Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Manjaro ervaringen?  (gelezen 3765 keer)

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Manjaro ervaringen?
« Gepost op: 2016/07/18, 08:36:26 »
Heeft iemand wel eens met Manjaro gewerkt en wat zijn de ervaringen? Ik heb afgelopen weekend Manjaro XFCE en Manjaro GNOME eens geprobeerd en dat zag er goed uit, de onderliggende Arch basis en het feit dat het een rolling release is spreekt me wel aan.

Echter Ubuntu en z'n zijn nou eenmaal het meest bekend en meest gebruikt, daardoor is er voor Ubuntu meer info beschikbaar. Toch kriebelt het af en toe om eens wat anders te proberen....

Re: Manjaro ervaringen?
« Reactie #1 Gepost op: 2016/07/18, 14:34:23 »
Ik heb een tijdje lang Manjaro gebruikt. Beviel me redelijk goed.Sinds kort werk ik met Antergos Gnome, ook Arch based. Die vind ik mooi licht draaien en daar heb ik tot nu toe geen enkel foutje in kunnen ontdekken. Maar daarnaast draai ik ook Ubuntu mate 16.04. Voordeel van Antergos is (voor mij dan) dat het numix iconen standaard gebruikt, dus ik hoef niks meer aan te passen. En het is een rolling release. ;)
Kubuntu 20.04

Offline Ramana

  • Lid
Re: Manjaro ervaringen?
« Reactie #2 Gepost op: 2016/07/18, 15:14:06 »
Ongeveer een jaar geleden ben ik overgestapt van Kubuntu naar Manjaro (de KDE-versie).
Bevalt mij uitstekend!  Voor vragen en tips ben ik op dit forum gebleven (voor heel specifieke Arch of Manjaro ga ik daar te rade). De documentatie van Arch is zeer compleet.

Wat het installeren van pakketten betreft went het snel: van sudo apt-get install x naar sudo pacman -S X). Voor pakketten welke niet in de Manjaro repositorie zitten is er AUR (Arch User Repository. Pakketten worden zeer snel op maat gecompileerd. Makkelijk met een grafische pakketmanager als Octopi)

Rolling release is heel prettig: bijna dagelijks enkele pakketten, maandelijk de KDE-update (Bij Kubuntu had ik de kde PPA). Manjaro repositori loopt ongeveer twee weken achter op de Arch repositori. In de praktijk een extra kwaliteitsslag.  Zelf kies ik voor de Manjaro unstable repository, is nagenoeg Arch.

Wat me ook erg bevalt zijn de Manjaro-tools. Daarmee kan je je eigen installeerbare live CD samenstellen. 

« Laatst bewerkt op: 2016/07/18, 15:22:08 door Ramana »

Re: Manjaro ervaringen?
« Reactie #3 Gepost op: 2016/07/18, 18:55:59 »
Manjaro heeft ook nog een uitstekende hardware detectie aan boord. (mhwd).  ;)
https://wiki.manjaro.org/index.php?title=Manjaro_Hardware_Detection_Overview
Kubuntu 20.04

Re: Manjaro ervaringen?
« Reactie #4 Gepost op: 2016/08/02, 13:30:06 »
heb het geprobeerd de cinnamon de
viel wel mee , maar wat mij tegenviel was het traag updaten , om enkele paketten te downloaden duurde verschrikkelijk lang
heb nu antergos draaien , en deze is vrij snel met het binnenhalen van paketten
alsook de algemene werking is vrij snel , en deze loopt niet achter op de updates wat bij manjaro toch wel is

Re: Manjaro ervaringen?
« Reactie #5 Gepost op: 2016/08/02, 14:47:04 »
Ik heb Manjaro geprobeerd en moet zeggen; het ziet er veelbelovend uit!
Mooi vormgegeven, snel, AUR, goede documentatie en support.

Issues:
- geen standaard optie voor ecryptie (must have, zeker voor laptops)
- font rendering was soms niet optimaal

Ik houd hem in de gaten en zal het binnenkort nog eens proberen.

