Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu Hardy op externe HDD en GRUB ook.  (gelezen 1917 keer)

Offline Floyo

  • Lid
Ubuntu Hardy op externe HDD en GRUB ook.
« Gepost op: 2008/05/06, 10:16:40 »
Ik heb een tijdje geleden Gutsy op mijn PC geïnstalleerd en dit werkte prima todat de partitie te klein werd. Ik kon me niet veroorloven deze groter te maken dus delete ik de partities en sloopte mijn bootloader.

Dit wou ik niet nog een keer en toen las ik over Wubi, dit leek me interessant maar het valt me een beetje tegen, Hibernate werkt niet en volgens mij is het ook nog een een keer zo traag. Toen kwam ik op het idee Hardy op een externe Hdd te installeren.

Ik wil dus weten of het mogelijk is om dit te doen en er voor te zorgen dat Grub in het MBR van die externe harddisk zit. Dit om er voor te zorgen dat als de Hdd er niet in zit ik gewoon met Windows kan starten. Is dit mogelijk en kan ik dan misschien dan ook nog de helft van die Hdd gewoon nog voor Windows kan gebruiken?

Ik heb nog geen externe Hdd dus verwacht niet dat ik praktijk tests kan gaan doen, ik probeer me gewoon een beetje te oriënteren.

Ubuntu Hardy op externe HDD en GRUB ook.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/06, 10:57:18 »
Normaal gesproken zou dit kunnen, maar let wel er zijn dan diverse zaken waar je rekening mee moet houden.

1. Installeer je Grub+Ubuntu volledig op een andere HD, moet je bij iedere boot in je bios aangeven van welke HD je wilt booten.
Want zodra je bios een bootable HD vind boot hij daarvan.
Dus wil je in windo booten, moet je voor die HD kiezen, en wil je later in Ubuntu werken moet je weer die HD aangeven in je bios.
Erg omslachtig en niet handig..

2. Installeer je Grub gewoon op je 1e HD en Ubuntu op de 2e HD is er verder nix aan de hand, want dan hoef je niet aldoor iets in de bios te veranderen, en Grub is niet groot.

3e optie is Grub als boot manager, en de / ="root" ( met ongeveer 15 Gig) op de 1e HD zetten,
en dan de /home op een andere HD,
de /home is namelijk het groots.

Heb je een normale PC is het niet aan te raden een externe HD te kopen.
Zonde van het geld buiten dat je nog een aantal kleine probleempjes krijgt waar je rekening mee moet houden.

Veel makkelijker en goedkoper is een interne HD kopen en die in je pc monteren.

Normaal gesproken kan je 4 IDE apparaten in je pc zetten.
Dus heb je nu 1 HD en 1 DVD-rom apparaat zou je nog 2 HDtjes erbij kunnen zetten.

Heb je ook nog sata aansluitingen kan je nog eens extra 2 of 4 Sata Harddisken in je pc monteren.

Dus indien mogelijk een externe HD vermijden.

Dan installeer je gewoon Ubuntu op de 2e HD en Grub komt op de eerste HD.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Floyo

  • Lid
Ubuntu Hardy op externe HDD en GRUB ook.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/06, 11:08:28 »
Ik heb dus een laptop. ;) Maar is het niet mogelijk om de externe Hdd als eerste boot device te zetten en dan in het Menu.lst met de chainloader er een optie in te zetten om windows te booten. Je kan natuurlijk ook gewoon windows in het menu.lst zetten en deze naar je c: te laten verwijzen. Als ik dan mijn interne wil booten zonder grub dan kan ik toch gewoon mijn externe hdd uit de pc laten en dan boot hij windows met de windows bootloader.  Ik heb nu ook zoiets met een live pen drive met puppy erop, in de bios eerste het stickje en dan de interne hdd.

En in het ideale geval had ik graag een aparte PC gehad om Hardy op te draaien maar deze heb ik niet dus ik zal het zo moeten oplossen.

En Gandyman als ik een "gewone" PC had gehad had ik er wel een  Sata schijf in gedaan, veel sneller.

Offline vanadium

  • Lid
Ubuntu Hardy op externe HDD en GRUB ook.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/06, 11:50:47 »
Dual boot is zonder twijfel de beste optie, performantiegewijs. Als je partitie krap is, maar je wil toch dubbel boot, dan zou je kunnen opteren voor een minimale Linux partitie van zowat 4 Gigabyte. Al je werkdocumenten zou je dan op je ntfs partitie kunnen houden, en met een linkje ernaartoe doorlinken vanuit je Linux home partitie (typisch naar je "Mijn Documenten" op de Windows partitie.

Dergelijk linkje is echt "transparant": het gedraagt zich als een echte directory, en het is precies alsof je documenten onder je home zitten terwijl ze eigenlijk op een andere partitie zitten.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu Hardy op externe HDD en GRUB ook.
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/06, 11:57:40 »
Citaat van: Gandyman
Dus indien mogelijk een externe HD vermijden.
Juist. Een besturingssysteem hoort op een *interne* harde schijf: op een externe harde schijf installeren is een pruts-oplossing die een hoop gedoe oplevert.

Offline Floyo

  • Lid
Ubuntu Hardy op externe HDD en GRUB ook.
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/06, 12:24:03 »
Nou dan zal ik dus echt Ubuntu op een andere PC moeten installeren, anders kom ik in de problemen met mijn schijfruimte.

En de voornaamste reden is  dat ik niet weer met Grub in mijn MBR wil zitten omdat het de vorige keer daar fout ging.

