Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verrast door Fedora 17  (gelezen 2308 keer)

Verrast door Fedora 17
« Gepost op: 2012/12/23, 08:59:16 »
Heb hem eens binnengehaald, omdat LMDE-Xfce en andere Debian-achtigen niet mijn ding waren.
Ben heel aangenaam verrast; snel, begrijpelijk en eindelijk eens terug over op een Red Hat-achtige.

Standaard geleverd met Gnome 3.4 , maar makkelijk om te bouwen tot Xfce of KDE (daar ben ik nog niet aan toe) volgens de documentatie.
Boottijden zijn gewoon sneller dan Ubuntu (en derivaten) - Xubuntu; scheelt toch om en bij de 10 seconden.
Buitengewone goede respons van de pauzestand.

Gnome 3; tja dat is even wennen, maar al bij al valt dat eigenlijk  wel mee wanneer je de logica begint te begrijpen. Maar zoals gesteld: makkelijk om te bouwen naar Xfce of KDE.

Alleen de 'restricted extra's ' of mulitmedia voltooien is een huzarenstukje: gelukkig deze howto gevonden en is het me gelukt om een 'basisconfiguratie' te maken a la Ubuntu. Blijkbaar hebben we met Ubuntu echt veel luxe in huis, mocht u daar aan twijfelen.
De fontweergave van Fedora is een stuk minder kwalitatief dan Ubuntu, maar ook dat is 'snel' (viel eigenlijk wat tegen) omgebouwd. Maar dus extra werk voor een basisgegeven.

Ga hem nog even verder uittesten, maar ik ben wel  aangenaam, zelfs héél aangenaam, verrast.

Edit: in het zoekveld kan je direct iets opzoeken via Google of Wikipedia (alleen als je specifiek op een van de twee knoppen drukt, en niet, zoals bij Ubuntu 12.10, onmiddellijk je query's doorstuurt naar derden) ; Handig toch ?
« Laatst bewerkt op: 2012/12/23, 09:38:12 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline joop905

  • Lid
Re: Verrast door Fedora 17
« Reactie #1 Gepost op: 2012/12/23, 13:01:48 »
Ziet er goed uit
jammer genoeg geen tijd voor testen

Re: Verrast door Fedora 17
« Reactie #2 Gepost op: 2012/12/23, 23:05:27 »
Ook nog niet getest, maar wel een artikeltje gelezen in Linux Magazine over Multi-Seat in Fedora 17.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Verrast door Fedora 17
« Reactie #3 Gepost op: 2012/12/24, 10:06:03 »
Ook nog niet getest, maar wel een artikeltje gelezen in Linux Magazine over Multi-Seat in Fedora 17.
Ik ook, dat zag er erg interessant uit :)

Jammer dat je er aparte harde waren voor nodig hebt...

Re: Verrast door Fedora 17
« Reactie #4 Gepost op: 2012/12/24, 13:27:33 »
Die multiseat van Fedora 17 vind ik echt super. Ik snap niet dat Canonical daar nooit meer aandacht aan gegeven heeft, het is toch voor erg veel mensen erg interessant denk ik.

Re: Verrast door Fedora 17
« Reactie #5 Gepost op: 2012/12/24, 14:52:23 »
multi-seat information

Persoonlijk nog niet aan toe geraakt, omdat ik eerder andere testen doe met Fedora.

Maar idd heel interessant om op te zetten.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Verrast door Fedora 17
« Reactie #6 Gepost op: 2012/12/24, 20:05:55 »
Die multiseat van Fedora 17 vind ik echt super. Ik snap niet dat Canonical daar nooit meer aandacht aan gegeven heeft, het is toch voor erg veel mensen erg interessant denk ik.

Het kan anders vrij simpel: http://www.multiseatcomputer.be

Re: Verrast door Fedora 17
« Reactie #7 Gepost op: 2012/12/25, 12:35:29 »
Een kant en klare Ubuntu multiseat kopen is idd. erg simpel Vistaus, daar is geen speld tussen te krijgen. Geweldige tip. :D

Re: Verrast door Fedora 17
« Reactie #8 Gepost op: 2012/12/25, 12:59:54 »
Maar het is juist zo leuk om dat soort dingen zelf te bouwen. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline duportail

  • Lid
    • ubuntushop
Re: Verrast door Fedora 17
« Reactie #9 Gepost op: 2012/12/25, 14:12:20 »
multi-seat information

Persoonlijk nog niet aan toe geraakt, omdat ik eerder andere testen doe met Fedora.

