Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ontbrekende pluspunten bij Ubuntu 11.10 (t.o.v. 10.04)  (gelezen 1846 keer)

Offline belticor

  • Lid
Ontbrekende pluspunten bij Ubuntu 11.10 (t.o.v. 10.04)
« Gepost op: 2011/10/30, 10:32:15 »
Hallo, ik ben zojuist overgestapt van Ubuntu 10.04 naar 11.10. Doch zijn er vele plus punten die 11.10 mist ten opzichte van 10.04.

*In Ubuntu 10.04 kon men meerdere malen de verkenner openen in de verschillende werkbladden (wat zeer handig is als men in vele mappen tegelijk werk) (ook Firefox kon meerdere malen geopend worden). In Ubuntu 11.10 kan men die maar eenmaal openen. iemand een oplosing?

*Als men een progamma opent verschijnt die steeds over het hele werblad waardoor de werbalk (en dash home) verdwijnt. Zeer onhandig als men met verschillende werkbladen tegelijk werk, men moet altijd eerst alles verkleinen om te kunnen swappen naar een ander werblad.
Kan men instellen om een programma te openen in een ander formaat dan een groot en over de hele werkblad?

*Hoe kan men de geschiedenis (en mappen) wissen in het Dash Home (bij bestanden en mappen) menu?

*In de verkenner bij Ubuntu 10.04 kon men gewoon door de muis op een muziek bestand te wijzen deze laten afspelen (zeer handig en snel om een muziekbestand te herkennen). Kan deze optie ook in Ubuntu 11.10 geinstaleerd worden?

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Ontbrekende pluspunten bij Ubuntu 11.10 (t.o.v. 10.04)
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/30, 11:05:31 »
1. Net even geprobeerd, maar ik krijg het ook niet voor mekaar om meerdere keren nautilus te openen...

2. Je kan met de sneltoets super + s snel wisselen tussen werkbladen, heb je daar iets aan?

3. Kijk eens naar activity log manager http://www.webupd8.org/2011/05/zeitgeist-activity-log-manager-now.html

4. Blijkbaar is dat met de nieuwste versie van nautilus niet meer mogelijk. Maar misschien heb je iets aan gnome sushi?
http://www.ubuntugeek.com/gnome-sushi-quick-previewer-for-nautilus.html

of deze met iets meer uitleg
http://www.webupd8.org/2011/10/install-sushi-file-previewer-in-ubuntu.html
« Laatst bewerkt op: 2011/10/30, 11:10:04 door valk »

Offline Wout55

  • Lid
Re: Ontbrekende pluspunten bij Ubuntu 11.10 (t.o.v. 10.04)
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/30, 11:08:46 »
1. Inderdaad, ik werk in een windowsomgeving wel regelmatig (met twee schermen) met meerdere versies) Binnen 1 werkblad is dat wel op te lossen met meerdere tabbladen maar wil je sites vergelijken dan zal je een tweede browser moeten openen, bv chromium.

Re: Ontbrekende pluspunten bij Ubuntu 11.10 (t.o.v. 10.04)
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/30, 11:10:01 »
Gebruik de middelste muisknop om meerdere instanties van een programma te openen.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Ontbrekende pluspunten bij Ubuntu 11.10 (t.o.v. 10.04)
« Reactie #4 Gepost op: 2011/10/30, 11:10:54 »
Gebruik de middelste muisknop om meerdere instanties van een programma te openen.

Vet! Dat is wel een heel handig truckje, maar je moet het maar even weten.... XD

Re: Ontbrekende pluspunten bij Ubuntu 11.10 (t.o.v. 10.04)
« Reactie #5 Gepost op: 2011/10/30, 11:14:33 »
Gebruik de middelste muisknop om meerdere instanties van een programma te openen.

Vet! Dat is wel een heel handig truckje, maar je moet het maar even weten.... XD

http://www.omgubuntu.co.uk/2011/04/become-a-natty-power-user-in-no-time-using-this-unit-keyboard-shortcuts-wallpaper/
(muis en toetsenbord-trucjes)
Maar diezelfde shortcuts gelden ook 11.10, ondanks dat er Natty staat.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Ontbrekende pluspunten bij Ubuntu 11.10 (t.o.v. 10.04)
« Reactie #6 Gepost op: 2011/10/30, 11:17:25 »
*Als men een progamma opent verschijnt die steeds over het hele werblad waardoor de werbalk (en dash home) verdwijnt. Zeer onhandig als men met verschillende werkbladen tegelijk werk, men moet altijd eerst alles verkleinen om te kunnen swappen naar een ander werblad.
Kan men instellen om een programma te openen in een ander formaat dan een groot en over de hele werkblad?

Bij mij starten programma's eigenlijk altijd niet gemaximaliseerd, misschien een keertje verkleinen en dan afsluiten. Bij herstart van het programma mogelijk wel niet maximaal?

