Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Crontab problemen  (gelezen 1309 keer)

Offline yokke

  • Lid
[Opgelost] Crontab problemen
« Gepost op: 2010/01/21, 13:57:42 »
Beste

Ik heb het volgende probleem. Thuis werken we intussen allemaal met ubuntu en we gebruiken dus ook een server waar alle bestanden worden opgelsagen. Nu ik had in mijn server een crontab ingesteld om elke dag alle bestanden naar een 2de schijf te schrijven. Ik had dit eerst in een mooi script gestoken en liet dit dan uitvoeren.

Om problemen te voorkomen had ik het in de crontab van de root gestoken (er vanuit gaande dat hij dan ook de opdracht gaf).

echo --------------------------- >> /mnt/backup.log
echo Start van volledige schijf  >> /mnt/backup.log
date +%H":"%M" on "%d"-"%m"-"%y >> /mnt/backup.log
tar cvpfz /mnt/schijf4/schijf/`date +%d-%m-%Y-`backup.tgz.bz2  /mnt/schijf1/
date +%H":"%M" on "%d"-"%m"-"%y >> /mnt/backup.log


Nu als ik dit script laat uitvoeren door de crontab geraakt hij niet verder dan 100mb, terwijl het toch over meer als 20gb gaat. Als ik het script zelf start gaat het zonder problemen. Daarop had ik het volgende geprobeerd.

tar cvpfz /mnt/schijf4/schijf/backup.tgz.bz2 /mnt/schijf1/
Ik had deze code zelf in de crontab gestoken, maar ook hier geraakt hij niet verder dan 100mb, als ik de code ingeef in de commandline werkt het wel.

Iemand raad hiermee? :(

« Laatst bewerkt op: 2010/01/29, 23:44:28 door yokke »
www.linux-answered.com
Remember, when using Linux, you're the one in control

Offline djurny

  • Lid
Re: Crontab problemen
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/21, 15:01:38 »
met welke frequentie laat je dit doen in je (ana)crontab?
misschien begint 'ie te snel aan de volgende iteratie terwijl de vorige net tot 100mib was gekomen?
wordt de (ana)crontab wel uitgevoerd? (alle (ana)cron jobs moeten executable zijn && moeten eigendom van 'root' zijn)
wordt er iets in /var/log/syslog gezegd door (ana)cron zelf?
« Laatst bewerkt op: 2010/01/21, 15:06:01 door djurny »
echo "Ka Me Ha Me Ha Me Ha!" | tr [A-Z] [a-z]

Offline yokke

  • Lid
Re: Crontab problemen
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/21, 15:10:57 »
met welke frequentie laat je dit doen in je (ana)crontab?
misschien begint 'ie te snel aan de volgende iteratie terwijl de vorige net tot 100mib was gekomen?
wordt de (ana)crontab wel uitgevoerd? (alle (ana)cron jobs moeten executable zijn && moeten eigendom van 'root' zijn)
wordt er iets in /var/log/syslog gezegd door (ana)cron zelf?


De crontab voert het uit op 30 7 * * * --> volgens mij wilt dit dus zeggen elke dag om 7uur 30 ik vermoed dus niet dat hij te snel achter is.
De andere crontab (ik heb een start.sh & stop.sh ) die dagelijks ook worden uitgevoerd de een om 6uur 30 (start) en duurt ongeveer 10 seconde, gaat over het mounte van schijven en starten van enkele programmas. De andere om 23.30 en sluit de server af.

Jan 21 07:30:01 server CRON[1459]: (root) CMD (tar cvpfz /mnt/schijf4/documenten/`date +)
Jan 21 08:17:01 server CRON[1463]: (root) CMD (   cd / && run-parts --report /etc/cron.hourly)
Jan 21 09:17:01 server CRON[1599]: (root) CMD (   cd / && run-parts --report /etc/cron.hourly)

Dit staat er in de log.
www.linux-answered.com
Remember, when using Linux, you're the one in control

Offline ivo

  • Lid
Re: Crontab problemen
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/22, 14:26:06 »
Geef het script eens een shell.

Dus, zet op de eerste regel van het script


#!/bin/sh

echo --------------------------- >> /mnt/backup.log
echo Start van volledige schijf  >> /mnt/backup.log
date +%H":"%M" on "%d"-"%m"-"%y >> /mnt/backup.log
tar cvpfz /mnt/schijf4/schijf/`date +%d-%m-%Y-`backup.tgz.bz2  /mnt/schijf1/
date +%H":"%M" on "%d"-"%m"-"%y >> /mnt/backup.log

There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline yokke

  • Lid
Re: Crontab problemen
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/23, 11:02:28 »
Ik heb het erbij gezet, maar helaas zonder resultaat :(
www.linux-answered.com
Remember, when using Linux, you're the one in control

Offline djurny

  • Lid
Re: Crontab problemen
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/24, 12:30:32 »
Als ik het script zelf start gaat het zonder problemen. Daarop had ik het volgende geprobeerd.
tar cvpfz /mnt/schijf4/schijf/backup.tgz.bz2 /mnt/schijf1/
maak daar eens
sudo tar cvpfz /mnt/schijf4/schijf/backup.tgz.bz2 /mnt/schijf1/van..? misschien probeert 'ie meer te tar'en of een device in te lezen waar je als gewone gebruiker niet van mag lezen, maar als 'root' wel.. als het dan op input zit te wachten, kan het zijn dat 'ie maar 'tot 100mib' komt..
echo "Ka Me Ha Me Ha Me Ha!" | tr [A-Z] [a-z]

Offline yokke

  • Lid
Re: Crontab problemen
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/24, 15:22:55 »
Oke! Ik ga het eens ik thuis ben is proberen! Ik hoop echt dat het werkt!
www.linux-answered.com
Remember, when using Linux, you're the one in control

Offline ivo

  • Lid
Re: Crontab problemen
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/29, 21:54:19 »
Oke! Ik ga het eens ik thuis ben is proberen! Ik hoop echt dat het werkt!

Ik denk dat je beter dit eerst kunt bekijken, tenzij het inmiddels werkt natuurlijk....

http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/user-crontab-waarom-werkt-de-inhoud-van-dit-script-niet/

Met dank aan de heer.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline yokke

  • Lid
Re: Crontab problemen
« Reactie #8 Gepost op: 2010/01/29, 23:44:14 »
Oke! Ik ga het eens ik thuis ben is proberen! Ik hoop echt dat het werkt!

Ik denk dat je beter dit eerst kunt bekijken, tenzij het inmiddels werkt natuurlijk....

http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/user-crontab-waarom-werkt-de-inhoud-van-dit-script-niet/

Met dank aan de heer.

Bedankt voor de info! Ik heb intussen sinds vandaag het probleem kunnen oplossen! Ik heb overal de sudo voor gezet en achter het commando een & en dit blijkt te werken.
www.linux-answered.com
Remember, when using Linux, you're the one in control