Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu com.  (gelezen 1206 keer)

Offline Peiky

  • Lid
Ubuntu com.
« Gepost op: 2008/08/29, 20:04:21 »
Jaren terug deedt ik mezelf registreren op dit  forum, maar door de jaren heen kwam ik erachter dat ik mń login gegevens was verloren..

Mń achtergrond op het terrein van llinux begint met mandrake uit 2000 ongeveer. Al die tijd heb ik met windows de pc gebruikt totdat ik weer eens de perikelen kreeg om een distro te gaan gebruiken. Ik wil alleen niet zo in de commerciële handen komen en vraag me af of dat met Ubuntu zo is..Ik bedoel eigenlijks te vragen, mag ik met mń linux-kennis en dergelijke in deze distro zelf met de terminal in gaan stellen en gaan volgen hoe de ballen en kernels werken?

Offline HP

  • Lid
Ubuntu com.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/29, 20:12:25 »
Als je los wil komen van iedere commerciele betrokkenheid, dan moet je Debian gaan gebruiken en volgen en meehelpen aan de ontwikkeling daarvan, want die distro is 'really really very very true open source'.

Ubuntu is ruwweg gebaseerd op het Debian project, maar wordt gesponsord door een bedrijf in Engeland genaamd 'Canonical'.

Wel goed dat je af en toe eens de perikels uhhhh kriebels krijgt om van windows de pc af te stappen ;-) daarom welkom hier!
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]

Eider

  • Gast
Ubuntu com.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/29, 21:39:57 »
Je kunt bij iedere Linux distro aanpassen wat je wilt. Het besturingssysteem is open source dus je kunt in principe alles veranderen. De drivers voor videokaarten en codex zijn niet vrij maar daar ga je zelf meestal ook niet mee rommelen.

Ubuntu com.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/29, 22:14:51 »
Citaat van: Peiky
Ik bedoel eigenlijks te vragen, mag ik met mń linux-kennis en dergelijke in deze distro zelf met de terminal in gaan stellen en gaan volgen hoe de ballen en kernels werken?
Hello, ja alles mag - hoewel het helemaal niet noodzakelijk is om te weten hoe de ballen en de kernels werken; je kunt Ubuntu ook gewoon gebruiken als recht-toe-recht-aan desktop-OS dat doet wat je van zoiets verwacht. Sinds 2000 is er veel veranderd op het gebied van Linux-distributies, de tijd dat je *nogal* wat kennis in huis moest hebben om een beetje met Linux te kunnen werken, ligt inmiddels achter ons. Met dank aan onder meer Gnome, KDE en Xfce.

Offline Peiky

  • Lid
Ubuntu com.
« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/29, 23:24:25 »
Reviews na reviews heb ik doorgenomen alsmede de vele wikiś op gronden van Ubuntu. Misschien dat na de installatie de gemoederen wel heel in de trant blijven van Ubuntu.
Het moet niet een klik-maar-aan o/s worden bedoel ik wat..

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Ubuntu com.
« Reactie #5 Gepost op: 2008/08/30, 08:33:58 »
of je klikt of niet, kies je zelf natuurlijk, je kan ook elke handeling via de terminal blijven uitvoeren

toch vind ik het persoonlijk een goeie ontwikkeling dat het grafisch voor een groot deel nu gebeurd.. niet persé voor mij maar wel voor het grote publiek, mijn moeder van 60 gaat geen comandline regeltje intikken op een powerpoint presentatie te maken, die wil klikken :)