Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen swap  (gelezen 2290 keer)

Offline malinas

  • Lid
Geen swap
« Gepost op: 2021/08/22, 19:28:57 »
Na een nieuwe installatie van Ubuntu 20.04.3 LTS op een desktop met 8 Gig RAM stel ik vast dat er geen swap-installatie aangemaakt is.
Wanneer ik systeemmonitor start zie ik daar dat ik maar 5,8 Gig RAM heb, en een swap-geheugen van 2 Gig; Ubuntu ziet dus 2 Gig van mijn RAM-geheugen aan voor swap-geheugen.
Heb dan met GParted een swap-geheugen van 8 Gig aangemaakt, en in de systeemmonitor is nu een swap van ongeveer 10 Gig te zien. Maar wanneer ik ubuntu herstart ziet hij die 8 Gig niet meer en moet ik ze via GParted telkens terug aan zetten.
Hopelijk kan iemand met deze 2 probleempjes helpen?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Geen swap
« Reactie #1 Gepost op: 2021/08/22, 20:02:15 »
Geef eens de uitkomst van

free -m
swapon

Standaard wordt een swapbestand (2 GB bij jou) aangemaakt, geen aparte swap partitie. Het was zeer waarschijnlijk niet nodig een swap partitie erbij te maken - enkel als je hibernatie wil moet dat via een aparte en voldoende grote swap partite gaan. Om die swap automatisch bij opstart in het systeem te hebben, moet die swappartitie aangemeld worden in "/etc/fstab".

Offline malinas

  • Lid
Re: Geen swap
« Reactie #2 Gepost op: 2021/08/22, 20:07:59 »
Geef eens de uitkomst van

free -m
swapon

Standaard wordt een swapbestand (2 GB bij jou) aangemaakt, geen aparte swap partitie. Het was zeer waarschijnlijk niet nodig een swap partitie erbij te maken - enkel als je hibernatie wil moet dat via een aparte en voldoende grote swap partite gaan. Om die swap automatisch bij opstart in het systeem te hebben, moet die swappartitie aangemeld worden in "/etc/fstab".

                      total        used        free      shared  buff/cache   available
Mem:           5911        3346         212         260        2352        2039
Swap:         10049           0       10049


NAME                       TYPE      SIZE USED PRIO
/swapfile                 file           2G     0B     -2
/dev/nvme0n1p6 partition 7,8G   0B   -3


Offline M_aD

  • Forumteam
Re: Geen swap
« Reactie #3 Gepost op: 2021/08/22, 23:36:59 »
Ubuntu maakt sinds 18.04 gebruik van een swapfile in plaats van een swap partitie. Hou daar rekening mee.  ;)
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Geen swap
« Reactie #4 Gepost op: 2021/08/23, 08:38:47 »
Zoals je ziet, was er wel degelijk swap aangemaakt: een swapbestand van 2 GB. Jou extra swappartitie is ook aktief. Wil je die automatisch geactiveerd hebben tijdens de opstart, dan moet die ook aangemeld worden in "/etc/fstab". Je zal daar al een lijn vinden voor de swap aangemaakt tijdens installatie:
/swapfile                                 none            swap    sw              0       0
en je dient nog een lijn toe te voegen voor je partitie
/dev/nvme0n1p6                          none            swap    sw              0       0
Beter nog zou zijn "/dev/nvme0n1p6"  te vervangen door de UUID verwijzing van de swap partitie. Die vindt je in de uitvoer van "sudo blkid". Je kan meteen het gedeelte 'UUID="..."' kopiëren en plakken in /etc/fstab in de plaats van /dev/nvme0n1p6.

Offline malinas

  • Lid
Re: Geen swap
« Reactie #5 Gepost op: 2021/08/23, 08:54:07 »
Zoals je ziet, was er wel degelijk swap aangemaakt: een swapbestand van 2 GB. Jou extra swappartitie is ook aktief. Wil je die automatisch geactiveerd hebben tijdens de opstart, dan moet die ook aangemeld worden in "/etc/fstab". Je zal daar al een lijn vinden voor de swap aangemaakt tijdens installatie:
/swapfile                                 none            swap    sw              0       0
en je dient nog een lijn toe te voegen voor je partitie
/dev/nvme0n1p6                          none            swap    sw              0       0
Beter nog zou zijn "/dev/nvme0n1p6"  te vervangen door de UUID verwijzing van de swap partitie. Die vindt je in de uitvoer van "sudo blkid". Je kan meteen het gedeelte 'UUID="..."' kopiëren en plakken in /etc/fstab in de plaats van /dev/nvme0n1p6.

't Is waarschijnlijk een 'beginnersvraag' maar fstab opent als 'alleen lezen', hoe kan ik wijzigingen aanbrengen?

Andere vraag: als dit de normale manier van werken is, kan ik het beter zo laten en 8 GiB geheugen bijkopen, dan maakt die 2 GiB procentueel minder uit. 't Is maar dat ik vind dat mijn PC nu vaak bijna zijn volledige RAM-geheugen gebruikt en waarschijnlijk daardoor al enkele keren plots héél traag werd.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Geen swap
« Reactie #6 Gepost op: 2021/08/23, 10:14:49 »
Commando "EDITOR=gedit sudoedit /etc/fstab" in de terminal zal je fstab bestand openen in de gedit teksteditor, na ingeven van je gebruikerspaswoord (voor root privileges).

