Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Asus Xonar DGX PCIe geluidskaart wordt niet herkend  (gelezen 4695 keer)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Asus Xonar DGX PCIe geluidskaart wordt niet herkend
« Gepost op: 2015/07/18, 22:59:01 »
Ik heb recent een nieuwe  Asus Xonar DGX PCIe 5.1 geluidskaart onder handen. Die wordt in Xubuntu 15.04 niet herkend (niks in Dmesg etc) en Windows 8.1 op exact dezelfde hardware wil nog niet eens booten.

Nou viel me op dat één van de contacten van de PCIe insteeklippen korter was. Ik dus terug naar de leverancier. De man achter de balie vond het meteen normaal en de kaart ging naar de technische dienst, waarna men na een beste wachttijd kwam melden dat de installatie op een van de Windows 7 machines daar prima gelukt was.

Ik moet daar maar eens heen met de PC onder de arm.

Vraag hier: klopt dat met die afwijking op het tweede contact van rechts of is hier wellicht toch een stukje afgebroken?

Plaatje:



Plaatje van de hele kaart:

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline soppel

  • Lid
Re: Asus Xonar DGX PCIe geluidskaart wordt niet herkend
« Reactie #1 Gepost op: 2015/07/18, 23:13:13 »
Ik vind het er raar uitzien dat pennetje. Alle pennetjes hebben een mooi einde en deze is zo afgekapt.
Als het zo hoort, ontgaat mij het nut, want het zal wel contact maken in de connector.
Kijk eens onder een loep of je kan zien of het een echt afgewerkt einde is of rafelig.
Maar helaas weten doe ik het niet, maar wat ik wel weet ( althans heb 't opgezocht) is dat die kaart ondersteund wordt in alsa. Maar vermoedelijk niet zonder kunstgrepen.
http://www.alsa-project.org/main/index.php/Matrix:Vendor-Asus
Daar staat ie tussen.

Om een hoop werk te besparen zou je AVlinux eens moeten downloaden en kijken of ie daar out of the box werkt.
Ikzelf heb een E-MU 1616 die werkt daar out of the box ( en soms ook onder opensuse!) maar onder *buntu is het me niet gelukt hem aan de praat te krijgen.
Ook niet met ubuntu studio en nog een.  ( ik geloof Tango)
Na AVL overgestapt op Debian, en daar volg ik de aanwijzingen van het alsaproject en heb geluid! ( en goed ook!)
Moet bekennen dat ik na debian niet meer geprobeerd heb onder *buntu. Debian bevalt eigenlijk wel.



Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Asus Xonar DGX PCIe geluidskaart wordt niet herkend
« Reactie #2 Gepost op: 2015/07/18, 23:15:29 »
Meer achtergrond info http://www.gutefrage.net/frage/asus-xonar-dgx-treiber-installation
PS ik hoop dat de oplossing van soppel uitkomst biedt.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Asus Xonar DGX PCIe geluidskaart wordt niet herkend
« Reactie #3 Gepost op: 2015/07/18, 23:36:19 »
Ik heb tevoren eerst goed nageplozen of ik hem aan de praat kon krijgen. Dat zag er goed uit. Maar het systeem herkent de kaart niet eens. Dus valt er ook niks meer te installeren. En dezelfde PC met de HD met Windows 8.1 erop start niet op.

Het is misschien een kwestie van de machine in kwestie of dit stripje net wel of net niet contact maakt, denk ik dan. Bij de mijne niet, bij die van de winkelier net wel. Ik ga wel terug met de PC erbij.

De foto is een supermacro foto. Klik erop, kies bekijken en je ziet alle details alsof door de loupe. Niet echt een breukvak. Misschien ietsje scheef, dat is alles.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Asus Xonar DGX PCIe geluidskaart wordt niet herkend
« Reactie #4 Gepost op: 2015/07/18, 23:43:38 »
@Jvecht, ik denk niet dat het contact de boosdoener is. Op de foto zie ik krassen op alle contacten over een beterkkelijk grote afstand. En ook de korte poot wordt geraakt.

