Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: maak Ubuntu sneller!  (gelezen 29585 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Tip: maak Ubuntu sneller!
« Gepost op: 2010/12/23, 17:45:16 »
Vandaag heb ik een nieuwe pagina toegevoegd aan mijn documentatie, met tips hoe je Ubuntu sneller kunt laten draaien: http://sites.google.com/site/computertip/snelheid

Succes ermee!  :)

Offline Tom

  • Lid
Re: Tip: maak Ubuntu sneller!
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/23, 18:02:34 »


Wat de update functie betreft laat mijn update manager  zelf starten elke avond voor het afsluiten.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Tip: maak Ubuntu sneller!
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/23, 18:53:57 »
Bedankt hiervoor Pjotr.

Wat ik dat een beetje cru van Google vind is dat er een ad van Windows 7 op je mooie site gezet wordt  >:(

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Tip: maak Ubuntu sneller!
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/23, 19:02:33 »
Hee Pjotr, bedankt voor de tip!

Mijn htpc is merkbaar sneller geworden na die swapiness ingreep, hulde!  8)

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: Tip: maak Ubuntu sneller!
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/26, 13:14:05 »
Hi ondanks dat iedereen 'vrij' is om te kiezen welke browser hij of zij wil, kan ik zeggen dat Google Chrome browser veel sneller werkt bij mij als de Firefox. Misschien kan je dit eens testen en de keuze dan maken om ook dit aan te prijzen als een snellere browser, waardoor alles weer wat sneller en vloeiender aanvoelt.
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Offline barco78

  • Lid
Re: Tip: maak Ubuntu sneller!
« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/26, 13:49:59 »
Hi ondanks dat iedereen 'vrij' is om te kiezen welke browser hij of zij wil, kan ik zeggen dat Google Chrome browser veel sneller werkt bij mij als de Firefox. Misschien kan je dit eens testen en de keuze dan maken om ook dit aan te prijzen als een snellere browser, waardoor alles weer wat sneller en vloeiender aanvoelt.

mee eens en de nieuwe opera 11 trouwens ook
Intel core i3-dual 3.06ghz-64 bit  -ram 4gb - 500gb hdd - videokaart:nvidia 1ghz
Besturingsprogramma : ubuntu 11.10


Daarnaast diverse computers vanaf 2,4ghz met verschillende distros
-------------------------------------------------------------------
Linux user number #527239 (Link) http://counter.li.org/
-------------------

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: Tip: maak Ubuntu sneller!
« Reactie #6 Gepost op: 2010/12/26, 13:55:10 »
Hi ondanks dat iedereen 'vrij' is om te kiezen welke browser hij of zij wil, kan ik zeggen dat Google Chrome browser veel sneller werkt bij mij als de Firefox. Misschien kan je dit eens testen en de keuze dan maken om ook dit aan te prijzen als een snellere browser, waardoor alles weer wat sneller en vloeiender aanvoelt.

mee eens en de nieuwe opera 11 trouwens ook


Voordeel van Chrome is nog weer dat je je bladwijzers kan synchroniseren met je Google Account zodat je ze altijd hebt ook als je een reinstall moet doen. Nooit meer je extensies, bladwijzers en instellingen kwijt.
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Tip: maak Ubuntu sneller!
« Reactie #7 Gepost op: 2011/01/03, 12:11:08 »
En je hebt op je werk, thuis & onderweg dezelfde zooi. Dat vind ik er erg fijn aan.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Tip: maak Ubuntu sneller!
« Reactie #8 Gepost op: 2011/01/03, 12:25:58 »
Voordeel van Chrome is nog weer dat je je bladwijzers kan synchroniseren met je Google Account zodat je ze altijd hebt ook als je een reinstall moet doen. Nooit meer je extensies, bladwijzers en instellingen kwijt.
Ik mag toch hopen dat iedereen zo intelligent is zijn Firefox-profiel te back-uppen???

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Tip: maak Ubuntu sneller!
« Reactie #9 Gepost op: 2011/01/03, 14:51:31 »
Natuurlijk maar het is fijn als je zoiets niet meer zelf hoeft te doen :). Sowieso zou iedereen z'n home folder op een bepaalde manier moeten backuppen.. Hier staan ook je bookmarks en dat soort zaken in.

