Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dual boot beginnersproblemen  (gelezen 991 keer)

Roel W

  • Gast
Dual boot beginnersproblemen
« Gepost op: 2008/12/24, 14:40:48 »
Vroeger zag mijn dual boot systeem er als volgt uit:
Een harde schijf met 3 partities:
C- partitie 10GB NTFS Windows 2000
D- partitie 10GB NTFS Windows XP SP2
E- partitie 40GB NTFS Data

Het gaat hier over een oude PC (AMD 1400MHz, 512MB RAM).

Omdat ik Windows 2000 niet meer gebruikte heb ik UBUNTU 8.10 geinstalleerd:
Tijdens de installatie heb ik de Windows 2000 partitie geherformateerd in EXT3 en er 2 partities van gemaakt:
een stuk "/swap"  van 1GB en de rest (ongeveer 9GB dus) is "/" voor Ubuntu.
De data partitie en XP partitie heb ik onaangeroerd gelaten.

Nu heb ik een aantal problemen:
1) Ubuntu is traaaaaag, zelfs veel trager als XP vroeger. Hoewel dit niet de snelste PC is draaide XP nog redelijk vlot. Ik zou verwachten dat Linux sneller is als XP.
2) Tijdens het opstarten kan ik niet meer kiezen tussen XP en Ubuntu. Enkel Ubuntu. XP is dus uit de MBR verdwenen, hoewel alle bestanden en zo fysiek nog op de schijf staan. De CD van XP die ik heb liggen is geen bootable CD.
3) Tijdens de installatie van Ubuntu kreeg ik een melding dat er geen swap partitie was. Ik dacht dit eventueel achteraf te kunnen fixen. Hoe geef ik een swap partite aan tijdens de installatie? Ik dacht door een partitie "/swap" te noemen?

Dit is mijn eerste ervaring met Linux dus alles is nog nieuw voor me.


Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Dual boot beginnersproblemen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/24, 14:54:55 »
roel voor de goede orde. had je dus feitelijk een tweevoudig opstartbaar systeem?
w. 2000
w XP   ?

FrSu

  • Gast
Re: Dual boot beginnersproblemen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/24, 14:56:47 »
Kijk hier even: http://sites.google.com/site/computertip/Home

Onder punt 14 kun je lezen hoe je Win XP weer opgestart krijgt.

Verder staat er veel leerzame info.

Groet,
Frits

Roel W

  • Gast
Re: Dual boot beginnersproblemen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/24, 15:33:08 »
roel voor de goede orde. had je dus feitelijk een tweevoudig opstartbaar systeem?
w. 2000
w XP   ?

Dat is zo, en ik wil daar graag opnieuw een dual boot Ubuntu-XP van maken.

Offline maarten_c

  • Lid
Re: Dual boot beginnersproblemen
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/24, 15:34:21 »
Misschien kan je hier iets mee?

https://help.ubuntu.com/community/SwapFaq

Verder moet je tijdens de installatie, de partitie-manager een swap-partitie laten formateren.

« Laatst bewerkt op: 2008/12/24, 15:35:57 door maarten_c »

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Dual boot beginnersproblemen
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/24, 15:40:39 »
ja maarten, een swap dient ook aangemaakt worden, roel je kunt de mbr weer herstellen zodat je weer je xp kunt opstarten.
Windows recovery van cd starten:
Fixmbr
Fixboot
Bootcfg /rebuild
daarna met een ubuntu-live cd grub herinstalleren volgens de computertips van pjotr.
: http://sites.google.com/site/computertip/grub
maarrrr misschien kan je het redden zonder de mbr te herstellen.....lees het even door. en laat weten of er wat mee kunt.
verder raad ik je aan de gparted iso te branden, een partitiemanager. het werkt via het principe van een live cd.
zo kun je de swap ook aanmaken en bezien wat er op je harde schijf staat nu.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/24, 15:45:50 door leoquant »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Dual boot beginnersproblemen
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/25, 11:58:02 »
Citaat
Ik zou verwachten dat Linux sneller is als XP.
Hier wil ik je verwachtingen bijstellen: het loopt niet echt sneller dan XP op 512 MB ram. Met 1 GB ram wellicht wel, omdat XP toch nog wat meer RAM nodig heeft, terwijl 1 GB voor Ubuntu al mooi ruim wordt. Het mag echter niet echt trager aanvoelen. Indien wel, dan is er wellicht een stukje hardware waar Ubuntu problemen mee heeft.

Normaal had je Ubuntuinstallatie de bestaande XP moeten opnemen in grub. Je zal wel degelijk grub moeten herconfigureren volgens de link gegeven door leoquant. De voorgaande commandos, fixmbr, etc, zijn niet nodig, want je maakt ze daarna toch weer ongedaan alsje grub herinstalleert. Enkel grub goed configureren is voldoende.

Voor je swap: als je al een swap partitie hebt, dan had die door het installatieprogramma al in /etc/fstab moeten opgenomen geweest zijn. Misschien heb jij die swap niet juist ingericht? Post eens de output van volgende commando's hier

sudo fdisk -l
sudo blkid
cat /etc/fstab
cat /proc/swaps

dan kan ik eens zien wat hier klopt/niet klopt.