Maar idd heel interessant om op te zetten.
Toch enkele kanttekeningen bij die Fedora multiseat.
-Is bijna exclusief voor plugable displaylink
-Dus aparte usb (thin client) stations nodig
-Geen direct rendering en trage snelheid
Zonder die usb displaylink toetsellen:
-één seat per videokaart, dus niet inzetbaar (waar een mb met zes of acht pci-e?)
Het eerste en enigste wat moet gebeuren in linux is de mogelijkheid van een xserver per videokaart uitgang.
Ze zijn daar mee bezig maar het is niet meer actief: multiple rendering nodes:
http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTA3OTU




Re: Verrast door Fedora 17
« Reactie #10 Gepost op: 2012/12/26, 07:57:52 »
tja een multiseat opzetten is natuurlijk voor een aparte manier van werken met een besturingssysteem.
Maar schijnbaar is dat geen specifiek voorrecht van Fedora, ook OpenSuse, Ubuntu en ga zo maar door, hebben die mogelijkheid wel degelijk vacant.

Heel mooi en verwonderlijk: de fingerprintreader van mijn HP laptop is door dit besturingssysteem wél herkend én er is zelfs standaard software voor om hem meteen te gebruiken. Zo kan ik beheerstaken uitvoeren met een simpele swipe van mijn vinger. Dat heb ik met Ubuntu (of Mint en Debian) nooit kunnen bewerkstelligen.
Het leuke hieraan is dat ik die laptop voor een prik gekregen heb net omdat de fingerprintreader niet zou werken (ook niet met Windows). Leuk meegenomen, en vooral super handig om mee te werken; de software in Fedora is daar volledig op afgestemd wanneer je deze, manueel, operationeel zet in de gebruiksaccount. Dikke plus zonder meer !

Gnome 3.4 heb ik met gnome-tweak-tool en een aantal extensies mooi en goed werkend gekregen. Toch voelt deze desktop een beetje bugy aan: foutjes in het bedienen van sites zoals deze en Facebook/ de aanwijzer rechts voor het scrollen op de pagina blijft soms bevrozen en ga zo maar door. Ik kan niet aannemen dat dat een foutje is van Fedora, en een eerste zoektocht door het forum van Fedora leert me dat er velen zijn met die 'foutjes'.
« Laatst bewerkt op: 2012/12/26, 08:03:09 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Verrast door Fedora 17
« Reactie #11 Gepost op: 2012/12/26, 09:39:23 »
@Joris, de fingerprintreader van mijn dochter haar laptop, een IBM Thinkpad, had ik onder Ubuntu 12.04 ook zo aan de gang gekregen.
Elk OS heeft wel zijn "foutjes", over het algemeen zijn deze toch vrij snel opgelost, zeker onder Linux. Je houd altijd dat er "foutjes" niet opgelost worden, die voor je zelf een hoge prioriteit hebben, maar voor de gemeenschap/ontwikkelaars niet.
Dat neemt niet weg dat een ander Linux smaak je goed kan bevallen omdat deze net iets anders in elkaar zit. Zo kreeg ik mijn tv-kaart niet aan het werk onder Suse en later Open Suse. Wel in Ubuntu 6.06, maar dat kan natuurlijk ook aan de ervaring liggen die je opbouwt in Linux, onder de motorkap, zit toch enkel dezelfde Linux kernel. Als je maar plezier beleeft aan de door jou gebruikte "smaak".
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Verrast door Fedora 17
« Reactie #12 Gepost op: 2012/12/26, 10:48:27 »
Op Ubuntu is dat erg makkelijk. Je hebt alleen maar fjngerprint-gui nodig, de versie van Launchpad.

Re: Verrast door Fedora 17
« Reactie #13 Gepost op: 2012/12/26, 11:23:29 »
Idd erg gemakkelijk , maar heb je dat ook getest Vistaus ?
Bij mij werkte het wel, maar eenmaal in gebruik bleek dat de policy-tool helemaal niet perfect werkte. (Het is een tijdje geleden dat ik het eens geprobeerd had) Bij Fedora is dat gewoon 100% perfect. Bovendien veel beter geïntegreerd in de policy-kit van Gnome.
En ik vind een installatie via een PPA (alweer) voor een standaardtool die met veel hardware wordt meegeleverd, toch niet helemaal logisch. Fedora levert me standaard deze optie mee, vandaar mijn verwondering.