Offline Wout55

  • Lid
Re: Ontbrekende pluspunten bij Ubuntu 11.10 (t.o.v. 10.04)
« Reactie #7 Gepost op: 2011/10/30, 11:18:33 »
Ok, natuurlijk, rechter muisknop (ik heb geen middelste) en nieuw window openen. De meeste programma´s openen bij mij met een half scherm en de Unity balk heb ik meteen vastgezet (werd er strontmisselijk van :evil: )

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Ontbrekende pluspunten bij Ubuntu 11.10 (t.o.v. 10.04)
« Reactie #8 Gepost op: 2011/10/30, 11:19:41 »
Gebruik de middelste muisknop om meerdere instanties van een programma te openen.

Vet! Dat is wel een heel handig truckje, maar je moet het maar even weten.... XD

http://www.omgubuntu.co.uk/2011/04/become-a-natty-power-user-in-no-time-using-this-unit-keyboard-shortcuts-wallpaper/
(muis en toetsenbord-trucjes)
Maar diezelfde shortcuts gelden ook 11.10, ondanks dat er Natty staat.

Grappige is dat ik die wallpaper gebruik momenteel, maar lezen is moeilijk soms...  :rolleyes:

Offline vilamar

  • Lid
Re: Ontbrekende pluspunten bij Ubuntu 11.10 (t.o.v. 10.04)
« Reactie #9 Gepost op: 2011/10/30, 11:44:48 »
*Als men een progamma opent verschijnt die steeds over het hele werblad waardoor de werbalk (en dash home) verdwijnt.

In CompizConfig (indien nodig eerst installeren via het softwarecenter) kan je de werkbalk vastzetten
"Bureaublad"
"Ubuntu Unity Plugin"
tabblad "Behavior en dan:
"hide launcher" = never

Offline Wout55

  • Lid
Re: Ontbrekende pluspunten bij Ubuntu 11.10 (t.o.v. 10.04)
« Reactie #10 Gepost op: 2011/10/30, 11:49:17 »
Nog wel een tip: wees heel voorzichtig met Compiz, je kan meer beschadigen dan je lief is.  :|

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Ontbrekende pluspunten bij Ubuntu 11.10 (t.o.v. 10.04)
« Reactie #11 Gepost op: 2011/10/30, 13:14:12 »
Gebruik de middelste muisknop om meerdere instanties van een programma te openen.
Jammer dat dat met een touchpad niet gaat.  :( Ik heb begrepen dat Shift-click hetzelfde zou moeten doen, maar dat werkt niet. Ook is er geen optie in de quicklist (= rechtsklik op het icoon).

Maar eigenlijk heb ik er (nog) maar weinig behoefte aan, want ik open eigenlijk altijd een tweede (of derde...) tab et Ctrl+T. Dan kan ik onafhankelijk navigeren binnen een tab maar hou toch het overzicht binnen één enkel programma.

Offline belticor

  • Lid
Re: Ontbrekende pluspunten bij Ubuntu 11.10 (t.o.v. 10.04)
« Reactie #12 Gepost op: 2011/10/30, 13:34:19 »
*In Ubuntu 10.04 kon men meerdere malen de verkenner openen in de verschillende werkbladden (wat zeer handig is als men in vele mappen tegelijk werk) (ook Firefox kon meerdere malen geopend worden). In Ubuntu 11.10 kan men die maar eenmaal openen. iemand een oplosing?

++ opgelost via middenste (rol) muisknop  (zeer handig, bedankt voor de tip)

Offline belticor

  • Lid
Re: Ontbrekende pluspunten bij Ubuntu 11.10 (t.o.v. 10.04)
« Reactie #13 Gepost op: 2011/10/30, 13:38:15 »
*Als men een progamma opent verschijnt die steeds over het hele werblad waardoor de werbalk (en dash home) verdwijnt. Zeer onhandig als men met verschillende werkbladen tegelijk werk, men moet altijd eerst alles verkleinen om te kunnen swappen naar een ander werblad.
Kan men instellen om een programma te openen in een ander formaat dan een groot en over de hele werkblad?

-- niet opgelost. krijg CompizConfig niet aan (vind starter niet, wel geinstaleerd)

*Hoe kan men de geschiedenis (en mappen) wissen in het Dash Home (bij bestanden en mappen) menu?

+- half opgelost: geschiedenis is verwijderd (activity log manager) maar de mappen blijven aanwezig in het menu (doch verwijdert in de persoonlijke map). Ken iemand de locatie van deze verwijzingen in het bestandensysteem om deze handmatig te verwijderen?

*In de verkenner bij Ubuntu 10.04 kon men gewoon door de muis op een muziek bestand te wijzen deze laten afspelen (zeer handig en snel om een muziekbestand te herkennen). Kan deze optie ook in Ubuntu 11.10 geinstaleerd worden?

-- blijkbaar ondersteund nautilus 3.2 die functie niet meer. Dikke BOEEEEE voor nautilus, een stap achteruit. Ik heb GNOME Sushi geinstaleerd maar ik vind de vorige functie van nautilus veel (VEEL) beter en handiger (gewoon de pijl op het icoontje en de muziek word afgespeelt. Dus als er programmeurs zijn die het zien zitten om deze aplicatie terug aan Nautilus 3.2 toe te voegen, ga je gang.