Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: uninstall van Grub  (gelezen 16892 keer)

Peterdenhelder

  • Gast
uninstall van Grub
« Gepost op: 2006/09/01, 12:03:15 »
Hallo Ik heb een vraag.

Mijn PC bestaat uit een vaste schijf die, voordat Linux en Grub er opgezet is, bestond uit een C drive, D drive, (beide Ntsf) en en E drive 32 bit.

Nu wil ik van deze PC weer een volledige windows PC maken. Mijn vraag is hoe uninstall ik Ubuntu en vervolgens, Hoe uninstall ik Grub, zodat ik weer in de uitgangssituatie terecht kom.

Als dit al mogelijk is en je wilt me helpen dan graag zo eenvoudig mogelijk uitleggen, omdat ik geen Ubuntu freak ben.

Bij voorbaat dank

Peter

socratux

  • Gast
uninstall van Grub
« Reactie #1 Gepost op: 2006/09/01, 12:31:37 »
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;314458 of
http://digg.com/linux_unix/How_to_Remove_Linux_and_Install_Windows_XP

maaruh, mag ik vragen wat je niet beviel aan Ubuntu? Misschien dat het even doorbijten is in het begin?
Maar gewoon benieuwd naar je mening, misschien kunnen we hier nog wat mee..

Peterdenhelder

  • Gast
uninstall van Grub
« Reactie #2 Gepost op: 2006/09/01, 19:20:37 »
Hallo Socratux

Ik zeg niet dat Ubuntu niet bevalt, maar ik wil geen 2 systemen meer op 1 PC. Ik heb een kleinere PC waar ik Ubuntu opnieuw installeer. Op mijn grote computer (een Medion 3 GHZ 512 MB geheugen) wilde ik Windows opnieuw met de bijgeleverde recoveryschijf installeren maar omdat Grub de C partitie heeft bewerkt is dat onmogelijk.
Mij bevalt Ubuntu zeker wel, alhoewel ik een leek ben op Linux gebied, lukt ket mij toch om steeds verder te komen.  

Ik begrijp van je dat ik op de supportsite van linux  moet zijn om linux en Grub te verwijderen?

Groeten Peter

Offline Erik N

  • Lid
    • http://www.rubennieuwenhuis.nl
uninstall van Grub
« Reactie #3 Gepost op: 2006/09/01, 22:00:24 »
Vanuit windows kun je met fdisk /mbr of met fixmbr het master boot record herstellen.

socratux

  • Gast
uninstall van Grub
« Reactie #4 Gepost op: 2006/09/01, 22:05:55 »
ok, ik dacht dat je het al had opgegeven :)

Kijk eens in de wiki en naar de linkjes onderaan bartek zijn berichtjes. Dit zal je al een heel stuk verder helpen.

Ik had gewoon even gegoogled en 2 linkjes gevonden waar het beschreven stond. Ik moet toegeven nog nooit een Windows installatie bovenop een Linux installatie gedaan te hebben. Simpelweg omdat het nooit meer nodig was :P

Maar wat belangrijk is, is dat Grub je MBR (standaard) heeft beschreven en bij bijv. het opnieuw formateren nog daar blijft staan. Deze moet je dus verwijderen, dit wordt wel uitgelegd in beide links.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
uninstall van Grub
« Reactie #5 Gepost op: 2006/09/02, 02:21:14 »
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

uninstall van Grub
« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/29, 19:24:05 »
Ook ik heb vandaag Ubuntu 7.04 van het systeem verwijderd. Ik vind het jammer, want het is bloedsnel en zeer fraai. Vlotte conversatie met de andere systemen. Maar ja, 't kan niet lezen (met mijn scanner) en 't kan niet schrijven (met mijn printer). Ik heb nog geprobeerd scanner en printer op een andere PC via het netwerk te benaderen, maar dat gaf problemen met de autorisatie. Gelukkig draait mijn website vlekkeloos onder Unix, maar die hoeft ook niet te lezen en te schrijven....
Dick
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

uninstall van Grub
« Reactie #7 Gepost op: 2007/09/29, 19:32:18 »
Citaat van: DickStomp
Ook ik heb vandaag Ubuntu 7.04 van het systeem verwijderd. Ik vind het jammer, want het is bloedsnel en zeer fraai. Vlotte conversatie met de andere systemen. Maar ja, 't kan niet lezen (met mijn scanner) en 't kan niet schrijven (met mijn printer). Ik heb nog geprobeerd scanner en printer op een andere PC via het netwerk te benaderen, maar dat gaf problemen met de autorisatie. Gelukkig draait mijn website vlekkeloos onder Unix, maar die hoeft ook niet te lezen en te schrijven....
Dick
Welke printer en scanner heb je?
Je kunt in deze lijst eens kijken of hij vermeld word: https://wiki.ubuntu.com/FindPage?action=fullsearch&titlesearch=1&value=hardwaresupportcomponentsprinter en voor de scanners; https://wiki.ubuntu.com/FindPage?action=fullsearch&titlesearch=1&value=hardwaresupportcomponentsscanner
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

