Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bewerken bestanden root root  (gelezen 603 keer)

Offline kelly001

  • Lid
Bewerken bestanden root root
« Gepost op: 2015/05/22, 17:56:19 »
Sinds een paar dagen heb ik van mijn laptop een werkende Ubuntu server (met LAMP) gemaakt. Bijna alles werkt maar als ik een bestand wil bewerken waarvan de eigenaar root is en ook de groep root, kan ik daar niks mee doen.
Bestand aanpassen- verwijderen- uploaden, etc., krijg ik allemaal de melding Toegang geweigerd.
Ik heb het geprobeerd door in de terminal als root in te loggen. Mijn account heb ik op administrator gezet  en heb al talloze dingen uitgeprobeerd die ik op het net heb gevonden. Ik kan verder niets meer bedenken.

Ik heb het /etc/vsftpd.conf aangepast maar krijg het niet geupload omdat ik daar geen rechten voor heb. De rechten op de server aanpassen lukt ook niet via ssh/ftp.
Heeft iemand een idee wat ik fout blijf doen?
Groet Kelly.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Bewerken bestanden root root
« Reactie #1 Gepost op: 2015/05/22, 18:33:03 »
Ik begrijp niet goed in welke terminal en ook niet hoe je inlogt.

Op een notebook, die als server werkt, kan je op het apparaat zelf gewoon inloggen als gebruiker en dan wordt je root met “sudo su”. Vervolgens kan je met een editor elk bestand bewerken.
Als je op een andere pc zit, kan je op een pc of je server inloggen met ssh 192.168.1.1 (als dat het IP-adres van je server is). Vervolgens kan je daar weer root worden via “sudo su” en dan bijv. in de terminal met nano abcde.conf elk bestand bewerken.

Maar misschien heb je nog iets aan deze informatie.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline kelly001

  • Lid
Re: Bewerken bestanden root root
« Reactie #2 Gepost op: 2015/05/22, 22:44:12 »
Dank je wel voor de link.
Ik heb het overnieuw geinstalleerd, en het bewerken en opslaan is nu volledig gelukt.  :P Gelukkig kan ik nu weer verder.
Groet Kelly.