Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Harde schijf 10000 rpm (voor OS of niet)  (gelezen 1612 keer)

Harde schijf 10000 rpm (voor OS of niet)
« Gepost op: 2008/05/02, 20:12:32 »
Beste,

Ik ben van plan om een nieuwe pc te laten samenstellen bij alternate.
Nu wou ik daar en HD van 10000 rpm instoppen.
En daarom vroeg ik mij af wat daar nu eigenlijk het nut van is.
Ik bedoel: Het klinkt leuk en snel, maar is dat zo?
En zo ja, zou ik dan daar mijn os of beter mijn bestanden waar ik zelf de hand in heb stoppen.

Alle reacties, ervaringen of tips zijn welkom.

Groeten,

Anton Willemse.

Offline Petervdw

  • Lid
Harde schijf 10000 rpm (voor OS of niet)
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/02, 21:57:51 »
Aan Anton_Willemse
Die schijven van 10000 rpm zijn wel snel (Raptors heb ik het over) maar ze maken een ongelofelijke rotherrie. Ik heb er toen eens een geprobeerd in een HP computer, maar gauw weg. Je moet dat al doen voor spellen, en de computer in en zijvertrek of kelder, want anders, echt geen doen. Mijn persoonlijke mening.
Vr.groet, peter

Harde schijf 10000 rpm (voor OS of niet)
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/02, 22:06:57 »
Je hebt een snellere data overdracht, kan oplopen tot 2x zo snel.
Nadeel grotere warmte productie.
Verder zou ik wat reviews lezen op het internet.
Zelf heb ik geen hd die 10000 rpm haalt zowel geen ATA als SATA schijven.
Lijkt mij verder geschikt voor OS en bestanden.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline siegi

  • Lid
Harde schijf 10000 rpm (voor OS of niet)
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/02, 22:13:51 »
De harde schijf is eigenlijk het traagste ding dat in je computer zit.
Maar of de prijs het waard is zou ik niet weten.

Harde schijf 10000 rpm (voor OS of niet)
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/02, 22:32:46 »
Ok dankjulliewel voor al deze reacties. Nu zat ik og met een probleem:
Hoe zit dat met scsi schijven? Het zelfde?

Ik ga in elk geval geen 10000 rpm sata schijf meer kopen. Zoveel herrie vind ik er wel over gaan.

Offline Petervdw

  • Lid
Harde schijf 10000 rpm (voor OS of niet)
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/02, 22:47:59 »
Aan Anton_Willemse
Scsi is een hele aparte techniek. Praktijk bij scsi: Een twee keer zo dure schijf met maar de helft of nog minder aan capaciteit. En de winst aan snelheid is minimaal. En de rest in je computer moet er ook op ingesteld zijn. Ervaring leert dat je met een gewone schijf van een goed merk, vooral de serieele schijven, (computer moet er geschikt voor zijn!) zoals bijv. van Western Digital meestal het beste af bent. Waar heb je overigens die speed voor nodig?
Vr.groet, peter

Azalin

  • Gast
Harde schijf 10000 rpm (voor OS of niet)
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/02, 23:06:06 »
Uhm ... 10k schijven... alleen bij video montage heb je daar wat aan, en waarom? omdat die schijven dan meestal aan een bus zit die die schijf ook bij kan houden.. veel harde schijf interfacen kunnen die 10k schijf niet eens bijhouden en staat dat ding negen van de tien keer een beetje uit zijn neus te vreten. Eerlijk gezegd is er tegenwoordig met die SATA schijven ook geen echte noodzaak om een 10k schijf te plaatsen. Ik werk bij een bedrijf waar video producties gemaakt worden en daar gebruiken we nu echt geen 10k schijven meer... persoonlijk zou ik het dus niet doen.

Azalin

  • Gast
Harde schijf 10000 rpm (voor OS of niet)
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/02, 23:08:22 »
Citaat van: Petervdw
Aan Anton_Willemse
Scsi is een hele aparte techniek. Praktijk bij scsi: Een twee keer zo dure schijf met maar de helft of nog minder aan capaciteit. En de winst aan snelheid is minimaal. En de rest in je computer moet er ook op ingesteld zijn. Ervaring leert dat je met een gewone schijf van een goed merk, vooral de serieele schijven, (computer moet er geschikt voor zijn!) zoals bijv. van Western Digital meestal het beste af bent. Waar heb je overigens die speed voor nodig?
Vr.groet, peter
SCSI neem je meestal om de rest van je systeem te ontlasten... SCSI gaat bijna altijd via een aparte kaart waar IDE en SATA meestal (maar ook lang niet altijd) via je moederbord en via je CPU worden aangestuurd. Maar tegenwoordig is SATA bijna net zo snel, misschien wel sneller... dat weet ik niet. Het aantal aan te sluiten apparaten is bij SCSI erg hoog, hoe dat bij SATA zit weet ik dan ook weer niet... maar SCSI is oud en lomp. Dat weet ik dan weer wel ;-)

Harde schijf 10000 rpm (voor OS of niet)
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/02, 23:24:55 »
ah ok dus ook geen scsi. Ik denk dat ik 1 sata schijf van 1tb koop  Dankjulliewel voor de reacties, dit heeft me veel geld bespaart.

Dirkxke

  • Gast
Harde schijf 10000 rpm (voor OS of niet)
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/03, 05:17:44 »
herrie? welke herrie?

ik heb een 74gig raptor steken en is niet luider als 1 van mijn andere 6 schijven in mijn server.

naar de toekomst toe gaat er nog eentje bijkomen voor in raid 0 te gaan draaien.