Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: kan desktop 16.04 niet installeren  (gelezen 1671 keer)

Offline opaaben

  • Lid
kan desktop 16.04 niet installeren
« Gepost op: 2017/01/21, 14:44:40 »
Hallo,
Nadat ik desktop 16.04 heb gedownload en wil installeren krijg ik de melding 1%, 2%uitgevoerd waarna het vervolgens weer opnieuw begint.
Daarna krijg te zien Wordpad reageert niet meer. Na een uur  is niets meer gebeurd en heb de computer afgesloten.
Op de C schijf is nog 22 GB vrij en op D schijf 75 GB vrij.

Offline Gamer

  • Lid
Re: kan desktop 16.04 niet installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2017/01/21, 16:30:22 »
Ik ga er even van uit dat het gaat om ubuntu 16.04 desktop versie.
En je hebt het over C en D schijf. Dus ik vermoet dat er ook nog een windows installatie op je computer staat.

Zo zijn er voor onz nog een heleboel vragen.
Probeer even zo goedmogelijk uit te leggen wat je gedaan hebt, en wat de bedoeling is.
Met wat info van de betreffende computer / laptop
« Laatst bewerkt op: 2017/01/21, 19:20:19 door Gamer »

Re: kan desktop 16.04 niet installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2017/01/21, 16:54:22 »
Wordpad? Ben je met win opgestart de installatie aan het doen? Daar lijkt het namelijk wel op.

Installeren doe je door de DVD/USBstick er in/aan te hangen en dan de pc opnieuw op te starten (dus vóór win opstart).
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline opaaben

  • Lid
Re: kan desktop 16.04 niet installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2017/01/22, 13:23:57 »
werk momenteel op een acer aspire 9305AWSMI met 2 GB werkgeheugen en AMD Athlon (tm)64x2 dual core 1.8 GHZ processor 32 bits en Vista besturing systeem. Op de C schijf staat het besturingssysteem en op D mijn bestanden.

Door een kennis is mij geattendeerd op Ubuntu en dat ik een proefversie kon downloaden zonder dat er aan mijn computer iets veranderd.

Van Ubuntu Nederland heb de 32 bits Desktop 16.04 gedownload na het downloaden heb ik uitvoeren gedrukt.
Wordpad opent en hierna kreeg ik de melding 1% , 2% dan weer 0% voltooid, nadien Wordpad reageert niet meer.

Na een uur heb ik de computer afgesloten. en er is niks terug te vinden op de harde schijf.

Offline ajjp

  • Lid
Re: kan desktop 16.04 niet installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2017/01/22, 13:34:05 »
Citaat
Van Ubuntu Nederland heb de 32 bits Desktop 16.04 gedownload na het downloaden heb ik uitvoeren gedrukt.
Ik lees niet dat je het gedownloade bestand als een .iso op USB of DVD hebt gebrand, en dat je vervolgens vanaf dat medium hebt geboot.
Dan is het ook logisch dat er niets gebeurt!
Lees eens: https://sites.google.com/site/computertip/dvdbranden

Offline vanadium

  • Lid
Re: kan desktop 16.04 niet installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2017/01/22, 13:54:18 »
Het is allemaal iets minder triviaal dan dat. Het installatiebestand dat je hebt gedownload, is een iso-bestand. Dat is een bestand dat alle informatie van een schijf bevat. Je moet dat op een speciale manier op een DVD of een USB zetten. Daarna kan je het systeem laten opstarten van die DVD of USB. Hiermee wordt het besturingssysteem Ubuntu Linux vanaf die DVD of USB opgestart. Je kan eens zien of alles naar behoren werkt, en van daar uit een permanente installatie doen op één van de harde schijven in je computer.

Als je geen hulp kan krijgen van een persoon, dan moet je jezelf eerst eens inlezen. Een uitstekende nederlandstalige site hiervoor is deze van forumlid Pjotr: https://sites.google.com/site/computertip/ Ga naar puntje E. Als je computer kan opstarten van USB, lees dan  "3. Ubuntu op een opstartbaar USB-geheugenstaafje zetten". Kan je computer dat (nog) niet, dan zal je moeten opstarten van een DVD (en dus een DVD station hebben): " 2. Ubuntu op de goede manier op een DVD branden".