Als je die duitse link die ik stuurde leest, zal je er achter komen dat de eeprom van de soundcard gewist kan zijn. Dat verklaart ook waarom er in Win8 ook niets werkt. De oplossing schijnt te zijn dat de livecd van linux een herstel tooltje heeft. Welke dat is, is me niet duidelijk geworden.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Asus Xonar DGX PCIe geluidskaart wordt niet herkend
« Reactie #5 Gepost op: 2015/07/18, 23:44:59 »

Vraag hier: klopt dat met die afwijking op het tweede contact van rechts of is hier wellicht toch een stukje afgebroken?
Dat is een hele normale PCI-E x1 aansluiting.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Asus Xonar DGX PCIe geluidskaart wordt niet herkend
« Reactie #6 Gepost op: 2015/07/18, 23:47:55 »
@Jvecht, ik denk niet dat het contact de boosdoener is. Op de foto zie ik krassen op alle contacten over een beterkkelijk grote afstand. En ook de korte poot wordt geraakt.

Dat is een hele goede opmerking van je!

En met de reactie van Rikrik is dus de conclusie dat het korte contact er niet toe doet. Ik ga jouw link morgen eens bekijken. Txs, mensen!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021


Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Asus Xonar DGX PCIe geluidskaart wordt niet herkend
« Reactie #8 Gepost op: 2015/07/18, 23:55:31 »
@Jvecht: Bingo   http://www.alsa-project.org/main/index.php/Xonar_EEPROM_Failure

LOL "Bingo"! Morgen eens mee aan de gang. Dank je wel!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline soppel

  • Lid
Re: Asus Xonar DGX PCIe geluidskaart wordt niet herkend
« Reactie #9 Gepost op: 2015/07/19, 00:04:15 »
ter info:
Mijn E-mu wordt ook in het geheel niet herkend als ik opstart met een verse linux.
Pas als ik de drivers etc van het alsaproject heb geïnstalleerd en reboot, wordt de kaart herkend.
Dus om direct een gewiste eeprom te verdenken lijkt mij voorbarig.

Hoe het zit onder windows weet ik niet. Ik weet wel dat vele e-mu 1616 gebruikers zonder drivers zaten toen windows 7 uitkwam. Ik geloof dat dat pas na bijna een jaar opgelost was.
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Asus Xonar DGX PCIe geluidskaart wordt niet herkend
« Reactie #10 Gepost op: 2015/07/19, 10:56:45 »
@jvecht,
Hoewel ik het met soppel eens ben dat het iets te voorbarig is om nu al te denken dat de eeprom gewist is, heb ik toch een vraag.
Welk type moederbord zit in het win8.1 systeem waarmee je getest hebt?
Maar het systeem herkent de kaart niet eens. Dus valt er ook niks meer te installeren. En dezelfde PC met de HD met Windows 8.1 erop start niet op.

De test om eeprom status aan de weet te komen is uitgevoerd in windows, via config > systeem > apparaatbeheer
PCI\VEN_13F6&DEV_8788&SUBSYS_85211043 OK (Xonar DGX)
PCI\VEN_13F6&DEV_8788&SUBSYS_85221043 OK (Xonar DSX)
PCI\VEN_13F6&DEV_8788&SUBSYS_878813F6  overwritten EEPROM
PCI\VEN_13F6&DEV_8788&SUBSYS_434D1043 overwritten EEPROM

Re: Asus Xonar DGX PCIe geluidskaart wordt niet herkend
« Reactie #11 Gepost op: 2015/07/19, 11:14:51 »
Ik heb recent een nieuwe  Asus Xonar DGX PCIe 5.1 geluidskaart onder handen. Die wordt in Xubuntu 15.04 niet herkend (niks in Dmesg etc) en Windows 8.1 op exact dezelfde hardware wil nog niet eens booten.

Nou viel me op dat één van de contacten van de PCIe insteeklippen korter was. Ik dus terug naar de leverancier. De man achter de balie vond het meteen normaal en de kaart ging naar de technische dienst, waarna men na een beste wachttijd kwam melden dat de installatie op een van de Windows 7 machines daar prima gelukt was.

Ik moet daar maar eens heen met de PC onder de arm.

Vraag hier: klopt dat met die afwijking op het tweede contact van rechts of is hier wellicht toch een stukje afgebroken?