Re: Manjaro ervaringen?
« Reactie #6 Gepost op: 2016/08/02, 14:50:15 »
Ik gebruik al enkele maanden Manjaro Xfce en het bevalt me uitstekend. Het  enige wat ik mis is een nederlandstalig forum...
Linux Mint 18.3  Xfce

Re: Manjaro ervaringen?
« Reactie #7 Gepost op: 2016/08/02, 15:17:35 »
heb het geprobeerd de cinnamon de
viel wel mee , maar wat mij tegenviel was het traag updaten , om enkele paketten te downloaden duurde verschrikkelijk lang
heb nu antergos draaien , en deze is vrij snel met het binnenhalen van paketten
alsook de algemene werking is vrij snel , en deze loopt niet achter op de updates wat bij manjaro toch wel is

Ik draai sinds kort ook Antergos. Heeft wel voordelen ten opzichte van Manjaro. Snel en licht systeem, ik draai de Gnome versie. Bij Manjaro liep ik nog wel eens tegen foutjes aan na een update. Bij Antergos nog niet meegemaakt. Bij Manjaro draaide ik de xfce versie. Ik heb dus Manjaro maar ingeruild voor Antergos.
Kubuntu 20.04

Offline Ramana

  • Lid
Re: Manjaro ervaringen?
« Reactie #8 Gepost op: 2016/08/02, 16:30:14 »
Manjaro traag met updaten of het downloaden van paketten? Daar heb ik nooit iets van gemerkt! Sterker nog dit gaat zeer snel.  Wellicht is er iets anders aan de hand. 

 Manjaro loopt hooguit twee weken achter met updates. Wil je dat niet, dan kan je unstable draaien. Dit is nagenoeg Arch.

Re: Manjaro ervaringen?
« Reactie #9 Gepost op: 2016/08/02, 17:07:05 »
Ik heb Manjaro geprobeerd te installeren in VirtualBox. Dit lukte niet.
Na het doorlopen van de installatie procedure en ingeven van de wachtwoorden kwam ik terug terrecht in de .iso.
Wat is hierbij fout gelopen?
Heb ik misschien de verkeerde .iso download gedaan?

groet,
spievensterke.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: Manjaro ervaringen?
« Reactie #10 Gepost op: 2016/08/02, 18:33:54 »
Heb je in VB vergeten de live iso te verwijderen? Dan blijft hij opstarten vanaf de live iso. Hoewel ik ook wel eens gemerkt heb dat dat niet altijd opgaat. ;)
Kubuntu 20.04

Re: Manjaro ervaringen?
« Reactie #11 Gepost op: 2016/08/02, 19:34:31 »
 @ dellkubuntu,

 ???      neen, ik heb dat niet gedaan. Hoe moet je de live-.iso verwijderen in VB na de installatie?
Graag de werkwijze. Met dank.

groet,
spievensterke.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: Manjaro ervaringen?
« Reactie #12 Gepost op: 2016/08/02, 21:04:04 »
@spievensterke:
De werkwijze opschrijven vind ik een beetje lastig. Bij je Manjaro VB moet je naar instellingen en daar selecteer je 'opslag'. Als je daar in de bovenste ide kijkt, zal daar de live iso van Manjaro inzitten. Die kun je veilig laten uitwerpen. Niet de hele ide verwijderen. Als het goed is moet er ook een geinstalleerde Manjaro iso wat meer naar onderen staan(Bij controller sata)
Ik heb er geen live iso inzitten, maar de guest iso. ;)
« Laatst bewerkt op: 2016/08/02, 21:05:42 door dellkubuntu »
Kubuntu 20.04

Re: Manjaro ervaringen?
« Reactie #13 Gepost op: 2016/08/02, 23:42:57 »
@ dellkubuntu,

ik schrijf nu dit bericht vanuit Manjaro 16.06.1 x86_64.iso (geïnstalleerd in VirtualBox).
De installatie en het bijwerken van de upgrades is zonet beëindigd. Dit heeft zowat anderhalf uur in beslag genomen (de downloads van de te updaten/upgraden programma's hadden alleen al één uur nodig.).

