Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 'Juiste' permissies voor een externe schijf?  (gelezen 438 keer)

'Juiste' permissies voor een externe schijf?
« Gepost op: 2011/06/16, 21:00:08 »
Omdat ik mijn backups graag op een ext4-partitie wil (ivm behoud permissies, openheid en omdat NTFS nu eenmaal geen 'native' bestandssyteem is voor Linux) heb ik de indeling van mijn USB-schijf gewijzigd. de NTFS-partitie, ErikExtern, is ingekrompen tot ong. de helft van de schijf en de andere helft is nu een ext-4 partitie genaamd LinBackup. Tot zover is alles prima. De ext-4 partitie heb ik aangemaakt met Gparted vanaf de Live-CD. Werd daarna keurig weergegeven maar de eigenaar was root en de groep ook en dus kon ik er verder niets mee. Dus eigenaar en groep heb ik met chown en chgrp naar 'erik' gezet. Wanneer ik nu de beide partities bekijk met ls -l in /media dan zie ik het volgende:

drwx------ 1 erik erik 4096 2011-06-07 22:58 ErikExtern <-- NTFS
drwxr-xr-x 4 erik erik 4096 2011-06-16 20:19 LinBackup <--ext4

Eigenaar en groep komen overeen maar de permissies zijn anders. Voor de NTFS-partitie heb ik deze zelf nooit ingesteld die schijf had ik al voordat ik begon met *buntu. Als het gaat om permissies ben ik echt een Linuxgroentje dus mijn vraag: wat zijn eigenlijk de 'juiste' of gewenste permissies voor een externe schijf?


Offline vanadium

  • Lid
Re: 'Juiste' permissies voor een externe schijf?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/17, 13:49:26 »
wat zijn eigenlijk de 'juiste' of gewenste permissies voor een externe schijf?
De 'juiste' of gewenste permissies zijn deze die het best passen bij het beschermingsgniveau dat jij wil.
Standaard staan die inderdaad op: alle rechten voor de gebruiker, lees en uitvoerrechten voor "group" en "anderen".