Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Programma Exiftags  (gelezen 1780 keer)

Offline trudol

  • Lid
Programma Exiftags
« Gepost op: 2009/07/09, 10:27:42 »
Beste allemaal,

Sinds 2 weken heb ik Ubuntu volledig geinstalleerd op mijn laptop. Tot nu toe bevalt het mij prima. Helaas kan ik nog niet geheel zonder Windows. Wel moet ik nog een beetje mijn weg vinden in de programma's om te zien welke mij het best bevallen.
Omdat ik graag mijn fotokenmerken in een spreadsheet wil hebben, zoek ik een programma om de exifgegevens te kunnen exporteren. Nu zag ik onder "Grafisch universe" een programma "exiftags"; ik heb dit geinstalleerd, maar kan dit niet terugvinden onder de lijst "toepassingen". Weet iemand of dit als een plug-in dient van een fotobeheerprogramma of doe ik iets niet goed?
Ik hoop dat iemand deze "newbie" kan helpen.
Trudol

Offline PeterF

  • Lid
Re: Programma Exiftags
« Reactie #1 Gepost op: 2009/07/11, 07:58:29 »
Exiftags is een commandline utility. Het staat dus niet in de menus maar moet gebruikt worden via de terminal.
Als je "man exiftags" in de terminal invoert krijg je de gebruiksaanwijzing.
Om het te exporteren naar een bestand kun je de uitvoer omleiden naar een bestand.

exiftags Afbeeldingen/*.jpg >test.lst
Dit geeft een tekstbestand test.lst in je home map met de info uit de jpg bestanden in de map Afbeeldingen.

Re: Programma Exiftags
« Reactie #2 Gepost op: 2009/07/11, 10:40:51 »
Hallo, exiftags lijkt (op het eerste gezicht?) alleen met jpgs overweg te kunnen. Het programma exiftool werkt ook met andere formaten, incl. raw-varianten.
Installeren: sudo apt-get install exiftool
Gebruiksvoorbeeld: exiftool fotomap/2009/jul09/*.NEF > exifinfo_jul09
Dat schrijft alle exifinfo aanwezig in NEF-bestanden weg naar het bestand exifinfo_jul09.
Dit gaat uiteraard ook op voor jpgs, tiffs, etc.

Re: Programma Exiftags
« Reactie #3 Gepost op: 2009/07/11, 11:14:29 »
Of je gebruikt een grafisch programma. Ik raad Digikam aan, dat is behoorlijk geavanceerd. De nieuwste versie is nog beter, maar is nog in ontwikkeling.

Offline trudol

  • Lid
Re: Programma Exiftags
« Reactie #4 Gepost op: 2009/07/12, 22:27:13 »
Degenen die mijn vraag hebben beantwoord worden bij deze hartelijk bedankt. Uiteindelijk kies ik toch voor het antwoord van Cumulus007: het grafische programma DigiKam. Het is alleen maar extra werk om alle gegevens nog eens in een spreadsheet op te nemen.
Trudol