Ubuntu Hardy op externe HDD en GRUB ook.
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/06, 16:35:23 »
En wat houd je tegen om je huidige HD te vervangen voor een 500Gig schijf ??
Dan bewaar je deze schijf goed opgeborgen als werkende backup, zodat je de interne kan vervangen indien die ooit stuk gaat.

Lijkt me een veel beter plan, zeker omdat je toch al een externe wilde kopen, dat geld bespaar je dan weer uit.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Floyo

  • Lid
Ubuntu Hardy op externe HDD en GRUB ook.
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/06, 16:41:05 »
Dat zou wel kunnen maar ik heb deze laptop gekocht met XP erop en dus heb ik geen installatie disk's dus daarom rommel ik niet graag met de bootloader, als er wat mis gaat dan ben ik alles kwijt. Daarom zag ik het wel zitten om Hardy op een externe schijf te zetten, dan blijft mijn bootloader in ieder geval intact. Verder is  het op zich nog niet een heel slecht plan.

Ubuntu Hardy op externe HDD en GRUB ook.
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/06, 17:04:40 »
Er zijn diverse clone programma's waaronder Acronis.

Pre is wel dat je de beide HDtjes tegelijk op een pc moet aansluiten.
Kwestie van Acronis opstarten, HD1 clonen naar HD2, ff wachten en klaar.
(Van kleinere naar grotere HD kan wel, andersom niet.)

Nu HD2 in je pc drukken en knutselen maar.


BTW Grub is altijd te herstellen en werkt normaal gesproken altijd.

Voor windo kan je herstel/boot floppy's of CDtjes downloaden op internet om je MBR mee te herstellen.

Sterker nog, je kan een Herstel floppy vanuit windo maken.
Probeer maar eens en boot er maar eens mee.

In het geval van herstellen van de MBR, volstaat te kiezen in het opstartmenuutje voor "fixmbr"
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Floyo

  • Lid
Ubuntu Hardy op externe HDD en GRUB ook.
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/06, 17:07:41 »
Ja Gandyman maar mijn laptop kan geen floppy's lezen ik heb zoals ik al gezegd heb Grub al eens gesloopt en ik heb de windows bootlloader uiteindelijk weer teruggekregen met de Supergrub disk. Alleen snap ik jullie probleem tegen een externe Hdd niet.

Ik heb Hardy nu met Wubi geïnstalleerd maar dit is ******** traag en hij loopt vaak vast.

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Ubuntu Hardy op externe HDD en GRUB ook.
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/06, 20:33:24 »
Citaat van: floyo
Alleen snap ik jullie probleem tegen een externe Hdd niet.

Ik heb Hardy nu met Wubi geïnstalleerd maar dit is ******** traag en hij loopt vaak vast.
Dat zal niet veranderen als alles over een USB kabeltje moet. Om over de warmte nog maar te zwijgen, externe HDD's zijn immers passief gekoeld.

Als je verstandig bent, herinstalleer je Ubuntu en partinioneer je je HDD met de in de installatieprocedure ingebakken partition manager. Daarin (met de optie "handmatig") kun je partities verwijderen, bovendien is dit de veiligste en eenvoudigste methode (lijkt mij) om de GRUB opnieuw te installeren en de Ubuntu-herinstallatie over de oude Ubuntu-installatie heen te schrijven.
Maak wel tevoren een image van je gehele harde schijf.

Offline Floyo

  • Lid
Ubuntu Hardy op externe HDD en GRUB ook.
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/06, 20:51:50 »
Ik heb Gutsy dus al een geïnstalleerd maar dit werkte niet fijn door te weinig schijfruimte die installer is verder prima maar ik heb in mijn laptopje maar 60 gb Ruimte en dat wordt moeilijk groter door middel van een interne schijf.

Offline Floyo

  • Lid
Ubuntu Hardy op externe HDD en GRUB ook.
« Reactie #12 Gepost op: 2008/05/07, 17:42:17 »
Ik heb vandaag even wat zooi verplaatst en opgeruimd en ik kan nu zo'n 18 Gig uitrekken voor Hardy, mijn vraag is nu of dit genoeg is voor een fatsoenlijke install. En zoals Vanadium al zei een linkje aanbrengen in je /home lijkt mij wel een redelijk oplossing, zoveel bestanden sla ik toch niet op. Maar hoe doe je dit.

Edit: Even een geheel ander vraagje, kan je met Virtualbox ook een bestaande Windows install draaien onder Hardy, dit zou namelijk erg makkelijk zijn.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu Hardy op externe HDD en GRUB ook.
« Reactie #13 Gepost op: 2008/05/07, 18:18:47 »
Citaat van: floyo
Ik heb vandaag even wat zooi verplaatst en opgeruimd en ik kan nu zo'n 18 Gig uitrekken voor Hardy, mijn vraag is nu of dit genoeg is voor een fatsoenlijke install.
Meer dan zat. Ongeveer 3 x meer dan hij nodig heeft, maar flink wat "ademruimte" is nooit weg. :-)

Offline Floyo

  • Lid
Ubuntu Hardy op externe HDD en GRUB ook.
« Reactie #14 Gepost op: 2008/05/07, 18:23:09 »
En dat linkje in de /home, hoe realiseer je dat netjes?

En mischien kan iemand me ook wat info geven over Virtualbox want ik zou het namelijk helemaal te gek vinden als mijn huidige Xp hier ook meteen mee kan draaien. :)