Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: XP installeren na Ubuntu  (gelezen 1617 keer)

Offline Menno_

  • Lid
XP installeren na Ubuntu
« Gepost op: 2007/09/08, 22:21:48 »
Onze buurjongen heeft een nieuwe harde schijf in zijn laptop moeten plaatsen, omdat de vorige min of meer was overleden. Hij had geen CD met een OS dus heb ik hem ubuntu 7.04 gegeven en dat heeft hij ook geïnstalleerd. In mijn ogen was dat op de goeie manier, namelijk de hele schijf gebruikt voor Ubuntu en geen ruimte voor iets anders.

Hij heeft er een paar weken mee gespeeld, maar mist toch windows en daar ligt nu het probleem. Het lukt namelijk niet om in de installatieprocedure te komen. Opstaren met de XP-cd is geen probleem, je krijgt een tijdje lang het blauwe MS scherm en vervolgens de vraag wat je wilt doen: 1) XP installeren (enter) 2) een bestaande XP reparen (R) 3) afbreken (F3).

Zowel optie 1 als 2 doen het niet want de installer kan geen harde schijf ontdekken in de machine. Dat is heel gek want hij kon wel vanaf de HD met ubuntu opstarten en als ik de live-cd gebruik om op te starten dan kan ik de harde schijf eveneens wel zien en er van alles mee doen. O.a. met de gnome partition manager de schijf formateren en ntfs-schijfindeling geven en dat heb ik ook gedaan in de hoop ruimte te maken zodat die installatie-cd het wel zou gaan doen (je probeert eens wat!)

Nog steeds weigert de xp-cd iets te installeren. Haal ik de cd nu uit de notebook en start dan op dan zie ik grub-error en dat duidt erop dat de MBR hersteld zou moeten worden. Het probleem is alleen dat dat niet lukt omdat optie-2 van de xp-cd niet wil omdat die zegt dat er geen harde schijf is (k****!).

De enige manier die ik nu kan verzinnen is dat ik nu toch iets aan de MBR ga doen met de live-cd van ubuntu, alleen ik weet niet precies wat ik dan moet doen en vooral hoe kom ik bij de MBR? De gegevens op de schijf zijnniet belangrijk, die zijn inmiddels al verloren gegaan. Ik hoop alleen dat jullie een idee hebben om mijn buurjongen mee te kunnen helpen

alvast bedank voor jullie suggesties, Menno
6x Ubuntu 10.04 server op VM-Ware // Ubuntu 8.04 server op Dell SC1425

Offline Dave

  • Lid
XP installeren na Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/08, 22:35:15 »
de xp installatie zal de partitie niet zien denk ik.
eerst met de ubuntu schijf de partitie formateren naar ntfs

Offline eendje

  • Lid
XP installeren na Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/08, 22:37:21 »
Wil WIndows toevallig niet altijd op de eerste partitie staan?
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

XP installeren na Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/08, 22:53:28 »
Ik zou GParted downloaden en de harde schijf formateren naar ntfs, zodat je één lege ntfs partitie hebt en dan de xp cdrom nog eens insteken.
Ubuntu 8.04 "Hardy Heron"
Mac OS X Leopard

Offline Menno_

  • Lid
XP installeren na Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/08, 22:55:29 »
Ik heb de harde schijf geformateerd en /dev/sda1 is de enige partitie en die is nu ntfs geformateerd, maar ik heb hem ook al 'loos' geformateerd (geen bestandssysteem dus) gehad. In beide gevallen is dat de primaire én de eerste partitie. Toch ziet de windows installatie die harde schijf niet, terwijl die met opstarten met de live-cd meteen op de desktop verschijnt.
6x Ubuntu 10.04 server op VM-Ware // Ubuntu 8.04 server op Dell SC1425

XP installeren na Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/08, 23:02:22 »
Ik heb iets dergelijks ook eens gehad. Voor mij was de oplossing de eerste partitie (of alles, als er geen gegevens meer opstaan) verwijderen. Ik heb niks geformatteerd, dat kan Windows zelf wel. Ik zou het gewoon proberen, De 'rotte' MBR blijft gewoon staan als je alleen de partitie formatteerd. Succes!
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Offline Menno_

