Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu slaat aan in China?  (gelezen 771 keer)

Ubuntu slaat aan in China?
« Gepost op: 2013/03/02, 22:39:51 »
http://www.omgubuntu.co.uk/2013/02/ubuntu-kylin-official-ubuntu-spin

Er komt waarschijnlijk een extra officiële Ubuntu spin-off: Ubuntu Kylin

Kylin OS is een van de populairdere OS'en in China volgens het artikel, en krijgt significante ondersteuning van Circuit Public Service Platform (CISP); de National University of Defense Technology (17.000 studenten!) en indirect fondsen van partijen die aan het OS werken van de Chinese regering.

Wow! Dat is een enorm succes als Ubuntu in China echt aanslaat, daar profiteert de ontwikkeling van Ubuntu waarschijnlijk weer flink van. :)


Re: Ubuntu slaat aan in China?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/03/02, 23:05:48 »
@Thomas: Maar er is al een officiële China-spin van Ubuntu, of 2 eigenlijk. 1 stock (Ubuntu met Chinese taal voorgeïnstalleerd) en 1 met GNOME-Shell die erg populair is genaamd "Deepin Linux".

Trouwens, dat van de overheidssteun is niet zo bijzonder; Pardus kreeg dat ook. Maar wel leuk dat het zo aanslaat in China :)

Re: Ubuntu slaat aan in China?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/03/02, 23:12:40 »
@Thomas: Maar er is al een officiële China-spin van Ubuntu, of 2 eigenlijk. 1 stock (Ubuntu met Chinese taal voorgeïnstalleerd) en 1 met GNOME-Shell die erg populair is genaamd "Deepin Linux".

Trouwens, dat van de overheidssteun is niet zo bijzonder; Pardus kreeg dat ook. Maar wel leuk dat het zo aanslaat in China :)
Financiële steun is leuk, maar mijn enthousiasme wordt enigszins getemperd wanneer ik lees dat er backdoors en dergelijke worden ingebouwd in gelijkwaardige projecten en zelfs code wordt gestolen.

Re: Ubuntu slaat aan in China?
« Reactie #4 Gepost op: 2013/03/02, 23:49:26 »
Iedere internet crimineel wil wel een backdoor in een OS, heerlijk voor het verzenden van spam via botnets... dat is echt niet specifiek iets Chinees hoor. ;) Wat dat betreft maakt het niks uit of Chinezen, Russen, Nederlanders of wie dan ook code bijdragen. ;)

En reken maar dat er in China heel wat wantrouwige hackers zijn die open source code doorpluizen op back-doors e.d. Ik vermoed zo dat de gemiddelde Chinees meer vertrouwen zal hebben in open source code die ze zelf op backdoors kunnen controleren, dan in gesloten software waar je overgeleverd bent aan het vertrouwen in bedrijven en werknemers die daar op de loonlijst staan...
« Laatst bewerkt op: 2013/03/02, 23:53:32 door Thomas de Graaff »

Re: Ubuntu slaat aan in China?
« Reactie #5 Gepost op: 2013/03/02, 23:56:57 »
Iedere internet crimineel wil wel een backdoor in een OS, heerlijk voor het verzenden van spam via botnets... dat is echt niet specifiek iets Chinees hoor. ;) Wat dat betreft maakt het niks uit of Chinezen, Russen, Nederlanders of wie dan ook code bijdragen. ;)
De kans is er dat een onderdrukkende overheid als die in China dit project gebruikt om het een en ander qua monitoring en afluistering in te bouwen. Daar leent een opensource project zich immers uitstekend voor.

Nee, het moet niet gekker worden: criminelen die bijdragen aan de bouw van een OS. :P

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Ubuntu slaat aan in China?
« Reactie #6 Gepost op: 2013/03/03, 00:19:40 »
Och, Linux is overal tegenwoordig: https://en.wikipedia.org/wiki/Red_Star_OS

Open source leent zich juist niet zo voor backdoors en phone-home toepassingen, lijkt me. Althans, voor degenen die er in thuis zijn. Maar misschien zie ik dat verkeerd, hoor  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Ubuntu slaat aan in China?
« Reactie #7 Gepost op: 2013/03/04, 14:31:16 »
Geweldige doorbraak voo Ubuntu! Geeft aan dat Ubuntu overal aanslaat! Zou amazon er ook in gevlochten zijn via een lense?
Dat betekent een ovoorstelbaar potentieel aan cosumenten voor ubuntu/amazon. Dat kan men niet aan! Van de firewall verwacht ik heel veel ook. :)