Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Stuurprogramma's/drivers ontbreken  (gelezen 2944 keer)

Offline Ilias

  • Lid
Stuurprogramma's/drivers ontbreken
« Gepost op: 2011/09/18, 20:56:36 »
Hallo iedereen

Ik ben zojuist overgestapt naar ubuntu, maar heb al meteen een probleem! Wanneer ik naar stuurprogramma's ga, zijn er geen enkel stuurprogramma's beschikbaar. Ik heb alle raad op het internet opgevolgd, maar zonder resultaat. Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt aan alle helpers

Re: Stuurprogramma's/drivers ontbreken
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/18, 22:19:43 »
Eerste vraag is stuurprogramma's waarvan?
Is er iets dat niet goed werkt?

De tool Stuurprogramma's is voor het zoeken naar gesloten drivers.
Meestal zijn dit drivers voor de ATI of nVidia grafische kaarten.

En natuurlijk niet te vergeten.
Welkom op dit forum.  :D

Offline Ilias

  • Lid
Re: Stuurprogramma's/drivers ontbreken
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/19, 16:20:15 »
Wel, de lijst van gesloten stuurprogramma's is leeg. dus dat bedoel ik. Maar aangezien ik overgestapt ben van Windows (waar ze wel driver voor geluid enz. nodig hebt) weet ik niet echt welke drivers je hier nodig hebt.

 

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Stuurprogramma's/drivers ontbreken
« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/19, 16:26:05 »
tik eens in in de terminal (CTRL+ALT+T) lspci en post de uitkomst hier. Het volstaat ook gewoon je type videokaart hier neer te plompen.

Offline Ilias

  • Lid
Re: Stuurprogramma's/drivers ontbreken
« Reactie #4 Gepost op: 2011/09/19, 16:36:14 »
00:00.0 Host bridge: Intel Corporation 82865G/PE/P DRAM Controller/Host-Hub Interface (rev 02)
00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation 82865G Integrated Graphics Controller (rev 02)
00:06.0 System peripheral: Intel Corporation 82865G/PE/P Processor to I/O Memory Interface (rev 02)
00:1d.0 USB Controller: Intel Corporation 82801EB/ER (ICH5/ICH5R) USB UHCI Controller #1 (rev 02)
00:1d.1 USB Controller: Intel Corporation 82801EB/ER (ICH5/ICH5R) USB UHCI Controller #2 (rev 02)
00:1d.2 USB Controller: Intel Corporation 82801EB/ER (ICH5/ICH5R) USB UHCI Controller #3 (rev 02)
00:1d.7 USB Controller: Intel Corporation 82801EB/ER (ICH5/ICH5R) USB2 EHCI Controller (rev 02)
00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 PCI Bridge (rev c2)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation 82801EB/ER (ICH5/ICH5R) LPC Interface Bridge (rev 02)
00:1f.1 IDE interface: Intel Corporation 82801EB/ER (ICH5/ICH5R) IDE Controller (rev 02)
00:1f.2 IDE interface: Intel Corporation 82801EB (ICH5) SATA Controller (rev 02)
00:1f.3 SMBus: Intel Corporation 82801EB/ER (ICH5/ICH5R) SMBus Controller (rev 02)
00:1f.5 Multimedia audio controller: Intel Corporation 82801EB/ER (ICH5/ICH5R) AC'97 Audio Controller (rev 02)
05:02.0 Ethernet controller: Broadcom Corporation NetXtreme BCM5782 Gigabit Ethernet (rev 03


Dit krijg ik als ik 'lscpi' intyp

Misschien kan je me nu verder helpen.

En ten tweede geluid kan ik wel afspelen via hoofdtelefoon maar niet via de 'computer'
« Laatst bewerkt op: 2011/09/19, 16:39:26 door Ilias »

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Stuurprogramma's/drivers ontbreken
« Reactie #5 Gepost op: 2011/09/19, 16:39:35 »
Intel heeft geen gesloten stuurprogrammas, ac '97 is ook ingebakken, Je hebt internet, dus dat is ook geen probleem. Je hebt geen gesloten drivers drivers nodig, dus het is logisch dat dat venstertje leeg is :D ;)

Offline Ilias

  • Lid
Re: Stuurprogramma's/drivers ontbreken
« Reactie #6 Gepost op: 2011/09/19, 16:42:38 »
Dus voorzover ik begrijp moet ik niets toevoegen. Dus het spelen van spelletjes (bv. fifa) is geen probleem?En het afspelen van geluid met hoofdtelefoon? Dat zou ik graag willen weten hoe het komt dat ik geluid alleen kan afspelen via hoofdtelefoon.

Alvast bedankt

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Stuurprogramma's/drivers ontbreken
« Reactie #7 Gepost op: 2011/09/19, 16:49:49 »
Heb je dan een ingebouwde speaker?
Fifa moet je via Wine spelen, dus het kan niet zomaar geinstalleerd worden! En gamen op onboard: ik weet het nog zo net niet :|

Re: Stuurprogramma's/drivers ontbreken
« Reactie #8 Gepost op: 2011/09/19, 17:54:57 »
Alle open drivers zijn altijd al standaard geïnstalleerd.  :D
Natuurlijk komt het wel eens voor dat er een instelling o.i.d. niet helemaal juist is, maar dit is meestal bij te stellen.
Je geluid is hier een goed voorbeeld van.

Wat is hiermee precies aan de hand?
Is het een laptop en willen de ingebouwde speakers niet werken?

