Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe kan je een heel forum archiveren?  (gelezen 2823 keer)

Offline soppel

  • Lid
Hoe kan je een heel forum archiveren?
« Gepost op: 2019/08/24, 21:27:04 »
Helaas helaas wordt het AVlinux forum gesloten. Glenn gaat wel door met AVlinux, maar het forum wordt gesloten.
Uiteraard is daar een hoop info te vinden wat eigenlijk niet verloren mag gaan.
Glenn zoekt een manier om het forum te sluiten maar wel te archiveren.

Iemand een idee???
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan


Offline soppel

  • Lid
Re: Hoe kan je een heel forum archiveren?
« Reactie #2 Gepost op: 2019/08/24, 22:17:02 »
Als ik goed begrijp is wget de oplossing volgens de link. Dat was ook het eerste wat bij mij opkwam, maar dan moet iedereen het zelf downloaden.
Volgens mij zoekt Glen meer iets dat het gewoon toegankelijk blijft voor de buitenwereld.
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline rico70

  • Lid
Re: Hoe kan je een heel forum archiveren?
« Reactie #3 Gepost op: 2019/08/24, 22:21:51 »
Forum op alleen lezen zetten. Je moet dan wel evt hosting kosten blijven betalen.

swake

  • Gast
Re: Hoe kan je een heel forum archiveren?
« Reactie #4 Gepost op: 2019/08/25, 00:06:26 »
Toen een paar jaar geleden het forum van computertotaal werd vgesloten werd dit bedacht.
https://computertotaal.nl/vraag-en-antwoord/


Offline Bloom

  • Lid
Re: Hoe kan je een heel forum archiveren?
« Reactie #5 Gepost op: 2019/08/25, 09:26:57 »
Met wget kun je wel een statische kopie maken van een heel forum, maar meer ook niet.
Als je een echte kopie van het forum wenst, moet je toegang hebben tot de webdirectory en de database, zodat je die twee kunt kopiëren.
Overigens kun je een SMF forum gratis in de"lucht" houden door diensten zoals www.createaforum.com. Ik gebruik dat al enkele jaren voor mijn hifi-gerelateerd forum www.zenaudio.be.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Hoe kan je een heel forum archiveren?
« Reactie #6 Gepost op: 2019/08/25, 09:44:17 »
Zoek met synaptic op httrack.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

swake

  • Gast
Re: Hoe kan je een heel forum archiveren?
« Reactie #7 Gepost op: 2019/08/25, 09:58:57 »
Citaat
Met wget kun je wel een statische kopie maken van een heel forum, maar meer ook niet.
Als je een echte kopie van het forum wenst, moet je toegang hebben tot de webdirectory en de database, zodat je die twee kunt kopiëren.
Overigens kun je een SMF forum gratis in de"lucht" houden door diensten zoals www.createaforum.com. Ik gebruik dat al enkele jaren voor mijn hifi-gerelateerd forum www.zenaudio.be.
Als je jou kan aanmelden in het beheerderspaneel  van de server kun je de database via MySQL of PHPmyAdmin exporteren en met eenvoudige tekstverwerker uitlezen .
https://www.phpmyadmin.net/

Offline Bloom

  • Lid
Re: Hoe kan je een heel forum archiveren?
« Reactie #8 Gepost op: 2019/08/25, 10:14:15 »
Niet met een tekstverwerker. Als je toegang hebt tot de webdirectory, kun je die met rsync naar je lokaal systeem overkopiëren. Als je een inlog met phpmyadmin op de database hebt, kun je de inhoud daarvan laten kopiëren via de export-functie. Daarmee zou je een exacte kopie van het forum elders kunnen aanmaken, en dat werkt dan zoals het oude forum (dus gebruikers kunnen inloggen en posten), maar je kunt het op read-only zetten als je dat niet wenst. Als read-only de eindbedoeling is, kun je ook een wget-kopie maken die volledig statisch is, maar dan kun je niet meer terug. Een exacte kopie van de directorystructuur en de database laat toe om je te bedenken. Createaforum is leuk en gratis, maar biedt geen mogelijkheid om een bestaand forum te importeren. Dan moet je denk ik een betalende account hebben.

swake

  • Gast
Re: Hoe kan je een heel forum archiveren?
« Reactie #9 Gepost op: 2019/08/25, 11:14:19 »
Wat is de juiste bedoeling om het forum uit de lucht te halen ?
Ik zie dat de forumsoftware niet actueel is en al een hele tijd niet meer bijgewerkt werd ! Het gaat toch om dit forum ?
Er is haast bij want op 1 september is het uit de lucht .

Re: Hoe kan je een heel forum archiveren?
« Reactie #10 Gepost op: 2019/08/25, 14:02:27 »
Forum administratie biedt meestal een optie tot backup (vaak hetzelfde als sql-backup).