Offline h2o

  • Lid
Re: Tip: maak Ubuntu sneller!
« Reactie #10 Gepost op: 2011/01/03, 15:03:38 »
Ik weet niet of deze tip er ook bij staat, maar het helpt echt: preload (installeren via synaptic of apt-get). Met preload worden vaak gebruikte programma's sneller ingeladen. Kan echt een heleboel schelen. Hoe vaker hje een bepaald programma gebruikt, hoe eerder preaload de benodigde zaken kan laden. Dus Pjotr, voeg het maar aan je lijstje toe.
Informatie: http://packages.debian.org/lenny/preload
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Tip: maak Ubuntu sneller!
« Reactie #11 Gepost op: 2011/01/03, 16:36:46 »
Preload en Prelink zijn inderdaad ook erg handig h2o :)
@Pjotr: Nog dank voor deze mooie tip :)

Offline h2o

  • Lid
Re: Tip: maak Ubuntu sneller!
« Reactie #12 Gepost op: 2011/01/03, 18:28:12 »
Preload en Prelink zijn inderdaad ook erg handig h2o :)
@Pjotr: Nog dank voor deze mooie tip :)
Voor prelink kun je beter deze opmerking lezen:
Citaat
Prelinking Guide- Make Ubuntu Feel Faster
Disclaimer: Prelinking might break your system! Only consider for use if you can risk the chance that your install might mess up. Most of all make sure that it gets to run the whole thing through the first time you prelink. Stopping in the middle can lead to system failure. Prelinking is a powerful device and needs to be used with care.

Bron: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=74197
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: maak Ubuntu sneller!
« Reactie #13 Gepost op: 2011/01/03, 18:36:08 »
Voor prelink kun je beter deze opmerking lezen:
Prelinking Guide- Make Ubuntu Feel Faster
Disclaimer: Prelinking might break your system! Only consider for use if you can risk the chance that your install might mess up. Most of all make sure that it gets to run the whole thing through the first time you prelink. Stopping in the middle can lead to system failure. Prelinking is a powerful device and needs to be used with care.

Bron: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=74197

In dat geval is het niet zo geschikt voor mijn documentatie..... Om te citeren van de hoofdpagina van mijn webstek:

Citaat
De basis van alle handleidingen en tips die ik op deze webstek geef, is voorzichtigheid. Ik streef naar een maximaal betrouwbaar werkende computer.

Mijn doel is: advies waar u op kunt vertrouwen. Daarom ga ik in mijn adviezen steeds uit van een voorzichtige aanpak, met zo weinig mogelijk kans op problemen.

Maar toch bedankt voor het meedenken.  :)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Tip: maak Ubuntu sneller!
« Reactie #14 Gepost op: 2011/01/03, 18:38:44 »
Preload en Prelink zijn inderdaad ook erg handig h2o :)
@Pjotr: Nog dank voor deze mooie tip :)
Voor prelink kun je beter deze opmerking lezen:
Citaat
Prelinking Guide- Make Ubuntu Feel Faster
Disclaimer: Prelinking might break your system! Only consider for use if you can risk the chance that your install might mess up. Most of all make sure that it gets to run the whole thing through the first time you prelink. Stopping in the middle can lead to system failure. Prelinking is a powerful device and needs to be used with care.

Bron: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=74197

Een topic dat in 2007 voor het laatst is bijgewerkt...
Bovendien:
Citaat
Again, prelink is NOT useful starting from Feisty

Laat dat prelinken dus maar achterwege, je hebt er niets aan. Bovendien is er een redelijk risico dat je systeem kuren gaat vertonen.

Offline h2o

  • Lid
Re: Tip: maak Ubuntu sneller!
« Reactie #15 Gepost op: 2011/01/03, 18:39:48 »
Voor Preload nog de volgende informatie: http://techthrob.com/2009/03/02/drastically-speed-up-your-linux-system-with-preload/
Kijk maar eens naar het grafiekje onderaan deze pagina voor de vergelijking tussen wel/geen gebruik van preload.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/03, 18:42:07 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Nollie

  • Lid
Re: Tip: maak Ubuntu sneller!
« Reactie #16 Gepost op: 2011/01/03, 19:58:44 »
Heb Preload begin oktober even gebruikt, maar ik vond dat Firefox veel meer geheugen gebruikte. Ligt dat aan mij of kan dit kloppen ?
Laden programma's wel zoveel sneller ? Of is het meer cosmetisch ?
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Offline h2o