Ik had, intussen, al zelf de oplossing gevonden, in een Handleiding van de installatie van Manjaro: na het installeren en bij het heropstarten kiezen voor : Boot from Harddisk ...en 't was opgelost.  :)

Ik heb vroeger ( toen ik nog aan het 'distro-hoppen' was  :) ) nog Manjaro geprobeerd.
Manjaro bevalt me wel, en een 'rolling-release' ben ik al twee jaar gewoon --> PCLinuxOS KDE / Mate 64-bit is ook een 'rolling-release distro. Ik ben er niet door 'ontheemd'. ;)

Waarom in een VB installeren: wel, ik doe dat om anderen met problemen of vragen , te kunnen helpen ---> dus is het interessant dat ik dit installeer in een virtuele omgeving.
En ik moet ook toegeven, Manjaro werkt best snel (al is het in een VB).

groet,
spievensterke.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Manjaro ervaringen?
« Reactie #14 Gepost op: 2016/08/02, 23:45:30 »
Ik heb tot dusver vanaf een usb stick gedraaid, maar ik wil nu een HDD installatie doen. Ik heb op de installatie pc ook al Xubuntu 14.04 staan en die wil ik houden. Kan ik Manjaro op een partitie ernaast zetten en herkent Grub manjaro ook gewoon?


Re: Manjaro ervaringen?
« Reactie #15 Gepost op: 2016/08/03, 00:34:39 »
@ valk,

((ja, dit is hetzelfde scenario als, dat je een tweede 'Linux-distro' naast een andere zou installeren ( of naast Windows een Ubuntu ).
Er wordt je gevraagd om er naast te installeren, er wordt dan een voorstel gedaan en je gaat ermee akkoord of je gaat schuiven tot je akkoord gaat. Voor de rest de gewone werkwijze om te installeren zoals je gewoon was van Xubuntu.
))= niet aan te raden om zo te installeren.

Wel goed om op volgende wijze te installeren:  Manjaro naast Xubuntu:

Ja, kies voor iets anders en maak dan de partities aan zoals Pjotr beschrijft op zijn website.

(Maar ...ik bedenk me nu pas ! Opgelet, ik ben niet zo zeker dat, wat ik hierboven schrijf ook juist zal zijn.
Het kan zijn...dat Manjaro jou 'grub' ( van Xubuntu) 'overruled', er de baas over speelt, en Xubuntu gewoon weg overschrijft. Oppassen, direct stoppen met de installatie.
Je zal Manjaro als eerste moeten installeren en dan pas Xubuntu.  Dit is hetzelfde scenario als dat je Windows ná Xubuntu zou installeren.
Of, ...je kan, misschien, eventueel toch de 'grub' herstellen met het reeds bekende commando (hier te vinden op het forum of op de website van Pjotr) als je Manjaro naast Xubuntu installeert. Je beslist zelf maar.
) = het scenario wanneer je kiest om er naast te installeren en dat raad ik dus niet aan.

En wat veel veiliger is: installeer het in een VirtualBox. (Pjotr heeft dit op zijn website perfect beschreven hoe je dit kan doen)
zie, lees en voer strikt uit: https://sites.google.com/site/computertip/samsung

groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2016/08/04, 13:07:49 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: Manjaro ervaringen?
« Reactie #16 Gepost op: 2016/08/03, 01:34:03 »
@ dellkubuntu,

wat jij beschreef ook eens uitgevoerd, je moet enkel bij opslag > controller: IDE > op de schijf met rechts klikken, en kiezen voor: verwijder aansluiting. Manjaro mag nog niet draaien (anders lukt dit niet).
Vandaag en gisteren, veel geleerd. Bedankt voor de tip hé.

groet,
spievensterke.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: Manjaro ervaringen?
« Reactie #17 Gepost op: 2016/08/03, 08:19:33 »
Ik heb tot dusver vanaf een usb stick gedraaid, maar ik wil nu een HDD installatie doen. Ik heb op de installatie pc ook al Xubuntu 14.04 staan en die wil ik houden. Kan ik Manjaro op een partitie ernaast zetten en herkent Grub manjaro ook gewoon?
hier draaien 3 osen naast mekaar
ik 1 hoofdgrub zal ik maar zeggen
en als ik daar een ander os naast zet laat ik deze de grub niet mee installeren
daarna de hoofdgrub updaten en dan komt het nieuwe os daar gewoon bij instaan
sudo update-grub

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Manjaro ervaringen?
« Reactie #18 Gepost op: 2016/08/03, 09:34:19 »
hier draaien 3 osen naast mekaar
ik 1 hoofdgrub zal ik maar zeggen
en als ik daar een ander os naast zet laat ik deze de grub niet mee installeren
daarna de hoofdgrub updaten en dan komt het nieuwe os daar gewoon bij instaan
sudo update-grub