uninstall van Grub
« Reactie #8 Gepost op: 2007/09/29, 19:32:21 »
Het ontGrubben van de Windows XP was niet eenvoudig. Fdisk wordt door XP niet geaccepteerd, zelfs niet in de "veilige modus". Maar een oude opstartdiskette van Windows98SE had inderdaad Fdisk aan boord en die heeft de GRUB-MBR teruggezet naar een standaard MBR.
Daarna met PartitionMagic 20Gb teruggepakt en weer onder NTFS gezet.
't Waren leerzame weken, dat wel! Dit was overigens de 8ste poging in 10 jaar om Linux aan de praat te krijgen en met Ubuntu was het dit keer wel de eenvoudigste!
Dick
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

uninstall van Grub
« Reactie #9 Gepost op: 2007/10/01, 12:21:31 »
Waarom geen dualboot? Dat wás het. Maar gezien het feit, dat ik meer PC's op een netwerk heb, leek het mij handiger, om één PC geheel aan Linux Ubuntu te wijden. Dus de scanner HP3670 en de printer HP1020 van de werkPC afgekoppeld en zo lang aan een laptop gehangen als netwerkers. Ik denk: Ubuntu ziet die laptop, dat gaat goed, maar toen ik een bestand van Ubuntu (txt) wou printen via het netwerk moest ik een paswoord leveren... Einde oefening, einde Ubuntu.
Nogmaals, ik vind Ubuntu prachtig, zeker mooier dan Unix qua "look and feel". Maar ik vind twee weken experimenteren met minder dan 80% resultaat wel wat teleurstellend.  
Ik blijf de ontwikkelingen volgen!
Dick
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

reind

  • Gast
uninstall van Grub
« Reactie #10 Gepost op: 2008/04/10, 23:20:16 »
Citaat van: DickStomp
Het ontGrubben van de Windows XP was niet eenvoudig. Fdisk wordt door XP niet geaccepteerd, zelfs niet in de "veilige modus". Maar een oude opstartdiskette van Windows98SE had inderdaad Fdisk aan boord en die heeft de GRUB-MBR teruggezet naar een standaard MBR.
Daarna met PartitionMagic 20Gb teruggepakt en weer onder NTFS gezet.
't Waren leerzame weken, dat wel! Dit was overigens de 8ste poging in 10 jaar om Linux aan de praat te krijgen en met Ubuntu was het dit keer wel de eenvoudigste!
Dick
Heb als ik bovenstaande lees geluk gehad.
Was na een paar dagen ubuntu moe, omdat ik steeds weer dezelfde problemen tegen kwam.
Alle hardware draaide wel (voor het eerst met Linux hier) maar met opstarten steeds weer het gedoe met loop-mounted file systems met daarin regel uninstal these before trying again.
Ging om regel /ubuntu/disk/root.disk
En daarna nog een melding geen basisbestandsysteem gedefieerd.
Heb heel wat af gegoogeld maar kwam er niet uit.
Toen moe en kwaad Xp in veilige modus gestart, daar in de c:\ root de boot.ini aangepast, de laatste regel c:\wubildr.mbr="Ubuntu" weggedaan (moest wel even het alleen lezen ed uit zetten)
Daarna de map ubuntu van m'n c:\ weggedaan en reboot.
Gelukkig weer m'n vertrouwde Xp-pro terug, en bij schijfbeheer gekeken en geen verdwaalde Gb achter gebleven.
Sorry dat ik als newbie dit hier zo neerzet, maar heb begrepen dat jullie het prettig vinden te weten waarom een Windows gebruiker weer terug valt.
Ubuntu was na knoppix en slax de 3e poging om Linux werkend te krijgen, maar de 1e 2 hadden te veel hardware problemen, Ubuntu echter draaide in 1 x perfect, alleen kon bovenstaande problemen niet wegkrijgen en had dit forum nog niet ondekt.
Maar probeer het mischien nog een x, maar dan geen dual boot meer, en installatie af cd ipv zoals nu online uit windows de boel erop te zetten.
Bij de volgende x dat ik weer eens een schone hd wil hebben, doe ik nog wel eens een poging.
Succes met linux allemaal, en wie weet tot ziens nog een x.