  • Lid
XP installeren na Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/08, 23:10:24 »
Ik ben de gparted-iso nu aan het downloaden en ga er morgen eens mee aan de slag. Zal dat een ander resultaat zal opleveren dan de ubutu live-cd met gnome partition manager? Ik ge het in  ieder geval fii proberen, niet geschoten is altijd mis :)

Ondertussen als iemand van jullie weet hoe je vanaf een ubuntu live-cd of een live-cd van een andere distro het MBR (master bootrecord) kunt aanpassen, houd ik mij aanbevolen
6x Ubuntu 10.04 server op VM-Ware // Ubuntu 8.04 server op Dell SC1425

XP installeren na Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2007/09/09, 07:15:47 »
Citaat van: Menno X11
Ik ben de gparted-iso nu aan het downloaden en ga er morgen eens mee aan de slag. Zal dat een ander resultaat zal opleveren dan de ubutu live-cd met gnome partition manager? Ik ge het in  ieder geval fii proberen, niet geschoten is altijd mis :)
Dat zal wel beter gaan dan de standaard partitiebewerker op de live-cd van Ubuntu.

Citaat van: Menno X11
Ondertussen als iemand van jullie weet hoe je vanaf een ubuntu live-cd of een live-cd van een andere distro het MBR (master bootrecord) kunt aanpassen, houd ik mij aanbevolen
Dit zou ik toch niet zo gauw doen. Probeer eerst de optie formatteren eens.

XP installeren na Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2007/09/09, 11:13:43 »
Het beste is zowiezo om eerst Windows te installeren en dan Ubuntu. Als je eerst Ubuntu installeert en dan pas Windows heb je dat probleem dat als je je harde schijf niet hebt gepartitioneerd Windows er geen vind. Verder overschrijft Windows ook GRUB dus je kan niet meer aan je Ubuntu en dan moet je gaan klooien met de Live-cd

Offline Menno_

  • Lid
XP installeren na Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2007/09/09, 12:27:31 »
Citaat van: sisosteven
Citaat van: Menno X11
Ondertussen als iemand van jullie weet hoe je vanaf een ubuntu live-cd of een live-cd van een andere distro het MBR (master bootrecord) kunt aanpassen, houd ik mij aanbevolen
Dit zou ik toch niet zo gauw doen. Probeer eerst de optie formatteren eens.
Waarom niet? Die jongen wil ubuntu niet meer (jammer maar hij wil het nou eenmaal niet meer) en nu is de HD voor windows onbruikbaar (ondanks de behandeling met de GPM (zie#1)). Het hele ding mag geformateerd worden en wat er nu is de MBR staat is toch onzin dus die mag ook worden gewist/geleegd. Het lijkt ook wel interessant om te zien wat er in de MBR staat / moet staan.

Citaat van: Q
Het beste is zowiezo om eerst Windows te installeren en dan Ubuntu. Als je eerst Ubuntu installeert en dan pas Windows heb je dat probleem dat als je je harde schijf niet hebt gepartitioneerd Windows er geen vind. Verder overschrijft Windows ook GRUB dus je kan niet meer aan je Ubuntu en dan moet je gaan klooien met de Live-cd
dankje voor het meedenken, maar dat is hier niet de issue. Iemand heeft alleen ubuntu geïnstalleerd en wil daar weer vanaf en weer windows installeren. Het is niet de bedoeling om een dualboot machine te maken, daarover zijn genoeg tutorals/HOWTO's te vinden. Over mijn onderwerp heb ik nog bitter weinig gevonden.
6x Ubuntu 10.04 server op VM-Ware // Ubuntu 8.04 server op Dell SC1425

XP installeren na Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2007/09/09, 12:35:55 »
Kan je misschien geen screenshot posten van de huidige situatie van de harde schijf.

Offline Menno_

  • Lid
XP installeren na Ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2007/09/09, 13:56:41 »
Het probleem is opgelost ... ik heb mijn eigen XPSP2 cd in de machine gestopt ..... en toen werkte het. Ik had op een zeker moment maar eens de datums op de xp-cd gecheckt... bleek 2001 te zijn. De eerste versie XP dus (zonder service pack 1 en 2).
De harde schijf is een SATA-schijf en die herkende winxp in 2001 nog nog niet. Dus bedankt voor het meedenken
6x Ubuntu 10.04 server op VM-Ware // Ubuntu 8.04 server op Dell SC1425