OK bedankt voor de reactie. Dus ik doe gewoon de installatie van Manjaro op een vrije partitie zonder installatie van Grub, daarna opnieuw opstarten in het eerder geïnstalleerde OS (Xubuntu 14.04 in mijn geval) en daar een sudo update-grub ingeven. Thnx, ik ga het eens proberen, misschien dat ik eerst nog een nieuw SSD plaats. Er zit nu een 60GB schijf in en dat is toch wat krap als je meerdere OSen wil kunnen proberen....


Re: Manjaro ervaringen?
« Reactie #19 Gepost op: 2016/08/03, 19:32:47 »
@ dellkubuntu,

wat jij beschreef ook eens uitgevoerd, je moet enkel bij opslag > controller: IDE > op de schijf met rechts klikken, en kiezen voor: verwijder aansluiting. Manjaro mag nog niet draaien (anders lukt dit niet).
Vandaag en gisteren, veel geleerd. Bedankt voor de tip hé.

groet,
spievensterke.
Jij schrijft het tenminste kort en bondig op, die gave mis ik een beetje. Maar ik bedoel hetzelfde. ;)
Mooi dat het gelukt is. :)
Kubuntu 20.04

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Manjaro ervaringen?
« Reactie #20 Gepost op: 2016/08/12, 23:05:11 »
Ik ben vandaag bezig geweest met een manjaro gnome installatie op een hp 8460p laptop. Het is echter niet zo'n succes. Ik moest verscheidene keren opnieuw installeren omdat ofwel de installatie vast liep, ofwel na een succesvolle installatie liepen de updates vast. Toen dat uiteindelijk toch lukte liep de installatie van VLC raar, en VLC is niet op te starten...
Ik weet niet hoe het kan, maar manjaro is op deze manier totaal onbruikbaar. Jammer, want zo'n rolling release leek me erg handig.

Re: Manjaro ervaringen?
« Reactie #21 Gepost op: 2016/08/13, 00:34:48 »
@ valk,

Je moet de Thus 0.9.5 gebruiken, de andere manier van installeren geeft problemen (je kan er drie selecteren, de bovenste is Thus).

Een andere 'rolling-release' distro is : PCLinuxOS Kde of Maté 64bit. (ik gebruik dit op alle computers als hoofddistro --géén Windows meer.  --> Ubuntu 16.04.1-64bit, LinuxMint Maté 18-64bit, Mageia 5-64bit, Manjaro 16.06.1 x86_64, OpenMandriva Lx 3.0-64bit en PClinuxOS Maté-64bit, draaien in VirtualBox binnen PCLOS). Ter informatie en om eens te proberen. ;)

groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2016/08/13, 01:28:25 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Manjaro ervaringen?
« Reactie #22 Gepost op: 2016/08/13, 07:54:51 »
Ik heb inderdaad thus gebruikt, maar zoals ik al zei, ik heb gewoon teveel random vastlopers. Zo valt er niet mee te werken, ik zet Ubuntu er weer op.

Re: Manjaro ervaringen?
« Reactie #23 Gepost op: 2016/08/13, 13:45:35 »
@ valk,

installeer eens PCLinuxOS Maté ( neem de recenste release : http://www.pclinuxos.nl/index.php?q=matedesktop )in VirtualBox. Moet je echt eens proberen (kent al die problemen niet, die er momenteel besproken worden op huidig forum   :) ).
Bericht me. (eventueel via een ander topic)

groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2016/08/13, 13:48:08 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: Manjaro ervaringen?
« Reactie #24 Gepost op: 2016/08/13, 13:50:06 »
Manjaro kan nog wel eens wispelturig zijn met de installatie. Ik had daar vooral last van bij de community uitgaven. De 'gewone' Manjaro ging wel goed. Ik heb ook menig keer de installatie maar weer verruild voor een Ubuntu als het weer eens niet zo liep als het zou moeten. Manjaro is nu voor mij meer iets om in een VB te proppen. Hoofddistro blijft bij mij toch Ubuntu en een Debian. ;)
Kubuntu 20.04