Offline siegi

  • Lid
uninstall van Grub
« Reactie #11 Gepost op: 2008/04/10, 23:51:44 »
Jij hebt blijkbaar ubuntu met wubi geinstalleerd.
Dan heb je helemaal niet te maken met grub.
Je hebt trouwens ook geen echte ubuntu installatie.
Wubi is eigenlijk gewoon om uit te testen wat ubuntu is.

Verwijderen is net zo simpel als elk ander windows programma verwijderen.
http://wubi-installer.org/faq.php

uninstall van Grub
« Reactie #12 Gepost op: 2008/04/11, 02:01:50 »
hahahahaha idd Wubi geinstalleerd

Dat is gewoon een windo proggie om eens kennis te maken, meer niet :P
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

reind

  • Gast
uninstall van Grub
« Reactie #13 Gepost op: 2008/04/12, 22:47:44 »
Kun je nagaan hoe moeilijk het voor een Windows gebruiker is om met Linux te beginnen.
Denk je dat je online via windows Ubuntu hebt geinstalleerd, heb je dit.
Maar goed volgende keer ga ik echt proberen Ubuntu erop te zetten, heb de cd gedownload, (tenminste dat denk ik) en dan op het een lege hd zetten.
Had ergens anders al de info gelezen van hoe groot minimaal en een extra swap drive daarin te maken, dus mischien dat ik toch nog wel eens blijf hangen.

uninstall van Grub
« Reactie #14 Gepost op: 2008/04/12, 22:57:26 »
Sja Linux is wat anders.

Je moet het zo zien.

Toen je voor het eerst Word opende zat je ook flink rond te kijken wat-waar en hoe...
En zat je ook de 1e 2 briefen flink te schelden.
Tot je word doorhad en toen ging het zonder erbij na te denken.

Normaal gesproken geld dit altijd voor ieder nieuw programma waar je kennis mee maakt.

Nu Ubuntu.
kompleet nieuw voor je en eerst zal je weer moeten wennen aan de andere icoontjes andere namen voor de proggies en de andere manier waarop het werkt.

Echter Linux is nog altijd logischer in elkaar gezet dan windo.

het kleine nadeel van Linux is dat hoe slim het nu is, en welliswaar steeds slimmer word, de achtergrond nag altijd zo is dat je Linux net zo kan vormen als je zelf wilt.

Alle files in Linux bestaan uit tekst files, dit in tegenstelling van windo proggies.
Die zijn gecompileerd tot een .exe en daar kan je nix mee.

Voordeel van die tekst files is dat je precies kan zien wat er allemaal instaat, dus nix verborgen dingen of zaken,
en indien je een beetje kennis hebt opgedaan kan je alles zo veranderen zoals je dit zelf wilt.

Maagoe
 dit kost tijd, doe rustig aan, kijk rond en houd voorlopig ff een dualboot zodat je rustig kan wennen en overschakelen.

eenmaal gewend wil je niets anders meer, geloof me :P
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

uninstall van Grub
« Reactie #15 Gepost op: 2008/04/30, 12:13:03 »
Na een lange radio-stilte toch weer GOEDE berichten.
Ubuntu 7.10 draait volledig, behalve m´n scanner HP3670. Geleerd hoe ik software moet installeren, een deel van het systeem is nog Engels, maar met het laden met Synaptic van alle bestanden waar -nl of -dutch in voorkomt wordt het steeds Hollandser.
Vandaag geheel automatisch een upgrade laten draaien van 7.10 naar 8.4. Dat duurde twee uur. Paar kleine schoonheidsfoutjes (zo was FireFox was z´n ikoon kwijt).
Op de drives D: t/m N: staan de data-bestanden in NTFS. Regelmatig haal ik daar XLS en DOC bestanden vandaan en zet ze als ODS en ODT in /home/"indentieke map" neergezet. Thunderbird is al twee weken onder Ubuntu. Skype heeft ook een Linux versie! Ook NOS Teletext draait met versie 0.9.4 en dat is zeer fraai.
Vrienden: ik klaag niet meer! Windows en MicroSof EXIT
Dit was mijn laatste bericht in "Installatie en Beginners" :-)
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

erjalijr

  • Gast
uninstall van Grub
« Reactie #16 Gepost op: 2008/04/30, 18:11:24 »
Beste Siegi,

Ik heb 7.04 draaien en en heb wat problemen met NVDIA en wlan nu heb ik begrepen in dit forum dat voor mijn type laptop ik de 7.10 versie moet hebben. Werkt die link voor verwijderen die je gaf en wat doet hij met de schijf filesytem die hij niet in windows laat zien.

