Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost]Cijfertoetsen cijfertoetsenblok ( NumLock ) werken niet Ubuntu 12.04  (gelezen 7270 keer)

Ik werk met een Toshiba Satellite L670, met een azerty toetsenbord en een apart cijfertoetsenblok. In toetsenborindeling heb ik Belgisch gekozen en al verscheidene opties uitgeprobeerd, maar het euvel blijft. Hoewel het lichtje van Num Lock brandt wordt, is er geen output als ik op de cijfers druk. Voor alle duidelijkheid, het cijfertoetsenbord is geïntegreerd, 't is geen apart apparaat via usb aangesloten.
Ik heb er al enkele dingen over gelezen, maar niks werkt. Kan iemand me helpen?
« Laatst bewerkt op: 2013/03/13, 17:01:47 door Danny Schelpe »

Heb je het programmaatje numlockx al geïnstalleerd?
Daarna de computer opnieuw opstarten.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Hoi Gijsbert, ja dat dat heb ik geïnstalleerd, helaas verandert het niks aan mijn probleem. Dank je voor je snelle reactie.


joop905, ik heb dit net bekeken, dank voor je hulp en de link. Ik herstart zo meteen en weet je dan meer te vertellen.

Helaas joop905, ook dit werkt niet.  :(

Je kan dit proberen:

sudo gedit /etc/lightdm/lightdm.conf

voeg onderstaande regel aan het einde toe

greeter-setup-script=/usr/bin/numlockx on


Ik zie nu pas dat je dit al hebt geprobeerd
« Laatst bewerkt op: 2013/03/10, 15:56:14 door maasnet »
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Inderdaad, maasnet, en nog steeds zonder resultaat.

Offline Ed

  • Lid
Probeer eens voor Frans standaard te kiezen, ik heb zelf ook azerty en dat werkt prima.
Heb je ook de knop numlock ingedrukt.
« Laatst bewerkt op: 2013/03/10, 17:19:23 door Ed »

Offline joop905

  • Lid
Shift+numlock.

Ed, bij de franse toetsenborden kloppen de symbolen niet meer, dus liever niet. Ik denk ook niet dat dit het probleem zal verhelpen, maar toch bedankt voor je bijdrage.

joop905: shift+numlock werkt ook niet, jammer genoeg.

joop905: na het aanvinken van "muistoetsen aanzetten met shift + numlock" in toetsenbordindeling/ opties werkt deze methode wel. Benieuwd of het zo blijft na een reboot. Dank je.

Offline joop905

  • Lid
Ok mooi dat het weer werkt

Ok, ook na reboot blijft het werken. Dank voor uw hulp, er mag een slotje op.  ^-^

Offline joop905

  • Lid
Het topic sluiten doe je door '[opgelost]' in de titel van het topic te zetten.