Wat ietwat verwarrend kan zijn, is dat de site instructies geeft voor verschillende varianten van linux, namelijk de hoofdversie "Ubuntu", en "Linux Mint", een linux versie afgeleid van Ubuntu. Wellicht heb jij nu een installatriebestand voor de hoofdversie Ubuntu. Bekijk dus de topics met het oranje Ubuntu logo.

Offline opaaben

  • Lid
Re: kan desktop 16.04 niet installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2017/01/27, 11:34:52 »
L.S.,

Heb het iso bestand  ubuntu-16.04-desktop-i386.iso (gebrand) op een USB stick ende BIOS veranderd naar  opstarten usb.

Na het opstarten krijg ik de melding missing operating system.

Wat moet ik nu doen of wat doe ik fout?

mvg Frans

Re: kan desktop 16.04 niet installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2017/01/27, 11:39:34 »
« Laatst bewerkt op: 2017/01/27, 11:48:12 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: kan desktop 16.04 niet installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2017/01/27, 16:17:26 »
Je hebt de Ubuntu 16.04-ISO toch wel op een opstartbare usb-stick gezet?
Voordat je je helemaal kwijt raakt start hier eens: https://www.ubuntu-nl.org/download/ .
Kijk met name naar de oranje door klik linkjes "live USB-STICK" en "UBUNTU INSTAlLEREN"
Als je deze stappen volgt moet het wel heel erg fout gaan wil het niet lukken

Re: kan desktop 16.04 niet installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2017/01/27, 17:37:52 »
@ opaaben,

al de voorgaande tips, van vanadium en partyrabbit, uitgevoerd? Lukt het?
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: kan desktop 16.04 niet installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2017/01/27, 21:15:22 »
Heb het iso bestand  ubuntu-16.04-desktop-i386.iso (gebrand) op een USB stick ende BIOS veranderd naar  opstarten usb. Na het opstarten krijg ik de melding missing operating system. Wat moet ik nu doen of wat doe ik fout?
Hallo, ik denk niet dat je iets fout doet. Soms komt het voor dat je een iso-bestand naar een usb-stick schrijft op de manier zoals het hoort met bv. Unetbootin en dat daarna, als je opstart vanaf usb, je de melding over missing OS krijgt. Wanneer dat mij overkomt, "brand" ik de usb mbv. het programmaatje (ehh, hoe heet dat ook weer, zit niet op een NL'se machine op dit moment) Opstartschijf maken of zoiets.

Re: kan desktop 16.04 niet installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2017/01/28, 00:20:05 »
Hallo, ik denk niet dat je iets fout doet. Soms komt het voor dat je een iso-bestand naar een usb-stick schrijft op de manier zoals het hoort met bv. Unetbootin en dat daarna, als je opstart vanaf usb, je de melding over missing OS krijgt. Wanneer dat mij overkomt, "brand" ik de usb mbv. het programmaatje (ehh, hoe heet dat ook weer, zit niet op een NL'se machine op dit moment) Opstartschijf maken of zoiets.

Xfburn? Staat allemaal in de link van Pjotr's site die ik vermeldde.  ^-^
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline ajjp

  • Lid
Re: kan desktop 16.04 niet installeren
« Reactie #12 Gepost op: 2017/01/28, 10:33:17 »
Citaat
Xfburn?
Nee ik denk dat Paul "Opstartschijf aanmaken" bedoelt (usb-creator). Die is standaard in (X)ubuntu geïnstalleerd.

Re: kan desktop 16.04 niet installeren
« Reactie #13 Gepost op: 2017/01/28, 11:02:23 »
Ow ja, natuurlijk. :|

Ik installeer ook nog steeds het liefst van DVD. En dat is Xfburn.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: kan desktop 16.04 niet installeren
« Reactie #14 Gepost op: 2017/01/28, 14:53:51 »
Nee ik denk dat Paul "Opstartschijf aanmaken" bedoelt (usb-creator).
Inderdaad, dat was 'm!