SQL-database (achter het forum) zelf biedt ook een backup optie (later weer importeren in hernieuwd forum).

Regelmatig zie je ook dat een forum (gesloten) in de lucht gehouden wordt (soms overgenomen door derden-partijen). Bijvoorbeeld homerecording.be.

Ik weet niet of ze er ook voor linux zijn, maar er bestaan website-grabbers die een hele website grabben (wel in statische vorm dan, zoals het forum in je browser komt, html-structuurtje).

Let wel: je mag als derde niet zomaar een forum grabben en terug zetten i.v.m. copyrights. Toestemming is dus nodig.

En doe de groetjes aan Glenn van me. ;)
https://www.youtube.com/channel/UCRnzR1xKKy4wjnJIDMeY2wA
« Laatst bewerkt op: 2019/08/25, 14:10:02 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Hoe kan je een heel forum archiveren?
« Reactie #11 Gepost op: 2019/08/25, 15:29:16 »
Ik weet niet of ze er ook voor linux zijn, maar er bestaan website-grabbers die een hele website grabben (wel in statische vorm dan, zoals het forum in je browser komt, html-structuurtje).
Klopt, httrack (zie mijn eerdere bericht).
Let wel: je mag als derde niet zomaar een forum grabben en terug zetten i.v.m. copyrights. Toestemming is dus nodig.
Klopt ook, tenzij het een forum is van een overheid (samenwerkings verband of een gemeenschappelijke regeling zijn ook overheden).
Deze dienen expliciet te vermelden dat er auteursrechten gelden op de teksten, zo heeft koningin Wilhelmina op 23 september 1911, in haar wijsheid besloten.
Zie artikel 15b van de Auteurswet
 :police: :) ^-^ ;)
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

swake

  • Gast
Re: Hoe kan je een heel forum archiveren?
« Reactie #12 Gepost op: 2019/08/26, 22:28:51 »
Citaat
Als je een inlog met phpmyadmin op de database hebt, kun je de inhoud daarvan laten kopiëren via de export-functie. Daarmee zou je een exacte kopie van het forum elders kunnen aanmaken, en dat werkt dan zoals het oude forum (dus gebruikers kunnen inloggen en posten),
En jij gelooft dat .
Als jij via phpMyAdmin exporteert om elders te gebruiken ga je heel wat moeten hernoemen of je forum zal niet werken .Bij een forumverhuis naar een andere hosting zul je  een andere gebruikersnaam krijgen .
En hernoemen doe je een paar seconden als je de database opent in een tekstverwerker .

Re: Hoe kan je een heel forum archiveren?
« Reactie #13 Gepost op: 2019/08/27, 13:30:23 »
Citaat
Als je een inlog met phpmyadmin op de database hebt, kun je de inhoud daarvan laten kopiëren via de export-functie. Daarmee zou je een exacte kopie van het forum elders kunnen aanmaken, en dat werkt dan zoals het oude forum (dus gebruikers kunnen inloggen en posten),
En jij gelooft dat .
Als jij via phpMyAdmin exporteert om elders te gebruiken ga je heel wat moeten hernoemen of je forum zal niet werken .Bij een forumverhuis naar een andere hosting zul je  een andere gebruikersnaam krijgen.

Werkt wel perfect. Vaker dan eens gedaan. Ja dat geloof ik :D
Het is wel zaak om op de juiste manier de sql export te importeren. Eventueel hinderende wachtwoorden kun je vooraf aanpassen.

Het is wel zaak de juiste export te maken! Prima in te stellen in MySQLadmin.

En wat je dient te doen is zorgen dat het "nieuw" forum de database gebruikt zoals hij is. Dus het simpelste om een SMF-forum export ook te importeren in een SMF-forum, en liefst dezelfde versie.
Echter kunnen veel forums databases importeren van conculega's, dus ook dat gaat vaak niet eens zo slecht.

Na het typen doch voor het "Verzenden" van deze post nog wat sql-backups gechecked, en dat is gewoon een sql-bestand CREATE TABLE opdrachten en de te importeren INSERT INTO 'naam' VALUES. Niet anders dan de clean-setup-database, maar dan gevuld met meer VALUES.
Gewoon zoals een sql database gebouwd wordt.
« Laatst bewerkt op: 2019/08/27, 13:34:44 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

swake

  • Gast
Re: Hoe kan je een heel forum archiveren?
« Reactie #14 Gepost op: 2019/08/27, 14:28:02 »
Ik ben even naar mijn Directadmin gegaan van mijn hosting en gekozen voor MySQL om een nieuwe database aan te maken .
Ik heb bij mijn nieuwe hosting een SMF forum geïnstalleerd en is volledig leeg .Ik had bij mijn vorige hosting de database ge-exporteerd en wil die nu bij mijn nieuwe hosting importeren .
Bij mijn vorige hosting had ik als gebruikersnaam swake >> niet verwarren met databasegebruiker


Bij mijn nieuwe hosting heb ik de gebruikersnaam swake2 meegekregen .
Als ik in de SQL file die je kan openen met een gewone tekstverwerker  swake niet ga veranderen naar swake2 gaat mijn forum niet werken en zal er er een database error melding te lezen vallen .En moet ik helemaal niets van paswoord veranderen !