Plaatje:



Plaatje van de hele kaart:


goede morgen.
als ik kijk naar de afbeeldingen op internet is het gewoon afgebroken en moet het gelijk lopen.
Xubuntu en Ubuntu
schaats en fiets gek.
foto's maken en koken samen met mijn vrouw

Re: Asus Xonar DGX PCIe geluidskaart wordt niet herkend
« Reactie #12 Gepost op: 2015/07/19, 11:30:00 »
JVecht,

Om het te reparen.... Zilverlijm.
Wordt ook gebruikt om oa de achteruitverwarming te reparen.
Dus in een auto-shop zal je zeker kunnen vinden.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Asus Xonar DGX PCIe geluidskaart wordt niet herkend
« Reactie #13 Gepost op: 2015/07/19, 11:32:54 »
Leve inxi :D!

just@just-dell-xub-1504:~$ inxi -M
Machine:   System: Dell product: OptiPlex 3010 v: 01
                   Mobo: Dell model: 042P49 v: A02 Bios: Dell v: A13 date: 10/14/2014

Wat betreft Windows : ik dacht al dat dat

PCI\VEN_13F6&DEV_8788&SUBSYS_85211043 OK (Xonar DGX)
PCI\VEN_13F6&DEV_8788&SUBSYS_85221043 OK (Xonar DSX)
PCI\VEN_13F6&DEV_8788&SUBSYS_878813F6  overwritten EEPROM
PCI\VEN_13F6&DEV_8788&SUBSYS_434D1043 overwritten EEPROM

 in Windows moest gebeuren. Dat zag er niet erg LInux uit. Maar Windows start helemaal niet op met deze geluidskaart erin. Er gebeurt helemaal niks, scherm blijft zwart.

Ik ga wel terug naar de winkel met de PC erbij. Die kaart mankeert wat en ik wil er van af. Wat dan precies is niet belangrijk, hij moet het gewoon doen. Minimaal moet Windows normaal starten.

Het idee om even te kijken via Google afbeeldingen is een goede. Ik zie daar dat contact zowel met een smal stripje waar bij mij wat ontbreekt en ik zag ook één afbeelding zoals het contact er bij mij uitzag. Ik zal de PC nog eens goed nakijken of dat heel smalle stripje niet in de machine is afgebroken en nu ergens onder in het slot ligt. Met zo'n erg iel stripje had ik geen rekening gehouden toen ik dat nakijken de eerste keer deed.

Zilverlijm? Goed idee, maar niet bij een nieuwe aanschaf lijkt mij persoonlijk.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline RikRik

  • Lid
Re: Asus Xonar DGX PCIe geluidskaart wordt niet herkend
« Reactie #14 Gepost op: 2015/07/19, 11:35:09 »
Ik las de vraag en dacht gelijk: zoek een zelfde model op internet via Google afbeeldingen en je weet gelijk of het wel of niet okee is.
Lachendearend zegt nu hetzelfde en heeft gezien dat het niet zo hoort.

Mij leek het ook al niet hoor, alle pinnetjes zijn lang en die is kort. En je ziet echt dat het op een bepaald punt is afgebroken. Wellicht is het om gebogen geweest en daarna keurig afgebroken.
Zoek naar PCI-E x1
Bv:

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Asus Xonar DGX PCIe geluidskaart wordt niet herkend
« Reactie #15 Gepost op: 2015/07/19, 11:45:18 »
Gedaan, Rik.

Het is idd niks bijzonders met dat korte contact. Nou, dat weet ik nu zeker. Blijft dat Windows 8.1 niet opstart met kaart en wel zonder. Dus hij gaat terug.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline RikRik

  • Lid
Re: Asus Xonar DGX PCIe geluidskaart wordt niet herkend
« Reactie #16 Gepost op: 2015/07/19, 11:59:40 »
Gedaan, Rik.

Het is idd niks bijzonders met dat korte contact. Nou, dat weet ik nu zeker. Blijft dat Windows 8.1 niet opstart met kaart en wel zonder. Dus hij gaat terug.
Heeft je moederbord wel een  PCI-E x1 connector ?