8 GB is op zich zeer goed werkbaar voor standaard PC gebruik (surfen, tekstverwerken, enz.). Ik denk niet dat een gebrek aan RAM je probleem is, tenzij je specifieke toepassingen zou hebben die veel RAM vergen, of de PC continu aanlaat en nooit programma's afsluit. Meer RAM is natuurlijk altijd goed.

Waar zie je dat geheugengebruik? Linux zal altijd maximaal van het geheugen gebruik maken. Resterend geheugen wordt maximaal gebruikt als buffer enz, maar dat is geheugen dat als het nodig is, onmiddellijk voor toepassingen kan beschikbaar gesteld worden.

Offline malinas

  • Lid
Re: Geen swap
« Reactie #7 Gepost op: 2021/08/29, 21:08:32 »
Met een beetje vertraging door enkele dagen vakantie lijkt het nu in orde gekomen. Vind het nog een beetje jammer dat hij die 2 Gig van het actieve geheugen blijft aftrekken en bij de 8 Gig -swappartietie blijft tellen, maar het zij zo. Inmiddels heb ik nog 8 Gig RAM bijbesteld, zo zit ik hopelijk nog wel enkele jaren safe.
Nog een bedenking: vroeger vond ik het logisch dat een swap op een hard-disk voor nogal wat vertraging van je systeem zorgde, ik dacht dat net dit nu met een SSD-schijf veel sneller zou werken, niet?

Offline bart85

  • Lid
Re: Geen swap
« Reactie #8 Gepost op: 2021/08/30, 07:53:49 »
Ik denk dat die 2gb gebruikt word door de gpu. Een deel is voor de cpu, het andere voor de gpu
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline bart85

  • Lid
Re: Geen swap
« Reactie #9 Gepost op: 2021/08/30, 14:02:01 »
met onderstaande opdracht kun je zien wat de gpu aan memory gebruikt. Er word bij mij nog meer weergeven, maar het gaat om deze 2 regels.
sudo dmesg | grep amdgpu

Mits de grafische kaart van AMD is.

[    2.515643] [drm] amdgpu: 2048M of VRAM memory ready
[    2.515659] [drm] amdgpu: 3072M of GTT memory ready.
« Laatst bewerkt op: 2021/08/30, 14:14:45 door bart85 »
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline EvC

  • Lid
Re: Geen swap
« Reactie #10 Gepost op: 2021/09/01, 15:40:32 »
Ter info:

Linux Mint Debian Edition bevat een swap-partitie. Vooral om te kunnen virtualiseren (groter dan 2 GB swap) is het een uitkomst.

We wachten op LMDE 5 (wellicht dit jaar?).

Mijn notebook bevat 8 GB RAM:


Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline rico70

  • Lid
Re: Geen swap
« Reactie #11 Gepost op: 2021/09/01, 17:06:02 »
We wachten op LMDE 5 (wellicht dit jaar?).
Voorlopig is er nog niets bekend
Hou de volgende sites in de gaten vooe nieuws over LMDE :
https://www.linuxmint.com/
https://twitter.com/Linux_Mint  je hebt hier geen twitter account voor nodig
https://forums.linuxmint.com
http://blog.linuxmint.com
http://blog.linuxmint.com/?feed=rss2 rss feed

Offline Jenske

  • Lid
Re: Geen swap
« Reactie #12 Gepost op: 2021/09/04, 10:03:09 »
(...)
Nog een bedenking: vroeger vond ik het logisch dat een swap op een hard-disk voor nogal wat vertraging van je systeem zorgde, ik dacht dat net dit nu met een SSD-schijf veel sneller zou werken, niet?

Let op: een SSD als swap gebruiken is volgens mij geen goed idee. Een SSD is immers maar beperkt schrijf- en leesbaar. Zie bijvoorbeeld ...
https://www.compuram.de/blog/en/the-life-span-of-a-ssd-how-long-does-it-last-and-what-can-be-done-to-take-care/

In principe gebruik je het RAM als swap en pas als die helemaal vol zit zal Ubuntu beginnen swappen naar de harde schijf. Je vindt overigens op dit forum wel enkele tips om de swap-neiging te verlagen, want Ubuntu doet dat blijkbaar nogal gretig.

Ik draai al járen met 6 Gigabyte RAM (desktop PC i5) en heb eigenlijk nooit last gehad van dat swappen. Of beter gezegd: ik merkte geen opvallende verbetering bij veranderen van de instellingen. Mijn swap-neiging staat op 20.

Mijn intensiefste programma's zijn KDEnlive (en daar duurt het renderen van een video lang, maar dat reken ik erbij (5 minuten video = 20 minuutjes renderen)) en Digikam, waar een cleanup van de database of andere wijzigingen aan duizenden foto's tegelijk ook wel even duurt (minuten tot 10-tallen minuten).


.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM