Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: NL overheid > gratis software  (gelezen 6919 keer)

Re: NL overheid > gratis software
« Reactie #25 Gepost op: 2011/03/16, 20:39:07 »
@ Crashit

Het zou eens goed in beeld gebracht moeten worden om hoeveel het geld nu eigenlijk gaat en hoeveel daarvan in Nederland wordt besteed (lokale werkgelegenheid, ook in de gesloten softwaresector) en hoeveel wegvloeit naar het buitenland. Het bedrag van 8 miljard wordt aangevochten (paar keer raden door wie ;-) ).

De afhankelijkheid van de Windowsomgeving is niet van de ene op de andere dag ontstaan en is ook diep verankerd in bedrijven, bij overheden en in het onderwijs. Daar zit ook een enorme lokale arbeidsmarkt omheen, ook van bedrijven die lokaal software ontwikkelen en vermarkten (maar wel compleet gericht zijn op het Windows-ecosysteem). Het beeld is dat een overheid die zich hard maakt voor OS/OSS daarmee tegelijk een impuls geeft aan de lokale economie en innovatie. Helaas is het vaker een 'beeld' dan een harde business case en dan gaat de discussie snel alle kanten op.

Landen als Turkije en Brazilië (plus Rusland, China) hebben andere motieven om naar OS/OSS over te stappen, namelijk het vergroten van de nationale onafhankelijkheid en het minimaliseren van het risico dat de Amerikaanse overheid via Amerikaanse software 'mee kijkt'. Nationale veiligheid mag wat kosten. Het zijn ook allemaal landen met een vrij sterke centrale overheid, waar wat minder gepolderd wordt. Dat maakt de vergelijking met en vertaling naar de Nederlandse situatie wat lastig.

Aan de andere kant heb ik regelmatig gepleit dat de overheid als grootste ICT-klant van Nederland eens wat meer ruggengraat moet tonen, een duidelijke termijn moet stellen en simpelweg eisen dat binnen x jaar alle overheidssoftware open standaarden gebruikt en binnen y jaar open source software is. Leveranciers die daar geen haast mee maken krijgen geen grote of meerjarige contracten meer en lopen dus het risico links en rechts ingehaald te worden door andere leveranciers. Die leveranciers hoeven wat mij betreft geen euro minder te verdienen dan nu, want goede Open ICT mag ook geld kosten. Maar dan wordt het geld voor kwalitatief hoogwaardige dienstverlening en ICT, en niet het in de lucht houden van veel te dure brakke systemen.

Re: NL overheid > gratis software
« Reactie #26 Gepost op: 2011/03/17, 08:42:30 »
Het rapport van de Algemene Rekenkamer heeft de Engelstalige media bereikt:

http://www.h-online.com/open/news/item/Netherlands-open-source-report-says-no-savings-can-be-made-1209215.html

H-online had van te voren al aangegeven belangstelling te hebben voor de hoofdpunten van het rapport en ik had toegezegd deze te vertalen en op te sturen. Het resultaat is dit artikel geworden. En ja, ik heb mijn mening niet onder stoelen of banken gestoken (hetgeen niemand zal verbazen die mijn artikelen over NOiV volgt ;-) ).

Dit ziet er goed uit Jan ..  ;)

En idd software mag geld kosten, er zijn toch mensen die met bloed-zweet en tranen dat programma gemaakt hebben.
Daar heb ik ook geen moeite mee.

Echter nuchter rondkijken en een vergelijkend pakket zoeken die ook voldoet voor het bedrijf of de instelling, waarbij wel geld bespaard kan worden, doet men simpelweg niet.
En dat is waar ik moeite mee heb.

En of dat voorbeeld wat ik hierboven gaf, wat pure geldverspilling is geweest.

Weet nu van een nieuwe organisatie dat ze trots zeggen we gaan over naar W7 met Office 2010.
Waarop ik vroeg waarom niet Open Office ?
Dan kijken ze je aan of je iets heel smerigs zegt, en krijg je geen antwoord meer.
Terwijl een bedrijf wat voor 95% office gebruikt het toch rendabel zou moeten zijn om OOo te gebruiken ?
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: NL overheid > gratis software
« Reactie #27 Gepost op: 2011/03/17, 13:59:24 »
Weet nu van een nieuwe organisatie dat ze trots zeggen we gaan over naar W7 met Office 2010.
Waarop ik vroeg waarom niet Open Office ?
Dan kijken ze je aan of je iets heel smerigs zegt, en krijg je geen antwoord meer.
Terwijl een bedrijf wat voor 95% office gebruikt het toch rendabel zou moeten zijn om OOo te gebruiken ?

Gevolg van de microsoft lobby.
Doordat windows overal zo bekent is als systeem en kinderen er van jongs af aan al ermee opgroeien wilt men niet anders.
Het gebruiken van een nieuw systeem is ook iets van status.

Ook geld dat open office vroeger nog niet zo goed werkte.
Hierdoor heeft het toen der tijd een slechte naam opgebouwd.
Nog steeds heeft het problemen met .doc bestanden vooral met tabellen.
Vooral voor bedrijven kan dat lastig zijn omdat ze momenteel alles in .doc hebben en het vaak als .doc 'moeten' versturen.

Re: NL overheid > gratis software
« Reactie #28 Gepost op: 2011/03/17, 14:12:41 »
@Erik: Die tabellen zijn allang opgelost hoor in de nieuwste versies van Open/LibreOffice.
En die slechte naam, wat maakt het uit? Linux Desktop had ook een slechte naam voorheen, maar wat gebruiken wij nu?

sprokkel

  • Gast
Re: NL overheid > gratis software
« Reactie #29 Gepost op: 2011/03/17, 14:14:08 »
Denk dat dit wat meer tijd nodig heeft om over te stappen naar Ubuntu , IDD   ieder is opgegroeid met Windows.
Maar denk zelf dat nog niet veel weten ,dat het gratis is, en nog even nadenken omdat sommige programma's die nu op win draaien.
Alleen het voordeel al ,geen licentie kosten, gratis update, hoef geen virus vlooien vanger aan te kopen.
Als ik mijn omgeving kijkt zijn er toch al aardig wat overgestapt.


Re: NL overheid > gratis software
« Reactie #30 Gepost op: 2011/03/18, 00:14:04 »
Kijken naar de berichten van de afgelopen 2,5 maanden zijn er idd een hoop over stappers.
Ik vraag mij wel af hoeveel er ook weer weg gaan.

@Erik: Die tabellen zijn allang opgelost hoor in de nieuwste versies van Open/LibreOffice.

Vanaf welke versie dan? Ik heb er nog steeds problemen mee.
Hoewel ik zie dat 3.3 beschikbaar is, momenteel heb ik 3.2.
Ik ga het eens proberen. :D
Gelukkig heb ik het niet vaak nodig, maar zou het wel fijn vinden er vanaf te zijn. ^-^

Re: NL overheid > gratis software
« Reactie #31 Gepost op: 2011/03/18, 09:18:23 »
Laat ik als ambtenaar dan ook maar eens reageren. Om te beginnen door te zeggen dat ik het jammer vindt dat 'de ambtenaar' door een aantal reageerders de zwarte piet krijgt toegespeeld. Mijns inziens ten onrechte. Ik loop niet weg voor de fouten die binnen de ambtenarij worden gemaakt, maar hé dat gebeurt ook (en soms zelfs nog erger ;-) binnen het bedrijfsleven.

Waarom slaat opensource dan toch niet aan in overheidsland? Dat komt voort uit een cultuur van control in plaats van een cultuur van vertrouwen. Hoe komt dat? Dat heeft deels te maken met de politieke verantwoording.... Maar laten we die afslag maar even niet nemen gelet op de forum regels.

Een ander punt waardoor opensource op achterstand komt te staan is de (relatieve) onbekendheid van hoe dat nou werkt. Dan heb ik het niet over de software, maar over de community. Dat is en blijft voor veel overheidsorganisaties een ongrijpbaar iets. Combineer dat met de cultuur van control en je hebt een serieus probleem.

But all is not lost.... Sinds november jl. werk ik zelf binnen de IT afdeling van mijn gemeente en ik zie daar ondanks dit soort rapporten steeds meer opensource oplossingen binnenkomen. Dat is een prestatie op zich vanwege de koppelingen die er vaak gelegd moeten worden met bestaande closedsource systemen. Dat is de reden waarom ik persoonlijk voor de korte termijn open standaarden veel belangrijker vindt om in te voeren dan persé opensource. Ik verwacht overigens dat open standaarden het trojaanse paard voor opensource zal zijn.

Tot slot, er is in Nederland een groep ambtenaren actief die vanaf de werkvloer streven naar vernieuwing van de overheid, ook op gebied van automatisering. Niet omdat ze zo graag Windows7 willen hebben maar omdat ze zien dat 'wij' met betere tools, open standaarden en open data beter met elkaar én met de burger kunnen samenwerken. Die club heet Ambtenaar2.0 Een van de resultaten die dat tot nu toe heeft opgeleverd is Pleio (Plein Overheid). Pleio is volledig opensource (Ellg).

Wil je meer weten over het hoe en waarom van Pleio kijk dan eens hier: http://www.youtube.com/watch?gl=NL&v=x7ilF6Ait38

Mocht je nog meer willen weten of een bijdrage willen leveren lees dan eens de blogs van Davied https://www.pleio.nl/pg/blog/owner/Davied

Je mag mij ook een PB sturen natuurlijk.