Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Computer start niet op, regelmatig foutmeldingen  (gelezen 572 keer)

Computer start niet op, regelmatig foutmeldingen
« Gepost op: 2017/11/27, 16:53:52 »
Mijn computer is al bijna 8 jaar oud dus dan verwacht je problemen. Maar wanneer het beestje nog wat langer mee kan, is nog beter.
De laatste tijd is er iets mis. Ik draai 16.04.
Ik krijg vaak meldingen van crashes van Opera zonder dat, o wonder ik daar zelf iets van merk.
Daarbij komt ook nog dat de computer niet altijd wil booten op Ubuntu. Met Windows zijn er nooit problemen.
Ik kan Ubuntu alleen maar weer starten door via de usb Gparted  de schijven te laten onderzoeken en herstellen.
Ik heb GSmart geïnstalleerd om eens te kijken waar de problemen kunnen zitten maar de zelftests kunnen niet worden uitgevoerd. Ik heb de logs bijgevoegd.
Wie o wie?
Of is het tijd voor een nieuwe computer?
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Re: Computer start niet op, regelmatig foutmeldingen
« Reactie #1 Gepost op: 2017/11/27, 17:06:39 »
Ik krijg vaak meldingen van crashes van Opera zonder dat, o wonder ik daar zelf iets van merk.
Dat kan komen door een programmaatje dat crashes rapporteert, maar zelf bugs bevat. Dat heet zoiets als apport of gtk-apport (iemand anders weet je juiste naam wel). Ik kegel dat als eerste van m'n Xubuntu-systeem af.

Daarbij komt ook nog dat de computer niet altijd wil booten op Ubuntu. Met Windows zijn er nooit problemen.
Als Windows kan starten moet Ubuntu ook kunnen starten. Je pc "wil niet altijd booten", wat precies gaat er wel goed en wat niet?

Of is het tijd voor een nieuwe computer?
Nee hoor, als Windows goed werkt op een acht jaar oude computer dan moet Ubuntu ook goed kunnen werken. Wat een probleem zou kunnen zijn is dat je die effectendoos hebt geactiveerd, met "mooie" schermovergangen en andere onzin. Dat ding (heet Composite of zoiets) vergt meer van je pc dan indien uitgeschakeld. Ik heb dat ding nooit aan.

Re: Computer start niet op, regelmatig foutmeldingen
« Reactie #2 Gepost op: 2017/11/27, 17:18:09 »
De pc start wel. Dan komt er een melding van fouten. Dan gaat een of ander programma die fouten checken en dan houdt het checken van die fouten na een paar procent op en eindigt het verhaal met iets van initframs.
Veel vager gaat het niet worden.
Volgende keer maak ik wel wat foto's.

Hierna gooi ik Gparted erin  en dan kan ik weer starten.

Volgens mij heb ik qua effecten helemaal niks aan staan.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

swake

  • Gast
Re: Computer start niet op, regelmatig foutmeldingen
« Reactie #3 Gepost op: 2017/11/27, 17:52:30 »
Citaat
Daarbij komt ook nog dat de computer niet altijd wil booten op Ubuntu. Met Windows zijn er nooit problemen.
Ik kan Ubuntu alleen maar weer starten door via de usb Gparted  de schijven te laten onderzoeken en herstellen.

Ik begrijp hier dan uit dat je een dualboot systeem gebruikt , Ubuntu naast Windows .
Je spreekt van schijven , dus veronderstel ik dat je Ubuntu op een tweede harde schijf geïnstalleerd hebt staan, die volgens mij niet fysiek in orde is aan de errors te zien .
« Laatst bewerkt op: 2017/11/27, 17:55:19 door swake »

Re: Computer start niet op, regelmatig foutmeldingen
« Reactie #4 Gepost op: 2017/11/27, 18:23:11 »
Nee, het is 1 schijf, dualboot en de gebruikelijke partities.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Re: Computer start niet op, regelmatig foutmeldingen
« Reactie #5 Gepost op: 2017/11/27, 19:51:22 »
Ondertussen doet de zoekfunctie in Thunderbird het ook niet meer.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Re: Computer start niet op, regelmatig foutmeldingen
« Reactie #6 Gepost op: 2017/11/27, 20:55:57 »
Ondertussen doet de zoekfunctie in Thunderbird het ook niet meer.
Is niet gerelateerd.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Computer start niet op, regelmatig foutmeldingen
« Reactie #7 Gepost op: 2017/11/27, 22:14:20 »
Heb je soms met Debian zitten spelen?
Deze veranderd soms de UUID van een partitie en dan snapt Ubuntu het niet meer, omdat de /etc/fstab niet goed is.
Controleer de UUID's  eerst, dan kan problemen voorkomen (heeft mij 1 week zoeken gekost...........).
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Computer start niet op, regelmatig foutmeldingen
« Reactie #8 Gepost op: 2017/11/28, 00:30:34 »
Je hebt denk ik een heleboel reallocated fouten(256 of 90) , onderzoek dit, en gooi je schijf weg.

Re: Computer start niet op, regelmatig foutmeldingen
« Reactie #9 Gepost op: 2017/11/28, 16:46:45 »
Ik vermoed dat Jan1000 gelijk heeft. Wanneer ik naar schijven ga, wordt gemeld dat de schijf in orde is  maar er 254 slechte sectoren op zitten. Hoe nu verder? De ubuntu partitie met GParted weggooien?
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Computer start niet op, regelmatig foutmeldingen
« Reactie #10 Gepost op: 2017/11/28, 17:57:40 »
Hoe nu verder?
De ubuntu partitie met GParted weggooien?
Als het mijn PC was, zou ik gewoon de HD vervangen, zo duur zijn die niet meer............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Computer start niet op, regelmatig foutmeldingen
« Reactie #11 Gepost op: 2017/11/28, 19:10:48 »
Dan doe ik dat maar.  Bedankt oor het meedenken.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Re: Computer start niet op, regelmatig foutmeldingen
« Reactie #12 Gepost op: 2017/11/28, 20:49:36 »
Het is een goed idee om harde schijven elke vijf jaar te vernieuwen, dan blijf je statistisch gezien de problemen voor. Voor de oude schijf vind je altijd nog wel een toepassing (met minder belangrijke data). Een gangbare hdd kost €50 en als je daar 5 jaar mee kunt doen, kost je dat een tientje per jaar. Hoeveel is het je waard om je data veilig te houden?