Maar, even onderstrepen, ik test alleen Fedora even; ben niet van plan om *ubuntu te verlaten hoor. ;)

EDIT: heb even, door de suggestie van Vistaus, fingerprint.GUI geïnstalleerd in mijn Ubuntu 12.04 en dat werkt nu wel perfect. Dus tja dat is blijkbaar dan geëvolueerd sinds de laatste keer dat ik een poging gedaan had. Direct opgepikt en blijkbaar dezelfde driver als bij Fedora 17
« Laatst bewerkt op: 2012/12/26, 11:32:03 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Verrast door Fedora 17
« Reactie #14 Gepost op: 2012/12/26, 11:39:22 »
@Joris: Ik heb dat zelf getest ja op mijn vorige laptop (nog geen 4 maanden geleden) met Ubuntu 12.10
Trouwens, ik had het niet over een PPA hoor. Ik had het over de deb van de Launchpad-pagina downloaden.

Maar mooi dat het nu werkt, ervaarde er zelf ook geen problemen mee dus goed om te horen dat het ook op 12.04 goed werkt :)

Offline RikRik

  • Lid
Re: Verrast door Fedora 17
« Reactie #15 Gepost op: 2012/12/26, 15:37:41 »
Ik had Fedora 17 ook eens bekeken en geprobeerd, maar erg enthousiast ben ik hier niet van geworden.
Ik probeerde Google Chrome te installeren, maar halverwege een onduidelijke foutmelding. 
Waarom zou je Fedora 17 willen gebruiken? Ubuntu 12.10 met Gnome-Shell is vrijwel gelijk. Hoewel? In softwarecentrum van Ubuntu 12.10 (en mint 14) zit een nieuwere versie van deze Shell met duidelijke verbeteringen. Een voorbeeld: afsluiten van je systeem moet met  Fedora 17 nog steeds met de de Alt toets ingedrukt  :rolleyes:
Waarom zou je een buggie besturing willen gebruiken als men de nieuwste Gnome-Shell in Ubuntu kan installeren?

Re: Verrast door Fedora 17
« Reactie #16 Gepost op: 2012/12/26, 18:34:42 »
Ik had Fedora 17 ook eens bekeken en geprobeerd, maar erg enthousiast ben ik hier niet van geworden.
Ik probeerde Google Chrome te installeren, maar halverwege een onduidelijke foutmelding. 
Waarom zou je Fedora 17 willen gebruiken? Ubuntu 12.10 met Gnome-Shell is vrijwel gelijk. Hoewel? In softwarecentrum van Ubuntu 12.10 (en mint 14) zit een nieuwere versie van deze Shell met duidelijke verbeteringen. Een voorbeeld: afsluiten van je systeem moet met  Fedora 17 nog steeds met de de Alt toets ingedrukt  :rolleyes:
Waarom zou je een buggie besturing willen gebruiken als men de nieuwste Gnome-Shell in Ubuntu kan installeren?

Zo buggy is nu ook weer niet eh; het zijn gewoon kleine dingetjes van Gnome die niet goed werken, en daarover is op tal van andere fora (ook Linux Royal b.v.) veel over te spreken. Dat is niet een fout van de layer (Red Hat - afgeleide).
Maar idd gewoon een Ubuntu met Gnome shell kan misschien een stabieler gevoel geven. Ik vond vooral de boottijden van Fedora echt heel goed.
De afsluitknop kan makkelijk worden toegevoegd middels de gnome-tweak-tool en een extensie, zelfs het terugbrengen naar de oude structuur van Gnome 2 is makkelijk te realiseren.
Ik zou ten andere Ubuntu zeker niet bugg-vrij noemen hoor; er is ook daar veel te zeggen over onopgeloste zaken.

Maar mijn testdagen met Fedora 17 zijn al voorbij: met onze doelstellingen is het niet realiseerbaar om simpel een goed lopend systeem op te zetten (te veel terminalwerk).  Helaas.
Toch een leuk speelgoed om even mee te werken. Maar ik kan gerust geloven dat er mensen zijn die er niet zo warm van lopen.
Ik ga even kijken naar Mint 14 Mate nu .
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort