Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Desktop CD/DVD...  (gelezen 816 keer)

Offline PM

  • Lid
    • Spoorweghistorie.nl
Desktop CD/DVD...
« Gepost op: 2012/04/10, 13:57:13 »
Is het mogelijk Ubuntu (10.04 LTS) "gewoon" te installeren vanaf een CD of DVD? Mijn oude laptop ziet kennelijk het opstartrecord niet van de desktop install CD die ik heb ontvangen via The Linux Emporium.
Ook andere CD's die ik heb gedownload (o.m. Ubuntu Server 10.04 LTS) willen niet "opstarten" via de CD. Er is één uitzondering: FreeNas heb ik binnengehaald en op CD gebrand. Deze CD wordt wel "gezien."

Het vreemde is dat ook mijn Windows XP installatie CD wél wordt gevonden tijdens het booten.
En ja, ik heb in de BIOS van de laptop (Acer Aspire 1690) de opstartvolgorde zodanig gewijzigd dat de harddisk als laatste aan de beurt is....

Kortom: hoe krijg ik 10.04 LTS weer op mijn laptop?   ??? (Ja, je kunt je afvragen waarom ik het er af gehaald heb...)
« Laatst bewerkt op: 2012/04/10, 14:00:30 door PM »
Dual boot UBUNTU 12.04 LTS / Windows XP Pro op ACER Aspire 1690.

Re: Desktop CD/DVD...
« Reactie #1 Gepost op: 2012/04/10, 13:58:32 »
USB stick?

Offline PM

  • Lid
    • Spoorweghistorie.nl
Re: Desktop CD/DVD...
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/10, 14:01:57 »
Helaas, in de opstartvolgorde komt de USB variant (nog) niet voor: het is een al wat oudere laptop.  :(
Dual boot UBUNTU 12.04 LTS / Windows XP Pro op ACER Aspire 1690.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Desktop CD/DVD...
« Reactie #3 Gepost op: 2012/04/10, 15:23:32 »

Offline PM

  • Lid
    • Spoorweghistorie.nl
Re: Desktop CD/DVD...
« Reactie #4 Gepost op: 2012/04/10, 17:39:03 »
Hier herken ik je probleem:
https://help.ubuntu.com/community/SmartBootManager

Grandioos, dacht ik....  :D
'k Heb de image kunnen wegschrijven op een floppy (gemaakt op de nieuwe laptop met Windows 7 64 bit!) en krijg tijdens de boot keurig het bootmenu te zien op de oude laptop.
Als ik dan vervolgens kies voor de optie "CD-ROM", dan krijg ik na 'Save changes' de melding "Disk error! 0xAA". (Dit is dus de officiële desktop install disk als boven omschreven)
Ik denk dat ik er van uit moet gaan dat de cd-drive van de oude laptop niet (meer) in staat is Linux CD's te lezen???  :'(
Dual boot UBUNTU 12.04 LTS / Windows XP Pro op ACER Aspire 1690.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Desktop CD/DVD...
« Reactie #5 Gepost op: 2012/04/10, 19:31:37 »
Mooi. Ik vind het wel eigenaardig dat bij jou sommige opstart CD's wel werken en andere niet.

Offline PM

  • Lid
    • Spoorweghistorie.nl
[Opgelost] Re: Desktop CD/DVD...
« Reactie #6 Gepost op: 2012/04/10, 23:01:52 »
 :) Opgelost! Wat blijkt: de officiële desktop install CD blijkt onleesbaar en is dus niet (meer) te gebruiken (wel vreemd voor een oficiële CD van circa 1 jaar oud).

Ik heb nieuwe cd's kunnen branden nadat ik Windows XP had ge-upgrade naar Vista Business. Deze cd's worden keurig gezien tijdens het booten. Ik heb dus weer de beschikking over "mijn" Ubuntu...!!  :laugh:

Dank voor alle suggesties en tips!  :-*
Dual boot UBUNTU 12.04 LTS / Windows XP Pro op ACER Aspire 1690.