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Asus Xonar DGX PCIe geluidskaart wordt niet herkend
« Reactie #17 Gepost op: 2015/07/19, 12:17:38 »
more info :  Sound card is not detected

suggestie : bios update (via website pc leverancier)

aanvulling : win8 laat wijzigingen van hardware niet zomaar toe
« Laatst bewerkt op: 2015/07/19, 12:21:48 door EZ-man »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Asus Xonar DGX PCIe geluidskaart wordt niet herkend
« Reactie #18 Gepost op: 2015/07/19, 12:24:57 »
Bios is al geupdate. Wel fijn om te lezen dat ik de enige niet ben.

Citaat
win8 laat wijzigingen van hardware niet zomaar toe

Ehh, heu? Ik voeg een geluidskaart toe en hij boot niet eens :D

Ik las een verhaal dat die kaart het wel deed in het X16 slot. Zonde van het slot, maar ik ga het wel proberen.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Asus Xonar DGX PCIe geluidskaart wordt niet herkend
« Reactie #19 Gepost op: 2015/07/19, 12:42:46 »
offtopic: met dit weer krijgt je veel respons   :)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Asus Xonar DGX PCIe geluidskaart wordt niet herkend
« Reactie #20 Gepost op: 2015/07/19, 13:51:50 »
offtopic: met dit weer krijgt je veel respons   :)

Hahahaha! Ja! Ik wilde er eigenlijk even lekker uit, naar buiten. Maar daar heb ik toch vanaf gezien. Dat komt later in de week wel.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Asus Xonar DGX PCIe geluidskaart wordt niet herkend
« Reactie #21 Gepost op: 2015/07/19, 15:04:07 »
Dit plaatje zegt idd wat anders.

En ja, het is slecht weer, daarom zit ik niet ergens heerlijk op een terras maar achter mijn pc. Je moet wat hè, op je verjaardag.

Tja, je moet wat. Ik was wel niet jarig, maar ik wilde er eigenlijk wel even uit. Zo gaat dat in ons kikkerlandje.

Gefeliciteerd, Femke en iedereen hier bedankt voor de hulp.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Asus Xonar DGX PCIe geluidskaart wordt niet herkend
« Reactie #22 Gepost op: 2015/08/01, 10:00:43 »
Nogmaal goedemorgen Vecht!!

Aangezien het een klein beetje mijn "schuld" is dat er alhier wat belangstelling voor geluid is opgelaaid:
Volgens mij is het korte contact iets dat zo hoort, het feit dat jouw kaart niet doet wat je wil dat hij doet is dat uiteraard niet.

Deze draad is mij gisteren enigszins ontgaan, vooral ook omdat ik mij niet achter de computer bevond, maar hoe is het met je geluidskaart afgelopen of is
er in het geheel al iets bekend?


Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Asus Xonar DGX PCIe geluidskaart wordt niet herkend
« Reactie #23 Gepost op: 2015/08/01, 10:07:50 »
Goedemorgen ZB,

Ik heb nog één optie en dat is die geluidskaart in het PCIE X16 slot zetten. Dat is wel een beetje zonde, want daar zit er maar één van op het moederbord, maar vooruit dan maar.

Ik ga dat zo maar eens doen. En anders neem ik de PC en geluidskaart onder de arm naar de winkel en dan moeten ze me maar laten zien dat die kaart het wél doet in mijn PC. Nou boot Windows 8.1 niet eens met de kaart in een X1 slot (welke maakt niet uit)

:) ik ben de baas, niet die kaart
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Asus Xonar DGX PCIe geluidskaart wordt niet herkend
« Reactie #24 Gepost op: 2015/08/01, 10:39:15 »

Als je waarde hecht aan goed geluid, dan wordt dat betreffende slot goed gebruikt lijkt mij. Dus of je dat zonde kunt noemen?
Nu is het merk ASUS op zich goed, maar als het om geluidskaarten gaat, zou ik even een paar tientjes er bij hebben gelegen voor een Creative soundblaster. Dat is toch net even
het gerenommeerde merk in geluidskaarten en mijn ervaring is dat deze ook wat aardiger is voor Linux net even beter compatibel.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.