Re: Hoe kan je een heel forum archiveren?
« Reactie #15 Gepost op: 2019/08/27, 14:54:03 »
Webbased rechtstreeks benaderen bij je provider. Niet via mac administrator of ander proggie. ;)
MySQL(admin) is vaak ook benaderbaar bij providers. En lokaal al helemaal.
(zie Management links, Data export)

En ja dan moet je ook inloggen met je wachtwoord, want je database is beveiligd.

« Laatst bewerkt op: 2019/08/27, 15:04:20 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

swake

  • Gast
Re: Hoe kan je een heel forum archiveren?
« Reactie #16 Gepost op: 2019/08/27, 15:00:33 »
Citaat
Dat is geen directe toegang tot je sql database.
Een directe toegang verkrijg je pas nadat je SMF forum correct werkt . Dus eerst juist importeren .

Re: Hoe kan je een heel forum archiveren?
« Reactie #17 Gepost op: 2019/08/27, 15:10:07 »
https://dev.mysql.com/doc/refman/8.0/en/copying-databases.html

Citaat
Dat is geen directe toegang tot je sql database.
Een directe toegang verkrijg je pas nadat je SMF forum correct werkt . Dus eerst juist importeren .


Noop.
Een sql database staat los van je (smf) forum. Een forum gebruikt alleen een (sql) database om zijn gegevens in te storen en terug te laden.
Een sql database is een soort van database welke je voor van alles kunt gebruiken. Waaronde ook voor een forum.
Mysql is een webprogramma op zich, en kun je gewoon benaderen (zelfs als je geen forum hebt).

In de forum admin kun je nogal eens ook de database backuppen, maar dit is NIET de sql admin en verwar dat dus niet met elkaar.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline soppel

  • Lid
Re: Hoe kan je een heel forum archiveren?
« Reactie #18 Gepost op: 2019/08/30, 23:52:24 »
Heren heren, niet elkaar in de haren vliegen hoor.

Ik baal want heb een paar dagen helemaal geen tijd gehad om deze draad door te lezen en tips door te geven.
Nu even vluchtig doorgekeken, maar e.e.a. gaat me boven de pet. (ik neem nog een herkansing als ik wat minder moe ben)

Ik heb AVlinux forum ook nog bekeken, maar Glen host de site zoals ie is nog enigen tijd, zolang zijn bandshed-site nog bestaat.
Site ziet er inmiddels wel al anders uit.
Hier is het bijna 1 september, Canada heeft nog wat uurtjes. Morgen maar kijken wat er van over is.

Iedereen bedankt voor de hulp, en sorry dat ik niet meer online geweest ben.
Maar de info die jullie gepost hebben is wel weer leerzaam!
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Re: Hoe kan je een heel forum archiveren?
« Reactie #19 Gepost op: 2019/08/31, 12:55:48 »
Heren heren, niet elkaar in de haren vliegen hoor.

Maar de info die jullie gepost hebben is wel weer leerzaam!

Ik vlieg niemand in de haren, en voel me ook zeker niet in de haren gevlogen door swake.
Inderdaad leerzaam, voor iedereen die mee leest.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline soppel

  • Lid
Re: Hoe kan je een heel forum archiveren?
« Reactie #20 Gepost op: 2019/09/01, 11:42:24 »
Citaat
Ik vlieg niemand in de haren, en voel me ook zeker niet in de haren gevlogen door swake.

Weet ik, maar als ik ergens olie op het vuur kan gooien ben ik erbij  :evil:
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Re: Hoe kan je een heel forum archiveren?
« Reactie #21 Gepost op: 2019/09/01, 15:10:27 »
Is dat een grapje? Of moet ik je alvast op de negeer-lijst plaatsen?  ^-^
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline soppel

  • Lid
Re: Hoe kan je een heel forum archiveren?
« Reactie #22 Gepost op: 2019/09/01, 18:39:23 »
Hou het asjeblieft op een grap zeg!
Bij twijfel: soppel is nooit serieus. Tenzij hij serieus is.


Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Re: Hoe kan je een heel forum archiveren?
« Reactie #23 Gepost op: 2019/09/02, 11:33:32 »
Mooi. En fijn om te weten.
Ik heb namelijk een gigantische hekel aan (online) opruiers. Die zijn er al veel te veel.

(ps: houdt zelf ook wel van een gezond portie humor in het toch al zo serieuze leven)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore