Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: probleem bootmanager na verwijderen ubuntu  (gelezen 867 keer)

Offline wolfke

  • Lid
probleem bootmanager na verwijderen ubuntu
« Gepost op: 2020/08/16, 16:55:36 »
IK heb hier gelezen dat ik eerst de bootmanger van windows10 moet activeren voordat ik ubuntu verwijder. :-[
Spijtig genoeg heb ik eerst de ubuntu-partities verwijderd en zit nu wat in de knoei met mijn laptop.

Na verwijderen ubuntu, heb ik mijn HD gecloned naar een SSD, de oude HD wil niet meer starten: Grub rescue... en de SSD wil ook niet booten.

Ik heb een hersteldisc van Win10 en wil de commando's ingeven om dit op te lossen (bootrec /fixmbr enz.) maar krijg steeds "pad niet gevonden".
De command-lijn begint met:
x:\Windows\system32
wat moet ik dan vóór die bootrec-commando's zetten zodat ik die fout niet meer krijg?
dank bij voorbaat voor de hulp

Re: probleem bootmanager na verwijderen ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2020/08/16, 17:01:43 »
IK heb hier gelezen dat ik eerst de bootmanger van windows10 moet activeren voordat ik ubuntu verwijder. :-[
Spijtig genoeg heb ik eerst de ubuntu-partities verwijderd en zit nu wat in de knoei met mijn laptop.

Na verwijderen ubuntu, heb ik mijn HD gecloned naar een SSD, de oude HD wil niet meer starten: Grub rescue... en de SSD wil ook niet booten.

Ik heb een hersteldisc van Win10 en wil de commando's ingeven om dit op te lossen (bootrec /fixmbr enz.) maar krijg steeds "pad niet gevonden".
De command-lijn begint met:
x:\Windows\system32
wat moet ik dan vóór die bootrec-commando's zetten zodat ik die fout niet meer krijg?
dank bij voorbaat voor de hulp
Wellicht heb je wat aan deze link waar de commando's  ook in staan https://www.partitionwizard.com/partitionmanager/windows-mbr-fix.html
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

JorisC

  • Gast
Re: probleem bootmanager na verwijderen ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2020/08/16, 17:27:44 »
bootrec /fixmbr is voor het verouderde bios 

Hoe je de windows 10 bootmanager  moet fixen en niet activeren .
https://www.easeus.com/partition-manager-software/fix-uefi-boot-in-windows-10-8-7.html

Offline wolfke

  • Lid
Re: probleem bootmanager na verwijderen ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2020/08/16, 19:39:56 »
Wat een procedure! ik heb beide voorstellen gelezen en merk dat er toch verschillen zijn voor herstel in Win10. vb. in de link van maasnet staat dat commando met die hele reeks letters en cijfers niet, maar staat er wel ergens tussen: Note: The EFI partition must be formatted to FAT32 ?? waar dat op slaat snap ik niet. Ik ben bang dat ik meer ga kapot maken dan het al is.  :(   Ik heb de andere HD nog, als ik daarmee start krijg ik de melding Grub Rescue... kan ik daar niet op een eenvoudiger manier mee verder?
« Laatst bewerkt op: 2020/08/16, 19:51:03 door wolfke »

JorisC

  • Gast
Re: probleem bootmanager na verwijderen ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2020/08/16, 20:38:21 »
Citaat van: wolfke
Ik heb de andere HD nog, als ik daarmee start krijg ik de melding Grub Rescue... kan ik daar niet op een eenvoudiger manier mee verder?
Het makkelijste is Ubuntu terug installeren , dan word de GRUB ook terug geinstalleerd . Gebruik dan eens Gparted en maak een knipsel van hoe de schijf is ingedeelt . Dat is de makkelijkste manier om je verder te kunnen helpen als je alleen nog maar windows op die laptop wil gebruiken .


Re: probleem bootmanager na verwijderen ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2020/08/16, 21:10:06 »
@Wolfke,
Indien je laptop enkel voor Win 10 wil gebruiken .En je hebt geen betaalde proggama's (of je weet de linceties) en ook geen persoonlijke data (misschien heb je back-up?)
Gewoon verse installatie doen op je SSD via deze weg  https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10
Later je kun jenog altijd dualboot maken.
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

Offline wolfke

  • Lid
Re: probleem bootmanager na verwijderen ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2020/08/17, 12:04:42 »
ik heb ubuntu ook op een externe drive staan die ik op PC gebruik. even geprobeerd om daarmee op de laptop te starten en dat lukt!
Als ik de HD wil openen, wil hij die niet openen/mounten.
als ik de SSD erinsteek en terug opstart, vindt hij die zelfs niet.

Gparted opgestart.
- de SSD vindt hij niet;
- de oorspronkelijke HD wel, de boot-vlag is aangevinkt, maar als ik deze controleer geeft hij fouten.

Heel raar maar als ik de HD via USB koppel aan mijn Win-pc, kan ik die gewoon openen en alles bekijken wat erop staat.

Ik heb een backup van de windows-partitie, maar daar staat ook geen bootloader op, dus = zelfde situatie.
@rive gauche: je link werkt niet.

Ik zal gparted vanop pc nog eens starten, de HD via USB koppelen en zien wat die juist als fout geeft. en het hier plaatsen.

JorisC

  • Gast
Re: probleem bootmanager na verwijderen ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2020/08/17, 12:54:26 »
Citaat van: wolfke
Ik heb een backup van de windows-partitie, maar daar staat ook geen bootloader op, dus = zelfde situatie.
Windows 10 is totaal anders dan zijn voorgangers en echt niet simpel bij dualboot met linux  . Als je met Gparted de HD gaat verkennen dan zul je zien dat daar een een kleine onbekende partitie te vinden is die voorbehouden is aan Microsoft en die je zelfs vanuit Windows schijfbeheer niet zal vinden . Die kleine partitie is er om je Windows 10 opnieuw te herstellen . (Doet Microsoft vanop afstand voor jou) .
Een voorbeeld kun je hier zien .

Wat je SSD betreft ,  ben je in het BIOS gaan kijken of ze daar gedecteert word .
Misschien lijkt het beter je vraag te stellen bij een Windows (10) forum .

Re: probleem bootmanager na verwijderen ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2020/08/17, 19:46:28 »
@wolfke
Deze link zou moeten werken   https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

Offline wolfke

  • Lid
Re: probleem bootmanager na verwijderen ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2020/08/17, 20:55:53 »
Bedankt iedereen voor jullie hulp maar ik stop ermee. Ik ben er al te lang mee bezig en vrees het probleem alleen maar erger te maken door zelf vanalles te proberen. (en constant HD en SSD  in/uit laptop...). Ik ga morgen een afspraak maken bij mijn Pc-man en zal daarna het resultaat hier vermelden.

Offline wolfke

  • Lid
Re: probleem bootmanager na verwijderen ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2020/08/20, 16:17:53 »
zoals ik hoopte had mijn PC-man een software waarmee hij een bootloader op die SSD gezet heeft. 15min. werk en 't probleem is opgelost en ik blij. :)