  • Lid
Re: Tip: maak Ubuntu sneller!
« Reactie #17 Gepost op: 2011/01/03, 20:46:37 »
Heb Preload begin oktober even gebruikt, maar ik vond dat Firefox veel meer geheugen gebruikte. Ligt dat aan mij of kan dit kloppen ?
Laden programma's wel zoveel sneller ? Of is het meer cosmetisch ?
Geen idee of het meer geheugen verbruikt. Volgens de grafiek die op de link staat scheelt het soms 25% in opstartsnelheid. Dat is niet bepaald cosmetisch te noemen. Zelf draai ik XFCE, maar ook als ik wel eens Gnome gebruik is het veel sneller geworden.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Tip: maak Ubuntu sneller!
« Reactie #18 Gepost op: 2011/01/03, 20:47:18 »
Prelink doet het anders meer dan prima. En als het niet meer handig is sinds Feisty, waarom zit het dan nog in de pakketbronnen? Je hebt er dan toch niks meer aan?

@Nollie: Dat ligt niet aan Preload; Preload laadt alleen programma's sneller, maar zorgt er niet voor dat programma's meer geheugen gaan gebruiken.

Overigens ook een tip voor de mensen die Konqueror als webbrowser gebruiken: als je meer dan 512 MB geheugen hebt: zet in de instellingen de performance op Altijd en zet aan dat ie 1 exemplaar moet preloaden; zo heb je altijd een exemplaar dat instant start :)

Re: Tip: maak Ubuntu sneller!
« Reactie #19 Gepost op: 2011/01/09, 12:15:46 »
Bedankt hiervoor Pjotr.

Wat ik dat een beetje cru van Google vind is dat er een ad van Windows 7 op je mooie site gezet wordt  >:(


Heb ik geen last van :p ik gebruik de firefox extensie add block plus idiaal :D:D:D het haalt al de reclame weg op een site en als je toch nog reclame ziet kan je de bron toevoegen aan je blokkeringen als je de extensie installeert moet je een abonnement selecteren hierin staan alle geblokkeerde bronnen van reclames ;)

Re: Tip: maak Ubuntu sneller!
« Reactie #20 Gepost op: 2011/01/09, 12:19:03 »
En AdBlock zit standaard in Konqueror en Arora en is inderdaad ook beschikbaar voor Firefox en Chrome(ium) ;)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: maak Ubuntu sneller!
« Reactie #21 Gepost op: 2011/01/09, 12:21:58 »
Adblock is inderdaad erg handig. Maar besef wel, dat je daarmee de inkomstenbron weghaalt voor de eigenaar van de webstek (in dit geval die van mij)....

Als je een bepaalde webstek handig vindt en die regelmatig bezoekt, zou je dus kunnen overwegen om, bij wijze van tegenprestatie voor de verstrekte info, Adblock uit te schakelen voor die webstek.

Re: Tip: maak Ubuntu sneller!
« Reactie #22 Gepost op: 2011/01/09, 12:23:29 »
Offtopic: Volgens de Google-regels mag je officieel niet vragen aan iemand om op Google Ads te klikken. Hoe dan ook heb ik zelf een hekel aan die ads, dus AdBlock of niet, ik doe niet aan Google Ads. Ik verdien mijn geld wel op een betere manier ;)

Re: Tip: maak Ubuntu sneller!
« Reactie #23 Gepost op: 2011/01/09, 12:24:23 »
En AdBlock zit standaard in Konqueror en Arora en is inderdaad ook beschikbaar voor Firefox en Chrome(ium) ;)

standaard in konqueror en arora? had geen idee :p ik gebruik altijd firefox (vind ik fijn werken) mooie aanvulling :)

I LOVE AdBLock :D:D kan niet zonder op het internet surfen het zorgt er ook voor dat sommige pagina's met veel reclame sneller geladen worden :D dat lijk mij tenminste want hij hoeft de reclame niet meer te laden scheelt wel tijd :D

Dat preload grafiekje ziet er goed uit mooie tip ben het aan het uitproberen :D

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Tip: maak Ubuntu sneller!
« Reactie #24 Gepost op: 2011/01/09, 21:07:31 »
Die smilies.. Het doet gewoon pijn..