Kan ik de compugter met de cd opstarten en 7.10 installeren of moet ik eerst via de link die je hebt aangegeven in windows ubuntu verwijderen. Welke acties moet ik doen.

p.s. ben een beginner

erjalijr

  • Gast
uninstall van Grub
« Reactie #17 Gepost op: 2008/04/30, 18:19:39 »
Hoi Siegi,

Dat werk dus niet, ik heb zowel in xp als vista ubuntu niet onder software staan, heb hemtoch echt via de livecd genstalleerd en hij start zich ook op zonder cd en de bestanden mappen en filesystem schijf van ubuntu staan er ook op.

Erik

Offline siegi

  • Lid
uninstall van Grub
« Reactie #18 Gepost op: 2008/04/30, 18:50:06 »
Pas vanaf 8.04 kan je ubuntu in windows installeren.

Je hoeft ubuntu niet eerst te verwijderen. Voor je een andere versie installeerd.

Overigens probeer inplaats van 7.10 de laatste versie 8.04.
http://ftp.belnet.be/mirror/ubuntu.com/releases/hardy/

erjalijr

  • Gast
uninstall van Grub
« Reactie #19 Gepost op: 2008/04/30, 19:35:02 »
Hoi Siegi,

Bedankt voor je reactie, ik heb begrepen dat de versie 8 problemen geeft met mijn wlan en Nvdia de versie 7.10 niet.

Begrijp ik uit je verhaal dat ik de bestanden van 7.10 op een cd kan zetten, booten van de cd en dat deze zich over de vorige versie heen zet?

Erik

erjalijr

  • Gast
uninstall van Grub
« Reactie #20 Gepost op: 2008/04/30, 21:30:59 »
Hoi,

Kan met de cd niet Booten, moet hij dan onder Ubuntu benaderd en geinstalleerd worden, hier heb ik wel een probleem met het benaderen van de cd/dcd schijf, geeft  de melding cannot mount of iets dergelijks of kan dat komen dat ik het op een dvd schijf heb gezet.

erjalijr

  • Gast
uninstall van Grub
« Reactie #21 Gepost op: 2008/04/30, 21:46:02 »
Heb de bestanden via Ubuntu (heb ze op de harde schijf gezet)proberen te benaderen de instalbestanden krijg ik niet geopend en geeft de melding  no suitibale application. Als ik hem via Vista benader kan ik ze wel opstarten en wil  hij zich installeren. Moet dit zo voordat ik domme dingen doe. Ik heb de bestand via bovenstaande link binnengehaald en uitgepakt en vervolgens op een dvd gebrand. Opstarten met de cd eik werkt niet start gewoon door (gaat wel draaien maar doet niks) in de boot staat dat hij eerst naar de cd/dvd moet gaan. Bestanden via computer cd/dvd benaderen werkt ook niet dan krijg ik de munt melding. Als ik via vista installer schrijft hij zich dan over de versie 7.4. heen??????

Groetjes

Offline siegi

  • Lid
uninstall van Grub
« Reactie #22 Gepost op: 2008/04/30, 23:11:03 »
Normaal zou je perfect van de cd moeten kunnen booten.
Heb je hem gebrand volgens de handleiding.
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/ubuntubranden/

De hardware support zou in elke versie van ubuntu moeten verbeteren, dus waar je dit vandaan hebt weet ik niet.
Ik heb hier een nvidia en gebruik wlan op 8.04 :)

erjalijr

  • Gast
uninstall van Grub
« Reactie #23 Gepost op: 2008/04/30, 23:30:01 »
Beste Siegi,

Dus jij beveelt me de 8.04 aan, indeze forums lees ik over problemen met de 8.04 en dat mensen zijn teruggegaan naar de 7.10.

Oke dan ga ik voor de 8 versie.

Schrijft deze zich wel zonder problemen over de 7.04 heen of moet ik daar iets speciaals vor doen?

Bedankt Erik

king2008

  • Gast
uninstall van Grub
« Reactie #24 Gepost op: 2008/04/30, 23:33:13 »
Citaat van: eni191
Vanuit windows kun je met fdisk /mbr of met fixmbr het master boot record herstellen.
inderdqqd woqls je wiet een fout toetsenbord ik kon niet eens inloggen 88=!!
het wiet er fqntqtsties uit ubuntu = het ziet er fantasties uit ubuntu
;qqrre maarre nq herhaalde pogingen en een ton aan documentatie schei ik er mee uit zqnt want ik wordt er een beetje ;oedeloos van .....installeren en weer niet kunnen opstarten geen grub kunnen installeren live=cd weer opstqrten en weer niet kunnen opstarten sudo grub ja wadde ?? linux starter met tijdschrift .....het helpt allemaal geen ene zier salukes