B/G), al kan de linksys wel een only-G netwerk maken. Het is me alleen niet gelukt om de linksys aan de tele2-router te koppelen, en alles werkend te krijgen.

@Johan: Er zit iets teveel beton tussen de pc's, dus een draadje leggen is niet echt een optie. Een powerline adapter heb ik ook al bekeken, maar heeft dat geen invloed op de rest van het elektriciteitsnetwerk? En je moet dan zeker ook alle adapters in dezelfde groep hebben aangesloten, dat kan ook wel eens lastig worden.

@h2o: Ik heb de documentatie gevolgd, bij de server staat het ongeveer zo: /map   *(rw,sync).

Momenteel transfer ik alles met een externe schijf, echter moet ik dan alles 2 keer kopiëren (pc1 => externe schijf => pc2). Gemiddeld zit ik dan ongeveer op 10 mb/s. Met NFS hoopte ik rond de 5 mb/s te komen, al zit ik hier ver onder. In te tele2-router heb ik al een gunstiger kanaal geselecteerd, hierdoor ging ik van 500kb/s naar 1mb/s.
Op de chat te vinden als debiantux

Offline jan11000

  • Lid
Re: Snelheid NFS erg laag, extra router instellen?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/12/26, 20:39:12 »
g netwerk is langzaam.
Kijk of je alles naar n kunt omzetten.
Een kennis van me heeft ongeveer 30 a 40 MB met n. G is zeer langzaam dus niet plezierig om mee te werken.

Indien je 2 usb sticks koopt met n dan kun je ook direct van pc naar pc kopieren.
Of een n inlog punt(naam even kwijt) maken voor je hele thuis netwerk.

http://www.dealextreme.com/p/usb-2-0-2-4ghz-802-11n-300mbps-wifi-wlan-wireless-network-adapter-80112
Deze bij dealextrem werkt zeer goed, goede ontvangst, en pc naar pc werkt ook.
Ubuntu herkent deze direct.

Bij slechte ontvangst zou je hier nog kunnen kijken, je kan blijkbaar je wifi sterkte te sterk maken(wat niet mag), gewoon in ubuntu, dan heb je beter bereik.  http://revision3.com/hak5/commandv

Nog beter is een kabel leggen met 1000MB netwerk.

Offline h2o

  • Lid
Re: Snelheid NFS erg laag, extra router instellen?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/12/26, 21:42:42 »
Heb je ook al aan de client kant gekeken? Dus bij het /etc/fstab bestand van de clients?
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Snelheid NFS erg laag, extra router instellen?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/12/27, 12:12:00 »
Ik mount die map dan net als in de documentatie staat: sudo mount 192.168.1.2:/home /media/nfsserver (voorbeeld)

@Jan11000: Ik zal die opties nog even bekijken. Ik dacht dat deze router alleen B en G netwerk had, dus die 2 network adapters zijn een goede optie. Ik begrijp het goed als ik zeg dat je met een n-zender zelf een hotspot kan maken, en dus zonder tussenkomst van de router een verbinding kan maken? Dat scheelt sowieso een bottleneck, aangezien beide routers het n-netwerk niet ondersteunen (dacht ik).
« Laatst bewerkt op: 2011/12/27, 12:20:52 door kebabfish »
Op de chat te vinden als debiantux

Offline jan11000

  • Lid
Re: Snelheid NFS erg laag, extra router instellen?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/12/27, 13:09:06 »
Een hotspot maken is het beste.

Ik dacht dat als je b en g door elkaar op een router gebruikt dat dit niet goed is voor de snelheid, misschien heb je daadoor een lage snelheid. Dus dat g langzamer wordt door de b.

Offline h2o

  • Lid
Re: Snelheid NFS erg laag, extra router instellen?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/12/27, 13:22:56 »
Stel de server nu eens in zoals ik het heb aangegeven:
/homedirs  192.168.0.*(rw,no_subtree_check,async,no_root_squash)

Dus MET no_subtree_check en async, dat moet een hele boel schelen in de snelheid.
no_root_squash kun je weglaten. Dat is alleen handig/nodig als je met het root account van de werkstations op de server wil werken. Bovendien moet het wachtwoord dan overal gelijk zijn. Zelf gebruik ik het alleen vanaf mijn laptop richting de server omdat ik dan telkens met su moet switchen. En ons ben lui.......  XD  =D  ^-^
« Laatst bewerkt op: 2011/12/27, 13:26:26 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Snelheid NFS erg laag, extra router instellen?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/12/27, 19:37:22 »
Helaas kan ik het b-netwerk niet uitzetten (oude pda's), maar ik zal de server aanpassen en een test doen. Normaal zet ik alle data over met externe schijven, maar ons ben lui :P
In de nabije toekomst toch maar die N-compatible adapters proberen, of een ander onderkomen zoeken waar bedraad netwerk geen probleem is  =D

edit: Ik haal nu maximaal 1.8mb/s, gemiddeld eerder 1.2-1.5 mb/s. Maar de N-adapters zijn besteld :)
« Laatst bewerkt op: 2011/12/28, 17:34:01 door kebabfish »
Op de chat te vinden als debiantux

Re: Snelheid NFS erg laag, extra router instellen?
« Reactie #11 Gepost op: 2012/01/03, 21:27:37 »
NFS is vrij traag voor bestandsoverdracht, doe het via FTP dan gaat het stukken sneller.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04