Verder: Wine
Standaard werken windows programma's niet in Linux.
Dit komt simpelweg doordat Linux geheel anders is gebouwd.
Sinds enige jaren word er hard gewerkt aan een programma dat als schakeling werkt tussen windows programma's en Linux.
Dit programma heet wine. http://www.winehq.org/
Laatste jaren is er veel vooruitgang betreft de ondersteuning van verschillende windows programma's.

Voor het installeren van spellen in de tool PlayOnLinux zeer aan te raden. Deze maakt een apparte installatie met wine en stelt wine dan optimaal in voor het spel.
« Laatst bewerkt op: 2011/09/19, 17:57:49 door Erik Krom »

Offline Ilias

  • Lid
Re: Stuurprogramma's/drivers ontbreken
« Reactie #9 Gepost op: 2011/09/19, 22:04:41 »
Alle open drivers zijn altijd al standaard geïnstalleerd.  :D
Natuurlijk komt het wel eens voor dat er een instelling o.i.d. niet helemaal juist is, maar dit is meestal bij te stellen.
Je geluid is hier een goed voorbeeld van.

Wat is hiermee precies aan de hand?
Is het een laptop en willen de ingebouwde speakers niet werken?

Verder: Wine
Standaard werken windows programma's niet in Linux.
Dit komt simpelweg doordat Linux geheel anders is gebouwd.
Sinds enige jaren word er hard gewerkt aan een programma dat als schakeling werkt tussen windows programma's en Linux.
Dit programma heet wine. http://www.winehq.org/
Laatste jaren is er veel vooruitgang betreft de ondersteuning van verschillende windows programma's.

Voor het installeren van spellen in de tool PlayOnLinux zeer aan te raden. Deze maakt een apparte installatie met wine en stelt wine dan optimaal in voor het spel.

Een antwoord op je vraag: Het is geen laptop en ja de ingebouwde speakers werken niet. Bedankt over je info over Wine.

Offline Ilias

  • Lid
Re: Stuurprogramma's/drivers ontbreken
« Reactie #10 Gepost op: 2011/09/22, 21:55:36 »
Kan iemand me helpen met het niet werkend geluid? Moet ik hiervoor iets extra's downloaden?

Offline Roc.am

  • Lid
Re: Stuurprogramma's/drivers ontbreken
« Reactie #11 Gepost op: 2011/09/22, 22:12:40 »
Ilias,

Heb je dit ook uitgevoerd ?

http://wiki.ubuntu-nl.org/DirectDoen

Als dat niet helpt, kun je ook nog:

http://sites.google.com/site/computertip/geengeluid

- Roc

Re: Stuurprogramma's/drivers ontbreken
« Reactie #12 Gepost op: 2011/09/22, 22:14:05 »
Ingebouwde speakers in een desktop kom je erg weinig tegen.
Weet je zeker dat het niet het bios speakertje is?

Het kan natuurlijk een foutje in de instellingen zijn.
Systeem>Voorkeuren>Geluid tabblad Hardware.
Staat hier je juiste geluidskaart en poort geselecteerd?

Op deze site staan ook nog wat info:
https://sites.google.com/site/computertip/geengeluid
Op dit laatste puntje was Roc.am mij voor. ;)

Offline Ilias

  • Lid
Re: Stuurprogramma's/drivers ontbreken
« Reactie #13 Gepost op: 2011/10/04, 17:58:12 »
bedankt voor je antwoord. Maar ik weet niet echt welke output ik moet gebruiken.

Offline ThomasN

  • Lid
Re: Stuurprogramma's/drivers ontbreken
« Reactie #14 Gepost op: 2011/10/04, 18:19:36 »
Zijn het speakers die in je monitor zitten ingebouwd? Zo ja, met wat voor kabel(s) heb je je monitor met je computer verbonden?

Offline heir4c

  • Lid
Re: Stuurprogramma's/drivers ontbreken
« Reactie #15 Gepost op: 2011/10/04, 18:35:56 »
Je hebt dus ofwel speakers in je monitor of losse speakers aan je computer hangen. Welke van de twee?
Als je een output gebruikt is het de groene die je moet hebben. Daar kan je zowel de koptelefoon op aansluiten als de uitwendige speakers.
Werkte je geluid in windows?
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Ilias

  • Lid
Re: Stuurprogramma's/drivers ontbreken
« Reactie #16 Gepost op: 2011/10/06, 23:14:23 »
Het zijn ingbouwde speakers en ja, mijn geluid werkte in windows

Offline ThomasN

  • Lid
Re: Stuurprogramma's/drivers ontbreken
« Reactie #17 Gepost op: 2011/10/07, 00:25:04 »
Zitten de speakers/monitor aangesloten met een gewone audio-aansluiting (waar je ook bijvoorbeeld een koptelefoon op kan aansluiten) of met een hdmi-kabel?

Re: Stuurprogramma's/drivers ontbreken
« Reactie #18 Gepost op: 2011/10/08, 12:07:55 »
Doe:

* ctrl+alt+t
* typ: alsamixer, enter
* navigeer met de pijltoetsen links/rechts naar kanaal "Front", "Speaker" oid. Zet het met pageup helemaal open. Als je nog opties ziet met betrekking tot koptelefoon (headphone), probeer die dan uit.
* Met Esc sluit je het weer af.

Offline Ilias

  • Lid
Re: Stuurprogramma's/drivers ontbreken
« Reactie #19 Gepost op: 2011/10/09, 14:33:57 »
Hallo iedereen

Eindelijk kan ik geluid afspelen via mijn speakers (output was verkeerd) bedankt aan iedereen die hielp. Maar nu zit ik met een ander probleem ivm FIFA 08, maar daarvoor moet ik ik wel bij 'game' zijn. Dus iedereen die wil helpen...